Sinisiä ajatuksia

Lorena

Aamu jälkeen valkenee, nyt on sinisen hetken aika näillä Kaakon kulmilla. Puut ovat paksun tykkylumen peitossa, pakkanenkin muistuttaa olemassa olostaan lähipäivien ajan.
Ajatusten kiitäessä ihmettelen missä viipyilee palstan pitkäaikainen ystävämme Ruuneperi. Tosi herrasmies jutuissa joissa aina puhkaisee sopivalla tavalla palstalle eksyneet mätäpaise jutut. R kirjoitustyylistä pidän joka on asiallista tekniikan asiantuntijan tavoin.

Mielenkiintoista on lukea kirjoituksia joista aina esille tulee kirjoittajan senhetkinen mieliala. Minua joskus sapettaa joku ilmaisu, joka menee henkilökohtaisuuksiin psykiatri Hannu Lauerman ilmaisun tavoin, "Luulin enkeliä valkoiseksi, kunnes näin Sertollapestyn perkeleen!"

Voi kauhistus, minkä unen näin aamuyöllä. Muutin asuntoa rähjäiseen puutalon yläkerran huoneeseen joka oli jo aikoja sitten nähnyt paremmat päivät. Heräsin pettymystä täynnä istumaan, onneksi totetesin omassa kodissa olen ja olen tähän tyytyväinen. Mitähän tuokin uni merkitsee?

Ehkä alitajunta käsitteli eilen ilmestyneen VIVA-lehden juttua jossa entisen Lauritsalan pojat aluksi muutama sitten laajentunut varsin mittavaksi joukoksi, kokoontuvat 1 kerta /kk Marjolassa. Mottona "Kaveria ei jätetä" auttavat kavereita lumen luonnissa, askareissa joihin kaverin voimavarat eivät riitä. Yhteenkuuluvuutta
toiminta lisää, parasta pyyteetön auttamisen halu, keskustelu varhaisvuosien tapahtumista versoo menneitä muistoja. Mikä parasta kaverin auttamisesta saa aina hyvän mielen, sillä hyvä palaa auttajille aina moninkertaisen takaisin.Tämä osoittaa aitoa reilua kaverihenkeä.

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona

Sinisiä ja valkoisia ajatuksia kohotin aamutaivaalle lipun noustessa kansallisrunoilijamme Runebergin muistoksi ja kunniaksi. Aika on onneksi ajanut ohi Runebergin sotasankaruuden ihannoinnin, kukaan suomalainen ei voisi enää hyväksyä Sotilaspoika-laulun sisältöä "Mun isäin oli sotamies, ja nuori kauniskin, jo viiisitoistavuotisna hän astui rivihin. Tiens aina kulki kunniaan, iloisin mielin kärsi vaan, hän kylmää, nälkää haavojaan..."
      Mutta onhan maailmassa lapsisotilaita, se on surullinen, hirvittävä toasiasia .

Runebergin lähde sijaitsee Ruovedellä, jossa nuori runoilija toimi kotiopettajana. Pidän eniten Runebergin tutannosta hänen lyyrisistä runoistaan , joita on sävelletty. Koulussa lauloimme tätä herkkää laulua

Sua lähde kaunis, katselen
      likellä vettäsi,
      kun pilven varjot vaeltavat
      kuvastimessasi.

Kas, tuoll' on pilvi loistava,
      ihana, kaunoinen.
      Jo lähti pois pakenemaan -
      hyvästi varjoinen.

Mä näitä nähden aattelen
      mun omaa sieluain.
      Niin moni pilvi kultainen
      noin senkin jätti vain.

Lapsuuden ja nuoruuden rajamailla ollessani mietin, mitä tuo tarkoittaa, kun moni pilvi kultainen jättää sielun. Tässä iässä sen ymmärtää.

Runebergin virsistä "Mä silmät luon ylös taivaaseen" on jäänyt koulun aamuhartauksista harmonin säestyksellä laulettuna iäksi mieleen. Toinen ihana virsi on "On meillä aarre verraton". Siinä niin kauniisti uudistutaan "Kuin vesilintu lahdella käy alle veden pinnan, ja huuhdottuaan sulkansa, taas nostaa puhtaan rinnan. "

Hyvää Runebergin päivää helmikuisten hankien keskellä , hulmutkoot Suomen liput raikkaan sinivalkoisina !

• Kalliiksi kävi sähköyhtiöille tuo tykkylumi, joka taivutti puita ja oksia sähkölinjojen päälle. Kaunistahan siellä on ilman aurinkoakin.
      Enimmät tietkin on ehditty aurata kulkukelpoisiksi. Joillekin taajamien sivuteille ei vaan näytä riittävän määrärahoja edes tienhuoltoon.
      Meillä sähkökatko lie ollut vaan käymäseltään.

• Kyllä siniset hetket ovat aamuin illoin niin selvästi aistittavissa, nähtävissäkin sen hyvin lyhyen ajan, silloinhan luontokin vaikenee, linnut keskeyttävät laulunsa.

Lauermasta sanoisin, että aika poikkeava on hänkin tavallisesta tallaajasta, olenpa kuullut useitakin mielipiteitä sellaisilta henkilöiltä, jotka tutuiksi ovat tulleet hänen varsinaisen työnsä kautta. Mielenkiintoista olis häneenkin tutustua, mutta työpaikkansa on niin kolkonlainen, etteipä sinne kovin mielitekoa ole.

Näkemäsi unen kokisin itse näin, kun unessa talo on oma symbolini. Erilaiset talot kulkivat unissa mukana silloin kun omaa itseäni kasvatin tutkimalla uniani. Ymmärsin talon olemuksesta, milloin autio, pimeä, sotkuinen jne. Asiani olivat huonolla tolalla. Joitain ongelmia elämässä. Viimein talot tulivat avarammiksi, valoisiksi....verhojakin kerran ripustin sinne. " Tutkimusieni" jälkeen, rankka ja aikaa vievä olikin, talot jäivät pois unistani. Aloin eheytyä henkisesti.
      No, jokaisenhan on omat unensa itse tulkittava, tietää vain itse kulloisenkin elämäntilanteensa.

• Lorena

Ajatuksesi elämän tilanteestani ovat oikeita. Aika näyttää, kaikki selkenee aikanaan, näin uskon. Kun toinen yrittää auttaa, on annettava tunnustus mielipiteestä.

Joskus nuorena tyttönä teimme polkupyöräretken Runebergin lähteelle Ruovedelle.
        Rahaa ei ollut kenelläkään kovin paljon johonkin matkailijakodin yöpymiseen markat riittivät, aamiainen oli kaurapuuroa ja teetä. Näillä eväillä sitä oli pärjättävä. Hauskaa oli pyöräillä hiekkaista maantietä pitkin, levähdystaukoja pidimme mennen tullen.

Nyt kun katselen netistä, siitä kirkasvetisestä lähteestä on muisto vain, kummasti rehevöitynyt moreeni maassa. Ympäristö näyttää olevan hyvin hoidettu. Pitää laittaa ohjelmistoon käynti lähteellä ensi kesänä.

Ajat ja tavat muuttuvat me ajan mukana. Ei nouse enää jalka niin keppeesti kun joskus ennen, onneksi pystyn vielä hyvin liikkumaan, onneksi ei ole liikuntaa rajoittavia juttuja.

Mutta pojat ovat poikia aina vaan sukupolvesta toiseen. Runeperi senkun nautti elämän suomista antimista. Kuinkas rouva Fredrika Runeberg, hän passasi miestään viimeisen päälle, kiitokset jäivät saamatta. Senkun vain jatkoi ison lapsipesueen hoitamista monella tavalla. Elämänkerta Fredrikasta kertoo yllättäviäkin asioita perhe elämästä. Nyt keitän kahvit syön kaksi Runebergin leivosta, ensin ajattelen Fredrika ja runoilijaa malliin, kauniita runoja hän kirjoitti. Tavailen ruotsiksi Bonde Paavo runoa, etenkin kohtaa: "Paavo, Paavo tag on staven, Herren..." vaimo vastaa," Koettelee vaan eipä hylkää Herra."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5070
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2309
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2229
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      227
      2214
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      218
      1413
    6. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1394
    7. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      976
    8. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      48
      976
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      907
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      889
    Aihe