Laulut siunaavina!

kevättä-toiv.Mikko

Kuinka hengelliset laulut voivatkin antaa paljon. On lauluja uupuneille, langenneille, sairaille, on kiitos/ylistys lauluja Herralle jne... On muistettava ja sanouduttava irti maailman lauluista. muutenhan hengelliset laulut eivät voi avautua siinämäärin myöskin todella auttamaan uskovaa.

5

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psalmit olivat vanhan liiton Jumalan kansan virsikirja, UT:n aikanakin uskovat lauloivat niitä. Niistä löytyy suuri tunteiden kirjo ja monenlaiset elämäntilanteet. Itse olen sitä mieltä, että kristitty voi iloita taiteista, kuten musiikista, puhtaalla omallatunnolla, myös sellaisesta taiteesta joka ei keskity kristinuskoon.

    • Vajavaistamusiikkimakua

      Onko ns. uskovaiset niin "yksiniitisiä" ettei heille voi avautua, kuin määrätynlaiset laulut?

    • lukkaritalonpoikakuppari

      Miksi kuitenkin kaikkein parhaimmat totuudenlaulut on virsikirjasta poistettu, kuten tämäkin:

      1. Jo vääryys vallan saapi
      se huutaa taivaaseen,
      se turmaa ennustaapi
      vie kansat kurjuuteen.
      Ken Herran oikeutta
      nyt täällä julistaa,
      ja ken vanhurskautta
      nyt tahtois puolustaa?

      2. Nyt viekas vilppi täällä
      on noussut kunniaan,
      on valhe vallan päällä
      ja vääryys voimissaan.
      Ei kuulla kurjan ääntä
      ja köyhää sorretaan,
      ja lainkin rikkaat vääntää
      vääryyttä puoltamaan.

      3. Kas, köyhän leivän syövät
      nuo jumalattomat.
      He viatonta lyövät
      ja häntä vainoovat.
      He kurjaa ahdistaapi
      kuin käärme kiukussa,
      korvansa tukkeaapi
      tuon raukan huudoilta.

      4. He armotonna veivät
      osuudet orpojen.
      He söivät lesken leivät,
      on Herra nähnyt sen.
      Hän vanhurskaasti kostaa
      vääryydentekijät,
      rankaisee ansiosta
      nuo viekkaat ryöstäjät.

      5. Vaan voitonpäivän kerran
      vaivaiset näkevät,
      vanhurskaus kun Herran
      lyö väärät, väkevät.
      Oi Herra, voimas näytä,
      kansaasi armahda
      ja hurskaan pyynnöt täytä
      ja päästä vaivasta.

      Haqvin Spegel (ruotsalainen) 1645-1714

    • VäiskiVäinämöinen

      Kalevalan päivän kunniaksi!

      Laulut laiskana pitävi,
      virret työtä viivyttävät.

    • okkigaam

      Kun elämäni oli kaaoksessa useamman vuoden. Tein seuraavaa - Jos lähdin useammaksi vrk pois. Lauloin eteisssä 3 säkeistön: Siunaa Herra kotini anna sille armosi. Anna olla enkelein vartiana kodillein.
      Koskaan mitää pahaa, varkautta tuhottuja esineitä etc. ei ollut tapahtunut. Vaikka mieheni piti ryyppy juhlia. Koti oli muuten siivouksen ja tuuletuksen tarpeessa.
      Se oli kuin rukous. En ole uskossa, uskon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe