Toiminimen perustaminen palkkatyön rinnalle

mrwadi

Hei kaikille!

Voisiko joku antaa neuvoja yrityksen verotuksesta. Olen lukenut paljon internetistä sekä käynyt verotoimistossa keskustelemassa asioista. Haluaisin kuitenkin varmistaa vielä kerran ennen paperien lähettämisestä. Olen miettinyt toiminimen perustamsesta palkkatyön rinnalle. Y3 lomake on melkein valmis lähetettäväksi, mietin vaan vielä kerran tämän kokonaisuuden kannattavuutta ja mahdollisia riskejä. En ole saanut nimittäin ihan kaikkiin kysymyksiin vastauksia vielä. Eli lähdetään siitä että olen päivätöissä toimistossa ja palkaksi vuodossa muodustuu 36000 euroa ennen veroja mahdolliset matkakorvaukset ja päivärahat. Haluasin perustaa työn rinnalle toiminemeä, joka arvioiden mukaan ei veisi paljon aikaa, mutta tuottaisi kuitenkin laskelmien mukaan noin 20000 euroa ( arvonlisävelvollinen) vuodessa lisää, jos tottakai kaikki menee suunnittelulla tavalla. Yritysmuodoksi olen valinnut toiminemen, koska tietojeni mukaan tämä on turvallisin muoto "kokeilla" yrittäjyyttä ja sitä on helppo lopettaa tarvittaessa. Samalla jos homma rupee onnistumaan toiminemestä voi helposti tehdä Oy:n.
Miten minun verot ja tulot näillä lukemilla muodustuisivat? Eli kuinka paljon maksan valtiolle veroja ja kuinka paljon jää käteen? Mikä on veroprosentti, jos toimitan verotoimistoon paperit näillä rahasummilla? Olen ymmärtänyt että verotoimisto laskee nämä yhteen (56000 e/vuodessa) ja arvioi minun veroprosentin koko vuodelle? Mitä jos toiminimen vuoden tulot ovat 0 euroa (sekin on aina mahdollista =) ) ja verotoimisto on jo laskenut veroprosentin 20000 euron tuloilla. Voiko veroprosentin vuoden aikana muuttaa?
Miten kaikki muut toiminimen kulut muodostuu? Eli toimistona on huone asunnossa ja työvälineenä tietokone, eli ei ole kovin vaarallinen työympäristö. Arvioisin että vakuutusmaksut jäävät alle 100e:lle vuodessa? Miten muut YEL jne. Työnantaja "maksaa nämä puolestani", miten sitten toiminimen kannalta?
Omasta mielestä olisi paljon helpompi toimia kahdella verokortilla, palkkatyölle oma ja toiminimelle oma, ettei tarvitsisi arvioida toiminen vuoden tuloja. Tämä on hieman hankala uusyrittäjän näkökulmasta kun mitään sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.

P.S. Toiminimen ala ei ole mitenkään kilpaileva nykyisen työn kanssa, olen lukenut tästä.

Kiitos etukäteen avusta jos joku on jaksanut lukea tätä loppuun!

4

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verokorttiSPACE

      Ei kannata noilla tieto taidoilla yrittää yhtään mitään, ole sielä toimisto rottana vain.

    • vähänneuvoja

      "Olen ymmärtänyt että verotoimisto laskee nämä yhteen (56000 e/vuodessa) ja arvioi minun veroprosentin koko vuodelle? "
      - Verottaja rankaisee sinua tuon 56 teuron mukaiset verot henkilökohtaisen tuloveroprosentin mukaan...Varmasti ymmärsitkin sen, mutta sun omat palkkatulot maksetaan verokorttisi mukaan ja tmi maksaa ennakkoveroja arvion mukaan (omilla verottajan laskulapuilla) ja tilinpäätöksen jälkeen verottaja laskee lopulliset verot.


      "Mitä jos toiminimen vuoden tulot ovat 0 euroa (sekin on aina mahdollista "
      - täähän tilanne ilisikin ideaali tilanne, koska tällöin ei sinun toiminimesi maksa tuloveroa, koska ei ole tullut tuloa ! Joten tilikauden lopussa pitääkin olla ajan tasalla että onko tulosta syntynyt ja jos on, niin eiku äkkiä sättäämään se! Tällöin siis maksat 36 teuron palkkatulosi mukaiset verot henkilökohtaisista tuloista.

      "verotoimisto on jo laskenut veroprosentin 20000 euron tuloilla. Voiko veroprosentin vuoden aikana muuttaa?"
      - kannattaakin ekana tilikauden alussa ilmoittaa verottajalle tosi pienet tmi:n tulot ja sitten maksaa seuraavana vuonna "mätkyjä", mutta kuitenkin pitämällä se veroraha tilillä, eikä tuhlata kaikkia tmi:n tuloja ! verottaja laskee ensimmäisen tilikauden mukaan sitten seuraavan tilikauden ennakkoverot ja sitten onkin hankalampi maksaa edellisen vuoden "mätkyjä" ja isoja ennakkoveroja...


      "Miten kaikki muut toiminimen kulut muodostuu? "
      - kaikki mitä yrityksesi liiketoimintaan tarviit :)
      (netti, gsm, tietokone.....nyt ainakin)


      "Arvioisin että vakuutusmaksut jäävät alle 100e:lle vuodessa? "
      - itselläni ei ollut sivutoimisessa toiminimessä oikee mitään ihmeempiä vakuutuksia, kun toiminta oli pientä, mutta sittenkun se tuli kokopäiväiseksi yrittämiseksi, niin vastuuvakuutus on tietty oltava ja kun liikevaihto huitelehtii siinä 100teuron pinnassa niin vastuuvakuutuksen hinta on noin 450e/vuosi, mutta riippuu alasta yms...vakuutusyhtiöistä

      "Miten muut YEL jne. Työnantaja "maksaa nämä puolestani", miten sitten toiminimen kannalta?"
      - yelin voit ottaa puolenvuoden päästä yritystoimintasi aloituksesta mikäli siihen on tarvetta, jos työtulosi on pientä siis jos teet tmi:n tulokseksi 0 euroa, niin ethän tarvitsekkaan mitään yel-vakuutusta, koska ett siitä tuloksesta saa mitään palkkaakaan :)
      en nyt muista ja en jaksa googlettaa, mutta yel-työtulon minimi raja taitaa olla jossain 6500euroa/vuosi , jos tulot tmi:ssä on alle tuon niin ett tarvitse yel-vakuutusta...katso vakuutusyhtiön sivuilta tuo minimi yel-työtuloraja :)


      "Omasta mielestä olisi paljon helpompi toimia kahdella verokortilla, palkkatyölle oma ja toiminimelle oma, ettei tarvitsisi arvioida toiminen vuoden tuloja."
      - no itse arvioin joskus tmi:n työtuloksi 1000 euroa/vuosi ja verottaja ei lähettäny ekana vuonna mitään ennakkoverolaskujakaan...sano vaan että kannattaakohan edes noin pienien tulojen takia mitään toiminimeä perustaa, mutta mielestäni kannattaa ekana harjoitella yrittäjyyttä parisen vuotta ja jos huomaa että keikkaa alkaa tulee, niin sitten vaan yrittämään....liity myös alv-rekisteriin, vaikka verottajan mielestä ei tarvitse, mutta tällöin saat alvi palautuksia kaikista yrityksesi ostoista vaikket mitään saisi laskutettua asiakkailtasi :)

    • AlvAlaraja10000e

      Hallitus päätti juuri että arvonlisäveron alaraja nostetaan 10 000 euroon ja huojennusaluetta nostetaan 30 000 euroon. Nykyisin alaraja on 8 500 euroa ja huojennusalue 22 500 euroa.

      Eli liikevaihto vois olla n. 800 e/kk niin ettei tarvi tilittää alveja verottajalle vaan voi periaattees myydä -24% halvemmalla kuluttajille.

    • EItarviYritystä

      > arvioin joskus tmi:n työtuloksi 1000 euroa/vuosi ja verottaja ei lähettäny ekana vuonna mitään ennakkoverolaskujakaan...sano vaan että kannattaakohan edes noin pienien tulojen takia mitään toiminimeä perustaa <

      Verottaja on oikeassa. Eihän mitään toiminimeä tarvi perustaa jos liikevaihto jää alle alv rajan (eli nyt alle 10.000e/v). Varsinkaan jollet myy yrityksille vaan suoraan kuluttajille?

      Riittää että myyt palvelujasi/tuotteitasi ja pidät niistä kirjaa. Tuloista vähennät verot. Ilmotat sitten veroehdotuksesi kohdassa Muut Tulot mitä viivan alle on jäänyt ja maksat niistä sitten verot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe