Asperger-diagnosoidut tytöt/naiset

hämmentynyt__

Keroisitteko oireistanne, tavoistanne ja siitä, miten te näette maailman? Entä miten ja minkä ikäsenä teiät diagnosoitiin? Jos teiän pitäis nimetä suurin ero, joka teissä on neurologisesti tyypillisiin nähden, mikä se olis, vai onko sellaista?

Kyselen siksi, kun itselläni psykologi epäilee lievää aspergeria, mutta ilmeisesti juuri sen takia mua on vaikea diagnosoida, koska olen naispuolinen ja meillä asperger ilmenee usein eri tavalla ku miehillä.

23

6452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkkinimun1

      Sit ku sulle joku kertoo sä kerrot sit lääkärille vaikkei sul oiskaan niitä samoi oireita? Mitä sä sillä diagnoosilla teet?

      • hämmentynytt

        Miksi sinä linkität noita videoita koko ajan?????


      • äläkokoajanlinkitä

        Niin juuri. Aiheutat linkittämisellä enemmän haittaa kuin hyötyä vammaisille.


    • erityislapsi
      • asioistaerittäintietoine

        Voisitko Daria jo lopetella? Sinun kaikki kirjoituksesi olet kopioinut muualta. Läheskään kaikissa kirjoituksissasi kuten ei niissäkään osoitteissa, mistä olet kirjoituksillesi pohjan ammentanut, ei ole mitään perää. - Sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka aidot Asperger-henkilöt maailman kokevat, sillä sinulla ei ole diagnosoitu Aspergerin syndroomaa. Olet saanut diagnoosin epäpätevältä lääkäriltä.


      • ilmianna

        Tämä foorumi on vaarallinen! Foorumin ylläpitäjät ovat poliittisesti arveluttavia. Olleet jo pitkään. Laitetaan palautetta sekä ilmoitukset eteenpäin viranomaisille


    • hyväksikäyttäjille

      Emme kertoisi.

    • hämmentynt_

      Mietin kauan, että mitä tähän kaikkeen vois ees vastata. Joku tänne kirjottanu taitaa olla ihan ulalla siitäkin, mikä asperger on ja joku toinen epäilee mun tarkoitusperiä tässä topicissa.

      Noh, en tosiaankaan matkisi kenekään oireita, jos sitä pelätään. Haluan vain tietää, millaisia ihmisiä on diagnosoitu, koska epätietoisuus mun tilanteesta hermostuttaa. Mikäli as-naiset olis tämän ketjun mukaan jokseenkin samanlaisia kuin mä "oireitteni" kanssa, niin voisin pitää todennäkösenä, että mul on asperger, mut jos kuvaukset ei sopis muhun yhtään niin sitten ei.

      Toki voin poimia jonkun kertoman oireen, jos tunnistan, et hei tämähän on mullakin, mut en arvannu, et se liittyy aspergeriin.

      • Tsemppiä

        Hei hämmentynyt!
        Ensinnäkin sanoisin, ettei kannata liiaksi takertua tuohon sukupuolen merkitykseen as-piirteissä. Toki on totta, että tytöt ja naiset ovat edelleen jostain syystä alidiagnosoituja. Se liittynee melko stereotyyppiseen kuvaan siitä, miten autismi yleensä nähdään: sosiaalisena kyvyttömyytenä ja todella rajoittuneina kiinnostuksen kohteina... Eli tyypillinen mielikuva assista on juna-aikataulut ulkoa muistava, neljän seinän sisällä viihtyvä nörttipoika :D

        Itse sain asperger-diagnoosin vasta kolmekymppisenä ja sitä edelsi melko kattavat neuropsykologiset tutkimukset. Ilmeisesti vaikutan ulospäin sosiaalisesti taitavalta ja tietyt "oireet" ovat lieviä. Olen kuitenkin persoonaltani sellainen, että olen lapsesta asti kehittänyt erilaisia selviytymis- ja kompensaatiokeinoja, mikä on tietysti myös vaikuttanut diagnoosin saannin myöhäisyyteen... Valitettavasti nämä keinot ovat aina myös uuvuttaneet minua.

        Parhaiten aspergeria kuvaa mielestäni monen käyttämä toteamus, että assin aivot toimivat hieman eri käyttöjärjestelmällä kuin ns. neurotyypillisten :) Jokainen as-henkilö on myös oma yksilönsä ja piirteet vaihtelevat suurestikin, joten sinun kannattaisi pyytää lähete neuropsykologisiin tutkimuksiin, joissa asiantuntevat lääkärit voivat asian kanssasi selvittää.


    • AS-infoa

      Ei se tee diagnosoinnista vaikeampaa, jos on nainen. Hakeudu ammattitaitoisen neuropsykiatrian erikoislääkärin vastaanotolle jos tilanteesi sinua huolestuttaa. Psykologi ei tee diagnooseja.

    • ghkllhgf

      Voi myös hankkia kirjoja asperger naisista. Niitä on suomeksi ja englanniksi,

    • Aspergerinfo

      Ja pitää muistaa se, että Aspergerit ovat yksilöitä kuten muutkin ihmiset. Asperger-diagnoosi ei tarkoita sitä, että olisi jonkinlainen stereotypia jostain tietynlaisesta yksilöstä, vaan jokaisella oirekuva jonkin verran poikkeaa toisistaan. Diagnoosi annetaan silloin, jos diagnostiset kriteerit täyttyvät. Nykyisin ei ole enää olemassa Aspergerin syndroomaa erikseen, vaan Asperger-diagnoosin saaneet kuuluvat autisminkirjoon.

    • fäasdhgäojtoå4

      Kirjoitan 18-vuotiaasta pojastani, joka sai asp-diagnoosin. Hänellä ei ole kavereita eikä hän näytä ikäisiään kaipaavankaan. Erittäin kohtelias, opettajien, naapureiden ja sukulaisten mieleen. Lähimmät tosin ihmettelevät eräänlaista käytöksen jäykkyyttä ja muodollisuutta. Erittäin luotettava, impulsiivisuutta ei ollenkaan. Monista autisteista poiketen hän käyttää normaalisti katsekontaktia ja on empaattinen ja muutenkin hyvin avarakatseinen ja -sydäminen. Hyvin velvollisuudentuntoinen ja ahkera, liiankin. Erittäin helppo ja ihana lapsi.

      Hänellä on todettu ongelmia lyhytkestoisen muistin kanssa sekä keskittymisessä, vaikka jaksaa istua ikuisuuden pänttäämässä läksyjä. Hän juuttuu helposti yksityiskohtiin eikä ymmärrä kokonaisuuksia kovin helposti. Häntä kiehtoo opetella valtava määrä nippelitietoa, esim, alkuaineiden tunnukset, pitkiä matemaattisia kaavoja, joista hän ei kuitenkaan aina tiedä, miten niitä sovelletaan käytäntöön. Hän on kömpelö, esim. kuperkeikka on mahdoton juttu ja muut notkeutta vaativat tehtävät. Ajanhallinta erittain hyvää, hän ei myöhästy mistään. Tehtävistä suoriutuminen hidasta. Tämä pantiin merkille jo päiväkodissa, jossa opettaja ihmetteli, miten monen mutkan kautta mahtaakaan tieto kulkea, kun kestää ja kestää, mutta lopulta tulee aivan oikea vastaus. Vasta asp-diagnoosin jälkeen tuli ilmi, että hän on oikeutettu kokeissa ja ylioppilaskirjoitukissa lisäaikaan, mikä onkin järjestynyt helposti. Silti hän peruskoulussa oli kahtena viimeisenä vuotena luokkansa paras.

      Hän viihtyy kotona erittäin hyvin. Nauttii sukulaisvierailuista, mutta niitä ei saa olla kovin usein. Muutenkin jatkuva meneminen ja tuleminen rasittaa häntä.

      Aistiyliherkkyyksiä ei juuri ole. Jotkut liiketuntemukset hän aistii eri tavalla. Hajuaisti on jopa huonompi kuin tavallisilla.

      Aikuisuus? Yksinäisyys ja ulkopuolisuus ehkä suurimpia riskejä. Vaikeus löytää tietyn ammattihaaveen lisäksi varaurasuunnitelmia, koska kiinnnostuksen kohteet suppeita. Hän voisi olla aivan erinomainen työssä, jossa tarvitaan rutiinien tarkkaa noudattamista ja pikkutarkkuutta ja sinnikkyyttä. Hän todennäköisesti pitää työstä, jossa saa olla ihmisten kanssa ainakin osan aikaa. Onni sillä tytöllä, joka tahtoo luotettavan, lojaalin ja hellän puolison.

      Täällä tarvitaan hyvin erilaisia ihmisiä. Jokaisella on paikkansa.

    • Ratkaisu

      Käytän peiliä

    • onkin

      Poistettuja.

    • Assikko
    • seula
    • Parisuhdeongelmat

      liittyy katteettomiin oletuksiin ja odotuksiin toisesta ja ovat yleisiä niin miehillä kuin naisilla.

      Miesten on vaikea löytää morsiain kotimaasta. Oudosti käyttäytyvää miestä syrjitään parisuhdemarkkinoilla. Ja he jäävät usein poikamiehiksi, elleivät hae morsiainta postimyynnistä.

      Apergernaiset taas löytävät parin liiankin helposti ja joutuvat helposti narsistin hyväksikäyttämäksi.

      Sitten on niitä tilanteeseensa pettyneitä, jotka täälläkin hakee itselleen vertaistaan kumppania toisesta aspergerista. Ongelmana näyttää olevan kuitenkin aspergerien erilaiset odotukset toisistaan.

      Virhekäsitys, jonka jakaa niin netit kuin aspergerit, on että kaikki aspergerit on samanlaisia niin miehet kuin naiset. Mutta tämä ei tunnu käytännössä pitävän paikkaansa.

      Kuten asiantuntevassa Infossamme edellä oivaltavasti todetaan: "Ja pitää muistaa se, että Aspergerit ovat yksilöitä kuten muutkin ihmiset". Äkkiä todellisuus tulee vastaan ja huomataan, että kaikki ovat erilaisia. Eli samasta diagnoosista ei ole todellakaan apua parisuhteessa.

      Lopulta kantapään kautta tullaan tosiasian eteen: yksin eläminen on ainoa järkevä ratkaisu aspergerin parisuhdeongelmiin.

      • aspergernainen

        Niin kyllähän sosiaalisesti naiivi nainen helposti miehille kelpaa, koska hänet saisi mukavasti vallan alle.


    • Kanelityttö
    • Anonyymi

      Itte oon 18v nainen ja todennäköisesti asperger. Nykyisillä diagnoosisysteemeillä sain keskivaikean autismin diagnoosin ysiluokalla. Toisaalta nyt lukiossa oon miettinyt, että vaikuttikohan se yläkouluasteinen kiusaaminen sen diagnoosin saamiseen. Kun yksinäisyys ja ahdistuneisuus voi saada ihmisen oireilemaan aspergermaisesti, vaikka sen aivot toimis ns. normaalisti (tää on mun oma havainto, ei mikään tutkimus).

      Tässä ensimmäiset asiat mitä tulee mieleen:
      - Minua on kiusattu suurin osa lapsuudestani ja ennen lukiota minulla oli kunnolla kavereita lähinnä pikkulapsena.
      - Olen absolutisti. En osallistu mihinkään nuorten ryyppybileisiin.
      - Puhun totta. En valehtele. Jos tulee vastaan tilanne, jossa toden puhuminen tuottaa itselleni ongelmia niin yritän välttää puhumisen kokonaan. Valehtelu ei ole vaihtoehto. Tämä on joskus MELKOINEN ONGELMA koulussa, koska en voi sanoa olleeni "hammaslääkärillä" tai myöhästyneeni "koska bussi myöhästyi", vaan jos kysytään niin joudun vastaamaan "en viitsinyt tulla tunnille niin paljon myöhässä" tai myöhästyneeni, koska "nukuin pommiin".
      - Käytän omaa läppäriä koulussa, vaikka koulusta saa läppärin ilmaiseksi (tämä ei ole mikään huomionhakemistemppu, vaan saan koulun läppäristä päänsärkyjä ja oma nyt vain on oma).
      - Minua on sanottu "oudoksi" ja "erilaiseksi" (yläkoulussa), useampi kaverini on epäillyt, että minulla olisi ADHD (lukioikäisenä) ja minun on sanottu näyttävän 14-vuotiaalta (ollessani 18v).
      - Vanhempani ovat monta kertaa miettineet, että mistä kiikastaa kun olen ollut nuotuuteni niin epäteinimäinen (väitän vastaan vähemmän kuin pikkulapsena, kapinoin vähemmän kuin pikkulapsena ja olen kaikin tavoin tunnollisempi kuin pikkulapsena).
      - En ole ikinä seurustellut (mikä on tosi surullista).
      - Tykkään lukea Wikipediaa.
      - Olen oppinut enemmän genetiikasta lukemalla paljon koirakirjoja kuin mitä olen oppinut biologiantunnilla (esimerkki siitä, että kun syvennyn johonkin, niin sitten myös syvennyn).
      - Olen aina saanut parempia arvosanoja, jos en yritä panostaa kouluun kuin silloin, jos yritän panostaa.
      - Murrosikä alkoi myöhään (esim. kasvupyrähdys vasta yläkoulussa).
      - Tykkään matikasta (luen pitkää matikkaa ja olen siinä aika hyvä).
      - En tykkää katsoa viihdeohjelmia (suurinta osaa elokuvista tai sarjoista, tosi tv-ohjelmia, urheilua, yms.)
      - Tykkään tilastoida asioita ja tehdä "teorioita". Tutkin myös vähän kaikenlaista. Se tulee luonnostaan. Kiinnostun jostain ja hankin siitä niin paljon tietoa kuin mahdollista, sitten muodostan tiedon pohjalta tilastoja ja teorioita ja sen jälkeen hautaudun paperiin.
      - Koulussa on niitä kursseja, joilla kaikki menee täydellisesti ja niitä, joissa mistään ei tule mitään (yhtään mitään voi tarkoittaa arvosanaa 5 tai kurssisuorituksen viivästymistä tai sitä, että saa kokeesta 9, mutta kurssiarvosanaksi tulee 7 (liikaa tehtäviä yms. palauttamatta)).
      - Minulla on hankalan huono nimimuisti (tulee aika usein vastaan).
      - Ja sitten vielä, että on muitakin diagnoosin saaneita lähisuvussa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe