Tuossa mielenkiintoinen video jossa isolaiva tekee hätäpysäytys harjoituksen täydestä vauhdista. Palstalla usein keskusteltu asiasta ja valitettavasti joillain on käsitys, että isommat laivat voisivat väistää tarvittaessa. Toivottavasti klippi pistää miettimään miten ketterä isompialus on.
https://www.youtube.com/watch?v=AU3wRYorqDk
hätäpysäytys vai törmäys
19
934
Vastaukset
- 1-3
Pysäyttämiseen meni 8 minuuttia, kääntämiseen olisi mennyt oleellisesti vähemmän aikaa.
Ketterä alus tuon kokoinen ei tietenkään ole siinäkään hommassa. - enmenisieteen
1,3 km matkassa alus pysähtyy täydestä vauhdista täydellä kuormalla.
Vauhtia oli kuitenkin vaivaiset 15 kn, keskinopeus rahtilaivoilla on yli 20 kn.
Pysähtymismatka oli lyhyempi kuin ajattelin, mutta olosuhteet olivat parhaat mahdolliset.
Mikäli laivan pitää olla ohjattavissa, matkaa pitenee varmasti.- Bossu
Joo, ei pidä laittaa rahtilaivoja jarruttamaan. Keskivauhti niillä kuitenkin on enintään 15 solmua.
- Joakim1
Ainakin nopeus oli mph eli maamaileja tunnissa eli se näytössä näkynyt 15,3 mph on 13,3 solmua. Luultavasti myös 0,7 mailin pysähtymismatka on maamaileissa eli 1,1 km. Aika lyhyt itse asiassa 309 m alukselle. Noin isoja laivoja ei taida edes käydä Itämerellä. Syväyskin on 17 m!
- kussalöytyy
Bossu kirjoitti:
Joo, ei pidä laittaa rahtilaivoja jarruttamaan. Keskivauhti niillä kuitenkin on enintään 15 solmua.
Mistä lähteestä nopeustieto on peräisin?
Löysin yhden, jossa oli 16 kn, mutta sen alle olevia keskinopeuksia en ole löytänyt. - sisävesilaiva
Joakim1 kirjoitti:
Ainakin nopeus oli mph eli maamaileja tunnissa eli se näytössä näkynyt 15,3 mph on 13,3 solmua. Luultavasti myös 0,7 mailin pysähtymismatka on maamaileissa eli 1,1 km. Aika lyhyt itse asiassa 309 m alukselle. Noin isoja laivoja ei taida edes käydä Itämerellä. Syväyskin on 17 m!
Marinetrafficin mukaan suurin nopeus on ollut 11,9 solmua. Liikennöi näköjään Michigan-järvellä. Amerikassa seilataan jävessäkin isommilla aluksilla, kuin mitä Itämerellä kulkee :)
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:429068/mmsi:366904940/vessel:PAUL R.TREGURTHA - Bossu
kussalöytyy kirjoitti:
Mistä lähteestä nopeustieto on peräisin?
Löysin yhden, jossa oli 16 kn, mutta sen alle olevia keskinopeuksia en ole löytänyt.Katselin marinetrafficista. Voi olla, että isojen merien konttilaivat ajaa kovempaa, mutta ainakin itämerellä ja Englannin rannikoilla ne näytti ajelevan yleensä 8-14 solmua. Muutama ajoi lähemmäs 20 solmua.
- tuurillaneisotkinlaivat
Jos tuolalinen päättäisi vetää liinat kiinni jossain sataman vieressä (tyyliin "oho, meni pitkäks"), niin aallot olis varmaan mielenkiintoiset.
- veneilijäntunnettava
Tuo crash stop -hätäpysäytys onnistui nopeasti (vain 8 min ja 0,7 mailia) verrattuna ison öljytankkerin vastaavaan. Juttelin kerran Japanin ja Kalifornian väliä kulkevan jättitankkerin kipparin kanssa. Hänen mukaansa matkavauhdista hätäpysäyttämiseen menee jopa 10 mpk. Hätätilanteessa pysähdysmatkaa voi koettaa lyhentää peräsimen liikkeillä.
Tankkereiden pysähtymis- ja väistömahdollisuudet on hyvä muistaa, kun purjehtii laivaväylien yli!- Joakim1
Taisi olla kalajuttuja tai sitten viittasi normaaliin pysäyttämiseen eikä hätäpysähdykseen. Tässä on jonkun tankkerin hätäpysähdyskäyrät: https://books.google.fi/books?id=2KaLDCpZgbQC&pg=PA141&lpg=PA141&dq=oil tanker stopping distance&source=bl&ots=I_j2NH38za&sig=_G1bZaGGJENPjl0ORHEuq2b71ho&hl=en&sa=X&ei=IGTPVIaREsmrygOGrYEg&ved=0CFQQ6AEwCA#v=onepage&q=oil tanker stopping distance&f=false
Tuolla menisi siis 21 minuuttia ja 2,5 mailia 15,5 solmun vauhdista, joka on poikkeuksellisen paljon nykyään öljytankkerille, jolla ei ole kiire kuten kontti- tai hedelmälaivalla. Jos tilaa on laiva voi tehdä 180 asteen käännöksen, jossa suurimmatkin laivat etenevät "vain" n. mailin. - Joakim1
MT Mastera lienee Itämeren suurimpia laivoja. Sen kääntöympyrä täydessä vauhdissa on vain 500 m! http://en.wikipedia.org/wiki/MT_Mastera
Tuolla sanotaan vastaavien tankkereiden pysähtymismatkaksi 2,5 km. Maailmalla suurimmat ovat tuplasti pidempiä. - kaikki_oikein
Ei ole olemassa vain yhtä tankkerimallia eikä vain yhtä nopeutta, pysähtymismatkaa tai kääntösädettä. Laivat tehdään tiettyihin olosuhteisiin ja niiden nopeus voi olla yhtä hyvin 30kn kuin 10kn.
Jokainen voikin valita mieleisensä rahtilaivan tai tankkerin ja osoittaa sen avulla olevansa oikeassa. - Tryben
Perinteisellä tankkerilla pysäytysmatka on karkeasti 1km/solmu.
Kuten vanha Mastera jossa oli "yliheitto" kone, jolla pelkän pakin päälle saamiseen meni n.5km pysäytys matkan ollessa kaikkiaan 15km luokkaa. Crash stop Masteralla tehtiinkin kääntämällä ruori "yli". Jos tähän ei ole tilaa, niin ajetaan suoraan päin.
Käytännössä suurikokoinen alus ei väyläalueella väistä koska ihmishenki on halpa (suomessa 125000SDR =n. 480000€) verrattuna muihin mahdollisiin tuhoihin. Jos alle jäämistä yleensäkään huomataan. Ainoat toimenpiteet aluksella ovat annettavat ääni ja valomerkit, sekä ilmoittaminen meripelastukseen mahdollisesta alle ajosta.
Pitää kuitenkin muistaa että valvontaviranomainen (VTS tai Gofrep) aina "varaa" väylän esteettömän käytön kulloinkin vuorossa olevalle alukselle. Yli 12m(40') alusten on kuunneltava kyseisiä VHF- liikennekanavia, ja loa 25m(82') on osallistuttava alusliikennepalveluun. - Joakim1
IMOn standardin mukaan laivan pitää pysähtyä 15 pituutensa matkalla täydestä vauhdista, mutta poikkeuslupia voidaan myöntää erikoistapauksissa. Itämerellä ei taida yli 300 m laivoja olla, joten kaikkien pitäisi pysähtyä alle 5 km. Tuolla on myös yksinkertainen laskukaava pysähdysmatkalle, jonka mukaan pysähdysmatkat vaihtelevat rahti- ja matkustajalaivojen n. 5 pituudesta tankkereiden 15 pituuteen. Nopeus ei asiaan juuri vaikuta kun puhutaan pysähtymismatkasta täydestä vauhdista. Suuri nopeus = suuri koneteho, jolloin myös jarrutusteho on hyvä.
http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=6573&filename=1053.pdf
Tässä taas on käsitelty kiinteälapaisten vaihteettomien laivojen problematiikkaa, Niissähän pitää sammuttaa kone, odottaa kierrosluvun laskua salllitulle alueella ja käynnistää kone pakille. Pitikö vanhassa Masterassa tosiaan odottaa yli 10 min? http://www.imarest.org/resources/peer-reviewed-journals/journal-of-marine-engineering-technology-jmet/jmet-papers/volume-11-issue-1/332-s5-1/file - Matustaja
Muistaakseni Silja Seranade pysähtyi 1.7 mailin kohdalla. Lähtönopeus oli 22 tai 23 solmua. Mutta laiva on kokeen aikana lähes ohjauskyvytön. En muista paljonko laiva oli poissa kurssiltaa kun lopulta pysähtyi, mutta reilusti. Hirveä tarinä ja kolina koko laivassa oli kokeen aikana, kokeen jälkeinen hiljaisuus jäi mieleen. Kyllä crash stop on vihoviimeinen manööveri. Yleensä on parempi väistää potkuritehoa muuttamatta. On muuten spekuloitu siitä että olisiko Titanic aikoinaan pystynyt väistämään jäävuoren jos pelkästään olisi käännetty peräsintä eikä olisi yritetty pysähtyä. Siihen tuskin ikinä saadaan vastaus.
- TIsupertankkerit
TIL at normal speed, it takes a fully loaded supertanker/oil tanker approximately 20 minutes to stop, they cut their engines 15 miles away from the dock
TI-luokan supertankkerin pituus 380m lev 68m, nop. 16.5kn
Knock Nevis oli suurin koskaan rakennettu tankkeri, pit 458m, lev 69m (romutettiin 2009) - Bossu
Tryben kirjoitti:
Perinteisellä tankkerilla pysäytysmatka on karkeasti 1km/solmu.
Kuten vanha Mastera jossa oli "yliheitto" kone, jolla pelkän pakin päälle saamiseen meni n.5km pysäytys matkan ollessa kaikkiaan 15km luokkaa. Crash stop Masteralla tehtiinkin kääntämällä ruori "yli". Jos tähän ei ole tilaa, niin ajetaan suoraan päin.
Käytännössä suurikokoinen alus ei väyläalueella väistä koska ihmishenki on halpa (suomessa 125000SDR =n. 480000€) verrattuna muihin mahdollisiin tuhoihin. Jos alle jäämistä yleensäkään huomataan. Ainoat toimenpiteet aluksella ovat annettavat ääni ja valomerkit, sekä ilmoittaminen meripelastukseen mahdollisesta alle ajosta.
Pitää kuitenkin muistaa että valvontaviranomainen (VTS tai Gofrep) aina "varaa" väylän esteettömän käytön kulloinkin vuorossa olevalle alukselle. Yli 12m(40') alusten on kuunneltava kyseisiä VHF- liikennekanavia, ja loa 25m(82') on osallistuttava alusliikennepalveluun.Tuskinpa ne siellä bryggalla alkaa mitään kuluja tai varustamon määräyksiä miettimään. Kyllä ne varmaan yrittää väistää pienellä riskilläkin. Ainakin ne merikapteenit, mitä itse tiedän.
- Vesimerkki
Luin jostain, että 200m pitkä tankkeri vaatii 5mpk pysähtyäkseen täydellä lastilla.
- näkevä
"Palstalla usein keskusteltu asiasta ja valitettavasti joillain on käsitys, että isommat laivat voisivat väistää tarvittaessa."
Väistäminen on kokonaan muuta kuin hätäpysäytys ja sen voi jokainen ohjailukykyinen alus tehdä, toiset ketterämmin kuin toiset. Usein Suomenlahden ylityksellä voi havaita laivan tekevän väistön, vaikka siihen tarvittu kurssin muutos ei suuri ja helposti havaittava olekaan. Väistäminen on päällikön vastuulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895