M: Keltarihmakaloja (alustava kysely)

Rihma

Kun ensimmäinen poikue saatiin myytyä pois alta, aloittivat keltarihmat taas uudet kututouhut. Siirsin poikaset juuri poikasaltaaseen ja tulin kyselemään, olisiko tällä ketään halukasta ostamaan niitä, kun ovat tarpeeksi kasvaneet? Jos ostajia ei löydy, lopetan nuo poikaset heti alkuunsa, turhaan en ala kasvattelemaan. Pienten kalojen lopettaminenkin kun on vähän helpompaa.

Hinnoiksi olen ottanut samat kuin viime poikueellekkin, eli:
2€/kpl, 3€/pari, 6€/4kpl (yksi koiras kolme naarasta)

Kalat löytyvät Tampereelta, halukkaat kodin tarjoajat voivat ilmoittautua joko tähän alle tai sähköpostiini: [email protected]

T:Rihma

20

1841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muurahaiskarhunen

      Minkäslaisen akvaarion nuo keltarihmakalat tarvii? :)

    • Vaari

      Pariskunnan tai koiraan ja useamman naaraan pitämistä kannattanee kokeilla yleensä vain yli 200-litraisissa, runsaalla kasvillisuudella sisustetuissa altaissa.

      Kalojen hinnat taas; aikas kovaa hintaa pyydät, kaupasta saa samaan hintaan ja vielä jonkun näköisellä takuulla jos kala onkin esim. kipee jo kaupassa ollessaan eikä sitä olla hupoomattu tai peräti jos on sairastunut välittömästi totuttelun jälkeen, voi saada uuden kalan tilalle.

      Puolet pois hinnasta niin alkaa porukka EHKÄ kiinnostumaan. Ja tuollainen uhkailu nirhaamisella on aikas asiatonta, itteppä oot kalat ja harrastuksen valinnut. Tosin teet omat päätöksesi itse kun sen aika on.
      Olisi jo ostohetkellä pitänyt miettiä ottaako kalat pariskuntana poikastehtailu aikeissa vai valitseeko samaa sukupuolta vain harrastuksen kannalta.
      Kyse on kuitenkin elävistä luontokappaleista.

      • Rihma

        Hintaa en ala missään nimessä pudottamaan! Jos eläinkauppaan marssit, huomaat varmasti, että siellä tuon samaisen lajin edustajat maksavat lähemmäs 5€/kpl. Ainakin niin on täällä meillä päin, Tampereella.

        En mielestäni "uhkaillut" ketään kalojen lopettamisella. Kunhan vain kerroin, että jos ostajia ei löydy lopetan kalat nyt, enkä vasta niiden kasvettua aikuisiksi. Muuta vaihtoehtoa minulla ei juuri ole, kun eläinkaupat eivät täällä ota kaloja vastaan.

        Ostajia siis kaipailevat vielä..


      • hiukan....
        Rihma kirjoitti:

        Hintaa en ala missään nimessä pudottamaan! Jos eläinkauppaan marssit, huomaat varmasti, että siellä tuon samaisen lajin edustajat maksavat lähemmäs 5€/kpl. Ainakin niin on täällä meillä päin, Tampereella.

        En mielestäni "uhkaillut" ketään kalojen lopettamisella. Kunhan vain kerroin, että jos ostajia ei löydy lopetan kalat nyt, enkä vasta niiden kasvettua aikuisiksi. Muuta vaihtoehtoa minulla ei juuri ole, kun eläinkaupat eivät täällä ota kaloja vastaan.

        Ostajia siis kaipailevat vielä..

        Mun mielestä ei kannata myydä samalle ostajalle samasta poikueesta koirasta ja naarasta koska ne kuitenkin todennäköisdesti lisääntyvät ja lähisukulaisten (sisarusten) risteyttäminen ei ole suotavaa, edes kaloilla.

        Eli, ei kannata tuollasita tarjousta laittaa mistä voi lukea rivien välistä "osta useampi niin tulee halvemmaksi". Harmi kun kokemattomat aloittelijat eivät vaan tiedä että saman poikueen kaloja ei kannata samaan purkkiin ostaa :( No, tämä antaa myyjästä jonkunlaisen kuvan (ei hyvän) ainakin minulle...


      • Rihma
        hiukan.... kirjoitti:

        Mun mielestä ei kannata myydä samalle ostajalle samasta poikueesta koirasta ja naarasta koska ne kuitenkin todennäköisdesti lisääntyvät ja lähisukulaisten (sisarusten) risteyttäminen ei ole suotavaa, edes kaloilla.

        Eli, ei kannata tuollasita tarjousta laittaa mistä voi lukea rivien välistä "osta useampi niin tulee halvemmaksi". Harmi kun kokemattomat aloittelijat eivät vaan tiedä että saman poikueen kaloja ei kannata samaan purkkiin ostaa :( No, tämä antaa myyjästä jonkunlaisen kuvan (ei hyvän) ainakin minulle...

        No anteeksi nyt vain, kun tulin tänne kalojani myymään! On kovin surullista huomata, että asiallisen myynti-ilmoituksen perään kerääntyy heti joukko viestejä, jotka tahtovat vain mollata minua tai akvaristin taitojani. Nuo hintatiedotkin laitoin tuohon vain siitä syystä, että viime kerralla poikasia myydessäni monet kyselivät useamman kalan yhteishintaa.

        Mutta eipä siinä sitten mitään. Jos en saa täällä rauhassa kaupata akvaariokaloja muille harrastajille, vedän nuo vessanpöntöstä alas. Sitähän te varmaankin pohjimmiltanne halusitte? Ja jos minä annoin yhden ainokaisen viestin perusteella huonon kuvan itsestäni, miettikääpä, millaisen kuvan minä saan tästä forumista viestejänne lukiessanne? Tämä oli kyllä viimeinen kerta, kun tänne tulin minkäänlaisissa asioissa!

        T:Rihma


      • mä vaan
        Rihma kirjoitti:

        No anteeksi nyt vain, kun tulin tänne kalojani myymään! On kovin surullista huomata, että asiallisen myynti-ilmoituksen perään kerääntyy heti joukko viestejä, jotka tahtovat vain mollata minua tai akvaristin taitojani. Nuo hintatiedotkin laitoin tuohon vain siitä syystä, että viime kerralla poikasia myydessäni monet kyselivät useamman kalan yhteishintaa.

        Mutta eipä siinä sitten mitään. Jos en saa täällä rauhassa kaupata akvaariokaloja muille harrastajille, vedän nuo vessanpöntöstä alas. Sitähän te varmaankin pohjimmiltanne halusitte? Ja jos minä annoin yhden ainokaisen viestin perusteella huonon kuvan itsestäni, miettikääpä, millaisen kuvan minä saan tästä forumista viestejänne lukiessanne? Tämä oli kyllä viimeinen kerta, kun tänne tulin minkäänlaisissa asioissa!

        T:Rihma

        rihma on oikees!


      • pladyli
        mä vaan kirjoitti:

        rihma on oikees!

        Ei muakaan ole enää aikoihin huvittanu tälle palstalle mitään kirjoitella eikä mitään kysellä ku heti noi ns. asiantuntijat tulee jäkättämään joka helvetin asiasta!!!Ne tuomitsee joka ikisen joka jotain uskaltaa kysyä...Ihan ku ne ois ainoot ihmiset jotka osaa akvaarioita hoitaa!!Ja että he ovat ainoita jotka ovat oikeassa asiassa kuin asiassa!!?

        Niin no, onhan se totta että ne monen vuoden kokemuksella osaavat varmasti asioista enemmän kuin monet muut, ja kyllä ne ihan asiaa puhuu...

        Mut silti...Tyydyn nykyään vain lukeskelemaan näitä muiden kirjoituksia ja poimin niistä vinkkejä...Pahan mielen vaan saa jos jotain pikku juttuakin erehtyy kysymään!!?

        Mut niin se vaan menee, ei maha mitn!


      • pladyli
        pladyli kirjoitti:

        Ei muakaan ole enää aikoihin huvittanu tälle palstalle mitään kirjoitella eikä mitään kysellä ku heti noi ns. asiantuntijat tulee jäkättämään joka helvetin asiasta!!!Ne tuomitsee joka ikisen joka jotain uskaltaa kysyä...Ihan ku ne ois ainoot ihmiset jotka osaa akvaarioita hoitaa!!Ja että he ovat ainoita jotka ovat oikeassa asiassa kuin asiassa!!?

        Niin no, onhan se totta että ne monen vuoden kokemuksella osaavat varmasti asioista enemmän kuin monet muut, ja kyllä ne ihan asiaa puhuu...

        Mut silti...Tyydyn nykyään vain lukeskelemaan näitä muiden kirjoituksia ja poimin niistä vinkkejä...Pahan mielen vaan saa jos jotain pikku juttuakin erehtyy kysymään!!?

        Mut niin se vaan menee, ei maha mitn!

        en sano tätä millään pahalla!!Ei ole tarkoitus mitään sanasotaa tänne kehitellä..


      • sivusta seuraaja
        Rihma kirjoitti:

        No anteeksi nyt vain, kun tulin tänne kalojani myymään! On kovin surullista huomata, että asiallisen myynti-ilmoituksen perään kerääntyy heti joukko viestejä, jotka tahtovat vain mollata minua tai akvaristin taitojani. Nuo hintatiedotkin laitoin tuohon vain siitä syystä, että viime kerralla poikasia myydessäni monet kyselivät useamman kalan yhteishintaa.

        Mutta eipä siinä sitten mitään. Jos en saa täällä rauhassa kaupata akvaariokaloja muille harrastajille, vedän nuo vessanpöntöstä alas. Sitähän te varmaankin pohjimmiltanne halusitte? Ja jos minä annoin yhden ainokaisen viestin perusteella huonon kuvan itsestäni, miettikääpä, millaisen kuvan minä saan tästä forumista viestejänne lukiessanne? Tämä oli kyllä viimeinen kerta, kun tänne tulin minkäänlaisissa asioissa!

        T:Rihma

        Mielestäni sait oikein asiallisia neuvoja (niinkuin muutkin) että ei samasta poikueesta kannata ottaa sekä naaraita että uroksia. Ja sitten toiseksikin, suuttuessasi asiallisiin kommentteihin, uhkasit vetää kalat vessanpöntöstä alas,hmm...voisin melkein todeta, että että tuo on todella lapsellista ja epäharrastelijamaista! mitä pahaa ne rihmat on sinulle tehnyt että haluaisit kiduttaa niitä vetämällä ne vessanpöntöstä alas? Tuollainen uhkailu ei todellakaan auta, ja itse en henkilökohtaisesti ostaisi tuon oloiselta ihmiseltä mitään (viittaan nyt siihen kiukutteluun että kun saan palautetta tapan kalat!) ,koska minä en ainakaan saanut sinusta kovin vakuuttavaa mielikuvaa ja väkisinkin tulee mieleen, että onkohan kaloillakaan kaikki hyvin?
        Olen pahoillani että annoin näin suoran kommentin, mutta toivon, että et nyt kiduta kalojasi minun takiani!


      • Rihma
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Mielestäni sait oikein asiallisia neuvoja (niinkuin muutkin) että ei samasta poikueesta kannata ottaa sekä naaraita että uroksia. Ja sitten toiseksikin, suuttuessasi asiallisiin kommentteihin, uhkasit vetää kalat vessanpöntöstä alas,hmm...voisin melkein todeta, että että tuo on todella lapsellista ja epäharrastelijamaista! mitä pahaa ne rihmat on sinulle tehnyt että haluaisit kiduttaa niitä vetämällä ne vessanpöntöstä alas? Tuollainen uhkailu ei todellakaan auta, ja itse en henkilökohtaisesti ostaisi tuon oloiselta ihmiseltä mitään (viittaan nyt siihen kiukutteluun että kun saan palautetta tapan kalat!) ,koska minä en ainakaan saanut sinusta kovin vakuuttavaa mielikuvaa ja väkisinkin tulee mieleen, että onkohan kaloillakaan kaikki hyvin?
        Olen pahoillani että annoin näin suoran kommentin, mutta toivon, että et nyt kiduta kalojasi minun takiani!

        Tarkoitin tuolla vessanpöntöstä alas vetämisellä yleisestikin kalojen tappamista, kun en niitä mihinkään saa sijoitettua. Mielelläni minä ne aikuisiksi kasvattaisin ja muille myisin, mutta kun ei niin ei.. Kertokaapas nyt sitten, mihin minä nuo kalat tungen, jos niiden tappaminen on "epäharrastelijamaista" ? Kapuat eivät niitä edelleenkän ota vastaan.

        Kaloillani on todellakin kaikki hyvin, rihmakalat asuvat suuressa lajiakvaariossa muiden rihmisten kanssa. Niiden hyvinvointia ei siis tarvitse epäillä!


      • Vaari-o
        Rihma kirjoitti:

        Tarkoitin tuolla vessanpöntöstä alas vetämisellä yleisestikin kalojen tappamista, kun en niitä mihinkään saa sijoitettua. Mielelläni minä ne aikuisiksi kasvattaisin ja muille myisin, mutta kun ei niin ei.. Kertokaapas nyt sitten, mihin minä nuo kalat tungen, jos niiden tappaminen on "epäharrastelijamaista" ? Kapuat eivät niitä edelleenkän ota vastaan.

        Kaloillani on todellakin kaikki hyvin, rihmakalat asuvat suuressa lajiakvaariossa muiden rihmisten kanssa. Niiden hyvinvointia ei siis tarvitse epäillä!

        Kyllä täällä mansen perukoilla vaan kuulemma ottavat, esiinnyin salaa mukamas sinuna jolla oli poikuetta kaupan ja heti kolmeen kauppaan olisi kelvannut.

        Ei kai nyt vaan ole niin että ahneuksissasi et saa haluamaasi rahan vastinetta kaloistasi, eikös kuitenkin olisi tärkeintä saada kaloille tilavampi koti ja omaasi akvaarioosi tasapaino takasin jota tällä hetkellä poikue kuormittaa???


      • Vaari-o
        pladyli kirjoitti:

        Ei muakaan ole enää aikoihin huvittanu tälle palstalle mitään kirjoitella eikä mitään kysellä ku heti noi ns. asiantuntijat tulee jäkättämään joka helvetin asiasta!!!Ne tuomitsee joka ikisen joka jotain uskaltaa kysyä...Ihan ku ne ois ainoot ihmiset jotka osaa akvaarioita hoitaa!!Ja että he ovat ainoita jotka ovat oikeassa asiassa kuin asiassa!!?

        Niin no, onhan se totta että ne monen vuoden kokemuksella osaavat varmasti asioista enemmän kuin monet muut, ja kyllä ne ihan asiaa puhuu...

        Mut silti...Tyydyn nykyään vain lukeskelemaan näitä muiden kirjoituksia ja poimin niistä vinkkejä...Pahan mielen vaan saa jos jotain pikku juttuakin erehtyy kysymään!!?

        Mut niin se vaan menee, ei maha mitn!

        Sanompa vaan että ei siitä saa ottaa hernettä nenään jos on jotain mennyt pieleen omaa tietämättömyyttään harrastuksensa parissa, erehryksistä oppii ja palautteesta pitää ottaa VAARI.

        Samallalailla mää oon oppinu harrastamaan akvaariokalojen kanssa, mokista voittoon niinsanotusti.

        Mun miälestä on parempi kysyä kun ootella vaan hiljaa kotona ja kattoo kun fisut kupsahtelee ys toisensa jälkeen taikkas akva levättyy näkymättömiin.

        Asiahan on nyt vaan niin että...

        kun mää itte alotelin tätä harrastusta otin EKAKSI selvää millaista akvaariota haluaisin, monelta taholta sanottiin että ÄLÄ missään tapauksessa erehry pienempää ku kakssatasta.

        No ostin sitte sen 250litrasen ja reilun suodattimen sekä ilmastimen ja hienon puhallushiekan pohjalle. Kypsyttelin n. kuukauden ja hiekan pesuunkin uhrasin viitisen tuntia.

        Kaloja hankin annettujen ohjeitten mukaan ensiksi Partamonneja ja Leväbarbeja jotka sitten osoittautui vanhuuttaan tarpeettomiksi työjuhdiksi levänpoistajina ja partikset rupes poikiin ihan tuhottomasti ja olinkin niitten kans ihakkusess. Partispoikueelle ostin satasen altaan ja myin/lahjoitin natut kamuille ja liikkeeseen takas mistä olinne hakenukki. Levikset lahjoitin myös kamulle.

        Sitten oli aika hankkia lisää kalaa ja tää ei näköjään lopu harrastuksena koskaan. Tein siihen heti perään itte akvan 355litrasen.

        Nyt on toisessa akvassa lehtikalaparvi josta luultavasti talven aikana tulee esiin yksi tai pari seurustelevaa paria.
        Laitan toisen pariskunnan kultapurstösateenkaari kalojen kanssa ja luovun tod.näk. lopuista lehtikaloista jos ne ei tule juttuun tän toisen parin kanssa.

        On noissa akvoissa muutakin kalaa mm. Seeprapleco pari ja muita erikoisia imu sekä ripsimonneja.
        Lisäksi kuorrutteena mulla on joku marmorijokirapu???, siitä vois mulle joku valottaa jotain kun en oo itekkään vielä nilviäisestä mitään googlannu.
        Ja sitten muutama kääpiö pallokala pitämässä kotilokantaa aisoissa.

        Jos nyt joku haluu tietää lisää jostain niin koitan vastailla asiaan ja olla "jäkättämättä".
        Ja aion vastakin antaa oma aloitteisesti omien kokemusten pohjalta apua tarvitsevalle kun kysellään.

        OIKEIN HAUSKAA JA RAUHALLISTA JOULUN OROTUSTA VAAN KAIKILLE !!!


        T. tonttu Vaari-o


      • Rihma
        Vaari-o kirjoitti:

        Kyllä täällä mansen perukoilla vaan kuulemma ottavat, esiinnyin salaa mukamas sinuna jolla oli poikuetta kaupan ja heti kolmeen kauppaan olisi kelvannut.

        Ei kai nyt vaan ole niin että ahneuksissasi et saa haluamaasi rahan vastinetta kaloistasi, eikös kuitenkin olisi tärkeintä saada kaloille tilavampi koti ja omaasi akvaarioosi tasapaino takasin jota tällä hetkellä poikue kuormittaa???

        Täällä akvaariokauppiaat todellakin sanovat, etteivät kaloja ota, vaikka ilmaiseksi antaisin. Ovat altaat kuulemma niin täynnä..

        ps. Poikue on siirretty toiseen akvaarioon, joten se ei mitenkään "kuormita" rihmis-allasta.


      • kysely
        Vaari-o kirjoitti:

        Sanompa vaan että ei siitä saa ottaa hernettä nenään jos on jotain mennyt pieleen omaa tietämättömyyttään harrastuksensa parissa, erehryksistä oppii ja palautteesta pitää ottaa VAARI.

        Samallalailla mää oon oppinu harrastamaan akvaariokalojen kanssa, mokista voittoon niinsanotusti.

        Mun miälestä on parempi kysyä kun ootella vaan hiljaa kotona ja kattoo kun fisut kupsahtelee ys toisensa jälkeen taikkas akva levättyy näkymättömiin.

        Asiahan on nyt vaan niin että...

        kun mää itte alotelin tätä harrastusta otin EKAKSI selvää millaista akvaariota haluaisin, monelta taholta sanottiin että ÄLÄ missään tapauksessa erehry pienempää ku kakssatasta.

        No ostin sitte sen 250litrasen ja reilun suodattimen sekä ilmastimen ja hienon puhallushiekan pohjalle. Kypsyttelin n. kuukauden ja hiekan pesuunkin uhrasin viitisen tuntia.

        Kaloja hankin annettujen ohjeitten mukaan ensiksi Partamonneja ja Leväbarbeja jotka sitten osoittautui vanhuuttaan tarpeettomiksi työjuhdiksi levänpoistajina ja partikset rupes poikiin ihan tuhottomasti ja olinkin niitten kans ihakkusess. Partispoikueelle ostin satasen altaan ja myin/lahjoitin natut kamuille ja liikkeeseen takas mistä olinne hakenukki. Levikset lahjoitin myös kamulle.

        Sitten oli aika hankkia lisää kalaa ja tää ei näköjään lopu harrastuksena koskaan. Tein siihen heti perään itte akvan 355litrasen.

        Nyt on toisessa akvassa lehtikalaparvi josta luultavasti talven aikana tulee esiin yksi tai pari seurustelevaa paria.
        Laitan toisen pariskunnan kultapurstösateenkaari kalojen kanssa ja luovun tod.näk. lopuista lehtikaloista jos ne ei tule juttuun tän toisen parin kanssa.

        On noissa akvoissa muutakin kalaa mm. Seeprapleco pari ja muita erikoisia imu sekä ripsimonneja.
        Lisäksi kuorrutteena mulla on joku marmorijokirapu???, siitä vois mulle joku valottaa jotain kun en oo itekkään vielä nilviäisestä mitään googlannu.
        Ja sitten muutama kääpiö pallokala pitämässä kotilokantaa aisoissa.

        Jos nyt joku haluu tietää lisää jostain niin koitan vastailla asiaan ja olla "jäkättämättä".
        Ja aion vastakin antaa oma aloitteisesti omien kokemusten pohjalta apua tarvitsevalle kun kysellään.

        OIKEIN HAUSKAA JA RAUHALLISTA JOULUN OROTUSTA VAAN KAIKILLE !!!


        T. tonttu Vaari-o

        Eikös "kultapyrstösattarit" vaadi kovan ja emäksisen veden ja lehtikalat happaman ja pehmeän?
        Voitko todella ne yhdistää?


      • laittaa
        Rihma kirjoitti:

        Täällä akvaariokauppiaat todellakin sanovat, etteivät kaloja ota, vaikka ilmaiseksi antaisin. Ovat altaat kuulemma niin täynnä..

        ps. Poikue on siirretty toiseen akvaarioon, joten se ei mitenkään "kuormita" rihmis-allasta.

        Lehtikalat ja kultapyrstösateenkaaret samaan altaaseen.
        Lehtikalat ovat pehmeän ja "happaman" veden kaloja ja sateenkaaret kovan ja emäksisen veden kaloja.
        Eläinrääkkäystä!!!


      • Rihma
        laittaa kirjoitti:

        Lehtikalat ja kultapyrstösateenkaaret samaan altaaseen.
        Lehtikalat ovat pehmeän ja "happaman" veden kaloja ja sateenkaaret kovan ja emäksisen veden kaloja.
        Eläinrääkkäystä!!!

        ..ja mitenköhän tämä oikein liitty aiheeseen?


      • Vaari-o
        kysely kirjoitti:

        Eikös "kultapyrstösattarit" vaadi kovan ja emäksisen veden ja lehtikalat happaman ja pehmeän?
        Voitko todella ne yhdistää?

        Joo, tästä kovuus jutusta on kyllä puhuttu jo kovasti täällä ja oon kyllä samaa mieltä sun kanssas mutta tää juttu onkin niin että, kalat on kasvatettu samassavedessä ja ostettu kyseiseltä kauppiaalta joka kasvattaa kaloja jotka elää pehmeässä ja neutraaleissa olosuhteissa. Näin on kudetettu jo satoja poikueita.

        Yleensä pitäis myös miettiä sitä asiaa miten ja millaisissa vesiolosuhteissa kauppiaat pitää näitä kovien vesien kaloja. Tuskin käyttävät energiaansa ja kemikaaleja veden kovuuden, ylläpitämiseen sillä opastusta he eivät kuitenkaan anna kuin vasta kysyttäessä jos tuleva harrastaja tätä hoksaa kysäkkään???

        Mitä mieltä tästä???


      • Vaari-o
        laittaa kirjoitti:

        Lehtikalat ja kultapyrstösateenkaaret samaan altaaseen.
        Lehtikalat ovat pehmeän ja "happaman" veden kaloja ja sateenkaaret kovan ja emäksisen veden kaloja.
        Eläinrääkkäystä!!!

        Eipä taida olla eläinrääkkäystä???

        Kyllä se raja näissä suomessa kasvatetuissa on niin häilyvä että empätierähäntä???


      • Vaari-o
        Vaari-o kirjoitti:

        Joo, tästä kovuus jutusta on kyllä puhuttu jo kovasti täällä ja oon kyllä samaa mieltä sun kanssas mutta tää juttu onkin niin että, kalat on kasvatettu samassavedessä ja ostettu kyseiseltä kauppiaalta joka kasvattaa kaloja jotka elää pehmeässä ja neutraaleissa olosuhteissa. Näin on kudetettu jo satoja poikueita.

        Yleensä pitäis myös miettiä sitä asiaa miten ja millaisissa vesiolosuhteissa kauppiaat pitää näitä kovien vesien kaloja. Tuskin käyttävät energiaansa ja kemikaaleja veden kovuuden, ylläpitämiseen sillä opastusta he eivät kuitenkaan anna kuin vasta kysyttäessä jos tuleva harrastaja tätä hoksaa kysäkkään???

        Mitä mieltä tästä???

        Mun vesi arvot on tällä hetkellä tuolla sateenkaari akvassa; ph 7, kh 5 ja lämpötila 26

        ja kutua tulee joka aamu, kun nyt saisin vain poikueen sieltä selviytymään poikas altaaseen niin jovain...

        Kuva faktaa tulee tuonne Vaari-o n sivulle kunhan ootte ekaks pällistelleet noita mun akvaarioitani.


      • Vaari-o
        laittaa kirjoitti:

        Lehtikalat ja kultapyrstösateenkaaret samaan altaaseen.
        Lehtikalat ovat pehmeän ja "happaman" veden kaloja ja sateenkaaret kovan ja emäksisen veden kaloja.
        Eläinrääkkäystä!!!

        Googlasin netistä suomenkielisiä sivustoja sateenkaarista ja sieltä osui faunattaren "ohje" ko. kultapyrstölle;
        Vaatimukset:pH 7,0–9,0. Lämpötila 26–30 °C, keskikova vesi (dH 7–20)
        Noilla vaatimuksilla kala kuulostaa sopivuudeltaan likipitäen mihin kotiakvaarioveteen tahansa ilman mitään kummempia veden kovetuksia ja yms. kikkailuja.

        Lehtikaloista samaiselta sivulta taasen löytyi seuraavaa; Vaatimukset:Aika kestävä. pH 6,0–7,0, lämpötila 24–28 °C, pehmeä vesi (dH alle 15).

        Eikös ne tuohon samaan sopisi?
        Mistä itse olet tietosi saanut, auta tietämättömämpää mäessä?

        malawicichlidhomepage taasen antoi kultapyrstölle tämän laisen luonnehdinnan.

        The fish will spawn continuously in the right water conditions which call for a pH around neutral (6.8-7.2) and normal hardness.
        "Minulla tällä hetkellä kalat kutevat joka aamu!"

        The fish originates from New Guinea (mainly) where it is found in alkaline waters (pH 9.2-9.5). This species is relatively rare in its natural habitat (mainly inhabiting lakes). It should be kept in a rather warm water (27-30 C).
        Nämä siis luonnossa elävälle lajille, kun taasen lajia jota on viljelty vuosikymmenet suomessa on ollut mahdollista että sen elin tottumukset ovat evoluutiossa muokkautuneet juuri meidän akvaariovesi olosuhteisiin sopiviksi.

        Ennenkuin alat höpisemään jostain eläinrääkkäyksestä ota asioista selvää ja perustele väittämäsi asiallisemmin niin ei tarvitsisi vääntää joka seikkaa rautalangasta.
        Olisi se ollut kohteliasta laittaa EDES joku nimimerkkikin tuohon??? Lapsellista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe