kasveista ja lannotteista

tinkeri

Mulla on akvaariossani(128l) brasilian kääpiöruohoa,jaavansaniaista,kääpiökeihäslehteä,kapeakeiholehteä ja kierteisvallisneriaa.
loisteputkia mulla on kaksi toinen vaalea valoa toine kasvivaloputki.ja nyt kasvit lähinnä kapeakeiholehti on alkanut surkastuttaa lehtiä ja lehdet on vaaleat ja läpi kuultavat. Myöskin kääpiöruoho on aika surkee mutta lähinnä sen takia kun pienet kapet lehdet on aika leväset ja oon ymmärtänyt et se tarvii aika paljon valoo ja vaikka onkin akvaariossani valoisammalla paikalla niin levä tukkii valon saannin vaikka muuten mulla ei juuri levää ookkaan akvaariossani.
Niin viittaiskohan toi lehtien surkastuminen rauta pulaa.kävin ostaa tetra plant cryptoa ja tetra plant miniä ,niin laitanko niitä aina vaan vedeb vaihdon yhteydessä?
ja kandeisko vesi vaihtaa joka kolmas viikko vaikka 1/3 osaa? vai joka viikko 10 % vedestä?
kumpi parempi?
ja laitanko aina noita lannokkeita silloin?
valoja pidän päällä 12 tuntia ,onkos ok?
voiko kasvit surkastuu jos kala kanta vähentynyt?
niin ja tarviinko tota nestemäistä lannoketta jos mun kasveilla on juuret?
kiitti jo etukäteen.

5

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallekala

      Koska olet vaihtanut valaisimeen uuden putken/putket? Loisteputkivalaisimen putkien teho himmenee ja vuoden välein kannattaisi vaihtaa. Tai niin että nyt toinen, puolen vuoden päästä toinen ja taas vuoden päästä se minkä nyt vaihdat (jos vaihdat...).

      • tinkeri

        ostettu . joten valosta se ei ole kiinni sitä on runsaasti.


    • Vaari-o

      Valaisusta melkein samaa mieltä, yleensä laadukkaiden akvaloisteputkien elin ikä on n. 20000 h, mikä tekee n. 2,2 vuotta.

      Ite vaihtelen vajaa kahden vuoden välein putkia akvoihini eikä sen puolesta ole ollut mitään valittamista.
      Ennemmin ravinteiden tarjoaminen kasveille tuottaa välillä vaikeuksia.

      Tein nyt just ite PMDD litkua ja kokeilen muokkailla niitä savipalloja viikolloppuna jos kerkeen.
      Ostin aiemmin noita samoja litkuja paikalliselta akvaseuralta osoittautuivat oikein hyväksi lisäksi kasveille.

      No tosta levä ongelmastas sanon sen verran että mietippä ruokailu aikoja /antamaasi määrää kerralla mikä ei saisi olla pinta/väli veden kaloille enempää kuin jaksavat syödä; jos ruoat valuvat pohjaan asti olet ruokkinut liikaa.

      Sama koskee pohja kalojen ruokintaa,; jos aamulla vielä on syömätöntä ruokaa on antamasi määrä jälleen ollut liikaa. Akva kyllä kestää tällaisen testin kerran pari jos varmuuden vuoksi lappoat syömättömät ruoat saman tien pois. Jos sapuskat jää pohjalle se edes auttaa levien lisääntymistä kun ruoat MÄTÄNEVÄT pohjalla.

      Vettä vaihdat edottomasti liian vähän kerralla ja liian harvoin.
      !! Kerran viikossa puolet on hyvä ohje tuon kokoiseen akvaan. !!

      Valaistusta voit pitää 13-14 tunnissa ihan huoletta.
      Mutta kuinka paljon sitä levää sulla nyt oikeesti on?

      Lannoitetta lisätään veden vaihdon aikana ohjeitten vaatima määrä.
      Tabletteja riittää yksi kappale kasvia kohden ja seuraavan kerraan vaikkas puolen vuoden välein.

      Miltäs kuulostaa?

      • tinkeri

        Joo ruokaa laitan maltilla,ei sitä koskaan siellä aamulla ole se on varma se.Ja tää mystinen levä homma on sellanen että sitä ei ole missään muualla kasveissa tai laseissa vaan ainoastaan tossa ruohossa siis sen kapeissa lehdissä.
        Jaa että puolet vedestä kerran viikossa.Mä oon niin monesta paikasta sitäkin kyselly ja viimesin ohje oli just toi 10 % vedestä kerran viikossa =)
        näköjään siihenkin on joka vuosi uusi trendi.
        Mutta sä oot siis sitä mieltä ok,mie kokeilen sitä sitten. Ja valoa oonkin kelannu et sitä aikaa vois lisätä lamput on meinaan ihan uudet.
        Tosin olen miettinyt oisko pitäny ottaa kaksi valkoista valoa .oisko se sittenkin ollu parempi niin....Muuten akvaario rehottaa siis jaavansanianen joka on isossa kannossa kiinni voi jumalaisen hienosti,samoin kääpiökeihäslehti.kapeakeiholehti tekee koko ajan uutta kasvua.vallisneriat on sen verta uus ostos että siitä en tiedä vielä katsotaan parin viikon päästä kun olen ottanut sun neuvoista eka vaarin =)
        kiitos kuitenkin vastauksesta kiva vaihdella ajatuksia jos oma pää ei tuota tulosta.


      • Vaari-o
        tinkeri kirjoitti:

        Joo ruokaa laitan maltilla,ei sitä koskaan siellä aamulla ole se on varma se.Ja tää mystinen levä homma on sellanen että sitä ei ole missään muualla kasveissa tai laseissa vaan ainoastaan tossa ruohossa siis sen kapeissa lehdissä.
        Jaa että puolet vedestä kerran viikossa.Mä oon niin monesta paikasta sitäkin kyselly ja viimesin ohje oli just toi 10 % vedestä kerran viikossa =)
        näköjään siihenkin on joka vuosi uusi trendi.
        Mutta sä oot siis sitä mieltä ok,mie kokeilen sitä sitten. Ja valoa oonkin kelannu et sitä aikaa vois lisätä lamput on meinaan ihan uudet.
        Tosin olen miettinyt oisko pitäny ottaa kaksi valkoista valoa .oisko se sittenkin ollu parempi niin....Muuten akvaario rehottaa siis jaavansanianen joka on isossa kannossa kiinni voi jumalaisen hienosti,samoin kääpiökeihäslehti.kapeakeiholehti tekee koko ajan uutta kasvua.vallisneriat on sen verta uus ostos että siitä en tiedä vielä katsotaan parin viikon päästä kun olen ottanut sun neuvoista eka vaarin =)
        kiitos kuitenkin vastauksesta kiva vaihdella ajatuksia jos oma pää ei tuota tulosta.

        Laitan tonne toisen jutun alle tuosta valaistuksesta.

        Tässä mielipidettä vielä.

        Toi veden vaihto ei ole mikän trendi juttu.

        Pienemmässä akvassa on aina parempi vaihtaa suurempi prosentuaalinen määrä vettä kuin suuremmasta akvasta.
        Yleensä on vielä niin että pienemmät purkit on ahdettu niin paljon kalaa täyteen että nitriittiä esiintyy aivan varmasti ennen jokaista veden vaihtoa, kokeilkaapas.

        Ohje sääntönä voisen sanoa seuraavaa;

        Alle 400l akvojen veden vaihto määrä pitäisi pitää siinä 40%-50% rajoissa.

        Yli 4satasten vaihto välikin voi olla pari viikkoa jos kalasto on oikea, silloinkin voi vaihto määrä jäädä 30%.

        10% prossaa kuulostaa aikas vähältä määrältä ihan harraste akvan veden vaihto kerralta.
        Jos vaihdat vettä useammin viikossa niin sitten tuo kyllä toimii mutta kerran viikossa siis se minimi mielestäni olisi se 40-50%.

        Tuo ruohon levä vaikuttaisi pölymäiseltä ruskeanpunaiselta punalevältä tai sitten partalevältä, kun hieman pölläytät kasvia niin sitä pitäisi irrota sen lehdeltä helposti.

        Näkyvät punalevät kannattaa poistaa heti, sillä näitä sinä ET halua akvaasi. Heitä punaleväiset kasvinlehdet pois ja jos jokin kovalehtinen, hitaasti kasvava kasvi näyttää lähinnä punaleväkokoelmalta niin voit kokeilla hinkata sen puhtaaksi hammasharjalla.

        Punalevät pitävät virtaavasta ja hapekkaasta vedestä jonka pH on 7 tai yli. Hiilidioksidin ja turpeen lisääminen heikentää punalevän kasvumahdollisuuksia.

        Liika rauta tuntuu innostavan punaleviä, eli kannattaa tarkkailla ettet laita sitä liikaa akvaarioosi.


        Sitten siihen valaistus asiaan toisaalla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe