2-tyypin diabetes alle kaksikymppisellä??

velipuivari

Mietin tässä, että voiko ( tai onko miten epätodennäköistä), että itselläni olisi tuo 2. tyypin diabetes? Tastoja sen verran, että olen 18v normaalipainoinen ja muuten terve henkilö.
Sukurasitetta on sen verran, että isän puolelta isoiäidillä on diabetes ja äidilläni oli minua odottaessaan raskausajan diabetes.

Ja nyt on muutami oireita, jotka tuohon tauitiin voisi viitata. Olen ollut väsyneempi koko talven kuin koskaan aiemmin, minulla on kuiva iho ja varsinkin jalkapohjat ovat todella kuivat ihan kovettuneet. Ja toisessa jalkaterässä on jotain outoa kipuilua ollut,mitä ei aikaisemmin olet ollut. Verikokeita minulta ei ole vähään aikaan otettu.

Mietin, että kannattaako tässä tuota edes epäillä, eli voiko minunikäiselleni vielä edes tulla tuota kakkostyypin diabetesta`?

4

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv

Voi olla mutta tuskin on. Varaa aika terveydenhoitajalle tai lääkärille.

• tyypin1sokeritautinen

Tuskin on jos olet normaalipainoinen. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä ja on usein sokeritaudin kanssa käsikädessä kulkeva sairaus. Vaaa omahoitajalle aika ja oyydä että mittaavat verensokerin ja laittavat kilpirauhaskokeisiin.

• Lääkäriin

On erittäin epätodennäköistä että sinulla olisi kakkostyypin diabetes koska olet nuori, normaalipainoinen ja muuten terve. Nuo hyvin lievät oireesi ei viittaa edes ykköstyypin diabetekseenkään. Väsymystä voi aiheuttaa moni muu sairaus tai vain elemänolosuhteet, diabeteksessä se ei ole ensioire. Ihon kuivuminen ei myöskään ole diabeteksen oire, siihen johtaa pikemminkin tiheä peseytyminen saippuaa käyttäen tai vaikkapa usein suihkussa käynti ja lämpimällä vedellä suihkuttelu. Talvella iho kuivuu voimakkaasti ja tarvitsee kosteutustusta asianmukaisilla voiteilla tms.

Voithan käydä lääkärissä ja pyytää varmuuden vuoksi verensokerimittauksen niin saat varmuuden ettei vika piile siellä. Todennäköisesti syyllistä pitää alkaa etsiä vaikkapa pienestä verenkuvasta ja lähinnä hemoglobiinista.

• T2D

Minäkin olen sitä mieltä, että nuo oireesi eivät liity kakkostyypin diabetekseen.

Sinänsä kakkostyypin diabetesta esiintyy nykyään jopa alle 10-vuotiailla. Syynä on varmasti elintavat. Liikaa epäsopivaa ruokaa, vähän liikuntaa ja paljon ylipainoa yhdistettynä geeniperimään. Kakkostyypin diabetekselle altistavaa geeniperimää on asiantuntijoiden mukaan jopa puolella suomalsista. Onneksi elintavoilla pystytään yleensä estämään diabeteksen puhkeaminen. Vaikka puhkeaisi, on elintapamuutoksilla mahdollisuus pitää diabetes kurissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      123
      1730
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1442
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      874
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      751
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe