Vain lääkitys avuksi jännittämiseen?

Jannittaja

Olen kärsinyt jo kymmenisen vuotta sosiaalisten tilanteiden jännittämisestä. Etenkin esiintyminen on vaikeaa mutta myös pienemmät ja arkisetkin aktiviteetit aiheuttavat välillä ongelmia. Olen aina ajatellut, että vaiva menee kyllä ohi ajan ja kokemuksen kanssa. Kuitenkin nyt neljättä vuotta yliopistossa opiskellessa jännitän vieläkin esimerkiksi kielten tunneilla opettajan kysymykseen vastaamista. Esitelmätkin ovat aina yhtä kamalia. Välillä ihmettelen, kuinka olen selvinnyt kaikista esiintymistilanteista opiskeluaikana.

En enää jaksa uskoa ajan parantavan vaivaa. En pysty mitenkään säätelemään kehoani esimerkiksi siinä vaiheessa, kun kiertävä puheenvuoro lähestyy minua. Silti hoitoon hakeutuminen tuntuu oudolta ajatukselta, sillä elämässäni asiat ovat ulkoapäin lähes täydellisesti. Välillä tuntuu, että joudun ponnistelemaan suunnattomia määriä tavallisissa tilanteissa ja olisi upeaa vain olla rennosti kaikissa tilanteissa. Tietenkin jännittäminen jossain määrin on tervettä, mutta ei hallitsematon jännittäminen.

En tiedä, mitä oikeastaan haen tällä viestillä. Ehkä vain vertaistukea, jos jollakin olisi elämässä samanlainen tilanne tai jos joku on hakeutunut lääkäriin kauan asiaa pohdittuaan.

6

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 896965

      Joo kannattaa ehdottomasti hakeutua lääkärin vastaanotolle tuon asian kanssa.

      Itselläni puhkesi teini-iässä sosiaalisten tilanteiden pelko, joka on mennyt vain huonompaan suuntaan hoitamattomana.

      Lääkevastaiset hyeenat hyökkäävät kimppuuni kun sanon tämän, mutta itselläni lääkkeistä on ollut suurin apu sillä muuta apua minulle ei oikein ole tarjottu.
      Kävin minä joskus kuvataideterapiassa kun en uskaltanut puhua edes terapeutille, mutta siitä ei ollut minulle mitään hyötyä. Jokin kognitiivinen- tai ryhmäterapia muoto voisi sopia, mutta tällä hetkellä minulla ei ole sellaiseen varaa vaikka Kela osan kustantaakin.

      Kun opiskelin, harjoittelin esitelmiä usein etukäteen ääneen tai esitin sen esimerkiksi äidilleni, joka vähän lievitti epäonnistumisen pelkoa kun kaikki tärkeimmät asiat olivat painautunut muistiin.

      Fyysisiä oireita minulla ei enää ole ollut, sillä olen vältellyt sosiaalisia tilanteita parhaani mukaan. En suosittele että alat välttelemään. Itselläni on mennyt monta hyvää tilaisuutta sivusuun elämässä kun en ole uskaltanut ottaa riskiä.

      Mieti kuitenkin tarkkaan haluatko aloittaa lääkityksen, sillä niissä on aina sivuoireita. Itselläni joskus pahimpana olivat päänsärky, pyörtyileminen (johtui lääkkeen aiheuttamasta matalasta verenpaineesta), lihominen, lisääntynyt syljen eritys sekä ylikierroksilla käyminen.

    • dopid

      "Silti hoitoon hakeutuminen tuntuu oudolta ajatukselta, sillä elämässäni asiat ovat ulkoapäin lähes täydellisesti."

      Tuo särähti korvaan. Samalla logiikalla et hae katkenneeseen jalkaan hoitoa koska "muuten asiat ovat ulkoapäin täydellisesti". Minullakin on kovia hermokipuja, mutta en hae hoitoa koska vaiva ei näy ulospäin ja asiani ovat muuten hyvin.

      Mutta vakavasti: Tottakai ongelmaa kannattaa työstää jollain tapaa, lääkkeet mahdollisesti tukena. Toki pelkkiä lääkkeitäkin voi kokeilla alkuun mutta ne eivät usein tuo lopullista ratkaisua. Ainakin beetasalpaajat kannattaa löytyä kaapista. En ymmärrä miksi ihmiset kiduttavat itseään eivätkä hommaa pahan päivän varalle edes beetasalpaajia ja kenties jokin tujumpi rinnalle pahimpiin tilanteisiin. En tiedä sopisiko masennuslääke sinulle, koska ongelmasi ei vaikuta kovin yleistyneeltä ahdistukselta. Varmasti lääkäri niitäkin tarjoaa, mutta kannattaa itse vasta kotona tehdä lopullinen ratkaisu hakeeko määrättyä lääkettä. Lääkäri voi määrätä mutta ei pakottaa käyttämään.

    • zztop

      Aloittajalle: täällä myös sos. jännittäjä. Sellaisia me ihmiset jotkut ihmiset ollaan että jännitetään, mutta ihan turhaan!
      mm. tänään aamulla piti ottaa 1/2 Opamox15mg ja 1/2 propral 40mg koska oli tulossa neuvottelu. No neuvottelu meni kuin menikin hyvin, ei jännittänyt tms. Kysyin neuvottelun jälkeen mitä jännitin ja miksi otin siihen nämä lääkkeet.. en vain tiedä. Olen vissiin luonteeltani n.s täydellisyyden tavoittelija ja ylisuorittaja. En kestä mokaavani asioissa. Uskoakseni tämä johtuu juuri noista asiaoista.
      Tätä ollut jo pitkään, mutta eteenpäin ollaan menty koko ajan.
      En itse näe pahana jos joutuu pahimpiin paikkoihin ottamaan tueksi lääkettä, sillä luulen että ajan saatossa kokemusta kun tulee jännittäminen jää pois.
      Itse menin suoraan lääkäriin silloin joskus ja ilmaisin asian: jännitän tiettyjä tilanteita. Lääkäri ymmärsi asian todella hyvin ja mainitsi että näitä samoja lääkkeitä käyttää moni muukin. Pitää vain pitää mielessä ettei lähde joka päivä ja joka paikkaan lääkettä käyttämään! Vain niihin pahinpiin paikkoihin. Sekin auttaa kun tietää että lääke on mukana.
      Rohkeasti vaan sinäkin lääkärille juttelemaan, voi olla että se jo auttaa sua!
      Ei ole mitään hävettävää!

    • Jannittaja

      Kiitos vastauksista! Olen asiaa pohdittuani päättänyt ottaa yhteyttä lääkäriin. Jospa noilla lääkkeillä saisi kehon kuriin ja sitä kautta esiintyminen helpottuisi. Ainakin kuvitelmissani tästä alkaa positiivinen kierre ja esiintyminen onnistuu lopulta rennosti ilman lääkkeitä.

    • zztop

      Olet ottanut ensimmäisen askeleen! Hyvä niin.
      Ja muista että ei ole ihmistä ketä ei jännittäisi jokin tietty asia.
      Joitakin enemmän joitakin vähemmän.
      Uskon myös että hyvillä kokemuksilla (vaikka siihen pitää käyttää apuna lääkettä) voittaa jännittämisen ja pelot. Tsemiä!

    • Diiiia

      Nykyisin joutuu hirveän moralisoinnin kohteeksi, jos paljastaa käyttävänsä rauhoittavia. Esim.TV-ohjelmissakin annetaan aina sellainen vaikutelma, että jos otat Valiumia (Diapam) niin kohta jo olet koukussa ja seuraavana ostat kadulta huumeita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe