Tässä lueskellut teiden suolauksesta.
asun varsinais-suomessa ja täällä suolaus aivan järjetöntä !!! Työmatkani turusta naantaliin, lähtiessäni aamulla turusta naantaliin,oli tie kuiva ja ilmalämpötilä 4 astetta. Tuli naantalissa kunnossapitokalusto vastaan,,, aura ylhäällä, mutta suolaa tielle,, miksi...tulin porista turkuun säkylän kautta, tie kuiva ja erittäin hyvä ajaa :)) sunnuntai ja kello noin 21.00. Tullessani pöytyälle tilanne muuttui täysin,, suola-autoja siellä täällä, sitä loskaa jokapaikka täynnä,,, tuulilasinpyyhkimet täysillä,,onko tälläinen turvallisempaa kuin ajaa luonnollisella tiellä !!!
Tätä asiaa tarvii miettiä päivittäin turun ja naantalin väliä ajaessa. Naantalissakin tämä ilmiö jokapaikassa,, suolaa jokapaikkaan,,,minkä ihmeen takia,, ymmärrän risteyskohdat ja liikenneympyrät mutta jokapaikkaan !!eikö talvikelillä ole talvirenkaat....
turvallisuus
18
148
Vastaukset
- turvallin
Ja tähän vielä sen verran että, naantalissa tulee kunnossapitokalusto lumentullessa maahan tulee kunnossapitokalusto aura ylhäällä ja takapää alhaalla, eli suolaa vaan tiehen,, siinä loskassa taas hyvä ja turvallinen ajaa !!! Tainnut tulla oikeen tapa !!!!
- ppe
Talvella talviolosuhteet,, ajellaan sen mukaan !!! Vai minkä mukaan talvirenkaat on ??
- chaufförin
ppe kirjoitti:
Talvella talviolosuhteet,, ajellaan sen mukaan !!! Vai minkä mukaan talvirenkaat on ??
Eiköhän ne ole almanakan mukaan, säädöksessä "Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä" määrättynä aikana.
- Nykyaikana
Sama tilanne Salossa. Tälläisen vastauksen sain aluevastaavalta
Varsinais-suomen ely-keskus, liikenne ja infra vastuualue
"Olen ajanut ennakkosuolauksen aiheuttamassa sohjossa. Tämä hetkellinen häiriö on parempi vaihtoehto kuin aja liukkaalla ja epätasaisella tiellä 2 vrk ja lopulta kuitenkin tienpinta on sulatettava suolalla.
Päällysteiden kunto on tällä hetkellä suuri ongelma rahoituksen riittämättömyyden takia. Pyrimme pitämään päällystetyn tieverkon kunnossa mahdollisimman hyvin paikkaamalla päällyste reikiä.
Tällainen talvi jossa lämpötilat vaihtelevat nollan molemmin puolin on kaikista pahinta huonokuntoisille päällysteille."
Siis hänen mielestään turvalliset tiet ovat suolattuja tai loskaisia, mutta ihan kauhea ajatus jos on lumipintaisia.
Kyllä asfaltointiin rahaa riittäisi jos ei tuhottaisi päällystettä suolalla. Nyt tietenkin nämä kitkoilla ajavat väittävät, että nastat tuhoavat pinnan. Kyllä viime syksynä suolaus ehti tuhoamaan tien kun 8 ensimmäistä kertaa vedettiin kuivalle asfaltille. Ja hyvin alko näkymään raskaan kaluston paripyörien painautumat tiessä. Eikä siihen aikaan pahemmin nastat vielä rapissu. lisäksi monet kuorma-autoilijat käyttävät nastallisia renkaita edessä.
Ja syy nykyiseen huonoon tienpintaan löytyy kilpailuviraston aikaansaannoksista.
Lisäksi tälläinen kommentti. "Viimeksi tänään olemme keskustelleet asiasta Länsi-Suomen SKAL:n toimitusjohtajan kanssa. Heidän toiveissa ei todellakaan ole suolauksen vähentäminen vaan päinvastoin"
Oma versio asiasta. Joudun työkseni toimimaan kuljettajien kanssa ja kukaan heistä ei haluaisi ajaa suolatulla tiellä. Ja risteysalueelle toivotaan mieluummin hiekkaa.
Saamani tiedon mukaan suolaa levitetään 0,015kg/m2. Levitys leveys 7m = 0,105kg metrin matkalle x 1000m = 105 kg kerta kilometrin matkalle. Levityskertoja tänä talvena ollut noin 30 mikä tekee kilometrille levitetyn 3,15 tn suolaa ja se kerrottuna suolatun tiestön määrällä.
Ympäristöviranomaiset ovat hyväksyneet tälläisen toiminnan tuhota Suomen luontoa ja pohjavesialueita. Ja mitä tekevät luonnonsuojeluliitot. Ei tunnu kiinnostavan koska en saanut mitään vastausta kyseisiltä tahoilta.- WRX_STI
Ei tunnu viherpiipertäjiä kiinnostavan, koska eivät ymmärrä asian päälle tuon taivaallista. Esimerkiksi pk-seudun vihervasurit ovat autuaan tietämättömiä siitä, millaista myrkkyä tiesuola on. Ihan sama linja jatkuu päättävissä elimissä olevien poliitikkojen (ym.) keskuudessa; eli kun kukaan ei tiedä mitään niin ongelmaahan ei tällöin ole!
Itse oikein odottamalla odotan että saadaan tiet kunnolla rikki niin ehkä, korostan EHKÄ silloin jokin taho tuo julkiseen keskusteluun mukaan tiesuolauksen asfalttia rikkovan vaikutuksen sekä tiesuolauksen määrän älyttömyyden suhteessa siitä saatavaan liikenne"turvallisuuteen" (turvallisuus = rapa lentää, mitään ei näe, jarrutusmatkat pitenee koska jarrut märkiä, ajoneuvokanta ja turvalaitteet eli jarrut kuluu, ym ym). En tosin kovin korkeita toiveita elätä, mutta kuitenkin. Perisuomalaiseen tapaan ensiksi tarvitaan jokin suuren luokan onnettomuus, että ongelmaan (tässä tapauksessa teiden paska kunto & tiesuolauksen älyttömyys) herätään. Tätä onnettomuutta odotellessa.
- natrium
Muutama fakta tähän väliin. Suola ei riko asfalttia eikä aiheuta uria. Nastarenkaat ovat suurin syy päällysteiden kulumiseen varsinkin etelässä, missä talvet ovat leutoja ja märkiä. Suolaamattomuudesta aiheutuvat onnettomuuskustannukset ovat suurempia kuin suolaamisesta aiheutuvat kulut. Pohjavedelle suola on myrkkyä, mutta on muistettava, että suolan käyttö on onneksi vähentynyt merkittävästi 1980-luvun lopun huippuvuosista.
- Hölmöläisten
Suola ei yksinään riko eikä kuluta asfalttia, mutta YHDESSÄ liikenteen, lämpötilanvaihteluiden, kosteuden ym. kanssa suolan vaikutus tien kulumiseen on paljon suurempi kuin jos ei suolattaisi. Suolaus toisinsanoen voimistaa tien kulumisprosessia monin eri tavoin. Tämän vuoksi suolauksen TARPEELLISUUTEEN olisikin kiinnitettävä huomiota. Onko esimerkiksi siinä mitään järkeä, että joulunpyhinä kylvettiin pk-seudulla tiesuolaa pikkukatuja myöden aivan samaan tahtiin kuin jos olisi vilkas arkipäivä?? Sama asia viikonloppuisin / sunnuntaisin. Tarvitseeko esimerkiksi jokin pk-seudun lähiö viikonloppuna yhtä paljon tiesuolaa kuin mitä vieressä menevä Kehä 1? Koska heti kun Kehä 1 on saatu suolattua vedeksi niin alkaa viereisten lähiöiden läpikäynti, aivan turhaa touhua. Tiesuolan käyttöön pitäisi olla paljon muita rajoitteita, edellytyksiä, ym. kuin tiemestarin / tiehoitokunnan päättäjän "perstuntuma" saatika rivien välistä määrärahojen turvaaminen seuraavallekin hoitovuodelle.
- Nykyaikana
Vai että vähentynyt. Työmatka oli mukava ajaa suolaamatomalla tiellä aina Konginkankaan onnettomuutta. Sen jälkeen suolaus lisäänty. Tosta linkistä voi lukea suolauksen sivuvaikutuksista http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/3201014-vkalsiumkloridin_sivuvaik.pdf
- Nykyaikana
Ja täältä mitä ympäristönsuojelulaki sanoo. Etenkin pykälät 1, 16, 17 ja 133.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140527#Pidp3315920 - Tarkennettuafaktaa
Tarkennetaanpa ja oikaistaan sinun faktatietojasi...
Suolan käyttö nimenomaan rikkoo asfalttipintaisia teitä. Suolan vaikutuksesta luminen/jäätynyt tienpinta sulaa vedeksi, joka tietysti hakeutuu asfaltin rakoihin ja kohta taas jäätymisen seuraksena murentaa asfalttipintaa. Vesihän laajenee jäätyessään, kuten tiedämme.
Keväällä nautimme hiekoituksen, nastojen kulutuksen, kumien kulutuksen lisäksi tästä suolan murentaman ja liikenteessä jauhautumien asfalttimurusten pölysekoituksesta, yms pari kolme viikkoa, keväästä riippuen.
Tiedämme myös, että märkä asfaltti on nastojen kulutusvaikutuksille erittäin altis ja kun suolalla tiet pidetään märkinä niin ....
Senkin tiedämme, että suola murentaa betonisiltojamme, ruostuttaa terässiltojamme, autojamme, jne....
Kyllä nastojen haitat alkavat näyttää kovin pieniltä jo pelkästään näiden faktojen perusteella. Luonnon ja pohjavesien myrkyttyminen on sitten vielä oma juttunsa. - natrium
Lisää faktaa. Saksassa nastarenkaat kiellettiin 1970-luvulla, koska ne aiheuttivat syviä uria moottoriteille. Mutta suolan käyttöä ei ole siellä lopetettu, kuten ei muuallakaan Keski-Euroopassa ja tiet ovat kunnossa. Tuosta yllä olevasta julkaisusta voi tarkistaa, kuinka suolan käyttö on vähentynyt. 1980-luvun lopulla menekki oli lähes 160000 tonnia, mutta 2005 n. 90000 tonnia. Lisäksi tuossa on selvitetty haitallisemman kalsiumkloridin haittavaikutuksia, vaikka liukkaudentorjunnassa pääasiassa käytetään natriumkloridia. Autojen ruostumisen laittavat alulle maalipintaa vahingoittavat kiveniskemät.
- Ennakkoautoilija
1970-luvulla nastat olivat aivan erilaiset kuin nykyään. Kummasti niitä uria vaan Saksassakin syntyy ilman nastarenkaita. Lisäksi kuski päättää viime kädessä suolataanko vai ei, eikä niin kuin täällä jonkun tietokoneen ääressä olevan henkilön toimesta jonkun tomppelin keksimän ennusteen mukaan. Nelisen vuotta sitten käydessäni Saksassa näin kuinka suolauskalusto oli liikkeellä. Ilman lämpötila -2¤, paksua sumupilveä, tien pinta kuiva. Ei levittänyt suolaa. Täällä olisi varmasti samanlaisella kelillä vedetty varmuuden vuoksi.
Lisäksi tein jarrutuskokeen suolatulla tiellä. Alkunopeus 80 km/h, jarrulevyt puhtaat, jarrutusmatka noin 40m. Mutta uudestaan sama 4km ajettuna suolatulla tiellä matka oli jo noin 60m. Erotus on suuntaa antava, mutta siinä näkyy suolasta syntyvän kalvon vaikutus jarrutusmatkaan.
Varoitus. Älkää kokeilko edellä mainittua jarrutuskoetta jos joku on takana. - Sieppaa
Täyttä paskapuhetta, etteikö suola riko asfalttia, johan ton nyt tyhmempikin tajuaa...
Samalla periaatteella se myrkky hajottaa sillat ym... - Sieppaa
natrium kirjoitti:
Lisää faktaa. Saksassa nastarenkaat kiellettiin 1970-luvulla, koska ne aiheuttivat syviä uria moottoriteille. Mutta suolan käyttöä ei ole siellä lopetettu, kuten ei muuallakaan Keski-Euroopassa ja tiet ovat kunnossa. Tuosta yllä olevasta julkaisusta voi tarkistaa, kuinka suolan käyttö on vähentynyt. 1980-luvun lopulla menekki oli lähes 160000 tonnia, mutta 2005 n. 90000 tonnia. Lisäksi tuossa on selvitetty haitallisemman kalsiumkloridin haittavaikutuksia, vaikka liukkaudentorjunnassa pääasiassa käytetään natriumkloridia. Autojen ruostumisen laittavat alulle maalipintaa vahingoittavat kiveniskemät.
Kyllä nykyään on lisääntyny aikatavalla tuon haitallisemman kalsiumkloridin käyttö, joka on todella haitallista kaikkialla mihin sitä ajetaan!!!!!!!
- suolamyrkkyä
Suolan käyttö pitää lopettaa koko suomessa. Suola syö todistetusta päällystettä, ajoneuvojen rakenteita,jarruputkia,jarrua , alustaa . Sekä saastuttaa luontoa että pohjavesiä-
Teiden auraus riittää. - Ihme_ja_kumma
Ihme ja kumma! Pk-seudulla pakkasta 7-9 astetta ja teitä EI OLE, toistan EI OLE suolattu! Mitä noiduttua tämä on, miten kansalaiset ja rekat pysyy kaistoilla nyt kun tiet ovat kuivia eikä rapa lennä??
- 17plus13
Onneksi useimmat ajavat nastoilla ja karhentavat jäätynyttä tienpintaa. Se on varmasti yksi keskeinen syy.
Ajattelepas, jos kaikki ajaisivat kitkoilla kiillottaen jäätyneen tienpinnat todella liukkaiksi. Sitten se vasta ihme ja kumma olisi...
- svedupe
Nyt olisi aika ely-keskuksen herätä talviuneltaan. Etelä-suomen moottoritiet ovat olleet kesärajoituskunnossa jo lähes kaksi kuukautta.
TÄRKEÄ PYYNTÖ; Minä haluan ajaa motarilla 120km/h, haluatko sinäkin? Jos haluat niin pyydän heti laittamaan palautetta asiasta alla olevaan osoitteeseen, kiitos
[email protected]
Tiedän, että ely-keskus reagoi riittävään määrään palautetta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875