http://www.hs.fi/kotimaa/a1423982785270
Valtio kuljettaa autoja tiettömiin saariin – yhteysalusliikenne seilaa ilmaiseksi tyhjillään
Yhteysalus Cheri on lähdössä Pärnäisten laiturista. Alus kiertää Nauvon poikittaista reittiä kolmena päivänä viikossa. Kelirikkokaudella reitti ajetaan ilmatyynyaluksella.
Kyydissä on vain kolme matkustajaa, jotka ovat matkalla saariinsa. Määrä ei ole poikkeuksellinen, sillä Cherin käyttöaste on noin kymmenen prosenttia.
Lähes kaikki muutkin yhteysalukset kulkevat valtaosan vuotta käytännössä tyhjänä. Ruuhkaa on yleensä vain kesäaikaan.
"Taidan olla Cherin varassa olevista asukkaista ainoa, joka ei ole siirtänyt postejaan talveksi kiinteän tieyhteyden osoitteeseen. Olen vuosia ihmetellyt tätä yhteiskunnan varojen tuhlaamista. Saaristoliikenteessä pitäisi ottaa käyttöön matkan pituuteen perustuvat kohtuulliset maksut", kertoo kotiinsa matkustava Tuomo Rauhamaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää tänä keväänä yhteysalusliikenteen mahdollista karsimista. Yhteysalusliikenteen kustannukset kasvavat kohisten. Samaan aikaan alukset kulkevat reittejä, joiden varrelta suuri osa vakinaisista asukkaista on muuttanut mantereelle.
"Yhteysalusliikenteen kustannuksia kuvaava käyrä on karun näköinen. Yhteiskunnan näkökulmasta toiminta ei ole kustannustehokasta, sillä pitkiin yhteysalusliikennesopimuksiin on tullut vuosien aikana ylilaatua", sanoo ministeriön liikenneneuvos Eeva Linkama.
Yhteysalusliikenne oli ennen vuotta 2009 maksullista kaikille paitsi vakituisille asukkaille. Nyt kun se on ilmaista, ongelmat ovat alkaneet kasautua.
Saaristoliikenne on tarkoitettu pääasiassa vakituisten asukkaiden tarpeisiin. Suuri osa matkustajista on kuitenkin vapaa-ajan asukkaita, joiden autoja kuljetetaan saariin.
"Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia. Autoa käytetään ikään kuin kauppakassina, jolla kannetaan tavarat mökille jopa sellaisiin saariin, joissa ei ole minkäänlaista tieverkostoa", kertoo saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala Varsinais-Suomen ely-keskuksesta.
Maksuttomuus on aiheuttanut huomattavan yhdenvertaisuusongelman. Valtio kuljettaa ilmaiseksi yhteysaluksilla rajattoman määrän raskaita rahteja osaan saarista. Vastaavien rahtien kustannukset yhteysalusverkoston ulkopuolisissa saarissa saattavat olla tuhansia euroja.
Ministeriö aikoo puntaroida yhteysalusliikenteen maksullisuuden palauttamista. Muualla Suomessa joukkoliikenne ja rahtiliikenne ovat maksullisia.
"Saariston erityisolosuhteet pitää ottaa huomioon, mutta palvelun tasoa pitää samalla tarkastella yhdenvertaisesti mantereella asuviin verrattuna ", Linkama sanoo.
Samalla selvitetään maantielauttojen, kuten Hailuodon lautan, palvelutasoa. Suurille lautoille on maantielain mukaan mahdollista asettaa kohtuulliset maksut.
Yksivarteenotettava liikenteen järjestämismalli on runkoliikenne. Se kilpailutettaisiin nykyistä pienempien alusten kesken.
Tukena käytettäisiin yksityisiä yrityksiä, jotka voisivat hoitaa esimerkiksi raskaat tavarakuljetukset rahtialuksilla ja toisaalta runkolinjojen ulkopuolisen henkilöliikenteen vaikkapa taksiveneillä.
Tämä tarkoittaisi rahtiliikenteen irrottamista henkilöliikenteestä: rahtiin tarkoitettu alus, joka kuljettaa vain ihmisiä, on resurssien tuhlaamista. Rahtiliikenne voikin siirtyä kokonaan yksityisten yritysten hoidettavaksi.
Myös aikatauluja järkevöitetään samaan tapaan kuin lauttaliikenteessä. Viime vuonna Parainen–Nauvo-lautan vuoroja lisättiin ruuhka-aikoina. Hiljaisen ajan vuoroja on tarkoitus karsia, mutta eduskunta myönsi lauttapaikan liikenteeseen lisämäärärahan, jonka turvin vuorot ajetaan kesäkuuhun asti.
"Liikennöintiin tarvitaan nykysysteemiä parempaa joustoa. Eihän esimerkiksi rautatieliikenteessä riitä yksi iso juna vastaamaan kaikkiin käyttäjien tarpeisiin", Linkama sanoo.
Ministeriö ja Varsinais-Suomen ely-keskus kuulevat asukkaita ja mökkiläisiä alkuvuoden aikana. Selvitystyöstä ei tule helppo, sillä liikenteen käyttäjät vastustavat muutoksia.
"Saavutetuista eduista ei haluta luopua, mutta tämä on valtavan suuri tasa-arvokysymys. Nyt yritämme etsiä kohtuullista ratkaisua", Vanhala sanoo.
Selvitystyö on tarkoitus saada valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä. Muutoksia liikenteeseen saadaan odottaa vielä vuosia, sillä nykyiset liikennöintisopimukset ulottuvat aina vuoteen 2019 asti.
Valtio kuljettaa autoja tiettömiin saariin
9
1304
Vastaukset
- nostan
Ylös
- ylöskin
Nostin
- joohh
.…...
- moih
Ok.
- saaristolaiselämää
taas ajankohtainen juttu
- Jepujee76
Miksi tämä laivaliikenteen käyttö on ilmaista kun maaseudulla bussi maksaa yli 3€ lähtöhintana? Oli sitten kunnan asukas tai ei.
- nzsnsnnssn
Saaristossa ei ole vaihtoehtoja liikkumiseen ympäri vuoden muuta kuin yhteysalus. Mikäli saaristo halutaan pitää asuttuna, siellä on oltava yhteydet mantereelle. Asiakasmäärien ollessa pieniä, millään kohtuullisilla lippuhinnoilla ei kuluja kateta. Esim. 10 € maksu per matka tuo perheelle jopa yli 10 t€:n kulut vuodessa. Ja yhteysaluksella kun et pääse kuin tien päähän eli siitä jatkuu pitkä matka edelleen bussilla tai omalla autolla.
- tavarantoimittaja
aikaisemmin kuljetukset tilattiin merenkulkuhallituksen konttorista ja lastilautta ursus hoiti kuljetukset jolloin tavarantoimittajalla oli mahdollisuus hoitaa monen asiakkaan toimitukset samalla kuljetuksella esim. polttoaine koko säiliöautokuormina jaettuna eri toimituksiin tuntuu ihan järkevältä erottaa henkilö ja rahtikuljetukset toisistaan ja esim maitokuljetuksia sama alus voisi hoitaa ehkä useammalla reitillä ja mukaan mahtuisi muutakin rahtia saarelaisten autoille tulisi saada turvalliset parkkipaikat yhteyslaiturin yhteyteen tietenkin muitakin kehittämistarpeita varmaan löytyy
- pakumies671
Mikä pakkomielle on pitää saaristossa vakituiset asukkaat vaikka se on sairaan kallista. Tarjottaisiin vielä yksi kyyti maihin, ei olis pakko tulla mut sen jälkeen saa pärjätä omillaan jos aikoo siellä asua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k16310585Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t877475Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1067367Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht37336Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t227311Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit427259Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1126662Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv296496Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa845720Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?485505