Yhä suurempi osa väestöstä on sen ikäistä, että he eivät pysy liikenteen rytmissä. Tilanne ei suinkaan tule parantumaan, vaan päinvastoin väestö ikääntyy. Siksi olisi hyvin tärkeää ottaa tämä huomioon nopeusrajoituksissa. Käytännön havaintojen perusteella rajoituksia voisi alentaa jopa 20%.
Tämä olisi syytä ottaa vakavasti, ennen kuin onnettomuudet alkavat lisääntyä.
Rajoituksia on alennettava
45
99
Vastaukset
- näin_se_menee
Kyllä tuo on otettukin vakavasti. Mikäli poliitikot eivät luovu tavoitteestaan, ettei kukaan kuole tai loukkaannu liikenteessä vakavasti ilman omaa syytään, tulee maksiminopeus teillä, joilla vastakkaisia ajosuuntia ei ole erotettu toisistaan esimerkiksi keskikaiteella, lähimmän viiden vuoden kuluessa olemaan 80 kilometriä tunnissa. Tämän on voinut ainakin Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskuksen viesteistä voinut lukea.
- liikavauhtipois
Tämähän on mukava nähdä, että asiaan ollaan jo herätty.
Ei missään tapauksessa saa enää alentaa ovat jo liian alhaiset.
Sinä tietysti kannatat kommunistien linjaa että auton edessä pitää kävellä joku kantaen punaista lippua ja soittaa internationaalia.- äläselitä
autoilija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa saa enää alentaa ovat jo liian alhaiset.
Sinä tietysti kannatat kommunistien linjaa että auton edessä pitää kävellä joku kantaen punaista lippua ja soittaa internationaalia.Niillä näyttää olevan sellainen linja, että jalankulkijan pitää kantaa arkkua selässään.
äläselitä kirjoitti:
Niillä näyttää olevan sellainen linja, että jalankulkijan pitää kantaa arkkua selässään.
Mutta ei ajoradalla eikä maantiellä vaan jalkakäytävällä voi kantaa arkkua
- antipalstapelle
autoilija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa saa enää alentaa ovat jo liian alhaiset.
Sinä tietysti kannatat kommunistien linjaa että auton edessä pitää kävellä joku kantaen punaista lippua ja soittaa internationaalia.Lisäisi onnettomuuksia, kun kuljettajat tekisivät ajaessa muuta kuin ajavat autoa tämä tapahtuu jos rajoitukset ovat liian alhaiset
- antipalstapelle
autoilija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa saa enää alentaa ovat jo liian alhaiset.
Sinä tietysti kannatat kommunistien linjaa että auton edessä pitää kävellä joku kantaen punaista lippua ja soittaa internationaalia.Lisäisi... onnettomuuksia, kun ...kuljettajat tekisivät ajaessa muuta kuin ajavat autoa tämä tapahtuu jos rajoitukset ovat liian alhaiset
- hmmmmm
Ei ole edes kyse väestön ikääntymisestä vaan siitä, että teiden huono kunto ja liikennesää talvella pakottaa jo tiputtamaan nopeuksia sen 10-20%. Siitäkin huolimatta monet ajavat piittaamatta nopeusrajotuksista ainakin 10km/t taajamassakin. Se on niin hurjannäköistä ja aiheuttaa vaaratilanteita.
Sitä sitten nämä rivakat kuskit huomaavat, että sieltä kolmion takaa puikataan eteen. Jos jonkun kerran kolahtaa, niin yllätys voi olla suuri, kun syyllisyys jakautuu puoliksi tai päälleajaja on kokonaan syyllinen, koska ajoi reilua ylinopeutta tilanteeseen nähden.
Toki kaikki tekevät virheitä, mutta voi kun sitä tajuais kaikki miten paljon se ylinopeus aiheuttaa vaaraa muille.- ei-virheitä
> Toki kaikki tekevät virheitä.
Liikenteessä virheet voivat johtaa kuolemaan, omaan tai jonkun muun.
- auto-anja
Se, että väestö ikääntyy, ei ole syy laskea nopeusrajoituksia. Vanhemman väestön pitää itse tajuta, milloinei enää kannata lähteä mukaan liikenteeseen. Jos he eivät tätä ymmärrä, tämä päätös jääköön omaisten ja lääkärin tehtäväksi. Tiestön huono kunto ei myöskään ole syy laskea rajoituksia, vaan valtion pitää lisätä tiemäärärahoja. Ruotsista löytyy hyvä vertailukohde: siellä liikenteessä kuolee ja loukkaantuu suhteessa paljon vähemmän ihmisiä kuin suomessa. Tämä johtuu siitä, että siellä on panostettu teiden kuntoon ja muuhunkin ifrastuktuuriin. Ruotsissa nopeusrajoitukset ovat sillä tasolla, että niitä noudattaa mielellään, Suomessa taas rajoituksia asetetaan ihmisten kiusaksi ja valtion budjetin paikkaamiseksi.
- hmmmm
Anja on oikea automies. Munaa löytyy enemmän ku miehiltä yleensä ja sitä vielä pitennetään raskaalla kaasujalalla. Säällä kuin säällä. Valitettavasti. Ja ratkaisu löytyy asiaan kuin asiaan näköjään.
Totuus on se, ettei määrärahoja tule lisää ja vielä Anja hyvä, et sinä voi luonnonvoimia uhmata ja Suomen talvea muuksi muuttaa. Tiet ovat monasti polanteisia ja hyvin liukkaita.
Onko ruotsalaiset sitten niin erilaisia, että he osaavat ajaa turvallisemmin ja muut huomioon ottavaisemmin? Osaavathan he puhua jopa ruotsia. Kuitenkin ylinopeus on se syy enemmistöön liikenneonnettomuuksista. Onnettomuudetko vähenevät nopeuksia nostamalla? Voi mikä suuri ajattelija... - papparainen-64
autoilija kirjoitti:
Vanhuksille tulisi edullisemmaksi kun ottaisivat taksin ja myisivät autonsa
Tuo on autoilijan kateutta. On mukavaa astella vuoden, parin välein autokauppaan, kun tuttu myyjä tulee jo ovelle tervehtimään ja pyytää kahville. Toista se on ****aukisilla r**änokilla.
papparainen-64 kirjoitti:
Tuo on autoilijan kateutta. On mukavaa astella vuoden, parin välein autokauppaan, kun tuttu myyjä tulee jo ovelle tervehtimään ja pyytää kahville. Toista se on ****aukisilla r**änokilla.
Näin minä teen vaihdan parin vuoden välein, kun olen jo huonossa kunnossa myyn autoni ja siirryn taksien ja bussien ja junien asiakkaaksi
- autolla
autoilija kirjoitti:
Näin minä teen vaihdan parin vuoden välein, kun olen jo huonossa kunnossa myyn autoni ja siirryn taksien ja bussien ja junien asiakkaaksi
Kommenteistasi päätellen sinun olisi pitänyt/pitäisi aina liikkua vain julkisilla.
- 0-100
hmmmm kirjoitti:
Anja on oikea automies. Munaa löytyy enemmän ku miehiltä yleensä ja sitä vielä pitennetään raskaalla kaasujalalla. Säällä kuin säällä. Valitettavasti. Ja ratkaisu löytyy asiaan kuin asiaan näköjään.
Totuus on se, ettei määrärahoja tule lisää ja vielä Anja hyvä, et sinä voi luonnonvoimia uhmata ja Suomen talvea muuksi muuttaa. Tiet ovat monasti polanteisia ja hyvin liukkaita.
Onko ruotsalaiset sitten niin erilaisia, että he osaavat ajaa turvallisemmin ja muut huomioon ottavaisemmin? Osaavathan he puhua jopa ruotsia. Kuitenkin ylinopeus on se syy enemmistöön liikenneonnettomuuksista. Onnettomuudetko vähenevät nopeuksia nostamalla? Voi mikä suuri ajattelija..."Kuitenkin ylinopeus on se syy enemmistöön liikenneonnettomuuksista."
No ei tosiaankaan ole. Yleensä on kuski kipeä tai kännissä. - oiuy
Kyllä tosiaan on ylinopeus osatekijänä useimmissa kolareissa. Hitaasti ajamalla ei edes voi kolaroida jos on edes suunnilleen tajuissaan.
- se_tilannenopeus
Kirjoitit että "Tiestön huono kunto ei myöskään ole syy laskea rajoituksia".
Ei olekaan. Se on joka ikisen kuskin velvollisuus joka sekuntti kun ollaan liikenteessä. Pitää aina ajaa sopivalla tilannenopeudella. Tien kunto on mm. yksi kriteeri.
"Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."
- Suhaaja
Jos ei enää kykene rattiin iän myötä niin kyllä aina voi liikkua julkisilla! Vai vielä alentamaan nopeusrajoituksia. Eikä sitä nopeutta, mikä kyltissä on, ole pakko ajaa, mutta kun jonoa alkaa taakse kertymään niin voisi olla kohtelias ja päästää jonon ohi.
- nopeudetalas
Turha yrittää ketkuilla. Tiedät itsekin, ettei julkista liikennettä ole kuin harvoissa paikoissa eikä sillä pääse silloin kuin pitäisi.
- JulkisetLiikkuu
nopeudetalas kirjoitti:
Turha yrittää ketkuilla. Tiedät itsekin, ettei julkista liikennettä ole kuin harvoissa paikoissa eikä sillä pääse silloin kuin pitäisi.
Julkisella pääsee minne tahansa Suomessa. Taksit liikkuu aina ja kaikkialla.
- vähänfiksumpi
JulkisetLiikkuu kirjoitti:
Julkisella pääsee minne tahansa Suomessa. Taksit liikkuu aina ja kaikkialla.
Jo on aikoihin eletty, jos joku, kuten "JulkisetLiikkuu", luulee, että taksi on julkinen kulkuneuvo, johon kuka vaan voi matkan varrelta nousta. Asia on kyllä niin, että kun otan käyttööni taksin, sinne ei muut kyytiin nouse. No ei voi paljon vaatia......................
- JulkisetLiikkuu
Sinä voit viisastella mikä on julkinen kulkuneuvo tai ei mutta yritä ymmärtää lukemaasi. Yritin muistuttaa että henkilökuljetus onnistuu aina ja kaikkialla jos vaan halua on niitä käyttää. Millä se tapahtuu tai mitä maksaa on eri asia. Joko ymmärsit pointin??
- oleparehellinen
JulkisetLiikkuu kirjoitti:
Julkisella pääsee minne tahansa Suomessa. Taksit liikkuu aina ja kaikkialla.
No nythän aloit ihan valehtelemaan. Ei tosiaankaan pääse, kun eivät kulje joka paikassa.
Taksi ei ole julkinen kulkuväline eikä sitä ole varaa käyttää maaseudulla. - KukaValehteleekaan
Kerro paikka mihin taksi ei pääse??
- MoreControl
"Jos he eivät tätä ymmärrä, tämä päätös jääköön omaisten ja lääkärin tehtäväksi."
Omaisten ei pidä määritellä kenenkään sukulaisensa ajokuntoa. Eikä sitä yksin voi aina tehdä lääkärikään. Hän voi vain suositella. Piste ja aamen.
"Ei missään tapauksessa saa enää alentaa ovat jo liian alhaiset."
Alentaa ei minunkaan mielestäni tarvitse, mutta järkiperäistää täytyisi. Ja siitä seuraisi todennäköisesti rajoitusten alentamistakin. Taloudellisesti ajateltuna 100km/h on liikaa monesti. 90 km/h on paljon parempi autolle, renkaille, tielle, liikenteelle, kulutukselle ja kuljettajalle ikään ja sukupuoleen katsomatta. Nopeusrajoituksia ei pidä ainakaan nostaa, se on aivan varmaa.- kiireinen
80km/h se riittää hyvin silläkin pääsee PIETARIN portille,kun hyvin KOHELTAA.
- Suhaaja
Ne ajaa jotka osaa ja uskaltaa ja on vara maksaa. Ei tuonne teille tarvita kaiken maailman kukkahattu tätejä ja papparaisia. Onhan moni iäkäs kykenevä ajamaan, mutta eiköhän se ole viisautta kun itse tunnustaa omat rajalliset kyvyt ja nakkaa se ajokortin kammarille. On lapsille ja lapsenlapsille mukavampi kun tietää ettei vaari tai mummu ole vaaraksi kenellekään ja itselleen. Eihän ne julkiset tosiaan kulje joka paikkaan, kiitos tämän nyky hallituksen, ajaman linjan! Taksit kyllä vielä kohtuullisesti ja voihan niissäkin harrastaa kimppakyytejä, eikö?
- tästä_sen_näkee
> "Ne ajaa jotka osaa ja uskaltaa ja on vara maksaa."
Tuo on juuri se asenne joka pilaa liikenteen ja muutenkin yhteiskunnan kokonaan. Tällainen asennevammainen yrittää takuulla kiertää verojakin.
- Junnu671
Käytännössä lähes joka paikassa ajetaan 10-20km/h ylinopeutta niin voisi niitä alentaa hyvin.Lähes kaikissa kolareissahan on kyse ylinopeudesta,harvemmin kuulee että on kohellettu ajamalla alinopeutta.
- appendix-2
Olet oikeassa, että harvoin alinopeus näkyy onnettomuuden syynä. Kuitenkin alinopeus aiheuttaa paljon turhia ohituksia, liikenteen epäsujuvuutta ja "hermojen palamista" joillakin. Nämä kaikki asiat ovat vakavia riskitekijöitä turvallisuuden kannalta. Ylinopeus sinällään ei aiheuta yhtäkään onnettomuutta, mutta tilanteeseen sopimaton nopeus sen sijaan myötävaikuttaa onnettomuuksien syntyyn. Mielestäni 20...30 km/h muuta liikennettä hitaammin ajava on suuri riskitekijä liikenteessä.
- myöshullu
"Mielestäni 20...30 km/h muuta liikennettä hitaammin ajava on suuri riskitekijä liikenteessä."
Näinhän se näyttää olevan, että rajoituksia noudattavat ovat se suurin ongelma. Kaikkien pitäisi ajaa 20-30 km/h ylinopeutta.
- AMG4
Niiltä jotka eivät näiden rajoitusten mukaan pysty ajamaan pitäisi ottaa kortti kokonaan pois.
- seonihanhelppoa
20-30km/h alle rajoituksen on rajoituksen mukaan. Sen sijaan ylinopeus on rikos.
- helppoa-tai-ei
Tuo 20-30 km/h alle rajoitusten saattaa tilanteesta riippuen olla jo häiritsevää. Tällaisen kuskin pitäisi tarkistaa peileistä onko takana jonoa ja päästää ohi. Itse sanoisin että 10-15 km/h alle rajoitusten on vielä siedettävää. Mitään määritelmää tälle ei tosin laista löydy.
- niilo-nikottaja
Laki sanoo, että muuta liikennettä hitaammin ajavan on tarkkailtava takaa tulevaa liikennettä ja tarvittaessa päästettävä normaalinopeutta ajavat ohi. Kyllä tämä tarkoittaa, että jo 10 km/h muita hitaammin normaaleissa keliolosuhteissa ajavan on näin toimittava. Muita hitaammin ajaminen ei ole rikos, mutta normaalisti ajavien huomioiminen kertoo hitaasti ajavan "liikennesilmästä" ja henkisestä kypsyydestä. Sen sijaan tahallaan jonoja vetävät (näitäkin on liian paljon!) ovat liikenteen pahimpia idiootteja.
- tarkkailepaitse
niilo-nikottaja kirjoitti:
Laki sanoo, että muuta liikennettä hitaammin ajavan on tarkkailtava takaa tulevaa liikennettä ja tarvittaessa päästettävä normaalinopeutta ajavat ohi. Kyllä tämä tarkoittaa, että jo 10 km/h muita hitaammin normaaleissa keliolosuhteissa ajavan on näin toimittava. Muita hitaammin ajaminen ei ole rikos, mutta normaalisti ajavien huomioiminen kertoo hitaasti ajavan "liikennesilmästä" ja henkisestä kypsyydestä. Sen sijaan tahallaan jonoja vetävät (näitäkin on liian paljon!) ovat liikenteen pahimpia idiootteja.
Mene vaan takaisin autokouluun. Taustapeilistä pitää näkyä koko ajan taakse ei siinä lakeja tarvita.
Voisitko muuten kertoa että miten rekka väistää kapealla ja mutkaisella tiellä? Tai traktori? - pakumies67
tarkkailepaitse kirjoitti:
Mene vaan takaisin autokouluun. Taustapeilistä pitää näkyä koko ajan taakse ei siinä lakeja tarvita.
Voisitko muuten kertoa että miten rekka väistää kapealla ja mutkaisella tiellä? Tai traktori?Ei tarvi olla niin tyhmä, että ei väistä henkilö/pakettiautolla, jos rekkakaan ei pysty väistämään. Jos ei pysty, niin ei pysty, jos pystyy ja on teiden tukkona, väistää.
- herätkääpäättäjät
Näinhän se on. Mikään muu ei auta.
- näinsemenee
Tähän kun yhdistetään ajoneuvojen nopeusrajoittimet, niin ollaan oikealla tiellä. Tieteisromaanit ovat usein aikaansa edellä ja niissä ei ole mitenkään harvinaista, että ajoneuvot lipuvat tasaisen rauhallisesti. Ei ole kukaan apina kumia polttelemassa.
- aikaonkypsä
Toivotaan tosiaan, että päättäjät ottavat järjen käteen. Onhan mopojenkin nopeus rajoitettu.
- pakumies67
Niinhän se on, että rattijuopoille ja muille yhtä huonossa hapessa oleville jopa nykyisetkin nopeusrajoitukset on liikaa, mutta kuuluvatko he auton rattiin. Se on ihan yhtä vastuutonta lähteä ajamaan jos reaktio- ja huomiokyky on huono, olipa se sitten alkoholista tai jostain muusta johtuvaa.
- ymmärrätte_kyllä
Sääntöjä ei voida tehdä sen fittipaldin mukaan, vaan väinämöisenkin on pärjättävä liikenteessä.
- Turhaa-yrität-kertoa
Asennevammainen ei ymmärrä tai edes halua yrittää ymmärtää että kaikkien on kyettävä liikkumaan. Pappa betalar sakot ja kohellus jatkuu.
- pakumies67
Mitä tarkoitat. Sitäkö, että humalaisellakin on oltava oikeus ajaa vai sitä, että muusta syystä yhtä ajokyvyttömän on saatava ajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262446- 1142076
- 1211732
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451557Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91497Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161231044Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87975Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949