Kertokaapas viisaammat kuinka homma menee. Ajelin kesällä Helsinki - Lahti motaria iltamyöhään oikeaa kaistaa pitkin. Lähestyin 120km/h nopeudella vasemmalla kaistalla itsekseen ajavaa Volvoa, jonka nopeus oli suunnilleen 100km/h. Hidastin omaa vauhtiani etten ajaisi Volvon ohitse oikealta puolelta ja samalla ihmettelin mitä kuskilla oli mielessä ajelleessaan tyhjällä motarilla vasenta kaistaa pitkin. Volvokuski pudotti vauhtiaan 80km/h ja minä perässä. Viitisen minuuttia mentiin tällä tavalla, jonka jälkeen kyllästyin odotteluun ja kiihdytin oikealta ohi. Volvokuski ilmeisesti harmistui tästä ja lähti kiihdyttämään rinnalle ja koukkasi eteeni pudottaen vauhdin takaisin 80km/h. Seuraavasta liittymästä sitten poistuin ja ajelin loppumatkan vanhaa tietä pitkin Lahteen. Siis oliko Volvokuskin purkaus aiheellinen, koska ohitin oikealta vai saako tällaisessa tilanteessa jatkaa oikeaa kaistaa toisen ohitse?
Oikealta ohittaminen moottoritiellä
33
309
Vastaukset
Käytännössä? Mene ohi ja soita torvea kun olet takakulman kohdalla, että tuo varmasti huomaa sinun temppusi.
Onhan noita avohoitopotilaita, jotka tuollaisesta suuttuvat, mutta kun itse ei provosoidu, niin eipä siitä sen kummempaa haittaa ole. Ja onhan sinullakin kamera kuvaamassa ajoa, siltä varalta että sattuu vielä vähän pipimpi tapaus vastapuolelle?Miksi provosoit muita tekemään jotakin idioottimaista? Se, että toinen tekee jotain typerää ja ajattelematonta, on tietekin ei toivottavaa, eikä sellaiseen kannata ryhtyä vastatoimina. Oma kantani on, että antaa sen toisen olla torvi ja pelle, jos kerta sitä haluaa olla, mutta en kuitenkaan lähde siihen samaistumaan, koska olen se fiksumpi tien päällä näytä hyvää esimerkkiä muille. Agressivisuus ja malttamattomuus ovat liikenteen pahin vihollinen.
Noi vasenta kaistaa ajavat urpot on paha ongelma. Minä olen ratkaissut asian, että ohitan oikealta (vaikka on kielletty) ja tulen tuon urpon eteen ja otan pois vakionopeussäätimen ja annan vauhdin hidastua ja paljon. Joskus tuo urpo siirtyy oikealle kaistalle ja välillä jää taakse, vaikka vauhti on pudonnut melkoisesti.
autoilija kirjoitti:
Noi vasenta kaistaa ajavat urpot on paha ongelma. Minä olen ratkaissut asian, että ohitan oikealta (vaikka on kielletty) ja tulen tuon urpon eteen ja otan pois vakionopeussäätimen ja annan vauhdin hidastua ja paljon. Joskus tuo urpo siirtyy oikealle kaistalle ja välillä jää taakse, vaikka vauhti on pudonnut melkoisesti.
SININEN PAKU VAIN JATKOI VASEMMALLLA KAISTALLA AJOA
Tänään olin menossa kohti Tamperetta ja Riihimäen ja Hämeenlinnan välillä saavutin n. klo 12 sinisen pakun missä oli logo paku ovellesi. Ja tämä sininen paku ajoi vain vasenta kaistaa. Mutta nyt ajoi minun poika autoa en minä. Ja hän ei uskaltanut heti ohittaa oikealta vain jäi taakse odottelemaan ja mitään ei tapahtunut paku vain jatkoi kulkuaan melko epätasaisella nopeudella vaihtelu oli suurta. Viimein minun poika siirtyi sitten pakun taakse vasemmalle kaistalle ja vilkutti valoja, kun sekään ei tehonnut oli pakko sitten ohittaa oikealta puolen. Ja minä tietenkin pelkääjän paikalta näytin keskisormea mutta ei ollut huomaavinaan ja joku h.u.o.r.a istui vieressä. Tuollaiset kuljettajat ovat todella vaarallisia. Heiltä pitäisi ottaa kortti pois. Jos joku sanoo että esti ajamasta ylinopeutta!!! Mitä sitten itse teki? Ei pakulla saa ajaa kuin 80km/h tai 100km/h. Emme ole poliiseja vaan autoilijoita joilla on säännöt miten pitää ajaa.delfin84 kirjoitti:
Miksi provosoit muita tekemään jotakin idioottimaista? Se, että toinen tekee jotain typerää ja ajattelematonta, on tietekin ei toivottavaa, eikä sellaiseen kannata ryhtyä vastatoimina. Oma kantani on, että antaa sen toisen olla torvi ja pelle, jos kerta sitä haluaa olla, mutta en kuitenkaan lähde siihen samaistumaan, koska olen se fiksumpi tien päällä näytä hyvää esimerkkiä muille. Agressivisuus ja malttamattomuus ovat liikenteen pahin vihollinen.
Provosoi???? Jos konepaanalla on rajotus 120, ja joku v*#¤n urpo ajelee ohituskaistalla - saa käyttää vain ja ainoastaan ohittamiseen, jos et satu tätä tietämään! - satasta. Niin pitäiskö siinä sitten toimia,,,, niin miten!!!????
autoilija kirjoitti:
Noi vasenta kaistaa ajavat urpot on paha ongelma. Minä olen ratkaissut asian, että ohitan oikealta (vaikka on kielletty) ja tulen tuon urpon eteen ja otan pois vakionopeussäätimen ja annan vauhdin hidastua ja paljon. Joskus tuo urpo siirtyy oikealle kaistalle ja välillä jää taakse, vaikka vauhti on pudonnut melkoisesti.
Kuinka toimin kun joku ajaa vain vasenta kaistaa?
1 Ohitan oikealta (kielletty)
2 Jään taakse ja annan valo ja äänimerkkejä tuolle urpolle jos vaikka älyäisi siirtyä oikealle.
3. Ohitan vasemmalta puolelta jos on tilaa. Ei onnistu talvella eikä jos on tehty turhat veronmaksajien rahoja haaskaavat keskikaiteet.
4. Menen oikealle puolelle rinnalle ja odotan että urpolla välähtäisi lampussa mitä pitää nyt tehdä.
5 Ohitan oikealta ja siirryn vasemmalle kaistalle ja hidastan, jotta tämä urpo joutuu myös hidastamaan tai siirtymään oikealleA.Punaniska kirjoitti:
Provosoi???? Jos konepaanalla on rajotus 120, ja joku v*#¤n urpo ajelee ohituskaistalla - saa käyttää vain ja ainoastaan ohittamiseen, jos et satu tätä tietämään! - satasta. Niin pitäiskö siinä sitten toimia,,,, niin miten!!!????
Tuo oikealta ohittaminen koskee jos on ryhmitysmerkit. Esim. Lahden väylällä kun seiska tie erkaantuu Porvooseen päin. Tässä saa ohittaa oikealta, jos esim. rekka on menossa nelostietä Lahteen päin ja sinä ajat Porvooseen.
autoilija kirjoitti:
Kuinka toimin kun joku ajaa vain vasenta kaistaa?
1 Ohitan oikealta (kielletty)
2 Jään taakse ja annan valo ja äänimerkkejä tuolle urpolle jos vaikka älyäisi siirtyä oikealle.
3. Ohitan vasemmalta puolelta jos on tilaa. Ei onnistu talvella eikä jos on tehty turhat veronmaksajien rahoja haaskaavat keskikaiteet.
4. Menen oikealle puolelle rinnalle ja odotan että urpolla välähtäisi lampussa mitä pitää nyt tehdä.
5 Ohitan oikealta ja siirryn vasemmalle kaistalle ja hidastan, jotta tämä urpo joutuu myös hidastamaan tai siirtymään oikealleKeskikaiteet ovat yksi eniten turvallisuutta lisääviä asioita joita teillämme esiintyy. Estävät kohtaamisonnettomuudet kokonaan. Vai miten usein olet nähnyt nokkakolareista moottoriteillä? E18-moottoritiellä ei koko sen olemassaolon aikana ole tapahtunut nokkakolareista johtuvia vahinkoja vaikka nopeudet tiellä ovat selvästi suuremmat kuin vanhalla Vt 1:llä. Harmi vain että liikenteen yleisen sujumisen kannalta muita kuin moottoriteitä ei voida keskikaistoilla kaistoja toisistaan erottaa. Ja siitäkin syystä kuolema niittää satoaan nokkakolareien muodossa. Viimeisin eilen Parkanossa.
- res.kulj.au
cletus_van_damme kirjoitti:
Lisäys vielä: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/2013/uutiset2013_1112/09122013_turvallisempaa_tieliikennetta#.VOBVCMkyCBY
Keskikaiteet on etenkin moottoripyöräilijöille oikein turvallisia. Jos moottoripyörällä kaatuu vaikkapa rengasrikon johdosta, niin luisuminen kaiteen tolppaan tietää aina pahaa loukkaantumista tai pahimmassa tapauksessa menestymistä.
Ja tuossa liikenneviraston selostuksessa ei taaskaan ole huomioitu niitä kahta suurinta tekijää, jonka vuoksi kuolonkolareiden määrässä on niin suuri ero Ruotsin jaikaa Suomen välillä.
1. Ruotsin teillä on leveät pientalot, joita saa käyttä, antaakseen tietä ohittajalle.
2.ruotsissa itsemurhat erotetaan liikenneonnettomuustilastoista pois.
Suomessa ilmiselvää itsemurhat, lasketaan Liikenneonnettomuudessa.
Niitä on vuodesta riippuen 30-70 kpl. A.Punaniska kirjoitti:
Provosoi???? Jos konepaanalla on rajotus 120, ja joku v*#¤n urpo ajelee ohituskaistalla - saa käyttää vain ja ainoastaan ohittamiseen, jos et satu tätä tietämään! - satasta. Niin pitäiskö siinä sitten toimia,,,, niin miten!!!????
Tarpeeton ajo vasemmalla on kielletty. Ohituksen jälkeen on viipymättä palattava oikealle kaistalle
cletus_van_damme kirjoitti:
Keskikaiteet ovat yksi eniten turvallisuutta lisääviä asioita joita teillämme esiintyy. Estävät kohtaamisonnettomuudet kokonaan. Vai miten usein olet nähnyt nokkakolareista moottoriteillä? E18-moottoritiellä ei koko sen olemassaolon aikana ole tapahtunut nokkakolareista johtuvia vahinkoja vaikka nopeudet tiellä ovat selvästi suuremmat kuin vanhalla Vt 1:llä. Harmi vain että liikenteen yleisen sujumisen kannalta muita kuin moottoriteitä ei voida keskikaistoilla kaistoja toisistaan erottaa. Ja siitäkin syystä kuolema niittää satoaan nokkakolareien muodossa. Viimeisin eilen Parkanossa.
Mutta kaide on myös vaarallinen, kun ei ole pelivaraa vasemmalla kaistalla jos oikealta tulee auto sinun eteesi tai rinnalla ollessasi et voi väistää keskipientareelle. En usko että yksikään auto menisi keskipientareen yli vastaantulijoiden kaistalle!!! Eli kaiteet ovat verorahojen haaskausta ei turvallisuutta. Väärään suuntaan menijä ovat vahingossa menneet väärästä rampista moottoritielle.
Jos joku vaatii kaiteita voi ehdottaa että laitetaan ainoastaan yksi kaide keskelle keskipiennarta ei kahta pientareen reunoihin.
Myös kaikki kaiteet tienreunassa ovat turhia,Taidat itse olla se turhauttavin tekijä liikenteessä. Ainakin se käy ilmi kommentointiesi pohjalta.
- olet.tosi.vajaa
autoilija kirjoitti:
Tuo oikealta ohittaminen koskee jos on ryhmitysmerkit. Esim. Lahden väylällä kun seiska tie erkaantuu Porvooseen päin. Tässä saa ohittaa oikealta, jos esim. rekka on menossa nelostietä Lahteen päin ja sinä ajat Porvooseen.
Suksihan äpärä kuuseen, ei se ole mikään aloituksessa mainittu ohitus, voi viittu että olet vajaa.
- miten.oletkin.turha
autoilija kirjoitti:
Mutta kaide on myös vaarallinen, kun ei ole pelivaraa vasemmalla kaistalla jos oikealta tulee auto sinun eteesi tai rinnalla ollessasi et voi väistää keskipientareelle. En usko että yksikään auto menisi keskipientareen yli vastaantulijoiden kaistalle!!! Eli kaiteet ovat verorahojen haaskausta ei turvallisuutta. Väärään suuntaan menijä ovat vahingossa menneet väärästä rampista moottoritielle.
Jos joku vaatii kaiteita voi ehdottaa että laitetaan ainoastaan yksi kaide keskelle keskipiennarta ei kahta pientareen reunoihin.
Myös kaikki kaiteet tienreunassa ovat turhia,Sinä se turha olet, turhimmista turhin.
- inhoanmercedesjaaudiq5-7
autoilija kirjoitti:
Noi vasenta kaistaa ajavat urpot on paha ongelma. Minä olen ratkaissut asian, että ohitan oikealta (vaikka on kielletty) ja tulen tuon urpon eteen ja otan pois vakionopeussäätimen ja annan vauhdin hidastua ja paljon. Joskus tuo urpo siirtyy oikealle kaistalle ja välillä jää taakse, vaikka vauhti on pudonnut melkoisesti.
Pankki johtaja ensi kerralla se kolahtaa :).
- Oh_hoh
Kauan sä olet jaksanut ongelmaa hautoa ennen täällä avautumista.
Periaatteessa juuri noin. Tieliikenneasetuksessa sanotaan yksiselitteisesti, ettei moottoritiellä saa ohittaa oikealta. Kovin moni ei sitä noudata, vielä harvempi edes tietää koko pykälän olemassaolosta. Käytännössä tuossa tilanteessa mennään vauhtia hiljentämättä omaa kaistaa pitkin näkymättömiin, eikä haudota moista ongelmaa kuukausikaupalla. - Hanaaaa
Siis odotit tyhjällä motarilla viis minuuttia, että tollo olis väistäny? Ite olisin vetäny suoraan oikealta ohi ilman sen kummempia hidastamatta.
- miksufm
Tieliikennelaki pykälä 17.
"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." - res.kulj.au
miksufm kirjoitti:
Tieliikennelaki pykälä 17.
"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla."Tieliikenneasetus 7§:
"Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu." res.kulj.au kirjoitti:
Tieliikenneasetus 7§:
"Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."Jonon määritelmästä riippuu, olisiko tuossa siis saanut ajaa ohi. Matemaattisen määritelmän mukaan kyllä, kun kummallakin kaistalla oli yhden auton mittainen jono. :)
Käytännössä tuolla lakikohdalla yritetään estää oikealta ohi koukkaaminen tilanteessa, jossa vasemmalla oleva saattaa juuri harkita takaisin oikealle paluuta. Tässä tapauksessa siitä ei ole kyse. Mutta toki hyvä antaa vielä ohittaessa äänimerkki, ettei vain juuri tuolla hetkellä herää.- KjellPippelström
TheRat kirjoitti:
Jonon määritelmästä riippuu, olisiko tuossa siis saanut ajaa ohi. Matemaattisen määritelmän mukaan kyllä, kun kummallakin kaistalla oli yhden auton mittainen jono. :)
Käytännössä tuolla lakikohdalla yritetään estää oikealta ohi koukkaaminen tilanteessa, jossa vasemmalla oleva saattaa juuri harkita takaisin oikealle paluuta. Tässä tapauksessa siitä ei ole kyse. Mutta toki hyvä antaa vielä ohittaessa äänimerkki, ettei vain juuri tuolla hetkellä herää.Jotkut jonot on todella kivoja...
- The_Siimahäntä
Mutta joku täällä palstalla ohjeistaa että liikennesääntöjä voi rikkoa jos siitä ei ole muille haittaa tai vaaraa. Kertomassasi tapauksessa ei ollut haittaa tai vaaraa kenellekään niin olisit vain ohittanut oikealta. Kannattaa lukea jatkuvasti tätä palstaa sillä täällä on joukossa todella nerokkaita kavereita, juuri niitä keskivertoa parempia kuljettajia jotka osaavat ja tietävät kaiken. Heiltä saa neuvoja kiperiinkin ongelmiin.
- tarkennus
Tai siis jos vaikka haittaa tai vaaraa onkin, niin sen ei ole väliä, jos sääntöjä rikkoneen kokema etu, kuvitteellinen tai todellinen, on jonkin arvion mukaan isompi kuin aiheutettu haitta tai vaara.
- Brake_in_the_law
tarkennus kirjoitti:
Tai siis jos vaikka haittaa tai vaaraa onkin, niin sen ei ole väliä, jos sääntöjä rikkoneen kokema etu, kuvitteellinen tai todellinen, on jonkin arvion mukaan isompi kuin aiheutettu haitta tai vaara.
Hyvä tarkennus. Lainsäädäntökin lähtee alunalkaenkin siitä että jokainen voi noudattaa lakeja oman halunsa mukaan. Oli sitten kyse liikennesäännöistä tai vaikka rikosoikeudellisistä säännöistä. Varkaat ja väkivaltarikolliset ovat tiedostaneet asian hienosti. Puhumattakaan seksuaalirikollisista. Mitä pahaa siinä on jos mies raiskaa naisen koska saahan nainenkin siitä nautintoa. Sukupuoliyhdyntä. Kukaan ei kärsi ja kaikki osapuolet hyötyvät. Pankkirosvotkin vievät rahaa rikkailta omiin, muita tärkeämpiin menoihin. Ei rikkaat rahalla mitään tee. Niillä on sitä ennestäänkin! Rikkokaa lakeja vaan. Lait on ihan turhia.
- Rotta_presidentiksi
Sinäkin olet ilmeisesti lueskellut The Rat:n teesejä. Ne ovat älyn ja tiedontulvaa. Oivallusten ja tekojen saumatonta yhteistyötä.
- Mouse_in_trap
Minnekähän Rotta on hävinnyt kun ei ole tähän ketjuun juurikaan palannut vänkäämään pakonomaiseen tyyliinsä. Olisi mielenkiintoista saada lisävakuutteluja Rotalta siihen miksi lakia voi halutessaan rikkoa hyvällä omallatunnolla. Yllä pientä sarkasmia Rotalle syötettiin mutta oisiko käynyt niin että Rotta poikkeuksellisesti huomasi itsekin juttujensa typeryyden eikä keksi miten vänkäisi ja vääntäisi sanomisiaan mieleiseensä suuntaan. Väärässä ei Rotta tietysti koskaan suostu myöntämään. Aina voi sanoja ja lauseita irroittaa itse asiayhteydestä ja sitä kautta omaa sanomaa voi saada näyttämään järkevältä.
- ohari
Saa ohittaa, koska vasenta kaistaa tarpeettomasti köröttelevä rikkoo lakia, sillä ajoneuvoa on pääsääntöisesti kuljetettava oikealla kaistalla. Oikealta saa myös ohittaa, jos sen tekee kaistaa vaihtamatta eli oikeanpuoleinen kaista ns. vetää paremmin. Koukkimalla ohittelu on tietenkin kiellettyä.
- res.kulj.au
Oikealta saa ohittaa, vaikka sen tekisi kaistaa vaihtamalla, mutta EI moottoritiellä.
Moottoritiellä, kolmea poikkeusta lukuunottamatta ohitetaan vain vasemmalta.
Lainaus Tieliikenneasetuksesta 7§:
"
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
- monimutkainen_motari
Tähän ei voi antaa yksiselitteistä vastausta tietämättä millainen moottoritien osuus on kyseessä. Opasteista riippuen oikealta ohittaminen on joko sallittua tai kiellettyä.
Moottoritiellä pitää aina ajaa oikeanpuoleista kaistaa ellei liikennemerkeillä ole muuta osoitettu tai kummallakin kaistalla on eri vauhtia kulkevat jonot. Jos kumpaakaan poikkeustilannetta ei ole, niin vasenta saa käyttää vain ohittamiseen ja ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle.
Liikennemerkillä voidaan osoittaa moottoritien kaistoille omat määränpäät, jolloin kuljettaja voi ajaa hänen määränpäänsä kannalta parhaiten sopivaa kaistaa. Jos molempien kaistojen yläpuolella on samat opasteet, niin silloin kaistankin saa valita vapaasti ja hitaammin ajavan voi ohittaa oikealta. Ohitusta varten ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa, vaan ohi saa mennä vain jos on jo valmiiksi vapaalla kaistalla. Tarpeeton kaistanvaihto on aina kielletty. Matkanteon nopeutuminen ei ole lain tarkoittama tarpeellinen syy.
Sitten kun moottoritien opasteet siirtyvät kaistojen päältä tien oikeaan reunaan, pitää myös kaikkien kuljettajien siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle. - diipadaii
Hesarissa oli juuri tästä kirjoitus. Ei sitä ihmisen älyllä ymmärrä.
- Liikennekulttuuria
Yleisin motarilla tapahtuva oikealtaohitus on liittymässä. Jotkut ajavat nappi laudassa kiihdytyskaistan loppuun ohittaen mahdollisimman monia oikealta, ennenkuin tulevat oikeanpuoleiselle ajokaistalle. Ja monet ampuvat siitä surutta läpi suoraan vasemmalle kaistalle ilman että on hajuakaan siellä olevasta tilanteesta.
- hoiutr2
Vasenta kaistaa ajavan voi ohittaa vain vasenta kaistaa ajava, oikeaa kaistaa ajava voi ajaa vasemmalla oleva auton ohi aivan vapaasti ilman mitään rajoituksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar932408Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5711818- 91573
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3978Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64977