Olen ollut alakoulusta saakka kiusattu ja teini-ikäisestä lähtien masentunut. Perheessä oli alkoholiongelmia ja jotain narsismiin vivahtavaa (muttei varmaan kuitenkaan actual narsisti kyseessä), ja näiden päälle entinen "paras ystäväni" kiskaisi yhtäkkiä maton alta pari vuotta sitten ilmoittamalla, ettei ole koskaan halunnutkaan olla kaverini, ja nyt kun ei enää hyödy seurastani, on iloinen päästessään minusta eroon.
Nyt olen parisuhteessa, jossa kaikki on oikeasti ihan hyvin, mutta minua vain ahdistaa. Kävin pari vuotta terapiassa, mutta terapeutit yksi toisensa jälkeen lopettivat hoidon, koska eivät "osanneet" auttaa (julkinen sektori, ei varmaan siksi viitsitä panostaa). Ongelma on, että tämä ahdistus ja jatkuva paha olo aiheuttavat riitoja parisuhteeseen. Alkaa vain ottaa päähän suunnilleen kaikki koko elämässä, eikä kumppani kokemukseni mukaan ota ahdistustani tosissaan. Tai no ottaa varmaan, mutten pysty näkemään sitä. Rakastan häntä ja hänkin sanoo kyllä rakastavansa minua, mutta kuvittelen koko ajan, että oikeasti hän vain käyttää minua hyväkseen ja heittää sitten kyllästyessään pois kuin tiskirätin. En pysty luottamaan häneen, vaikka haluaisin ihan tosissani, vaan pelkään, että huonona hetkenä hän kuitenkin jättää minut yksin (ei välttämättä siis eroamalla jätä, muttei olekaan tukenani).
Välillä riitely ja työpaikkakiusaaminen ahdistavat yhteensä niin paljon, että päässä pyörii pelkkiä itsemurha-ajatuksia. En usko, että oikeasti tekisin mitään sellaista, mutteivät ne ajatukset silti kivoja ole. On sellainen todella synkkä olo, eikä siitä meinaa löytää ulos. Sitten kun pari päivää kuluu, saatankin olla ihan virkeä ja hyväntuulinen (hetken).
Olen aina ollut pidättyväinen tyyppi, joka ei räiskähtele eikä näytä tunteitaan ulospäin. Nyt olen yhtäkkiä alkanut kuitenkin juurikin riidellä, vaikken edes pidä riitelystä. Alkaa vain ärsyttää, siis vähän kaikki, ei mikään yksittäinen asia, eikä välttämättä edes mikään, mikä liittyisi kumppaniini, ja sitten riitelemme ja sitten ahdistun lisää.
Kuulostaa kamalalta parisuhteelta, siis kumppanini kannalta. En tiedä, miten hän oikeastaan sietää minua, mutta alun perin, kun aloimme olla yhdessä, en ollut näin kauhea. Oletan käytökseni johtuvan ahdistuksesta, joka jyllää sisällä koko ajan. Olisiko kenelläkään vastaavaa kokemusta, mielellään sellaista, että on itse päässyt EROON AHDISTUKSESTA? Haluaisin hätistää sen kannoiltani, ennen kuin se pilaa elämäni. Uskoakseni ahdistus johtuu ainakin osittain perhekuvioista, kiusaamisesta ja siitä petturikaverista.
Ahdistus pilaa parisuhteeni
6
770
Vastaukset
- Mussukka12
Sinun pitäisi käydä menneisyys läpi ja hyväksyä se! Asiat juontavat sinun vanhemmista ja ympäristöstä! Pitäisi saada se paha olo sisältä pois! Kaikki mikä on ollut heikkouksena kääntyy lopulta vahvuudeksi! Hyvin paljon on narsismia tekstin perusteella.
- pölleri
"Hyvin paljon on narsismia tekstin perusteella", siis kenessä? :D Alottajassa vai sen koton?
- 2000000
Vuosien ahdistus varmaan on patoutunut ja nyt jollain tapaa vapautumassa, jos olet ennen pitänyt sitä sisälläsi piilossa. Paras tapa päästä siitä eroon on vain antaa sen tulla ja purkautua. Tiedän, tämä on rankkaa parisuhteelle, mutta kunhan ahdistuksesta on selvitty, suhdekin toimii paremmin. Voit kertoa puolisollesi ahdistuksesta ja siitä, että se on vähän halltisematonta tällä hetkellä, mutta että se johtuu vain menneisyydestäsi ja tulee menemään ohitse. Kyllä suhteen pitää kestää toisen hankalatkin ajat.
Tsemiä! - ota_rennosti
Minusta ahdistus ( jos se ei johdu veriarvoista= niiden vääristä arvoista) on aina ulkoinen tulija. Se tulee ulkoa sisälle koppaan ( itsellä) erilaisista vaikutteista.
Siihen vaikuttaa yhteiskunnassa "hyväksytyt normit" kuten pärjääminen, valta, oma asema suhteessa ympäristöön yms. Myös yhteikunnan muu "ihanteena" pidettävä normistus.
Miksi pitäisi kuulua "ihanne" porukkaan ja olla osa sitä?
Siksi että ympäristö arvostaa sitä ja ihminen luonnostaan haluaa olla hyväksytty-ihailtu-katu_uskottava.
Kaikki aivan turhaan.
Terveellä ihmisellä ei ole mitään pakkoa kuulua mihinkään ihanteellisuuteen. Pitäisi riittää oma hyvä-olo ja ympäristössä olevien hyväolo.
Ei tarvitse olla robin hood tai mitään muutakaan.
Lisäksi kiire on myös sellainen tekijä. Aina pitäisi olla kiire johonkin ja kuulua johonkin.
Juuri näistä syistä suomalainen ihminen vuokraa mökin ja menee pakoon kaikkea tätä. Suojaan - luontoon jne.
Antaa hyttysten imeä verta ja raapia kutiavia paukamia. Järjetöntä mutta niin lääkettä normaalille luonnolliselle ihmiselle. Suurta lääkettä.
Minun lääkemääräykseni:
1. Ota rennommin
2. Älä alistu normistoon joka on luonnollisuutta vastaan
3. Lopeta kiire, sillä ehdit perille ajoissa vaikka menet rauhassa
4. Kuuntele itseäsi.
5. Lopeta parisuhteesi, jos siltä tuntuu. Kaikki ihmiset eivät ole parisuhde-ihmisiä vaikka yhteiskunnan normitus niin vaatiikin (jopa elokuvat kertovat parisuhteen ehdottomuudesta). - huokailija
Tiedän tunteen... eräs pitkäaikainen ystäväni teki juuri selväksi, että ei halua olla tai koskaan halunnutkaan olla kanssani tekemisissä. Ollaan riidelty paljon ja nyt se sitten otti kunnon vittuiluvaiheen päälle ja tajusin, että nyt se voi vittuilla, koska ei enää tarvitse mua ja mun rahoja ja mun seuraa (henkilöllä on jonkinlaisia sosiaalisten tilanteiden pelkoja). Nyt kyllä ketuttaa ja oon huomannu että kyseinen henkilö on seurallaan antanut musta epäluotettavan kuvan ja kukaan muukaan ei hänestä pidä ja sen takia ei kukaan minustakaan pidä. Ahdistavaa.
- JutteluAuttaaAina
Aarh se on niin rasittavaa, kun "kaikki ottaa päähän!" eikä sille tunteelle pysty mitenkään, vaan ehtii sanomaan jotain ilkeää/tiuskaista jotain ihan tyhmää, ennen kuin edes ajattelee tekevänsä niin! << Minä ainakin siis tuollainen, kun oikein ahdistun. Siinä sitten kuulee ukko kunniansa, vaikkei olisi edes tehnyt mitään. Kuten Ap, minäkään en suutu siihen äijääni, vaan kodin ulkopuolelta tulevat asiat ärsyttävät ja purkautuvat sitten kotona, koska siellä kodin ulkopuolella täytyy vain pitää pokka ja olla niin kauhean ihana ihminen, vaikka oikeasti ei voisi vähempää kiinnostaa muiden vittuilut.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kyllä suhteen täytyy kestää se, että toisella on henkisiä ongelmia, varsinkin, jos niille on olemassa selkeä syy. Syy vain selville ja sitten työstämään ongelmaa! Terapeutit ovat turhia, koska he kuuntelevat vain rahasta, eivät siksi, että välittäisivät. Puhu puolisollesi, koska hän on sinun läheisin ihmisesi. Ongelmien uskominen toiselle - menethän siinä haavoittuvalle alueellesi ja annat hänen mennä sinne myös - lujittaa suhdetta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman501593Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 281128
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊891084- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee190932Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi107884Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70809