Sosiaalinen ahdistuneisuus?

Ahdistunut

Moikka! Oon 15v tyttö ja kaipaan nyt epätoivoisesti apua. Musta tuntuu että mulla saattaa olla sosiaalinen ahdistununeisuus, ja koska en kehtaa tästä kellekkään sanoa, tulen tänne nettiin anonyyminä. Eli siis googletin sosiaalisesta ahdistuneisuudesta heti kun kuulin siitä, ja oireet ovat tosi samankaltaiset. Vaikka olenkin hyvin seurallinen ja pirtsakka muiden silmissä, niin tosiasia on se että kammoan jo yksin kaupassa käyntiä tms. Hengenahdistusta, sydämentykyttelyä ja hikoilua syntyy jo siinä vaiheessa kun opettaja sanoo että jotain pitää tehdä luokan edessä. Muutaman aineen numerokin on jo tippunut siksi että en ole missään vaiheessa suostunut esittämään luokan edessä. Tuntuu että kaikki muut (jopa ystäväni) tuomitsevat mut selkäni takana ja siksi mun on tosi vaikea luottaa kehenkään kunnolla, ja tämä vaikuttaa paljon ihmissuhteisiini. Ja musta tuntuu että mitä tahansa sanon tai teen, niin jotkut ovat aina tuomitsemassa vaikka näin ei todellisuudessa ole. Joskus kun puhun hyvin läheistenkin ihmisten kanssa saatan alkaa änkyttämään, punastelemaan, hikoilemaan (kainalot ja kämmenet aivan hiessä, hyi), vapisemaan ja ties mitä näitä nyt onkaan, ja tuntuu että kun nämä huomaan asia vain pahenee. Oon aina ollut vähän ujo mutta vuosien varrella se on pahentunut järkyttävästi. Eli basically, jos googletat "sosiaalinen ahdistuneisuus", luet mun nykyistä elämää. En tiedä mitä tehdä, kun en kehtaa vanhemmille tai kellekkään muulle tästä sanoa.
Ja herranpieksut tuli taas stoori, kiitos jos jaksoit lukea.

10

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 139

Kyllä sun kannattaa jollekin avautua ja jutella aiheesta. Ei ole mitään hävettävää. Vanhemmat tai terveydenhoitaja esim. Älä jää yksin asian kanssa!

Ole itsellesi armollinen - ajan kanssa saatat päästä tuosta eroon. Tsemppiä!

• Ahdistunut

Kiitos vastauksesta! Oon suunnitellut käyväni ensi viikolla koulun terkkarilla, katotaan uskallanko...

• tsemppiä
        Ahdistunut kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Oon suunnitellut käyväni ensi viikolla koulun terkkarilla, katotaan uskallanko...

Täältä rohkaisutsempit sinne! Ylempänä oli hyvä neuvo, terkkarin luo vaan. :)

• Moips_vaa_kaikil

Mul on joitain tollasii saman tyylisii kokemuksii ja oon puhunu niist mun vanhemmille mut ei ne sillee mitää.

• kantsii.puhuu.terkal

Heips :) oon kanssa 15v tyttö, ja ahdistun sosiaalisissa tilanteissa. Käyn juttelemassa viikottain jonkun psykiatrin (ei oo se, mut en löydä sitä sanaa) kaa kerran viikossa ahdistuksen takia (nojoo lähinnä mun muiden mielenterveysongelmien takia nykyään, mut alotin siellä käynnit sosiaalisen ahdistuksen takia) ja sinuna menisin puhuun terkkarille, ni voisit saada keskusteluapua/mahdollisen lääkityksen (mulla on lääkitys mut en kyllä koe siitä apua, napsin niitä pikkereitä silti varmuudenvuoksi)
      Mä oon myös puhunu opettajien kaa mun sosiaalisesta ahdistuneisuudesta, ni on tehty härjestely et mun ei tarvitse osallistua ryhmätöihin, lukee enkus/ruotsis ääneen/muutenkaan luokan edessä.. <--noi korvaan lisätehtävillä/tunnin jälkeen suoritan esim lukemisen.
      Mä en pysty edes viittaamaan koulussa, ja kouluun pääsen kerran pari viikossa jos edes sitä. Mutta siis mun tarkotuksena ei ollu valittaa mun omista asioista, vaan kertoo että jos sä haet apuu, ni koulullakin sitten ymmärretäis ettei sen takii laskettais numeroita yms.
      Kannattaa jutella terkkarille :)

• Ahdistunut

Oih, "ihanaa" että en ole ainut! Sanoin eilen äitille tästä ja sekin rohkas mua käymään terkkarilla ja ihmetteli miksi en ole aikasemmin tästä mitään sanonut ... Ehkä tää tästä, jos vaan jatkan avun hakemista:) kiitos vastauksista ja neuvoista!

• kantsii puhuu terkal

Tällaisen treenaaminen on juuri ettei vältetä tilanteita...van treenatan siinä olemista..

• OletteUjojaVaan

Miksei aloittaja ja kaikki muut "sosiaalisesta ahdistuksesta" kärsivät puhu ujoudesta? Miksi ujouskin on pitänyt demonisoida ja siis samalla medikalisoida?

• Valonlähettiläs

Mulla on ollut kans saman laisia oireita! Ja kahvikuppi neuroosi, kärsin siitä jonkin aikaa ja etsin kirjoja jotka käsittelevät aihetta! Sit päätin et nyt tää saa loppua ja menin kahvilaan juomaan kahvia ja tärisin ja vapisin, mut sen jälkeen olin ylpee ittestä ja se loppu siihen! Rakasta itseäsi!

• SamaaKokenut

Hei Ahdistunut! Jos luet vielä tätä, niin haluan kertoa että olen sinua 10v vanhempi ja kävin läpi samoja asioita kun sinä. Valitettavasti minä en puhunut terkkarille enkä vanhemmille ja numeroni tippuivat PALJON. Hyvä et oot käynyt puhuu terkkarilla. Asioihin saa apua ja mitä aijemmin ite tekee asialle jotain sitä paremmalta sun tulevaisuus näyttää :) Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pienimäki ei anna haastatteluja

medialle Ähtärin kunnan velka sotkuista, kertovat luotettavat lähteet.
      Ähtäri
      18
      4091
    2. Sinuun ei tehoa mikään

Annan periksi. En vain jaksa tuulimyllyä vastaan taistella. Miehelle
      Ikävä
      37
      3851
    3. Onko Kuhmolaiset tyytyväisiä?

Kun pääsivät eroon huijari Polvisesta?
      Kuhmo
      22
      3500
    4. voitaisiinko unohtaa se sotku?

Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      21
      2682
    5. Huomenta ja hyvää tiistaita

Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      88
      2011
    6. En tiedä mitä ajatella

Petaatko perjantaille jotain. Ei meidän kannata minun sydän on viety. Se joka sen vei ei ole mieheni, etkä se ole sinä.
      Tunteet
      36
      1952
    7. Naisten ulkonäkö, jos miehiä ei olisi?

Mä meinasin ensiksi, että en aloittaisi tätä keskustelua, ainan nyt, mutta huomasin tossa toisessa ketjussa, että tämä s
      Sinkut
      258
      1840
    8. Hyviä vinkkejä täällä

Eli kaivattua vain kädestä kiinni ja jos vastustelee niin sanoo, että hei beibi beibi nyt mennään vaan. Näin he elivät e
      Ikävä
      17
      1697
    9. Myös lähellä keskustaa oleva Marttaliitto jättää lihan pois tilaisuuksistaan ja suosituksistaan.

Marttaliitossa siirrytään terveellisempään ruokavalioon ja ihmiselle tarpeeton liha jätetään pois, ympäristö ja luonto k
      Suomen Keskusta
      223
      1348
    10. Jee! Palsta toimii jälleen!

Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      22
      1182
    Aihe