MIKÄ TILI?

olenulkona

Kuorma-autoon vaihdettiin moottori, hinta n. 20 000 ja työt n.6000. Mille tilille moottori ja siihen liittyvät työt tulee kirjata?

15

2056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9-16

Voit valita kirjaatko suoraan kuluksi vai aktivoitko taseeseen.

• Niinpä_niin

Kyllähän moottorin vaihto autoon on ajoneuvon korjauksia ja huoltoja.
      Ja valitettavasti taseeseen se ei mene ihan siitä syystä että ajoneuvojen arvo ei nouse uuden moottorin myötä verrattuna aiempaan kokonaisuuteen.

Jos asentaisit autoon toisen moottorin, eli autossa olisi 2 moottoria niin voisit laittaa sen kaluston lisäykseen ja sitä kautta taseeseen.

Nyt moottorin vaihto on vain ajoneuvon korjausta.

• 6455

Kuorma-auton moottori kestää yleensä yli kolme vuotta joten sen saa halutessaan aktivoida.

• kekatietaa

Olisiko niin että perusparannusmenot menee taseeseen sekä vaadittaessa korjauskulut. Moottorin vaihto kuullostaisi perusparannukselta, ainakin lisää auton käyttöikää

• Näin

Kirjanpitomatematiikan kannalta sillä ei ole merkitystä, mitä taseeseen merkittävä tavara on, kunhan se on pitkävaikutteista. Tässä tapauksessa koko kustannuserä tulee ilman muuta taseeseen kohdennettuna samalle tilille kuin itse autokin on. Samalla se nostaa auton arvoa juuri samalla summalla.
      Ongelmia voi tulla vasta, kun molemmista on merkitty muutaman vuoden ajalta poistoja ja auto myydään. Tällöin tulee kummankin jäännösarvo olla tiedossa. Niiden summa poistetaan kokonaan, ja myyntihinta merkitään kokonaan tuloksi. Näin todennäköinen myyntivoitto tai -tappio tulee automaattisesti hoidettua itse kirjanpidon avulla.
      Menettely edellyttää tietysti käyttöomaisuuden erillistä ja yksilöllistä luettelointia ja sitä kautta poistojen kirjausta, mikä on välttämätöntä ainakin silloin, kun kyseistä irtainta on paljon. Pieniä määriä voi hoitaa aivan hyvin vaikka Excelillä.

• Moniyrittäjä

Jos kuorma auton moottori menee rikki, niin sen arvohan laskee.hmm..mietin vain kommenttia , että arvo nousee. Eli moottori vaihdettuna palauttaa sen normaaliin arvoonsa.

• Kekatietaa
        Moniyrittäjä kirjoitti:

Jos kuorma auton moottori menee rikki, niin sen arvohan laskee.hmm..mietin vain kommenttia , että arvo nousee. Eli moottori vaihdettuna palauttaa sen normaaliin arvoonsa.

No joo jos 500.000 kilometriä ajettu moottori vaihdetaan uuteen tai 250.000 ajettuun -> kuinka arvotetaan moottorin korjaaminen ja kuinka korjauksen vaikuttaminen tulevaisuuteen. No laki taitaa antaa mahdollisuuden.

• Moniyrittäjä

Niimpä..oiski yksinkertaista.Monesti moottoria korjataan monen tonnin edestä ,kun jokainen yrittäjä koittaa päästä eteenpäin tietenkin ilman uutta moottoria(Kele..meillä lavetti savuttaa ja 10000 remppa arvioituna on edessä..).Mutta jos on pakko ..Ymmärtäisin täysin jos tämä olisi lisävaruste tms. Mutta ostaahan tuo rtgggrr hyvään hintaan .Vai mitä rtgggrr!

• Näin
        Moniyrittäjä kirjoitti:

Aloittaja kysyi, miten merkitään uuden moottorin hinta ja korjauskulut kirjanpitoon. Kerroin, miten se tapahtuu ja miten poistot hoidetaan. Tässä kirjanpidolla ja reaalimaailmalla on yhteistä vain aloittajan mainitsemat rahasummat. Oikeastaan on turhaa pohtia, mikä on auton uusi arvo, koska se selviäisi vain autoa myytäessä.

• rtgggrr

Jos moottori vaihdetaan uuteen, niin varmasti auton arvo nousee korkeammaksi kuin mitä se oli ennen remonttia.

• Moniyrittäjä

Haloo ! Meillä lavetti 60 000 euron arvoinen ja jos siitä menisi moottori ,niin kysyn vain paljon maksaisit?Varmaan sen 40 000 e ,kun moottori sökö..Eli just moottorin hinnan ..

• Vähän_laajemmin

Kun autosta pettää jarrut niin sen arvo romahtaa ja kun jarrut korjataan niin arvo nousee.
        Ei mene kuitenkaan taseeseen.
        Sama juttu peltien, tuulilasin, vaihteiston, akseliston yms. kanssa.

Lisävaruste jota autossa ei aiemmin ollut, se minun järjen mukaan menisi taseeseen.

Mikä hajonneen osan kohdalle se raja vedetään?

• Moniyrittäjä

Just näin minäkin ymmärrän..ajokoneesta meni kahva ,käyttöaika on varmaan korjattuna/uusittuna (1250 euroa) yli kolme vuotta niin mitään ei menisi korjauskuluihin vaan mukamas arvo nousisi ja taseeseen?? Ei mene minun jakeluun..

• Näin
        Moniyrittäjä kirjoitti:

Just näin minäkin ymmärrän..ajokoneesta meni kahva ,käyttöaika on varmaan korjattuna/uusittuna (1250 euroa) yli kolme vuotta niin mitään ei menisi korjauskuluihin vaan mukamas arvo nousisi ja taseeseen?? Ei mene minun jakeluun..

Kirjoittajat eivät selvästikään miellä kirjanpitomatematiikkaa. Sen mukaan kuluja on kahdenlaisia: pitkä- ja lyhytvaikutteisia. Kun kulu merkitään pitkävaikutteiseksi sen luonteen mukaisesti, tarkoitus on, että yritys jaksottaa kyseisen kuluerän useammalle vuodelle. Näin saadaan toiminnalle rahallista liikkumatilaa enemmän.
        On yrityksen omassa intressissä, miten se arvioi vaikutusajan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Erityisesti yrityksen omaan toimintaan liittyvät hankinnat ovat sen itsensä arvioitavissa. Se taas, että kuvitellaan jonkin auton osan, esim. moottori, olevan auton käypään arvoon vaikuttava tekijä, on kirjanpidon kannalta turhaa, koska auton oikea arvo toteutuu kuitenkin vain myytäessä. Kun autoon vaihdetaan uusi moottori, sen arvo kirjataan omana vientinään Kulkuneuvot -tilille. Ei kirjanpito ole siitä moksiskaan. Tilin luonteen mukaisesti se tekee siitä poistot siinä missä itse autonkin arvosta.
        Monet hankinta-asiat kirkastuvat, kun niitä tarkastelee yrityksen talouden kannalta, missä kirjanpito on yksi parhaista instrumenteista.

• kekatietaa

Niin ja edelleen laissa/ asetuksessa perusparannusmeno kirjautuu taseeseen ja jos niin halutaan niin korkeat korjausmenot voidaan kirjata taseeseen.

Niin ehkei aiemmin mainittu pyyhkijöiden vaihto tai öljynvaihto ole huomattava korjauskulu. Mikä voisi olla perusparannusmeno autossa,, ilmeisesti esim 2 litran moottorin korjaaminen 4 litran moottoriksi. Aloituksen moottorin vaihto 26.000 euroa jo tuntuisi korkealta korjausmenolta, jonka voisi kirjata taseeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe