Miten hoitaa kääntynyt unirytmi?

yöeläin

Tammikuun ajan ja nyt alun helmikuuta olen koko ajan elänyt pimeydessä, unirytmini on täysin kääntynyt päälaelleen: herään illalla klo 18 ja nukahdan klo 8 aamulla. Ihan kuin en pystyisi nukahtamaan illalla / yöllä?

Olen yrittänyt jo parikymmentä kertaa sitä "vanhanaikaista" systeemiä, jossa valvotaan seuraava päivä. Teorian mukaan minun pitäisi olla vuorokauden valvomisen perästä niin väsynyt, että nukahdan illalla, ja näin unirytmi kääntyisi normaaliksi ja heräisin aamulla jne.

Olen kuitenkin niin väsynyt, että en pysty tuohon vanhanaikaiseen systeemiin. Nukahdan päivällä joka tapauksessa. Kerran kävi niinkin, että onnistuin valvomaan koko päivän valvotun yön jälkeen, mutten silti saanut illalla / yöllä unta!

Vaikuttaa siis siltä, että jostain syystä en vain öiseen aikaan pysty nukahtamaan. Voisiko tällainen johtua jostain hormonaalisesta häiriöstä? Miten tällaista voisi hoitaa? Tämä alkoi joulun jälkeen. Valvoin yhtenä yönä aamuun asti lukien yhtä kirjaa, ja siitä tämä rytmi jäi päälle. Mutta miksi en saa tätä pois? En käytä alkoholia enkä mitään muutakaan päihdettä. En käytä lääkkeitä. En juo kofeiinipitoisia juomia.

18

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkumatti9

      Jet lagin hoitoon käytetään melatoniinia. Osta apteekista 1 g:n melatoniinia ja ota joka ilta 2 - 3 kpl. Päivät pitäisi sinnitellä hereillä.

    • valost

      Minulla on ollut tuollaista viimeiset kymmenisen vuotta.Marras-joulukuussa alkaa ja jatkuu tammikuun lopulle.En ole muuta keksinyt kuin että vähitellen unirytmi korjaantuu itsestään.Pahimmillaan unirytmi oli joulukuun puolessavälissä sellainen että alkoi väsyttää n.16.00 ja heräsin iltakymmeneltä.Yleensä unirytmini sekoaa myös keskellä kesää mutta ei niin pahasti kuin talvella.

    • voimia

      Sinulla on liian vähän arkitoimia ihmisten aikoihin. Ala menemään vaikkapa kansalaisopiston kursseille klo 10, niin rytmi pysyy terveellisenä. Tee päivisin väsyttäviä asioita, kuten urheile, niin saat iltaisin unta.

    • yöeläin

      Aloittaja tässä. Nukuin viime yönä klo 3-7, eli neljä tuntia. Nyt juon tässä aamukahvia. Pelkään etten pysy koko päivää hereillä, ja homma kusee taas siihen. Teen kaikkeni, etten nukahtaisi.

      Avasin tv:n ja katselen Astral-tv:tä (ohjelma, jossa katsojat soittavat selvänäkijälle) paremman puutteessa :D

      Kohta lähden kauppaan ja samalla reissulla varmaankin kirjastoon tms. En halua kansalaisopiston kurssille enkä jaksa urheilla. Täytyy vaan pysytellä liikkeellä muuten.

    • luksimäärä

      Itselle ollut apua kirkasvalolampun valosta. Otan sitä illoin aamuin. Uni on eturauhasvaivan takia katkosmaista, mutta nukun aina uudelleen.
      Seuraavaksi pimeäkaudeksi ostat ap riittävän tekokkaan kv-laitteen. Lääkäritkin suosittelevat sen käyttöä.

    • mirtatsapinisti

      Minulla on sama taipumus, ja yleensä rukkaan kelloni suunnilleen yhteiskunnan rytmiin niin, että myöhennän valvotun yön jälkeen nukkumaan menemistä vähitellen. Eli sinnittelen ensin vaikka yhdeksään aamulla, sitten yhteentoista, yhteen jne. kunnes nukkumaanmenoaika on illalla kohdillaan.

      Sitten yritän pitää sen kohdillaan mirtatsapiinilla tyhjään mahaan ja sänkyyn. Unen pitäisi tulla reilun tunnin kuluttua.

      (Jostakin olen lukenut, että on sama ottaako mirtsun tyhjään mahaan vai ei. Ehkä masennuksen hoitona, mutta kokemus on osoittanut, että väsy tulee paremmin tyhjään masuun otettuna. Lääkkeen ottamisen jälkeen on mentävä sänkyyn eikä saa kupeksia ylhäällä = jääkaappia tyhjentämässä.)

    • Kepsallaan

      Mulla oli toi sama yli vuoden verran. Nukkumaan aamukuuden-kaheksan maissa, heräsin iltapäivällä. Saadakseni rytmin lopulta korjatuksi piti jättää monet unet väliin (useita yrityksiä) ja koettaa venyttää sekä valvomis- että uniaikaa, kunnes rytmi muljahti takaisin "ihmisten aikaan".

    • Minulla oli tammikuussa ihan sama juttu. Heräsin illalla seitsemän ja kymmenen välillä ja nukahdin kuuden ja yhdeksän välillä aamulla. Välillä valvoin vuorokauden ja sen jälkeen nukuin seuraavan. Rupesin viikko sitten psykologin kehotuksesta syömään melatoniinia ja se toimi kuin taikuus; jos otan yhden 1mg tabletin illalla kymmenen aikaan, nukahdan ennen yhtätoista ja herään aamulla ennen kymmentä. Nyt väsy tulee illalla siinä kymmenen maissa ilman melatoniiniakin, suosittelen lämpimästi.

    • yöeläin

      Siinä kävi sitten kuitenkin niin, että nukahdin alkuillasta ja heräsin alkuyöstä, valvoin vastentahtoisesti aamuun ja nukahdin 9 maissa aamulla ja heräsin klo 18 alkuillasta. Taas nollapisteessä.

      Jokin on yöajassa sellaista etten pysty nukkumaan. Masentaa vaan kun ei näöe ikinä päivänvaloa. En pääse lääkärille hakemaan melatoniinia tms. Liian pitkät odotusajat.

      • valost

        Melatoniinia saa nykyisin ilman reseptiä eikä ole edes kovin kalliita.30 kpl pakkaus alle kympin.


      • yöeläin
        valost kirjoitti:

        Melatoniinia saa nykyisin ilman reseptiä eikä ole edes kovin kalliita.30 kpl pakkaus alle kympin.

        Kiitos tiedosta! Luulin sen tosiaan olevan reseptin takana edelleen. Hyvä tietää vastaisuuden varalle.


    • yöeläin

      Viime yönä nukahdin klo 5 aikaan aamulla, mutta jostain syystä heräsin jo klo 8 jälkeen! Nukuin vain kolme tuntia, mutta olen saanut pidettyä itseni hereille melkein koko päivän. Vain alle tunnin nukuin klo 16 maissa päiväunia hämärässä huoneessa radiota hiljaisella kuunnellen. Laitoin herätyksen tunnin päähän, etten vain nukkuisi iltaan, ja suunnitelmani onnistui!

      Yritän tällä kertaa ns. hilausmenetelmää: aion vähitellen eli portaittaisesti hilata unirytmiäni normaalimmaksi. Nyt en siis edes aio yrittää vielä n. klo 23-24 nukkumaan käymistä, vaan paneudun vuoteeseen klo 2-3 maissa yöllä. Jos homma menee teoriani mukaan, herään huomenna klo 11 maissa, jonka jälkeen voin hilata nukkumaan käymistä jälleen jonkin verran varhaisemmaksi.

      Nyt on sellainen hytinä, että tämä saattaa onnistua! Oli aivan mahtavaa nähdä auringonvalo piiiitkästä aikaa tänään.

    • yöeläin

      Kävi niin kuin suunnittelinkin: paneuduin vuoteeseen 2.30 aikaan, nukahdin 3.30 aikaan, ja heräsin 12 aikaan! Nyt pyyhkii hyvin! Unirytmin hilausmenetelmä näyttää toimivan. Tästä lähtien suosittelen henkilöille, jotka kärsivät kroonistuneesta kääntyneestä unirytmistä, hilausmenetelmää.

      Alkuperäinen suunnitelmani tosin oli eilen, että heräisin klo 11 tänään, ja minulla oli herätyskellokin asennettuna klo 11 herätykseen, mutta suljin sen ja jatkoin unia, ja heräsin vasta tuntia myöhemmin. Ilmeisesti tarvitsen sen 8,5 h unta.

      Ensi yönä hilaan rytmiä taas vähän normaalimmaksi. Paneudun sänkyyn n. klo 2. Teorian mukaan nukahdan klo 3, ja silloin pystyisin aamulla heräämään n. klo 11.30.

      Keksin hilausmenetelmän aivan itse! En löytänyt netistä mitään ohjetta tähän. Saatan joskus tulevaisuudessa patentoida tämän menetelmän, jos kaikki menee teoriani mukaisesti.

      • 33333333333333333

        Mielestäni olen kyllä jo muutamia vuosia sitten jossain kuullut tuollaisen neuvon kääntää unirytmiään vähitellen järkevämpään suuntaan että tuskinpa tuolla mitään tulet tienaamaan. Pääasia kuitenkin se jos tuosta on jollekkin apua.


    • Ahdistunut.mies

      Itsellä kanssa aika pahoja ongelmia unirytmin kanssa ja siksi onkin entistä vaikeampaa hallita elämäänsä. Olen yrittänyt tenoxin ja mirtazapiinin avulla kääntää rytmiäni normaaliksi. Olen jo ajoissa illalla ottanut lääkkeen mutta tulen vain entistä väsyneemmäksi ja nukun silti yli puolen päivän.

    • amsdlsa

      Jos nukahdat vasta klo 8 ja heräät 18 aikaan, niin miksi et laita herätyskelloa soimaan klo 12.
      Sitten menet illalla nukkumaan siihen aikaan kun alkaa väsyttää. Jos väsyttää aikaisin, lasket max 9 tunnin yöunet ja laitat herätyskellon soimaan.
      Itse laitan herätyskellon soimaan kännykästä niin kauas etten saa sitä laitettua pois unisena...

    • Ahdistunut.mies

      Minä olen laittanut kännykkään herätyksen ja vienyt kännykän toiseen huoneeseen mutta en jaksa nousta sängystä ylös sulkemaan sitä herätystä ja 10 minuutin kuluttua se lakkaa hälyttämästä jonka jälkeen nukahdan uudelleen. Pitäis varmaan laittaa ainakin 3 eri herätyskelloa eripuolille asuntoa ja kaikkiin ääni aivan täysille niin ehkä sitten onnistuis tai sitten ei.

    • aloittajaaa

      Olen taas tässä pisteessä. Valvon yöt ja nukun päivät. Mikään ei auta. Tänä vuonna päätin noudattaa hyväksyvän suhtautumisen periaatetta. Olen itselleni "armollinen" enkä edes yritä muuttaa rytmiäni. Nytkin juon tässä kahvia täysin unettoman yön jälkeen!

      Jos alkaa nukuttaa aamupäivällä, paneudun nukkumaan hyvällä omallatunnolla. Nukun silloin kun nukuttaa.

      Olkaa "armollisia" itsellenne!

      T. ketjun aloittaja joka on vihdoin hyväksynyt itsensä heikkouksineen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe