Osaomistus asunto

mihinmennä

Tätä on googletettu ja haettu mutta tuntuu niin monimutkaiselta, että koitetaan jos täältä saisi jotain vastausta. Eli omistus asunto puoliksi x:sän kanssa, ei ole mennyt kaupaksi, itselle tuli pikainen asunnon tarve, olen siis tuosta omistus asunnosta muuttanut jo pari vuotta sitten, mutta nyt vuokra-asuntokin koitui vialliseksi. En voi lunastaa xsää tai muutenkaan vain muuttaa siihe, sillä olen tällä hetkellä työtön. Ongelmana kelan asumistuki, verotus jne. Eli voidaanko puoliksi omistama asunto katsoa osa-omistus asunnoksi kelan silmissä, jotta voisin hakea asumistukea tähän? Vai onko mahdollista tehdä jonkinlainen vuokra sopimus, ns omasta asunnosta? Tyhmää se olisi ulkopuoliselta vuokrata tavallaan kun on jo olemassa talo..

1

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisaahuijata

"Omistusasunto

Kela voi maksaa asumistukea omistusasuntoon. Omistusasunto on ruokakunnan omistama osakehuoneisto tai omakotitalo. Asunto on omistusasunto, jos ruokakunta omistaa siitä vähintään 50 %.

Omistusasunnoksi katsotaan myös yhteisomistuksessa oleva asunto sekä asunto, jonka asumiskustannuksista ruokakunta vastaa kuten omistusasunnossa. Tällainen tilanne on esimerkiksi, kun leski on pidättänyt hallintaoikeuden kuolinpesän omistamaan asuntoon.

Eräissä omistusasunnon tyypeissä rahoitus perustuu taloyhtiön ottamaan lainaan, joka kattaa suuren osan asunnon kokonaiskauppahinnasta. Myös nämä asunnot katsotaan omistusasunnoiksi, koska omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekotilaisuudessa.

Yrityksen tai kiinteistöosakeyhtiön nimissä oleva asunto katsotaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos yrittäjä asuu siinä itse ja hänellä on määräämisvalta yrityksessä (vähintään 50 % omistus tai vastaava määräämisvalta)." Lainaus Kelan sivulta.

Sinä olet ruokakunta ja omistat puolet asunnosta. Kyseessä on siis omistusasunto. Joutuisit maksamaan vuokran exällesi, joka omistaa puolet (sinun pitäisi asua yksin asunnossa mahdolliset lapset). Oletan että ette mahdu exän kanssa samaan asuntoon. Kysy Kelalta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      11141
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3678
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2590
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      258
      2581
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      4
      1828
    6. 209
      1348
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1254
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1190
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      1089
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      1039
    Aihe