Kuinka arvoitte "Suurin henkilömäärä"

Trafii

Rekisteröitäessä venettä pitää ilmoittaa suurin henkilömäärä.
Mitä olette ilmoittaneet.
Laitoin 12 henkilöä 10 metriseen purjeveneeseen. Sen verran on grogilaseja kabyysissä.

34

1772

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfgwer6326

Itse laitoin 18 31-jalkaiseen veneeseen.
      Sama kai se ois ollu laittaa 30.

• tekstirekisteri

Tuossa kannattaa olla tarkkana. Se uusi huvivenevero tulee pohjautumaan pääosin rekisterin henkilölukuun. Toisaalta tullaan myös valvomaan sitä ettei veneessä ole enempää väkeä kuin mitä rekisteriin on merkitty.

• 10-14
        tekstirekisteri kirjoitti:

Tuossa kannattaa olla tarkkana. Se uusi huvivenevero tulee pohjautumaan pääosin rekisterin henkilölukuun. Toisaalta tullaan myös valvomaan sitä ettei veneessä ole enempää väkeä kuin mitä rekisteriin on merkitty.

Älä viitsi jauhaa paskaa. Mitään huviveneveroa ei ole tulossa, vaikka kohta 10 vuotta siitä ovat foliopäät kohkanneet.

Se on kokonaan toinen asia, että poliisi, tulli ja merivartijat voivat nytkin puuttua siihen, että henkilöluku ylittyy. Tosin se riski on todennäköisempi pienillä perämoottoriveneillä kuin matkapurkkareilla.

• Anonymous_am

Minä muistaakseni laitoin punkkien perusteella eli montako ihmistä veneessä mahtuisi nukkumaan samaan aikaan. Toinen mielekkään tuntuinen kriteeri voisi olla se, montako mahtuu mukavasti istumaan sitloorassa. Veneeni on 35-jalkainen eli kantavuudesta ei kyllä heti ota kiinni vaikka olisi laittanut 20.

• laskutoimitusjee

Tuo grogilasimitta on pätevin kriteeri, mitä olen tähän asti kuullut.
      Itse tosin jouduin siitä poikkeamaan, kaapissa on vain 2, mutta henkömääräksi laitoin hieman toistakymmentä.
      Onko joku kokeillut ylärajaa, missä vaiheessa joku ärähtää, tai valittaa, että varattu tila (numeroille) ylittyy?

• pellaritmukaan

Mitäs, puuttuvatko jotenkin katsastuksessa? Vaativatko että pelastautumisvarusteita on sille toisellekymmenelle?

• Katsastaja_itsekin

Ei vaadita katsastuksessa. Huviveneessä pelastautumisvarusteita pitää olla vain niin monelle kuin veneessä olijoita kulloinkin on.

• Omavalmisteita

Ovatko nämä kaikki kommentoijin veneet jotain omavalmisteita? Suurin henkilömäärähän löytyy tyyppikilvestä. Jos ei sieltä niin valmistaja ilmoittaa sen.

• Tyyppikilpi

Max. henkilömäärä on ilmoitettu veneen tyyppikilvessä. Löytyy ainakin uudemmista veneistä (pienvenedirektiivin vaatimus).

• eipienvene

mulla onkin iso vene

• 16-4

Juu, mutta esimerkiksi 80-luvulla valmistetuissa skandeissa (hyvin yleinen osa Suomen purkkarikantaa) ei ole semmoista tyyppikilpeä.

• 1110

Eiks CE-kilpi tullut 80-luvun loppupuolella

• Trafinmääritelmä

Miten määritellään suurin henkilöluku?
      Mikäli valmistajan ilmoittamaa henkilömäärää ei ole tiedossa, voidaan henkilömäärä arvioida makuupaikkojen tai istumapaikkojen perusteella. Istumapaikan jalkatiloineen tulee olla vähintään 400 mm leveydeltään ja 750 mm pituudeltaan.
      http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya

• Trafii

Oikein meni. Loppuillasta kaikki mahtuu istumaan grogilasi kädessä, ettei ole vaaraa veteen putoamisesta.
        Rekisteröin veneen maistratiissa ja silloin ei tuota ohjetta ollut.
        Käytin maalaisjärkeä.

• CE-merkintä_kertoo

Henkilömäärä lukee nykyään uusissa veneissä pakollisessa veneen CE-kyltissä. Minulla
      CE A 8 henk.
      CE B 12 henk.
      CE C 14 henk.
      Siis veneessä saa olla vähemmän väkeä avomerellä kuin saaristossa jne.

• 10-14

Katos, tuo oli uutta, että samalle veneelle olisi määritelty valmistajan puolelta erilaisia henkilömääriä eri merialueille.
        Vähän pedantoidakseni: eihän tuo A/B/C oikeastaan viittaa avomereen ja saaristoon suoraan vaan suunnitteluluokkiin, jotka menevät näin (lähde: Trafi):

A. Valtameri: suunniteltu pitkille matkoille, joiden aikana tuulen voimakkuus saattaa olla enemmän kuin 8 boforia ja merkitsevä aallonkorkeus ainakin 4 metriä, lukuun ottamatta kuitenkaan tavallisuudesta poikkeavia olosuhteita, ja joiden aikana nämä veneet ovat suureksi osaksi omavaraisia.

B. Lähivedet: suunniteltu lähivesillä tapahtuville matkoille, joiden aikana tuulen voimakkuus on enintään 8 boforia ja aaltojen merkitsevä korkeus enintään 4 metriä.

C. Rannikko: suunniteltu rannikon läheisyydessä, suurilla lahdilla, joensuistoilla, järvillä ja joilla tapahtuville matkoille, joiden aikana tuulen voimakkuus on enintään 6 boforia ja aaltojen merkitsevä korkeus enintään 2 metriä.

Kun ottaa huomioon sen tosiasian, että Itämerellä on käytännössä aina mahdollista ehtiä suojasatamaan ennen kuin nuo C-luokan "enintään" arvot täyttyvät, niin voimme todeta, että C-luokkaan suunniteltu vene kelpaa Itämerellä myös avomerelle ja sinun veneessäsi saa siis olla 14 henkeä myös vaikkapa Hangon ja Visbyn välisellä matkalla.

• CE-merkintä_kertoo

Itämeri on murtovesiallas, ei avomeri.

• 10-14

Sinä taisit nyt sekoittaa valtameren ja avomeren. Avomeren käsite on vähän epämääräinen tietysti sekin, mutta ainakin nyt voitaneen olla yksimielisiä siitä, että jos kirkkaalla ilmalla ei ole maata näkyvissä missään suunnassa, ollaan avomerellä. Tämä toteutuu jo Stadin ja Tallinnan välillä.
        Valtameriä sitten ovat mm. Atlantti ja Tyyni valtameri.

• muuttelu

Jos on ilmoittanut 25-jalkaisen henkilömääräksi 85 henkilöä, niin voiko sen muuttaa joskus tulevaisuudessa?

• rekisteri4555745

Ei ilman uutta tyyppikatsastusta.

• 10-14

Höpsis, ei veneillä mitään tyyppikatsastusta ole. Muuttaminen alaspäin menee ihan varmasti läpi. Enintään, jos uusikaan lukema ei ole ko. kokoiselle veneelle järkevä, saattavat joskus tulevaisuudessa siihen tarttua.

• tyyppik
        rekisteri4555745 kirjoitti:

Ei ilman uutta tyyppikatsastusta.

Maistraatissa ei kyselty tyyppikatsastuksesta eikä olisi ollut edes tietoa sellaisesta. Tuskin sellaisia aikanaan tehtiinkään vaikka venettä tehty sarjana?

• katsastajajuu

• Nimimerkki2

Onko omaa termiä tällaiselle hauskalle trollille?

• x--

Itse muutin sarjavalmisteiseen kolmevartti tonnariin 10 henk. rekisteröinnin yhteydessä, vanha oli kuudelle. Punkkapaikkoja löytyy 7kpl, joten en tiedä mistä
      aikaisempi max.luku 6 hlö. oli tullut.

• Tärkeääkö

Mmaistraatti ja Trafi keksineet alkaa vaatia purjeveneen henkilöluvun keksimistä niin heillä ja meillä on puuhaa ja rahaa liikkuu heillepäin.

• Kuntosetä

Yleisohje on, että veneen pituus metreinä olisi henkilömäärä jos ei ole muuta tietoa. Toinen asia on se että kaikkien pitäisi pystyä seisomaan kannella samalla sivulaidalla ilman että tapahtuu mitään kaatumista laiturissa tai vene rupeaa vuotaa jostain aukosta.

• Rafii

Täyttyy tämäkin ehto, kun muutaman grogin ja useamman kaljan jälkeen kaikki on kannella, tuulesta riippuen, styyran tai baaran laidalla rakkoa tyhjentämässä.
        Ei kellahda vene mutta muutaman kerran on ollut MOB harjoitus.

• tosikiinnostavaako

Miksi omia "sääntöjä" pitää keksiä, koska suurinta henkilölukua kysyvä rekisteriviranomainen on Trafi? Trafi itse on antanut ohjeet mm suurinta henkilölukua koskevaan kohtaan: "Mikäli valmistajan ilmoittamaa henkilömäärää ei ole tiedossa, voidaan henkilömäärä arvioida makuupaikkojen tai istumapaikkojen perusteella…."

Mikä muuten on purjeveneen suurin nopeus, ellei valmistaja ole sitä ilmoittanut? Olisiko spinnusurffi myötäaallokossa mitään?

• purjehtija

Kyseleekö trafi myös suurinta nopeutta,
        maistraatin aikana tuota kysymystä ei ollut

• ei_veneile_itse

Suurimmasta nopeudesta en tiedä, mutta seurasin messuilla vierestä, kun kaveri tarkisti veneensä tiedot (siellä oli vakuutusyhtiöllä semmoinen tarjous, että saat ilmaiseksi uudenmallisen rekisterikortin, kun tarkistutat tiedot). Suurin sallittu koneteho oli ilmeisesti pakollinen kysymys ja se aiheutti vähän pähkäilyä, koska purjeveneen sisäkoneessa moinen kysymys on aika merkityksetön. Jotain kaverini ja messuhenkilö sitten yhdessä sinne arpoivat.

• RoineBlom

Kapteeni päättää max. hlömäärän, olosuhteet huomioiden. Lukee kilvessä whatever. Minulla on tästä sähköpostivastaus poliisilta (varmistivat merivartiostolta ennen vastaamista minulle).

• 1016

Ja myös vastaa siitä. Jos ylittää CE-kilven maksimin, kannattaa myös selitys olla valmiina.

• gg-trade

Henkilön paino ce-kilvessä on 75 kiloa ja aika usein keskimääräinen paino menee tuon yli ja ajetaan "ylikuormalla", kun harvemmin noissa kilvisson muuta kuin henkilöpainot ja ehkä jotain varustetta huomioituna. C-kategorian vene on suunniteltu suurmmalla kuormituksella 14 m/s tuuleen ja 2 metrin aallokkoon, eli käytännössä normi kelissä voi mennä vähän yli suosituksesta. D-kategoria on taasen 8 m/s tuulta ja 0,3 m aallokkoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5466
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3283
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2565
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2152
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2077
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163