Kerokaa Brysselistä

Katja

moi! mitäs brysselissä kannattais puuhailla? kertokaa yleisiä kokemuksia kaupungista. Merci!

7

1109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä..

      Kannatta kerrankin syödä hyvin suht halvalla.
      Kaupungin keskusta mukavaa kävelyaluetta.
      Paljon museoita.
      Mainettaa paljon parempi kaupunki!!!.
      Ja jos on pidempään niin pääsee junalla pariisiin reilussa kahdessa tunnissa, Lontooseen pääsee myös aika nopeasti.

    • KariK

      Vaikka ympärillä on enimmäkseen tasamaata, on itse Bryssel yllättävänkin mäkinen paikka. Yleisilme on hieman homssuinen;talot rapistuneita, roskaa, hiekkaa, lähellä keskustaakin tyhjiä tontteja, joita käytetään kaatopaikkana. Ranska on yleinen käyttökieli, mutta ainakin turistiympyröissä pärjää englannilla. Metro ja raitiovaunut kuljettavat ihan mainiosti, bussit matelevat ruuhkan seassa. Kun kaupungissa käy valtavasti turisteja ja EU:n myötä valtava joukko ihmisiä, jotka eivät maksa syomisiään ja juomisiaan omistaan, on hintataso ainakin keskusaukion lähettyvillä olevissa ravitsemusliikkeissä aika kova eikä palvelukaan aina ole kovin sydämellistä. Brysselistä kannattaa käydä Bruggesä, minne paikallisjunalla pompottelee noin tunnissa.

    • brysselistä

      jos brysselissä pyörähtää lyhyenajan, esim. viikonlopun, kannattaa pyöriä keskustan tuntumassa. kesäaikaan hiekkarannat mm. oostende ja blankenberge ja knokke ovat aivan upeita, n. puolitoista tuntia keskustasta junalla.
      itse brysseli on ankea paikka. ihmiset äärimmäisen tylyjä! kaupunki täynnä roskaa ja kakkaa. eli kannattaa katsoa aika tarkkaan mihin astuu ettei liukastu läjiin.
      keskustassa pärjää jotenkuten englannilla, mutta jos lähdet vähänkin brysselin eteläpuolelle niin ranskankielentaito on aika vältämätön, mutta sekään ei takaa palvelua, huomaavat kuitenkin että et ole paikallisia ja käytös on sen mukaista.
      belgia on varmasti yksi rasistisimmista maista missä olen ikinä vieraillut...

      • Sofia

        Olen täysin eri mieltä paikasta! Olen käynyt Brysselissä viisi kertaa ja työskennellytkin kaupungissa muutama vuosi sitten muutaman kuukauden. Kuten missä muussa tahansa keski Euroopan miljoona-kaupungissa, Brysselissä on toki sotkuisempaa, kuin Suomessa on totuttu. Mutta mihinkään kakkaläjiin kompastumisen ei ole pelkoa! Roskat kerätään kerran viikossa ja siksi juuri tuona päivänä voi saada sotkuisen vaikutelman. Asukkaat tuovat suuret roskasäkkinsä roska-autoa varten talojen eteen, mutta vain kerran viikossa (riippuu alueittain minä päivänä). Muuten kaupunkin on aivan ihana! Täysin erilainen, kuin esim. Lontoo. Brysselissä ei ole sellaista kamalaa miljoona-kaupungin hulina-hälinää. Keskustan ja Grand Placen ympäristössä arkkitehtuuri on todella kaunista, eivätkä talot ole mitenkään rapistuneet. Niitä huolletaan jatkuvasti ja toki aina jossain on käynnissä remonttia ja restaurointia, joka ei ole koskaan kaunista turistin silmälle. Ei kannata keskittyä näihin sivuseikkoihin. Grand Placen lähistöllä on upeita ravintoloita, josta saa herkkuja kohtuuhinnalla. Tottakai sieltä löytyy myös todella kalliita paikkoja, kuten kaikista suurkaupungeista. Ravitoloita on kuitenkin niin paljon, että kilpailu on vienyt hintoja alas päin. Ravintoloiden menut hintoineen löytyy aina paikan ulkopuolelta ja niistä kannattaa tarkistaa paikan hintataso. Suklaapuoteja on joka nurkassa ja ihania boulangerie leipomoita herkkuineen. Suklaat kannattaa kuitenkin ostaa normaaleista marketeista, siellä ne ovat todella paljon halvempia! Ihmiset ovat iloisia kaikkialla ja auttavat varmasti, jos apua tarvitset. Itse en koskaan ole törmännyt yhteenkään tylyyn ihmiseen Brysselissä. Toki jos itse myrkyn nielleen näköisenä laahustaa katuja ja arvostelee kaikkea näkemäänsä, toki voi saada paikalliseltakin samanlaisen kohtelun. Kannattaa lähteä reissuun avoimin mielin, eikä takertua joihinkin koirankakkoihin kadulla. Keväällä ja kesällä kaupunki on parhaimmillaan katukahviloineen ja iloisine ihmisineen. Suosittelen lämpimästi!


      • edelleen erimieltä
        Sofia kirjoitti:

        Olen täysin eri mieltä paikasta! Olen käynyt Brysselissä viisi kertaa ja työskennellytkin kaupungissa muutama vuosi sitten muutaman kuukauden. Kuten missä muussa tahansa keski Euroopan miljoona-kaupungissa, Brysselissä on toki sotkuisempaa, kuin Suomessa on totuttu. Mutta mihinkään kakkaläjiin kompastumisen ei ole pelkoa! Roskat kerätään kerran viikossa ja siksi juuri tuona päivänä voi saada sotkuisen vaikutelman. Asukkaat tuovat suuret roskasäkkinsä roska-autoa varten talojen eteen, mutta vain kerran viikossa (riippuu alueittain minä päivänä). Muuten kaupunkin on aivan ihana! Täysin erilainen, kuin esim. Lontoo. Brysselissä ei ole sellaista kamalaa miljoona-kaupungin hulina-hälinää. Keskustan ja Grand Placen ympäristössä arkkitehtuuri on todella kaunista, eivätkä talot ole mitenkään rapistuneet. Niitä huolletaan jatkuvasti ja toki aina jossain on käynnissä remonttia ja restaurointia, joka ei ole koskaan kaunista turistin silmälle. Ei kannata keskittyä näihin sivuseikkoihin. Grand Placen lähistöllä on upeita ravintoloita, josta saa herkkuja kohtuuhinnalla. Tottakai sieltä löytyy myös todella kalliita paikkoja, kuten kaikista suurkaupungeista. Ravitoloita on kuitenkin niin paljon, että kilpailu on vienyt hintoja alas päin. Ravintoloiden menut hintoineen löytyy aina paikan ulkopuolelta ja niistä kannattaa tarkistaa paikan hintataso. Suklaapuoteja on joka nurkassa ja ihania boulangerie leipomoita herkkuineen. Suklaat kannattaa kuitenkin ostaa normaaleista marketeista, siellä ne ovat todella paljon halvempia! Ihmiset ovat iloisia kaikkialla ja auttavat varmasti, jos apua tarvitset. Itse en koskaan ole törmännyt yhteenkään tylyyn ihmiseen Brysselissä. Toki jos itse myrkyn nielleen näköisenä laahustaa katuja ja arvostelee kaikkea näkemäänsä, toki voi saada paikalliseltakin samanlaisen kohtelun. Kannattaa lähteä reissuun avoimin mielin, eikä takertua joihinkin koirankakkoihin kadulla. Keväällä ja kesällä kaupunki on parhaimmillaan katukahviloineen ja iloisine ihmisineen. Suosittelen lämpimästi!

        juups. kukin tallaa tyylillään.
        mutta jo muutaman vuoden brysselissä asuneena nuo ruusunpunaiset lasit ovat silmiltä tipahtaneet. totta puhut siinä asiassa että aivan ydinkeskusta (ns.turistirysä) on suht siistissä kunnossa. mutta jos lähdet vähänkään sivummalle niin tulet huomaamaan maan todellisen ilmeen. yhdyn tuohon aikaisempaan mielipiteeseen täysin!


      • tosiaan..
        edelleen erimieltä kirjoitti:

        juups. kukin tallaa tyylillään.
        mutta jo muutaman vuoden brysselissä asuneena nuo ruusunpunaiset lasit ovat silmiltä tipahtaneet. totta puhut siinä asiassa että aivan ydinkeskusta (ns.turistirysä) on suht siistissä kunnossa. mutta jos lähdet vähänkään sivummalle niin tulet huomaamaan maan todellisen ilmeen. yhdyn tuohon aikaisempaan mielipiteeseen täysin!

        kymmenen vuoden kokemusten jälkeen voin sanoa, että kesällä kaupunki on suositeltavassa kunnossa. tosiasia, että tämä kaupunki on vanha, ja se,että menttaliteetti on sellainen, ettei mitään tehdä kuin vasta vuoden viiveellä, jos silloinkaan, antaa kuitenkin oman vivahteensa Brysselille, ilman sitä kaupunki olisi romanttinen katukahvilaparatiisi pitsipöytäliinoineen. Usein ihmiset ovat tyytymättömiä Brysseliin kun tänne muuttavat, mutta lähtiessään jäävät kaipaamaan, ja sanovat, ettei suomeen enää totu, kun jotain puuttuu. Kansainvälisyys on mahtava asia, jota harvasta muusta kaupungista löytyy..


    • Mimmi

      Kannattaa varoa laukkuvarkaita rautatieasemilla...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe