Aloittaako vaiko eikö?

uusi harrastaja

Jopas on hiljainen foorumi karaten osalta mutta kirjoitetaan silti josko täältä löytyisi avulias henkilö vastaamaan muutamaan kysymykseen.

Mielessä on jonkin aikaa pyörinyt ajatus karaten peruskurssille osallistumisesta. Nyt lieneekin otollisin aika metsästää viimehetken tiedot koska vaikuttaisi siltä, että peruskurssit alkaa vuodenvaihteen jälkeen.

Tässä muutamia kysymyksiä aiheeseen liittyen:
- onko ikä este kun ei ole aiempaa kokemusta mistään kamppailulajista (hiukan vajaa 30 lasissa tällähetkellä)
- haittaako silmälasit menoa vai olisiko syytä hommata piilolinssit
- minkä hintaista touhu on n. karkeasti; peruskurssit, entä jos kärpänen puraisee enemmänkin eli varusteet ja vuositasolla harrastaminen.

Lopuksi jos pk-seudulta löytyy hyviä seuroja niin suosituksia otan mielelläni vastaan. Tällähetkellä hyvä vaihtoehto lienee Lauttasaaressa toimiva seura.

18

2226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninja

      onnittelut hyvästä valinnasta :)

      ikä ei todellakaan ole sinulle este. silmälasit saattavat jossain vaiheessa alkaa haitata menoa. kuitenkin aluksi selviät ihan varmasti niiden kanssa.

      kurssien hinnat vaihtelevat. oman seurani vuosimaksu on 160 euroa. karatepuvun saa jo 40 eurolla, mutta suosittelisin hankkimaan hieman hintavamman ja laadukkaamman puvun jo heti alkuun (mikäli siis vaikuttaa siltä, että jatkat harrastusta). erinomaisia pukuja löytyy mm. täältä: www.kamikaze.fi. lisäksi alat jossain vaiheessa tarvitsemaan suojia, ne maksavat muutaman kympin. puvun ja suojien hankkiminen on ajankohtaista vasta alkeiskurssin jälkeen. itse valitsisin helsingin seuroista sen lauttasaaressa toimivan.

      • Fellu

        Seura kannattaa valita senkin mukaan mitä karatelta haluaa. On kilpaseuroja, ja seuroja jotka ei niin kilpailusta perusta. Myös tyylisuuntaa on hyvä hieman miettiä.
        Kalliiksi harrastus tulee vasta siinä vaiheessa kun rupeaa tosissaan hankkimaan kamoja (säärisuojat, kypärä, nyrkkeilyhanskat, säkkihanskat, hammassuojat yms...) Mutta peruskurssille et tarvitse (sekin tosin riippuu seurasta) muuta kuin hyvän mielen ja itsesi :D
        Ja iältäsi olet juuri siinä parhaassa iässä :D Joten sitä ei kannata edes miettiä.


      • Karateka*
        Fellu kirjoitti:

        Seura kannattaa valita senkin mukaan mitä karatelta haluaa. On kilpaseuroja, ja seuroja jotka ei niin kilpailusta perusta. Myös tyylisuuntaa on hyvä hieman miettiä.
        Kalliiksi harrastus tulee vasta siinä vaiheessa kun rupeaa tosissaan hankkimaan kamoja (säärisuojat, kypärä, nyrkkeilyhanskat, säkkihanskat, hammassuojat yms...) Mutta peruskurssille et tarvitse (sekin tosin riippuu seurasta) muuta kuin hyvän mielen ja itsesi :D
        Ja iältäsi olet juuri siinä parhaassa iässä :D Joten sitä ei kannata edes miettiä.

        Oma mielipiteeni on, että kannattaa valita seura joka lähellä. Pidemmän päälle esimerkiksi 3 kertaa viikossa treeneissä käynti voi ruveta rassaamaan jos matkoihin kuluu paljon aikaa.


    • Varjo

      Vaikka tämä onkin karatefoorumi, suosittelen lämpimästi thainyrkkeilyä tai vaikkapa brassijutsua, jotka ovat täyskontaktilajeja ja itse ainakin vaihdettuani lajia karatesta täyskontaktilajeihin olen ollut huomattavan tyytyväinen - karate kun ei anna oikein sitä mitä pitäisi. Kataan tuhlataan ihan liikaa aikaa ja täyskontaktiottelut ovat pannassa.

      Jossakin tyylisuunnissa käydään täyskontaktiotteluita, mutta nämä seurat ovat harvassa. Suosittelisin sinuakin harkitsemaan jotakin täyskontaktilajia. Itse harrastin karatea pitkään (melkein 20 vuotta) kunnes yksinkertaisesti huomasin, ettei sillä ole mitään annettavaa - niinpä vaihdoin lajiin, jossa tekniikat ovat toimivia ja todellisia.

      Tämä riippuu hiukan seurastakin, joissakin karateseuroissa opetus on todella hyvää ja asiallista, mutta löytyy seuroja joissa ei otella käytännöllisesti ollenkaan ja opetus keskittyy lähinnä kunnon ylläpitämiseen. Kontakti pariharjoituksissa on kauhistus. Älä kuitenkaan käsitä tätä kaikenkattavana yleistyksenä, kyllä karatessakin on seuroja joissa otellaan täysiä, ainakin vielä löytyy näitä perinteisiä seuroja.

      • jujutsuka

        aika sekalainen sakki erillaisia tyylejä ja tapoja ottaa kontaktia. Itse olen huomannut, että nimenomaan modernisoidut tyylit ottaa sitä kontaktia enemmän ja monesta on katat esim. käytännössä poistettu kokonaan. ( On tullut näitä erillaisia compat-jengejä ja niissä ei kontaktia säästellä). Perinteiset tyylit jatkaa samaa rataa kuin ennen. Joissakin perinnetyyleissä ja seuroissa otetaan kyllä kontaktilla, mutta on taas niitä tyylejä, joiden tekniikat on jopa niin kuolettavia, ettei niitä voi kokeilla mihinkään, vaan ne tehdään vain yksin katan muodossa.


      • Varjo
        jujutsuka kirjoitti:

        aika sekalainen sakki erillaisia tyylejä ja tapoja ottaa kontaktia. Itse olen huomannut, että nimenomaan modernisoidut tyylit ottaa sitä kontaktia enemmän ja monesta on katat esim. käytännössä poistettu kokonaan. ( On tullut näitä erillaisia compat-jengejä ja niissä ei kontaktia säästellä). Perinteiset tyylit jatkaa samaa rataa kuin ennen. Joissakin perinnetyyleissä ja seuroissa otetaan kyllä kontaktilla, mutta on taas niitä tyylejä, joiden tekniikat on jopa niin kuolettavia, ettei niitä voi kokeilla mihinkään, vaan ne tehdään vain yksin katan muodossa.

        Näitä ns. kuolettavia tekniikoita. No tietenkin ymmärrän että niskojen ympäri vääntäminen vie hengen ja sitä rataa, mutta täyskontaktiottelussa voi kuitenkin kokeilla suurinta osaa "repertuaarista". Kyllähän joku kurkkuun lyöminenkin on aika hengelle hupaa, mutta kuitenkin; kurkkuun lyöminen ei kyllä poikkea kovinkaan paljon suorasta leukaan -> niinpä veikkaisin että kovanyrkkinen kaveri saa saman tuloksen eli älyn pois vastustajalta lyöpä se sitten kurkkuun (ja vahingoittaa vakavasti) tai lasauttaa leukaan tällin (jolloin tulee murtumia jne. korjattavia sekä maksettavia asioita, siis jos tätä ei tehdä salilla).

        Eli monet "vaaralliset" tekniikat ovat itse asiassa muunnelmia jostakin sitä lähellä olevasta tekniikasta. Noh joo, tämä oli pohdintaa.

        Tuntuisi nykyaikana, että useat "perinteiset" tyylit liukuvat yhä enemmän kevyeen kontaktiin / ei-kontaktia-lainkaan linjaan. Ainakin tämän tapaisia harrastajia olen tavannut viime vuosina yhä enemmän. Mielestäni on harmillista, että jokin laji muuttuu "kevyempään" muotoon kuin se oli alunperin. Itsekin jo 80-luvulla aloittaneena toivoisin kovaa kontaktia ja kovaa harjoittelua - koska en näitä saa, olen vaihtanut lajia. Onneksi paikkakunnallani on monenlaista tarjontaa ja karateseurojakin useita - tosin en ole alkanut karateseuroja kahlaamaan läpi.


      • jujutsuka
        Varjo kirjoitti:

        Näitä ns. kuolettavia tekniikoita. No tietenkin ymmärrän että niskojen ympäri vääntäminen vie hengen ja sitä rataa, mutta täyskontaktiottelussa voi kuitenkin kokeilla suurinta osaa "repertuaarista". Kyllähän joku kurkkuun lyöminenkin on aika hengelle hupaa, mutta kuitenkin; kurkkuun lyöminen ei kyllä poikkea kovinkaan paljon suorasta leukaan -> niinpä veikkaisin että kovanyrkkinen kaveri saa saman tuloksen eli älyn pois vastustajalta lyöpä se sitten kurkkuun (ja vahingoittaa vakavasti) tai lasauttaa leukaan tällin (jolloin tulee murtumia jne. korjattavia sekä maksettavia asioita, siis jos tätä ei tehdä salilla).

        Eli monet "vaaralliset" tekniikat ovat itse asiassa muunnelmia jostakin sitä lähellä olevasta tekniikasta. Noh joo, tämä oli pohdintaa.

        Tuntuisi nykyaikana, että useat "perinteiset" tyylit liukuvat yhä enemmän kevyeen kontaktiin / ei-kontaktia-lainkaan linjaan. Ainakin tämän tapaisia harrastajia olen tavannut viime vuosina yhä enemmän. Mielestäni on harmillista, että jokin laji muuttuu "kevyempään" muotoon kuin se oli alunperin. Itsekin jo 80-luvulla aloittaneena toivoisin kovaa kontaktia ja kovaa harjoittelua - koska en näitä saa, olen vaihtanut lajia. Onneksi paikkakunnallani on monenlaista tarjontaa ja karateseurojakin useita - tosin en ole alkanut karateseuroja kahlaamaan läpi.

        oikeastaan vähän kettuiluksi tarkoitettu tuo kuolettavuus juttu. Kun nääs muutama katahemmo pitää noita tekniikoita aivan tosissaan, niin kuolettavina, jopa niin, ettei niitä voi/saa käytännössä edes harjoitella, kuin yksinään. (Muuten tulee ruumiita)???!!. Mielestäni katojen tekniikoita voi myös parin kanssa harjoitella, sopivasti soveltaen ja oikeastaan se on mielestäni järkevääkin. Onhan se kata hyvä treenimuoto kyllä sellaisenaankin, en pilkkaa sitä ollenkaan päinvastoin. Kyllä kataharjoittelu, perustekniikan ohella, tuo karatekalle ominaista särmää lihasten työskentelyyn. Pidän kuitenkin parin kanssa tehtäviä harjoitteita tärkeinpinä. Mutta ehkä se on hyvä, että näitä eri tapoja treenata karatea on useita. Vähän jokaisen mieltymykselle ja vartalolle sopivia.


      • Varjo
        jujutsuka kirjoitti:

        oikeastaan vähän kettuiluksi tarkoitettu tuo kuolettavuus juttu. Kun nääs muutama katahemmo pitää noita tekniikoita aivan tosissaan, niin kuolettavina, jopa niin, ettei niitä voi/saa käytännössä edes harjoitella, kuin yksinään. (Muuten tulee ruumiita)???!!. Mielestäni katojen tekniikoita voi myös parin kanssa harjoitella, sopivasti soveltaen ja oikeastaan se on mielestäni järkevääkin. Onhan se kata hyvä treenimuoto kyllä sellaisenaankin, en pilkkaa sitä ollenkaan päinvastoin. Kyllä kataharjoittelu, perustekniikan ohella, tuo karatekalle ominaista särmää lihasten työskentelyyn. Pidän kuitenkin parin kanssa tehtäviä harjoitteita tärkeinpinä. Mutta ehkä se on hyvä, että näitä eri tapoja treenata karatea on useita. Vähän jokaisen mieltymykselle ja vartalolle sopivia.

        No hiukan sellaista olin lukevinani sieltä rivien välistä, en vaan kehdannut sanoa että mitä ne tekniikat ovat jotka ovat kuolettavia...

        Eihän katassa mitään vikaa ole; kata ei kuitenkaan saisi nousta itsetarkoitukseksi ja sellaiseen asemaan, että muu harjoittelu tukee vain katan muodollisen osaamisen ja tekniikoiden puhtauden harjoittelua, eikä lainkaan käytännön sovelluksia.

        Pidän siis itsekin pariharjoituksia ja ottelua tärkeimpänä kosketuspintana todellisuuteen - jos kata on ainoa harjoitusmuoto, saattaa tekniikan käyttötarkoitus hämärtyä ja jäädä jopa suoritukseltaankin vääräksi/epäselväksi.

        Kaiken kaikkiaan olen samoilla linjoilla kanssasi.


      • moukari
        Varjo kirjoitti:

        No hiukan sellaista olin lukevinani sieltä rivien välistä, en vaan kehdannut sanoa että mitä ne tekniikat ovat jotka ovat kuolettavia...

        Eihän katassa mitään vikaa ole; kata ei kuitenkaan saisi nousta itsetarkoitukseksi ja sellaiseen asemaan, että muu harjoittelu tukee vain katan muodollisen osaamisen ja tekniikoiden puhtauden harjoittelua, eikä lainkaan käytännön sovelluksia.

        Pidän siis itsekin pariharjoituksia ja ottelua tärkeimpänä kosketuspintana todellisuuteen - jos kata on ainoa harjoitusmuoto, saattaa tekniikan käyttötarkoitus hämärtyä ja jäädä jopa suoritukseltaankin vääräksi/epäselväksi.

        Kaiken kaikkiaan olen samoilla linjoilla kanssasi.

        Pariharjoittelu on kiinteä osa kataharjoittelua. Mikäli se unohdetaan, ei voi edes sanoa harjoittelevansa karaten kataa, vaan pelkästään sen kuorta.


      • jujutsuka
        moukari kirjoitti:

        Pariharjoittelu on kiinteä osa kataharjoittelua. Mikäli se unohdetaan, ei voi edes sanoa harjoittelevansa karaten kataa, vaan pelkästään sen kuorta.

        niitä vanhoja latteuksia, joita on saanut katahemmoilta kuulla jatkuvasti. Kääröt ja kirjat on tullut päntättyä.
        Ns. bunkai-kumitet, mihin varmaankin nyt viittaat, ei mielestäni sovi näille leveysasteille ollenkaan sellaisenaan. Suomessa en ole nähnyt kenenkään mestarin tekevän niitä silleen, että ne olisi vakuuttanut. Siitä olen saanut päähäni tämän kielteisen asenteen niihin. Ne tehdään niin ihmeellisistä asennoista, vaikeesti ja niin, ettei kukaan saa niitä toimimaan vaikka miten paljon hieroisi. Ajan hukkaa. Huvittavaa on leireillä, jne. seurata ilmeitä, kun kaikki katselee kelloa ja ihmettelee: "Eikö tämä saatana jo lopu koskaan. Elämä valuu hukkaan.".
        Katoissa on kyllä aika mahtavia juttuja ja niitä kannattaa tutkia ja harjoitella esim. jujutsutyyliin, soveltaen niiden tekniikoita tänne Härmälän olosuhteisiin ja käyttämällä yleisjärkeä. Noi kissaseisonnat jne. voi heittää mäkeen samantien, jos minulta kysytään. Todella raakoja juttujahan katoissa on verrattuna esim. jujutsun ja judon vastaaviin. Siinä missä jujutsussa pistetään käsi siististi lukkoon, niin vastaavassa "lukossa" karateka katkaisee käden samantien. Näitähän katat on pullollaan. Katat kyllä kovettaa yksin tehtyinäkin karatekaa. Korostan vielä, että pidän katoista ja niiden tekemisestä, mutta nämä perinteiseen tapaan tehdyt bunkai-kumitet saa minut voimaan pahoin. Johtuu varmaan siitä, kun noiden suurmestarien tekeminäkin ne näyttää todella aneemisilta, niin miksi muiden kannattaa edes vaivautua. Onhan tarjolla Härmäläänkin sopivia tapoja tehdä vastaavat harjoitteet. Kun ei tee asioista liian hienoja ja vaikeita, niin saa ne hikipisaratkin liikkeelle paremmin.


      • Matti-poeka

        http://www.kamppailu-urheilu.com/keskustelu/index.php?t opic=100.0 (kannatta käyttää copy/pastea) Kattokaas tuota, siinä perusteita miksi ei kannata ottaa täyskontaktilajia harrastuksekseen. (ellei halua kärsiä samoista asioista kuin kysyiset henkilöt tuossa osoitteessa)


      • Matti-poeka
        Matti-poeka kirjoitti:

        http://www.kamppailu-urheilu.com/keskustelu/index.php?t opic=100.0 (kannatta käyttää copy/pastea) Kattokaas tuota, siinä perusteita miksi ei kannata ottaa täyskontaktilajia harrastuksekseen. (ellei halua kärsiä samoista asioista kuin kysyiset henkilöt tuossa osoitteessa)

        http://www.kamppailu-urheilu.com/keskustelu/index.php?t opic=100.0 ei näyttäny toimivan, taekwondo palstalta löytyy kyllä tuo linkki ihan toimivana. Sieltä pitäs löytyä joku traumapalsta


      • Matti-poeka

      • Varjo
        Matti-poeka kirjoitti:

        http://tkdtutor.com/11Training/SparringInjuries.htm Jos tuo nyt ei toimi ni johan on... Siinä teille syitä olla harrastamatta täyskontakti lajeja. (Lapsiakin olis ihan mukava saada)

        Jos haluaa oppia lyömään ja potkimaan meneepi sellaiseen lajiin jossa opitaan potkimaan ja lyömään perille.

        Tekniikka muotoutuu sellaiseksi kuin se on tarkoituksenomaisinta. Karatessa tekniikka on useimmiten kisatekniikkaa - tarkoituksenmukaista - mutta ei kuitenkaan täyskontaktilajeihin.

        Vammoja sattuu jokaiselle - kilpakaratessa huutaa polvet ja lonkat hoosiannaa, eikä siellä kolhuilta säästy. Vaikka ei olekaan täyskontaktilaji. Joten pointtisi on turha. Mikään urheilu ei ole turvallista ja kaikissa on mahdollisuus vammautua.

        Kamppailulajeissa homma mitä treenataan on kamppailu - niinpä sitä kamppailua pitää treenata eikä pelata palloa harjoituksissa tai huiskia ilmaan (pääsääntöisenä harjoituksena).

        Jos et ottele täyskontaktilla et osaa otella täyskontaktilla. Kun 90 kiloinen kaljupää jyrää ylitsesi kadulla, ei tarvitse ihmetellä miksei tosiupee kisamawa tehonnutkaan siihen.


    • harrastaja

      Karaten harrastamisen aloittamisessa ikä ei ole este. Meidän seurassa on vanhempiakin. Piilolinssit olisi paremmat kuin lasit mutta ei lasitkaan mahdottomat ole. Helpompi esim. tehdä kaatoja ja otella jos on piilarit. Hinta nyt riippuu seurasta mutta se on ehkä siinä noin 70-80 euron kieppeillä peruskurssilla. Itse en tiedä paljonko joudun pulittamaan nyt jatkossa, olen harrastanu vuoden ja meillä on vuosimaksuna 80 euroa. Jos sitte haluat jatkaa harrastamista niin varusteita tarvitset käsisuojat, mahdollisesti uuden puvun, jos vanha ei ole enää hyvä jonkin ajan päästä (nimim.kokemusta on), lisäksi vyökoemaksut, uuden vyön ostaminen ja otteluun tarvittavat varusteet esim. hammassuojat, jos innostut ottelemisesta.
      Pk-seudun seuroista en tiedä sitte mitään, että voit itse ottaa selvää ja käydä niillä saleilla kyselemässä esim. tyylisuunnista.

    • protesti

      kargdggggggggfuiyuoc vfytjxcgh hhhhjgnhny j mj böyggggggggfdgfgate on perfffffffseedstä ndhharrastin ite 5 vgdggggggggghkjdfuotta ja sitt lnogggggggtiffffffffn ksu huomfjghgh8fhkjfffffffasin et singhnmmel ei tehgggggggjhgshhjä mitg6ää sifffffgh vhnnhffffistijei. Tehähsdshdjä gcxf5hjjhvaa jotai sjsgdgvsbgxhgdfhwejggg6ghjggggvgjhdhjkögkjgljgdfiogjfgidifghfkihklvbewhejweghhdfsdnbggggg5jdhdss4hggyhii katojh4hwjdgqeqqeqeqeqeqeqeqeqeqeeqeqasdadadaggggggggjah eli ncxväknvymädshtgqhdfgfggg3j46hwjqjgj7gddewjdstömää ggggggggggosuheqhsa toiseen harra7wjheqjeqqhjegstibnn hgsjdf6jfgdshf2hj4gj2fffffitse shfgfgotokan gfvgjhjdjgd5ghkaratebn1fgh3h3jgcdghf ei hf kovin kallistaj4hg
      laitoin tolgggggggglecjkdfoudosti noi lauseet ku tää valittaa et laitoingt jo kerran samanlaisen viestin

    • POKKO

      karate on perseestä harrastin ite 5 vuotta ja sitt lopetin ku huomasin et siel ei tehä mitää siistii. Tehää vaa jotai köyhii katoja eli näkymättömää vastustajaa vastaan tappelemista. Ei siel tehä mitää hienoja potkuja tai lyöntejä. Joskus saa ehkä tapella oikeeta ihmistä mutta niissä ei saa osua toiseen harrastin itse shotokan karatea ÄLÄ HELVETISSÄ ALOITA

      • on..

        kiinni seurasta!!!meillä ainakin otellaan,tehdään kaatoja katojen tms.lomassa!!mutta olet kyllä ihan vitun ärsyttävä ja saatanan epä-budohenkinen kakara kun odotat pelkkää tappelua!!!!!!häpeä mulkku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe