Tyttärelläni on tulossa synttärit. Ystäväni, lapseni kummi on tulossa tottakai myös. Hän kysyi kerran yhteisen ystävämme kuullen voiko tämä ystävä tulla myös, enkä siinä kehdannut sanoa ettei voi. En kumminkaa haluaisi häntä synttäreille, ja sanoin ystävällekkin jo että ei ehkä sovikkaan ettei tule. No nyt tää mun ystävä pommittaa että miksei tämä yhteinen ystävämme voi tulla, ja jos sanon suoraan etten vaan halua häntä synttäreille, niin hän vetää herneet nenään. Joten miten kertoa jotenkin nätisti tai jollain tekosyyllä ettei käy?
Miten kertoa helposti suuttuvalle ystävälle
6
236
Vastaukset
- lastenjuhla
Järjestä synttärinä lastenjuhlat, jonne ei kutsuta yhtään aikuista.
- Relatkaa
En ymmärrä tätä nykyajan ihmisten säätöä. Yksi ei halua ystäväänsä lapsen synttäreille, laittaa mieluummin välit poikki. Toinen vetää hirveät pultit, jos kummi ei pääse lastenkutsuille jonkun oman menonsa takia, vaikka lapsi on niin pieni ettei osaa edes kaivata. Ristiäis- ja häälahjat tulee olla annetun listan mukaan hankittuja. Perheen vapaa-aika aikataulutetaan minuutilleen, koska olisihan kauheaa jos joskus vain oltaisiin tai tehtäisiin jotain spontaania.
Eikö tärkeintä ole kiva yhdessäolo eikä se, että kaikki menee aina 100 % sinun ennakkosuunnitelmasi mukaan? Miksi tämä henkilö on "yhteinen ystävänne", jos hän on niin hirveä ettet halua häntä kyläilemään? Kannattaisi olla iloinen, että ystävät haluavat kersojasi tavata, kun yleensä valitetaan että ystävät istuvat baarissa eivätkä muista lapsen saaneita. Luultavasti kummilla on niin kuolettavan tylsää synttäreillä, että haluaa edes yhden keskustelukumppanin sinne. Onko kummi lapseton sinkku? Pariskunnatkin saavat mennä joka paikkaan yhdessä, vaikka toinen ei juuri tuntisi ketään kyläpaikasta, joten miksi sinkulla ei saa olla avecia, joka on vieläpä sinunkin ystäväsi?
Lastenjuhlaneuvo on hyvä, järjestä synttärit vain lapsille. Kutsu kummi(t) erikseen kylään synttäreiden aikaan, tarjoa kakkukahvit ja puuhailkaa jotain yhdessä lapsen kanssa. - Cecilia2
Meillä lapset eivät halua aikuisia omiin juhliinsa, vaan olla vapaasti omien kavereittensa kanssa. Hyvä neuvo kutsua kummit ja äidin omat ystävät jonain toisena päivänä. Muuten olen sitä mieltä että jos yhteinen ystävänne on myös sinun ystäväsi, sinun täytyy nyt vain suvaita häntäkin teillä kylässä. Jos et sitä kestä, niin miksi haluat pitää hänet ystävänä tai välität siitä suuttuuko hän?
- Kakkukahvit
Onko se "ystävä" poikaystävä? Katsooko kummi, että hän tulee kutsuille vain kumppaninsa kanssa? Jos asuvat yhdessä, ei sinun auta muu kuin kutsua kumppani mukaan. Minkä sille voi, jos teillä ei synkkaa!
Mutta lastenkutsut on lapsille. Minusta pitää päästä siihen, että syntymäpäiviä vietetään ikäistensä kanssa, eikä aikuisia kutsuta kemuja pilaamaan.
Ja vain yhdet kutsut. Jos mummit ja kummit haluavat lasta muistaa, niin käväisevät jonain päivänä ja tuovat paketin samalla kun pistäytyvät. Eivät aikuiset ihmiset kaipaa syntymäpäiväkemuja. Hei.
Ajattelen, että kysymyksessä peruskysymys, joka tulee voimaan erilaisissa ihmissuhteissa ja elämäntilanteissa: miten 1) ilmaista omat rajansa ja 2) kantaa vastuu sanoistaan.
Tarkastellaan ensin asiaa 2). Jos olet, syystä mistä tahansa, luvannut tämän kolmannen ystävän tulevan teille, olet vastuussa lupaamisestasi. Vastuu ei enää silloin ole pyytäjän vaan sinun, joka lupasit. Luvattuja asioita ei peruuteta, ellei ole kysymys esim. sairaustapauksesta. Lähtökohtaisesti ihmisen on vastattava siitä, mille sanoo 'kyllä' ja sitten vain selvittävä lupauksistaan.
Kysymys enimmältään lienee sinun kohdallasi asiasta 1). Miksi sanot 'kyllä' jos sisimmässäsi tarkoitat 'ei'? Kun ystäväsi pyysi tämän kolmannen ystävän mukaan tuloa, mitä tämä 'en kehdannut kieltäytyä' piti sisällään? Millaista ystävän suuttumista pelkäät? Miksi annat sen vaikuttaa päätöksiisi, että joku suuttuu? Kyse on sinun oman perheesi juhlista. Mitä ajattelet siitä, että kirjoitit helposti suuttuvaasta ystävästä? Onko kyse siitä, että olet luovuttanut osan omasta vallastasi hänelle? Jos, miten saat sen takaisin? Ei ole reilua kolmatta ystävää kohtaan enää perua lupaustaan. Mutta miten voit toimia ensi kerralla toisin, siten, että sanot sen mitä ajattelet omissa asioissasi, ilman, että annat ystävän suuttumisen ottaa asiassa päätäntävallan?
Mitä ajattelet täst'?
Meiju, diakoni- Korvatulppavisiitti
Vähän oudoksuttaa kutsuttujen valikoiminen lapsen syntymäpäiville.
Ovatko ne niin suuret suvun juhlat, että pitää ihan karsia kutsuttujen luetteloa?
Muutenkin ihmettelen, että lapsen syntymäpäiväkutsut ylipäätään ovat kutsujen aihe, ja jos niihin ei kutsua tule, ollaan loukkaantuneita.
Kaikeksi onneksi emme vielä elä Amerikan malliin, jolloin on keksittävä erityisohjelmat, maksettava grillikokki ja klovni.
Meille kelpaa kaverit ja paketti jätskiä. Olen havainnut, että lapset eivät edes syö kakkuja ja karkkeja, heille hilluminen on se pääasia.
Siihen metakkaan ei yhtäkään aikuista tarvita, jollei heillä ole alan koulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401