Jo toiset ennen minua eläneet ovat tuoneet esille, miten pitää elää - ei puolikasta. Siinä minun elämäni merkitys. No, se Jevgeni Jevtusenkon runo Ei puolikasta ! Kirjoitan sen kuitenkin tähän, menköön sitten poistoon, jos on mennäkseen. On se kumma, lauluna kyllä sallitaan, muttei pelkkänä runona.
" Ei puolikasta!
Ei, minä en tarvitse puolikasta!
Anna minulle kokonainen maa ja taivas!
Meret ja joet ja vuorten harjanteet!
Minun!
En suostu jakamaan!
Ei elämä, minua et puolikkaalla helli.
Kaikki kokonaan! Minä jaksan!
En minä halua onnen puolikasta
enkä myöskään murheen puolikasta tahdo.
Haluan puolet tyynystä vain,
jolla hellävaroen poskeasi vasten
avuttomana tähtenä
putoavana tähtenä
sormus hohtaa kädessäsi! "
Ei puolikasta.....edelleenkään!
14
1679
Vastaukset
- Ramoona
Täysillä eläminen, kokosydämisesti, elämän virtaan heittäytyen. Nuoruuden elämännälkä oli ehdotonta, kaikki tai ei mitään, musta-valkoistakin. Tämä Jevtusenkon runo kului minunkin käytössäni, painui mieleen niin, että minäkin olen sitä tällä palstalla useammin kuin kerran siteerannut. Unohduin kuuntelemaan muitakin Halkolan ja Chydeniuksen yhteistyön tuottamia lauluja. Oi tuota Neuvosen laulamaa Nuoruustangoakin, ja entäs Natalia ! Nythän tämä Halkola on tlkkarin Mummomafiassa neuvomassa nuoria hyvinkin porvarillisen oloisena , harmaakiharaisena mummelina.
Googletin tuon runon, ja kas, ilmestyi J.joutavan alkama ketju onnellisuudesta.:)
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9643464
https://www.youtube.com/watch?v=C1k30bmLwOA Puolet tyynystä? Minähän haluan ihan oman tyynyni, olen aina halunnut! Sen kun asettelen mieleiseen muottiin nukahdan tosi tyytyväisenä.
Ehkä nuorempana pystyin nukahtamaan toista ihan lähellä, mutta parhaiten viihdyn irti toisesta ja viileämmässä.
Elämästä olen silti ottanut/saanut oman osani, en koe jääneeni mistään paitsi.
Tämä oli vain aloituksen runoon.
Muuten on päivä täälläkin valjennut niin kirkkaana, uuden lumikerroksen taas peittäessä tummat sulamiskohdat. Hangelle kun aurinko loistaa, ne ihan hohtavat valoa ja piiitkiä sinisiä varjoja. Työhuoneen tuuletusikkuna oli auki katsellessani Aamusydämellä, kylmät on nyt näppäimet, joten lämmetköön ennenkuin piipahdan taas, heippa :D- jakolasku
Lyhyesti ytimekkäästi kokonainen aurinko paistaa ja kutsuu ulos.
- ynnämuut
Niinhän ennen eläneet ovat kertoneet, kuinka pitäisi elää. Niinpä on myös mielestäni huomioitava asettaa luettu aikaansa.
Esimerkkirunon voi lukea yksilöllisesti, onhan se minä-muodossa kirjoitetuttu. Luen sen kuitenkin sen ajan merkeissä. Se on tavallaan huuto kansan kokemista ongelmista, muistutus poliittiselle johdolle. Runossa miljoonat ihmiset huutavat viestinsä.
Merkittävä runoilija oli vielä vanhempi runoilija Vladimir Majakovski, joka oli arvostelun tulessa suorasukaisuutensa ja "rääväsuisuuden" takia. Hän pyrki uudistamaan runouden tehtävää ja puhui kansankielellä. Ehkäpä Jevtusenko sai tästä tuotannosta paljon vaikutteitakin.
Pistän Majakoskia runosta PILVI HOUSUISSA pienen pätkän.
"Ajatustenne -
aivojenne pehmenneillä pieluksilla
rasvaisena lakeijana haaveksivaa
sydämeni riekaleilla verisillä
ärsytän, ja röyhkeästi sitä ivaan.
Sielussani harmaata ei hiukkaakaan,
eikä viihdy vanhuus siellä laupias.
Äänelläni vavahdutan maailmaa,
kun kuljen - kaunis,
kauniskaksikymmenvuotias."
Tuli ongelma. Kirjautumiseni ei kelpaa, ynnämuu.Hienoa, ynnämuu! Tunnenpa Majakovskin tuotantoa minäkin, pittääpä taas vilkasta. Onhan Jevtusenkolla myös tosi "räväköitä" mielenilmaisuja.
sus.morsian kirjoitti:
Hienoa, ynnämuu! Tunnenpa Majakovskin tuotantoa minäkin, pittääpä taas vilkasta. Onhan Jevtusenkolla myös tosi "räväköitä" mielenilmaisuja.
Samalla kun vahvistan kirjoittamani, kiitän myönteisestä kannanotostasi. Terveisiä joutavoiselle!
Ja vielä kerran! "Latomossani" tapahtui virhe liiallisella yrittämiselläni. Lainaamani runon loppu.
" kun kuljen - kaunis,
kaksikymmenkaksivuotias."
Hyvä päivän jatkoa, täällä aurinko paistaa täysillä!- Ramoona
ynnämuu kirjoitti:
Ja vielä kerran! "Latomossani" tapahtui virhe liiallisella yrittämiselläni. Lainaamani runon loppu.
" kun kuljen - kaunis,
kaksikymmenkaksivuotias."
Hyvä päivän jatkoa, täällä aurinko paistaa täysillä!Täydellinen aurinko ainakin meitä etelärannikkolaisia hellii, hangenkuoriaisten hurmaa koin vanhanaikaisten suksieni siivittämänä pellon avaruudessa. Aamulla etelänpuoleisella taivaalla hohti kaunis sirppikuu, paljon puuttui täysikuusta , muoto kuin minareetin huipun tunnuksessa.
Tänään on Kain päivä, onnittelut palstan Kaille, jos satut tämän ketjun lukemaan. Ehkä vallankumousrunoilijan nimeksi ei sopisi Kai.
Venäläiseltä vallankumousrunoilijalta Aleksadr Blokilta on jäänyt mieleen säkeet :
”Tuuli ulvoo, pakkanen pahenee , nenä turkissa, kadunkulmassa porvari palelee”.
Tätä ovat kettutytötkin käyttäneet turkistenvastaisissa iskuis... siis mielenilmaisuissaan.
Majakovski sanoo herttaisesti : Ananasta ahmi, hotkaise pyy, loppusi,porvari, lähestyy."
Pitäisikin tutkia, mistä runoista nuo ovat peräisin. Mutta ei tänään, tänään nautitaan auringosta ja huomennahan onkin jo laskiaispullapäivä. Vallankumousmiehistä vielä. Kirjoittihan Che Guevarakin runoja koko elämänsä ajan. Mielikirjailijansa oli Pablo Neruda. Nerudalta löytyi kuuklettaessani mielenkiintoinen runo Oodi kissalle, kunnianosoitus kissalle, on vain liian pitkä tänne kirjoitettavaksi.
P.S ynnämuulle, joutavoinen hyvin voi, terkkuja sulle lähetti....moi,moi.
- Eipuolikasta
vaa neljäsosa riittää kun hällä on kolme muuta morseinta että ehtottomast näin
- tyynystä
neljäsosa
- kummaheppu
Jo neljänneskin Chivas Recal gallonan potikästa olisi jumalten lahja miull.
Oli UKK:n mieliviski, sellaisenaan.- SerafinaW
Chivas Regal Premium Scotch 70 cl pullo avaamaton!
Säilyy avaamattomana niin kauan kuin minä tuota kaappia hallitsen, jämpti on näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783