Viime aikoina on ollut monta ja päätyneet tuhoisin seuraamuksin. Ja aina on ollut syyttävä sormi kohti ohittajaa ei koskaan hidastelijaa. Hidastelija ajaa satasen alueella 60 - 70km/h ja ohituskaista alueella 110km/h.
Mutta laissa on annettu velvoitteet myös ohitettavalle!!! Miksi poliisi ei valvo tätä???? Ei kun sakko jos vetää pitkää jonoa perässä!
19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17
Ohituskolarit
30
267
Vastaukset
Tieliikennelainsäädäntö EI huomioi vallitsevia KELIOLOSUHTEITA. Ja jos on oikeasti niin idiootti, ettei ymmärrä sovittaa omaa ajamista kelin mukaan, et voi syyttää kuin AINOASTAAN itseäsi. Nopeus putoaa omalla kohdalla ihan varmasti ja siten kuin keli sitä edellyttää. Hidastelen siis ainoastaan pätevästä syystä ja yksi niistä on keli. Ymmärrän myös mitä mäkin sanoo, mutta ensisijaisesti huomioidaan kulloinkin vallitsevat keliolosuhteet.
- kaahailijatar
" delfin84"
"Tieliikennelainsäädäntö EI huomioi vallitsevia KELIOLOSUHTEITA."
Kyllähän se TLL huomioi keliolosuhteet, jos lakia viitsii lukea:
"Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. " Eli jonon vetäjällä on vastuu pitää huolta myös muiden nopeuksista huonon keliln aikaan. Jos on pakkomielteinen ohittelija ja kaahailija, niin antaa mennä vaan.
- 1216
Satasen alueella 60 - 70km/h kulkeva ei ole 19§ tarkoittama hitaasti kulkeva ajoneuvo, vaan normaali ajoneuvo normaalilla tiellä. Jos on ohituskaista, niin kysymys ei ole "kapeasta tai mutkikkaasta ajoradasta" tai "vilkkaasta vastaantulevasta liikenteestä", eli tässä tilanteessa jonossa ensimmäisenä ajavalla ei ole mitään erityisiä velvoitteita muita kuin olla häiritsemättä ohittajien liikennöimistä ja pysyä kaistallaan.
1216 kirjoitti:
Satasen alueella 60 - 70km/h kulkeva ei ole 19§ tarkoittama hitaasti kulkeva ajoneuvo, vaan normaali ajoneuvo normaalilla tiellä. Jos on ohituskaista, niin kysymys ei ole "kapeasta tai mutkikkaasta ajoradasta" tai "vilkkaasta vastaantulevasta liikenteestä", eli tässä tilanteessa jonossa ensimmäisenä ajavalla ei ole mitään erityisiä velvoitteita muita kuin olla häiritsemättä ohittajien liikennöimistä ja pysyä kaistallaan.
Jos normaali ajoneuvo normaalilla tiellä kulkee 30-40% alle rajoituksen, on kyseessä sakotuksen arvoinen temppu. Poliisi pysäyttää, jos sattuu paikalle. Useimmiten tietysti ei satu.
Liian alhainen nopeus vaarantaa muuta liikennettä huomattavasti ja poliisin voi sakottaa, kuten mainitsit.
"Nopeus putoaa omalla kohdalla ihan varmasti ja siten kuin keli sitä edellyttää"
Näin minullakin nopeus muuttuu aina kelin mukaan, mutta hitaamman tulisi aina halpottaaa ohitusta eikä vaikeuttaa sitä1216 kirjoitti:
Satasen alueella 60 - 70km/h kulkeva ei ole 19§ tarkoittama hitaasti kulkeva ajoneuvo, vaan normaali ajoneuvo normaalilla tiellä. Jos on ohituskaista, niin kysymys ei ole "kapeasta tai mutkikkaasta ajoradasta" tai "vilkkaasta vastaantulevasta liikenteestä", eli tässä tilanteessa jonossa ensimmäisenä ajavalla ei ole mitään erityisiä velvoitteita muita kuin olla häiritsemättä ohittajien liikennöimistä ja pysyä kaistallaan.
Varmasti tarkoittaa!!!
- äääh-ööhh
TheRat kirjoitti:
Jos normaali ajoneuvo normaalilla tiellä kulkee 30-40% alle rajoituksen, on kyseessä sakotuksen arvoinen temppu. Poliisi pysäyttää, jos sattuu paikalle. Useimmiten tietysti ei satu.
"Jos normaali ajoneuvo normaalilla tiellä kulkee 30-40% alle rajoituksen, on kyseessä sakotuksen arvoinen temppu. Poliisi pysäyttää, jos sattuu paikalle."
Kumpikaan väite ei pidä varsinkaan kirjaimellisesti otettuna paikkaansa. Koska osaat lukea, ei tarvinne eritellä miksi. - pakumies67
Kuitenkin jos silloin kerääntyy jono taaksesi, olet ylireagoinut, ja velvollinen antamaan tietä. Usein tapaa hysteerikkoja, varsinkin syksyn ensimmäisten räntä/lumihiutaleiden ilmestyessä taivaalle, ettei ymmärretä, milloin tie on oikeasti liukas. Maantiet ainakin täällä lounaissuomessa on enintään päivän tai pari vuodessa liian liukkaat ajaa rajoitusmerkin osoittamaa suurinta sallittua. Pienet sivutiet on sitten asia erikseen.
1216 kirjoitti:
Satasen alueella 60 - 70km/h kulkeva ei ole 19§ tarkoittama hitaasti kulkeva ajoneuvo, vaan normaali ajoneuvo normaalilla tiellä. Jos on ohituskaista, niin kysymys ei ole "kapeasta tai mutkikkaasta ajoradasta" tai "vilkkaasta vastaantulevasta liikenteestä", eli tässä tilanteessa jonossa ensimmäisenä ajavalla ei ole mitään erityisiä velvoitteita muita kuin olla häiritsemättä ohittajien liikennöimistä ja pysyä kaistallaan.
Mutta 60-70km/t 100km/f alueella on oleellisesti hitampaa nopeutta jolloin hitaan ajoneuvon kuljettajan pitää jopa ajaa sivuun päästääkseen jonon ohi
- tylsäätouhua
Minkä takia ei voi lähteä ajoissa jos tietää että keli on huono? Vaikka itse pystyisikin ajamaan reippaasti niin kaikilla autoilla ei vaan pysty vetämään satasta umpihangessa. Jos olen jollain räppänällä liikenteessä niin helpotan ohituksia minkä kerkeän mutta pitää ymmärtää sekin että siinä vaiheessa kun liikennettä alkaa olla enemmänkin niin pakko kai minunkin on liikkua eteenpäin jotain vauhtia eikä vaan kokoajan yksin pitää turvavälejä ja helpottaa muiden menemistä ajamalla kävelyvauhtia tai istuskelemalla pientareella. Kun pari pääsee ohi niin kokoajan tulee seuraavia. Ja sitten kuitenkin vaikka olisin tukevalla traktorillanikin liikenteessä niin ei kaikille suurin sallittukaan riitä vaikka olisi kuinka hirveä keli vaan pitää päästä nopeammin, sen kaistojen välissä olevan puolen metrin paskavallin läpi ohittamaan. Omasta matkanteosta ei tule mitään jos ihan loputtomasti ajelee vain toisten puolesta joten voisitteko pitää huolta asiasta ihan itse? Hiostakaa ne hidastelijat painamaan kaasua pystyi tai ei niin kohta on kaikki ojassa tai romuna eikä kukaan pääse enää mihinkään.
- ei_muuten_kerkiä
Mutta kun palstapellen on päästävä menemään koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset.
Se ei kertakaikkiaan kerkiä muuten tekemään palstalle typeriä aloituksia, siis kertakaikkiaan typeriä. - SiivAri
ei_muuten_kerkiä kirjoitti:
Mutta kun palstapellen on päästävä menemään koska nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset.
Se ei kertakaikkiaan kerkiä muuten tekemään palstalle typeriä aloituksia, siis kertakaikkiaan typeriä.Penis.
- sot_sot
Ratkaisu kiireeseen on todellakin lähteä sen verran aikaisemmin, että aika riittää.
Ketään ei kuitenkaan liikenteessä saa "hiostaa painamaan kaasua". Mietippä ite kohtalles... - 719
"tylsäätouhua" on tasan oikeassa.
On tämä vaan kumma maa, kun homoliitot kyllä hyväksytään sutena suvaitsevaisuuden nimissä, mutta sitä ei tunnuta ymmärtävän, että liikenteeseen pitää mahtua liikkumaan monenlaista matkaajaa, joilla kaikilla ei voi olla sama nopeus.
- VasttuuOn
Kyllä se vastuu kolarista on aina ja täysin yksinkertaisesti sillä ohittajalla.
"Hidastelija" voi sitten olla vastuullinen 3min myöhästymiseen tms. Jos pinna ei kestä sitä, että liikenteessä on muita - myös niitä hitaampia - kannattaa kortti vaihtaa bussilippuun.- kuitennii
Älä unta nää!
...paitsi tietysti jos ohitettava esimerkiksi nostaa nopeutta havaittuaan ohituksen. Tätä tapahtuu melkein aina, mutta useimmiten nopeuden nosto on sen verraan vähäistä, että ohittaja vain palaa vähän suunniteltua lähemmäs ohitetun keulaa, eikä varsinaista vaaratilannetta synny.
- pakumies67
Se hidastelija kuluttaa toisten aikaa, muttei ymmärrä, mitä väliä on kolmella minuutilla. Jos sen takana on vaikka keskimäärin 10 auton jono, ja jokainen hukkaa siinä sen 3 minuuttia, se tekee yhteensä puoli tuntia. Jos hidastelija kerää vastaavan jonon aina kun menee töihin ja aina kun tulee töistä, se tekee 5 tuntia viikossa eli yli 20 tuntia toisten aikaa kuukaudessa. Hidastelija tuskin on halukas maksamaan 20h palkkaa joka kuukausi jumittamilleen ihmisille.
Vastaavasti tietysti hän voisi itse istua jokaisen työpäivän jälkeen omassa pihassa siinä autossaan ratista kiinni pitäen sen tunnin, ja näin osoittaa, että ei se aika, mikä toisilta takiani hukkaan kului, mitään meinaa, kyllä itsekin jaksan tässä omaakin aikaa tuhlata.
- karmatoimii
Jos ja kun hyppäät kallionkielekkeeltä, niin et voi syyttää siitä kuin itseäsi. On täysin tuurista kiinni miten siinä käy eikä huikeat kyvyt auta yhtään mitään.
- MoreControl
Tämä porvoolainen autoilijana itseään pitävä huutelija vain jaksaa jauhaa tätä samaa paskaa. Ohitustilanne on AINA enemmän ohittajan kuin ohitettavan asia. Lisää vastuuta ohittajalle tulee silloin jos hän ohittelee tilanteessa jossa sille ei edes ole kunnon perustetta tai jopa keliolosuhteet ovat sitä vastaan. Ohitettavan ei tarvitse muusta pitää huolen kuin sen ettei kiilaile tai kiihdyttele tms.
Ohitettavan niskoille noita juttuja ei kovin helpolla saa väännettyä. Vaikka on tämä suomalainen "oikeusjärjestelmä" sen verran erikoinen etten kovin paljoa yllättyisi, vaikka se siinäkin onnistuisi. Mutta kyllä ohitettavan tuomitseminen varmasti vaatii selkeän videokuvan tapauksesta ennen kuin se olisi mahdollista edes täällä idioottilandiassa. - pakumies67
Ainakaan täällä länsisuomessa ei pienimpiä syrjäteitä lukuunottamatta ole montaa päivää vuodessa, milloin keliolosuhteet vaatisi ajamaan nopeusrajoitusmerkin osoittamaa nopeuttakin hitaammin.
Silloin ainakin tietää ajavan TARPEETTOMAN HILJAA, jos kertyy jono perään. Pääkaupunkiseudulla saattaa kertyä jono taakse vaikka ajaisi suurinta sallittua, mutta ei täällä länsi/lounais-suomessa
Se on totta, että poliisi on kiinnostunut vain ohittajasta, jos kolari sattuu, mutta jos minulle tärkeä ihminen kuolisi teidentukon aiheuttamassa ohitustilanteessa, ja saisin selville jononvetäjän, suorittaisin rangaistuksen omakätisesti, enkä tosiaankaan kokisi mitään omantunnon tuskia.
Suomessa on niin alhaiset nopeusrajoitukset muutenkin, että lukuunottamatta niitä paria huonon ajokelin päivää vuodessa, vain rattijuoppo ajaa alinopeutta, tai muuten yhtä huonossa ajokunnossa oleva.
Olipa se ajokyky huono viinan, sairauden, iän tai väsymyksen syytä, yhtä vastuuntunnotonta lähteä ajamaan, eli rangaistuskin saisi olla sama.- Speedys
Samaa mieltä asiasta, no ehken kuitenkaan omankäden oikeudesta. Kyllähän ohittaja vastaa siitä päätöksestä lähteä ohittamaan, se on selvää. Mitä tulee sitten näihin ohituksen estäjiin niin siinä olisi tutkimuksen paikka. Mikä saa ohitettavan nostamaan nopeutta ja joissain tapauksissa jopa estämään ohituksen? Onko se heikkoa itsetuntoa, mielenvikaisuutta vai mitä? Muutamia kertoja törmännyt tähän tilanteeseen ja ei voi kun ihmetellä. Siinä vaarannetaan liikennettä enemmän kuin ylinopeudella.
- Piste
Onko autoilijan kaikki intiaanit kanootissa. Ohittaja on syyllinen. Piste.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692261Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721752Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711440Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461437Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2421373- 831232
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421205IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3691183- 1281175
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3361128