Aivan järjetön järjestelmä nämä maksuhäiriömerkinnät. Ei mitään väliä onko kyse sadoista euroista vai sadoista tuhansista, aina samat rangaistukset.
Ja vaikka on maksanut kaikki velat pois, niin merkinnät säilyy neljä vuotta. Neljään vuoteen et voi kilpailuttaa sähköä tai puhelinliittymää. Neljään vuoteen et saa esim. autoon varkausvakuutusta. Neljään vuoteen ei mahdollisuutta luottokorttiin, yritä siinä sitten vaikka vuokrata autoa ulkomailta. Ja mikä pahinta, neljään vuoteen todella vaikea saada asuntolainaa, vaikka olisi kohtuu hyvät tulot.
Se että oman virheen seurauksena joutuu maksamaan velan perinnän korkeat perintäkulut ja korkeat korot on vielä ihan ok. Mutta se että muutaman tuhannen euron velkojen maksun viivästymisestä joutuu kärsimään vielä neljä vuotta maksamisenkin jälkeen ei ole kohtuullista. Itselläkin olisi varallisuutta maksaa omistusasunnosta, mutta merkitöjen takia en saa velkaa. Tämän neljän vuoden aikana maksaisimme velkaa noin 60 000€:lla... Mutta kun lainaa ei tipu, niin maksamme sitten vuokraa 50 000€:lla.
Eli lopputulemana voi todeta, että käytännössä muutaman tuhannen euron maksuhäiriön lisähinnaksi tuli minulle ~20 000€. Ihan tuntuva rankku. Eihän tuo ole missään suhteessa esim. rikoksista tuomittujen rangaistuksiin.
Maksuhäiriömerkintä - järjetön rangaistus
39
604
Vastaukset
- KaksiVuotta
Käsitykseni mukaan maksuhäiriömerkintä pysyy kaksi vuotta, jos velan on maksanut pois eikä ole tullut uusia velkoja.
Kaksi vuotta on ihan hyvä aika ajatella rahankäyttöään ja saada se hallintaan niin että on taas luotettava sopimuskumppani.- ggkgk5698
eiks maksun myöhästymisestä tullut merkintä lähde heti kun maksut on suoritettu. oikeuden tuomiosta sitten 3 vuotta jne..jos uo:ssa todettu varattomaksi niin siitä tullut ymv säilyy 3 vuotta eikä poistu ennen kuin vanhenee..
- oikeusvaltio
Jos on yksi merkintä, niin voi selvitä kahdella vuodella. Mutta kun on useampi, niin ne pitenevät neljään vuoteen. Ja jos maksaa velat pois, niin merkinnän pitoajan pitäisi lyhentyä, ellei...
Itsellä viimeisin merkintä oli pitkäaikaisesta UO:sta. Tämä UO merkintä kyllä poistui heti kun maksut oli maksettu, mutta koska se oli viimeisin, niin muiden merkintöjen pitoaikoja ei lyhennetty. Eli muut merkinnät jäivät neljäksi vuodeksi voimaan, vaikka kaikki velat oli maksettu.
Samaa mieltä tuosta, että kaksi vuotta olisi ihan sopiva merkintäaika. - Uskonatonta
ggkgk5698 kirjoitti:
eiks maksun myöhästymisestä tullut merkintä lähde heti kun maksut on suoritettu. oikeuden tuomiosta sitten 3 vuotta jne..jos uo:ssa todettu varattomaksi niin siitä tullut ymv säilyy 3 vuotta eikä poistu ennen kuin vanhenee..
Ruotsissa ja Norjassa maksuhäiriömerkintää poistuu kun velka on maksettu. Mutta ei tietenkään Suomessa koska henkilö ohjataan sossuun muitten veronmaksajien maksettavaksi. Minulla velat maksettu mutta käänsin asian voitoksi rahallisesti, kertoi entinen yrittäjä...eli näytti vaan häiriönerkintää että en voi saada asuntoa enkä muuta luottoa ja samoin laittoi kaikki terveyskeskusmaksut sossun maksettavaksi eli meidän veronmaksajien. Tämä on totuus koska itse näin asiat, tuli muuten hyvin toimeen.
- Sekuuluuyhteiskunnalle
Samoin toimii jokainen viisas jolla roikkuu maksuhäiriömerkinnät vaikka velkasaldo 0 €.
Niin tein itsekin. Otin yhteiskunnalta kaikki tuet mitä irti sain. Myös takuuvuokrat maksoi sossu, että sain kämpän.
Maksut kuuluu yhteiskunnalle koska on moisen pykälän keksinyt. - ooookjåoioj
Olin takaamassa yhtä 1 500 markan vekseliä vuonna 1983 ( Helsingin osakepankki ) kaveri jätti maksamatta. Minä maksoin sen myöhässä 1986. Luottotiedot sain kuntoon 1996. Tuo on ainoa maksuhäiriömerkintä mitä minulla on ollut. 10 vuotta kesti.
- Ve.laton
Järjetöntä on hankkia itselleen maksuhäiriömerkintä. Ei muu.
- Maksettu90000aikanaan
Aloittaja on täysin oikeassa. Eipä ne kaikki asiat ole aina itsestä kiinni. Kova on rangaistus.
- hopsista
Asia on nyt niin, että maksuhäiriömerkintä kertoo henkilön maksukyvyttömyydestä /-haluttomuudesta viimeksi kuluneiden vuosien aikana. Se tietysti herättää tietynlaisia ajatuksia firmoissa, jotka eivät saa tuotteistaan / palveluistaan maksua saman tien käteisellä vaan laskua vastaan ja mahdollisesti pitemmänkin luottoajan kuluessa. Miksi sen firman pitäisin toimittaa luotolla yhtään mitään henkilölle, joka ei ole aiemmista luotoistaankaan selvinnyt? Ja ihan siitä riippumatta, mikä syy maksamattomuuteen milloinkin on ollut. Tämä "kaikki-mulle-heti-vaikka-rahaa-ei-ole" -ideologia tuntuu sota-ajan jälkeiset pulavuodet eläneeltä meikäläiseltä ihan käsittämättömältä. Sorry to say: ei heru sympatiaa-
- 34673634
No entäs sellainen tapaus jossa on ollut takaajana ja velallinen on jättänyt maksamatta, takaaja maksaa sitten ulosotonkautta. Toki ikäväähän tämäkin "mitsä läksit takaamaan" mutta se ei ehkä tässä ole pointti.
Eli takaaja maksaa velkaa ulosottoon mutta saa maksuhäiriömerkinnän pitkäkestoisesta ulosotosta, on tämä aika väärin koska takaaja kuitenki maksaa sitä velkaa ja on käytännössä syytön koko velkaan. - 9-6
Takaajallahan on mahdollisuus jatkaa maksamista suoraan alkuperäiselle velkojalle, ei ulosottoon. Tällöin maksuhäiriömerkintää ei tule. Eli jos takaaja joutuu ulosottoon on merkki siitä että hänen maksukykynsä ei riitä ottamansa takausvastuun suorittamiseen
- dfhdfh346
9-6 kirjoitti:
Takaajallahan on mahdollisuus jatkaa maksamista suoraan alkuperäiselle velkojalle, ei ulosottoon. Tällöin maksuhäiriömerkintää ei tule. Eli jos takaaja joutuu ulosottoon on merkki siitä että hänen maksukykynsä ei riitä ottamansa takausvastuun suorittamiseen
Toki noin mutta tässäkin ikuisuuskysymys, jos lainan maksu jää velallisella vaikkapa viiden vuoden jälkeen niin eipä kukaan näitä voi tietää, takaaja voi olla tuossa tilanteessa esim. työtön eikä voi hoitaa maksuja suoraan velkojalle.
Mutta pointin jokainen ymmrätää, aina ei ole ulosottovelallinen syyllinen tilanteeseen ja näilel pitäis olla toisenlainen "rangaistus" - fbg456y
34673634 kirjoitti:
No entäs sellainen tapaus jossa on ollut takaajana ja velallinen on jättänyt maksamatta, takaaja maksaa sitten ulosotonkautta. Toki ikäväähän tämäkin "mitsä läksit takaamaan" mutta se ei ehkä tässä ole pointti.
Eli takaaja maksaa velkaa ulosottoon mutta saa maksuhäiriömerkinnän pitkäkestoisesta ulosotosta, on tämä aika väärin koska takaaja kuitenki maksaa sitä velkaa ja on käytännössä syytön koko velkaan.Ei takaaja ole syytön siihen velkaan. Ilman takaajaa lainanottaja ei joko olisi saanut lainaa tai olisi saanut sen huomattavasti huonommilla ehdoilla. Takaaja on siis "rikoskumppani".
Kun lähtee takaamaan, pitäisi miettiä tätä. Itse asiassa valtion takaus asuntolainassa maksaa jotakin, joten jos lähtee takaamaan niin vähintään pitäisi ottaa siitä joku rahallinen korvaus. Sitten voi miettiä kaverin luotattavuuden ja maksukyvyn ja hinnoitella takaus sen mukaan. Kaveri- tai sukulaisuussuhteen käyttäminen takausasioissa on halpamaista. - Omatunto
34673634 kirjoitti:
Eli takaaja maksaa velkaa ulosottoon mutta saa maksuhäiriömerkinnän pitkäkestoisesta ulosotosta, on tämä aika väärin koska takaaja kuitenki maksaa sitä velkaa ja on käytännössä syytön koko velkaan.No,minua pyydettiin joskus takavuosina takaajaksi isohkoon lainaan,kun tiesin lainanottajan maksuhistorian,kieltäydyin.erittäin tiukasti,vaikka minulle tarjottiin ns.siivua alkaen 500 markasta. Mutta kieltäydyin silti ja siitä syystä ystävyytemme katkesi,mutta en välittänyt siitä vaan ajattelin lähinnä niitä riskejä, joita siihen takaushommaan liittyy.Paras tapa on kieltäytyä lainantakaajan osasta, jos ei halua joutua maksjan osaan.
- säästöpossu
itse en lähtis takamaan kenellekkään, vaikka olisi kuinka oma lapsi/sisar/vanhempi... Jos tilanne menis niin pahaks et joutuisin makseleeen toisen puolesta siinä menis kyllä suhteet poikki... :S 4 vuotta on aika pitkä aika ja se 2v ihan sopiva mielestäni. Mut jos on monta kertaa sössiny raha asiat ja aika venyy 4 vuoteen niin mun mielestä ihan hyvä rangaistus.
Itselläni ihan hyvät tulot (38-43 000) vuodessa mutta en silti saa asuntolainaa. Koska kärsivällisyyteni ei riitä säästämiseen.. Mut jos saisin lainan, niin ottaisin sen. Mutta tääl pk-seudulla se olisi vähintään 120 t laina... :( Mut näillä eväillä mennään! Maksuhäiriömerkintä ei ole rangaistus, vaan seuraus huonosta taloudenhoidosta. Maksuhäiriömerkintä tulee, kun sen saaja on osoittautunut taloudellisesti epäluotettavaksi sopimuskumppaniksi. Mikäli tuota järjestelmää ei olisi, tarkoittaisi se sitä että myös asiansa hyvin hoitaneiden lainansaanti vaikeutuisi ja kaikkien velallisten korkokulut nousisivat.
- Ihmisoikeussopimus
Maksuhäiriömerkintää on rangaistus joka on tosin seuraus huonosta taloudenhoidosta. Ihmisoikeus vastainen toiminta jos merkintä ei poistu kun velat on hoidettu. Miksi merkintä pitää olla jos ei ole enää velkaa, eikö silloin asia ole rangaistus, haloo.
- hölökyti
Samaa mieltä. Merkintä ON rangaistus. Merkintä ei olisi rangaistus jos se poistuisi heti kun saatavat on suoritettu.
- Vieläveronmaksaja
Joku tolkku pitäisi kuitenkin olla, esim. kun sairastuu ja saa maksuhäiriömerkinnän, siitä voisi tehdä selvityksen ja tuomio olisi pienempi.Shoppailijat ja bilettäjät on eri asia.
- oikeusvaltio
En nyt oikein ymmärrä miten kaikki-tänne-heti asenne tähän liittyy... Omasta mielestä ei ole järkevää asua kalliissa vuokra-asunnossa, kerran olisi tuloja lyhentää oman asunnon lainaa. Vai tarkoititko heti-kaikki asenteella sitä, että haluaa kilpailuttaa sähkön tai haluaa vakuutuksen?
Itse asiaa vielä sen verran selventäisin, että en ollut vaatimassa koko järjestelmän purkamista. Vaan toin esille sen pointin, että virheen vakavuus tai syyt ei nykyisellään mitenkään heijastu merkintöihin. Ja se että luottotietojen kannalta ei monestikkaan ole mitään väliä, että maksaako velat takaisin vai ei. Eli ihan sama hoitaako asiansa kuntoon mahdollisimman pian, vai makaako suurimman osan ajasta työttömänä kotona (tämäkään ei aina oma valinta) ja saa ehkä maksettua velat neljän vuoden aikana.
Niin kuin aiemmin sanoin, niin pari vuotta voisi olla mielestäni sopiva merkintöjen pitoaika, edellyttäen velan takaisinmaksua. Sitä en ymmärrä miten nykyinen neljän vuoden pitoaika parantaa käytännössä luotettavuuttani verrattuna esim. kahteen vuoteen? Ilmeisesti luotettavuus muuttuu yhdessä yössä neljän vuoden kuluttua? Toisaalta vaikka en olisi maksanut senttiäkään veloista, niin pitoaika olisi edelleen sen neljä vuotta...- hopsista
Tarkoitin "kaikki-tänne-heti" -asenteella ylivelkaantumisen valitettavan yleistä - joskaan ei toki ainoaa - syytä. Halutaan kaikki mahdolliset mukavaan elämään liityyvät roinat ja palvelut velaksi piittaamatta pätkänpätkää siitä, onko velkähärpäkkeiden maksamiseen varaa vai ei.
Ja mielestäsi sopiva pari vuotta maksuhäiriömerkinnöille on ollut myös eduskunnan mielestä sopiva velkojan ilmoittamille ja velallisen tunnustamille maksuhäiriöille. Sitä pitempi 3 vuoden aika koskee viranomaisen toteamia maksuhäiriötietoja ja ulosottotietoja.
Ja mitä sitten rekisteröinti "virheen vakavuudesta" voisi käytännössä olla? "Juu, olisin maksanut, mutta ei ollut rahaa kun olin sairas/työtön/vasta eronnut " - vai mitä? Ja kuka noiden syiden oikeellisuuden sitten voisi varmistaa?Ja millä konsteilla ottaen huomioon laissa säädetyt salassapitovelvollisuudet ?
- Maksuhäiriöpisnes
Oudointa on ettei summaa noteerata mitenkään sama muka onko häiriömerkinnän syynä 100 vai 100 000 euroa 1-1000 häiriotä? Vai mikä?
Ihanei oo pullan jyväset rehdisti uunissa?
Muka mahdotontako ois saada tarkempaa dataa esille velan määristä ynnä muista?
Olemattomasta maksamattomasta voi joutua kärsimään kohtuuttomasti.
Joku siis rahastaa ja tästäkin välistävetää? - Odotetaan
Säästä seuraavat neljä vuotta asuntoon kunnolla ja sitten saat asunnon vielä puolet halvemmalla kuin nyt.
Itse maksan velan pois, säästän ja kun ihmisiä irtisanotaan ,asuntojen hinnat alenee. - Velatonvuokralainen
Kallis viuokra teillä. Tuhannen euroa. Eikö halvempaa luukkua löydy?
Toisekseen miten olet saanut vuokra kämpän kun ei ole luottotiedot kunnossa?- 347
Kaupungilta saa asunnon ilman luottotietoja. Joku yksityinenkin voi vuokrata ja sitten on vielä pimeät vuokramarkkinat eli jonkun vuokran maksavat kela ja sossu ja sitten tämä vuokralainen edelleenvuokraa kämpän edelleen.
Konstit on monet.
- huhyu
niinhän asiat suomessa on kuin aloittaja kirjotteli, ei mitään järkeä ole, mutta kyllä esim asuntolainaa saa mutta jos ei ole riittäviä vakuuksia niin ei saa sitten millään, kyllästyin nordean toimintaan ja vaihdoin pankkia, säästöpankki on kyseessä, siinä juteltiin ja asiat olivat selviä molemmin puolin, ainoa vaan vielä katon luottotiedot, noh sieltähän yksi naurettava merkintä löytyi, tämä ei sinänsä estänyt asiakkuutta ja lainoja, tai niitten siirtoa, mutta asiat olivat hankalampia tämän jälkeen, ja kyseessä oli joku helvetin 60 päivän pikaluoton viivästyminen, summa 100 e kulut, ja näitä ne lähetteli sähköpostiin, jota en todellakaan lukenut, että tällästä suomessa, aivan uskomatonta toimintaa koko luottotietotoiminta, olet jättänyt maksamatta 10 euroo tai miljoonan, rangaistus on sama, aivan sama mitä tienaat tai olet velkaa, mikään ei onnistu, ilman hirveetä säätöä tämän jälkeen....
- satamatlakkoon
Ihmeellistä mankumista. Jokainen päättää itse rahankäytöstään. Jos kuluttaa enemmän kuin on vara, eiköhän se oli ihan oma vika. Sitten ollaan mankumassa, että "yhteiskunnan syytä". Mitä jos lähtisit marssille muiden stalinistien ja anarkistien kanssa ja rikkoisit vaikka muutaman näyteikkunan ja naapurin auton?
- orjanoikeudet
Toivon eräille vähint 30 % PALKANALENNUSTA, astuu voimaan ilman ennakkovaroitusta. Sitten katsotaan kuka vielä mankuu ja kuka ei.
Palkanalennuksen aiheuttama
ORJUUS on ihmisoikeuskysymys mitä suurimmassa määrin.
Sairautta en toivo kenellekään sentään, en edes näille kirjoittajille. :-)
Itsellä vielä 2 vuotta merkintäaikaa jäljellä. Useampi 4 v merkintä tuli 2012. Velat maksettu(REFit tottakai) 2 v sitten mutta merkinnät muistona. Tänä aikana kannattaa oppia elämään tulojen mukaan ja ehkä myös hyvää aikaa kerätä pientä rahastoa tulevaisuuden varalle. Asun suht halvassa vuokra-asunnossa. Tulot kohtuu hyvät ja menoja ei juurikaan ole paitsi yksi järjestelylaina vielä 2 v ajan. Suurimmat menot ts vakuutukset yms menee veronpalautuksista könttänä kerran vuodessa. MUTTA en edes mieti luottokorttia tai asuntolainaa. Vaikka rahaa jää säästöön joka kk ei näilläkään tuloilla omistusasunnon onnelliseksi haltijaksi tulla koska asuntovelan lisäksi pitäis myös hoitaa lämmityskulut, vastikkeet, remontit jne jne lista on piitkä. Omalle kohdalle merkinnöistä ei ole tähän mennessä ollut haittaa.
- gersel
Rangaistus ei tokiakaan pääty siihen, huomiooon ottaen ostanattomuuden ja julkisen maineen menetyksen myötä. Eu on asiaa jopa yrittänyt käsitellä, mutta minnepä leopardi täpliään pakenisi. Luottohäiriköksi merkkaaminen tarkoittaa sovittelemattomuutta ensisijaisesti ja onkin luokatonta tukeutua omassa joustamattomuudesa oikeuslaitoksen, ehkä astetta asiattomiin palveluihin.
- Sveden
Maksuhäiriömerkintää ei poistu jos maksat velat. Ruotsissa ja Norjassa merkintä poistuu. Tosin siellä kaikki paremmin. AI mene sitten sinne. Minä jo olen siellä. Uusi henkilötunnus ja verot maksan Ruotsiin. Suomessa en pystyisi normaaliin elämään.
- Pankki
Eduskunnassa mietitään miten saadaan ihmiset vaikeuksiin ja pankit tyhjäntoimittajien kerhossa miettii miten saadaan omaisuus pois.
- Herrahuuherrahaa
Luottohäiriöinen on kuin juutalainen saksassa toisen maailmansodan aikaan, ei ihmisoikeuksia. Tämä merkintä käytäntö loukkaa ihmisoikeussopimusta.
- VAIHTOBANK
17 artikla
Oikeuksien väärinkäytön kielto
Minkään tässä yleissopimuksessa ei saa tulkita suovan millekään valtiolle, ryhmälle tai henkilölle oikeutta ryhtyä sellaiseen toimintaan tai tehdä sellaista tekoa, jonka tarkoituksena on tehdä tyhjäksi jokin tässä yleissopimuksessa tunnustettu oikeus tai vapaus tai rajoittaa niitä enemmän kuin tässä yleissopimuksessa on sallittu. - EUSOPIMUS
14 artikla
Syrjinnän kielto
Tässä yleissopimuksessa tunnustetuista oikeuksista ja vapauksista nauttiminen taataan ilman minkäänlaista sukupuoleen, rotuun, ihonväriin, kieleen, uskontoon, poliittisiin tai muihin mielipiteisiin, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, kansalliseen vähemmistöön kuulumiseen, varallisuuteen, syntyperään tai muuhun asemaan perustuvaa syrjintää. - PERUSTUSLAKI
22 §
Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
- HANNUHAPERO
HYVÄ SUOMI. TYÖLLISTÄÄME VIRKAMIEHIÄ JA PERINTÄTOIMISTOJA. KYLLÄ ON TUOTTAVAA TOIMINTAA
- Miettimisaikaa
Tässä taitaa päteä, että "minkä taakseen jättää, sen edestään löytää". Ei ulosottoon kukaan vahingossa joudu. Aika monesti on kyse myös piittaamattomuudesta asioittensa hoidon suhteen. Nyt maksat niitä kuuluisia oppirahoja, tosin aika kalliisti. Ehkä tässä neljän vuoden säännössä voitaisiin kuitenkin tulevaisuudessa ottaa käyttöön lieventävänä seikkana "tehokas katuminen".
Luottamuksen voi menettää vain kerran, niin se vaan on. Minä lainasin aikoinaan tuhat euroa, minulle iso raha, ja olen odottanut saatavaani monta vuotta. Sen opin, etten enää lainaa kenellekään. Eivätkä pankit mitään hölmöläisiä ole, miksi ne ottaisivat turhia riskejä? Näytä, että neljän vuoden aikana osaat myös säästämisen, aloita säännöllinen säästäminen, niin sinulla on sitten näyttöä sitten kun saat puhtaat paperit.- orjanoikeudet
Toivon jokaiselle suomalaiselle 30 % palkanalennusta, astuu voimaan välittömästi. Jos työnteon lopettaa törkeän palkanalen jälkeen, seuraa 3 kk karenssia vähintään. On jäätävä töihin alennetuilla ehdoilla. Työttömänä olisit kroisos, kun ei olisi pakollista autonpitoa.
Lähtöpalkka ei ollut huikea - päinvastoin.
Ulosottoon ei kukaan tosiaan vahingossa joudu. Kyllä se edellyttää rajuja tulojen menetyksiä tai menojen lisääntymistä (sairaudet), niin, että NIISTÄ MAKSUISTAAN ON MAHDOTONTA selvitä ilman rahaa.
Tämä ON ihmisoikeuskysymys
- ruokaan 100 e /kk 2 aikuista, työn teon jatkamisen vuoksi.
Sairautta en näille kirjoittajille sentään toivo :-)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973