tarvitaan vinkkejä

ksdj

Hei!

Olen 22-vuotias nuori ihminen joka on sössinyt raha-asiansa huolella. Velkaa on n. 20 000e moniin eri paikkoihin. Lyhennyksistä en enää selviä ja tahtoisin yhdistää nuo pienet lainat yhdeksi isommaksi. Tai edes suurimman osan niistä. Vuosituloni ovat pienet, noin 20500e brutto. En tahtoisi sekoittaa muita ihmisiä tähän soppaani, joten etsisin lainaa ilman takaajia. Vakuuksiakaan ei löydy kuin vanha autonrämä (=ei mitään). Onko mistään mahdollista saada tuommoista lainaa tai edes muutamaa vähän pienempää?

10

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikiitosta

Ei ole. Niin hullua ei olekkaan, että lainaisi sinulle sinun vuoden bruttotulojen verran rahaa.
      Mitään vakuuksia ei ole antaa, joten unohda koko homma.

Takuusäätiökin taitaa sanoa, että ou nou, kun näkee tulot ja velat..

• ksdj

Niin vähän arvelinkin. Tyhmästä päästä kärsii koko elämä. Ainut vaihtoehto on siis päästää ulosottoon ainakin isoimmat velat. Taitaa summa kaksinkertaistua sillä tavalla.

• 397djs

Eihän tuo ole kuin vuoden tulot, Velkaneuvontaan mars.

• Mainio idea mutta kohdallasi tuskin toteutuu. JOS toteutuisi niin sen tulisi kattaa KAIKKI velkasi. Ei mitään järkeä ottaa vain osalle veloista. Kohta olisit samassa pisteessä taas.
      Mitkä on sun kk-tulosi? Oletko palkkatöissä? Jos olisin tilanteessasi niin maksaisin ne velat jotka saisi heti hoidettua kokonaan pois jotta ei menisi käräjille asti. Eli tarkoitus minimoida niiden velkojen määrää jotka käräjille jossain vaiheessa menee(eli ne suurimmat). Esim 100€ velka käräjien kulujen jälkeen kasvaa n. 200-400€ velaksi joka menee sitten ulosottoon.
      Ei se summa ihan kaksinkertaistu ulosotossa mutta jonkinverran kuitenkin. Asia on eri jos uo ei saa sulta senttiäkään esim pienten tulojen takia. Maksat nyt sen minkä voit pienempiä velkojasi mutta muista maksaa kuitenkin aina asuinkulut, sitten vasta velat. Uo ei ole mikään maailmanloppu vaan rauhoittaisi tilanteen... eräänlainen "maksujärjestely" sekin.

• ksdj

Kuukausitulot vaihtelee 1200-1500€ netto riippuen lisistä. Palkkatöissä olen. Muutamia 200 euron vippejä on mistä pystyisin kyllä eroon pääsemään, ongelma on nuo kulutusluotot, niissä kun on isot korot ja isot maksuerät.

Palkasta olenkin aina maksanut tärkeimmät laskut ja lopuilla lyhentänyt lainoja niin paljon kuin kärsii. Monesti tulee sitten otettua vipit takaisin jotta voisi maksaa muitakin luottoja pois. Siitä on tullut kierre. Nyt päätin ettei tämä voi jatkua näin tai olen vuoden päästä vielä kamalammassa tilanteessa. Päästän surutta ulosottoon mitä en pysty hoitamaan. Samalla menee luottotiedot eikä uutta velkaa pääse syntymään.

• Etoleainoa

Elämä opettaa.

• Tutustu Takuu-Säätiön takaukseen järjestelylainalle kun velkasi on siinä vaiheessa että velkaa alle 34.000€. Jos tuolloin saisit takauksen niin voisit maksaa loput velat könttänä pois ja pankkilainan korkokin on jotain ihan muuta kuin uo:ssa. Muista kuitenkin että säätiö on tarkka ehdoistaan: Vakituinen työpaikka(säännölliset tulot), velkaantuminen päättynyt eli ei vippipanoja tiliotteissa 3-6kk ajalta kun hakemus sisällä, maksanut säännöllisesti velkoja(jos uo:ssa niin varmasti toteutuu tämä ehto) ja tosiaan viimeinen ehto että velkasumma alle 34.000€.

Olet mielestäni toiminut oikein laskujen priorisoinnissa mutta lopeta ehdottomasti uusien vippien otto ja päästä ulosottoon ne velat joita et pysty maksamaan. Sinnehän kuitenkin loppujen lopuksi tulet päätymään. Vaikea päätös, myönnen sen. Varmista ennenkuin luotot menee että sulla on ainakin kotivakuutus(vaikka kaikkein edullisin) hankittuna. If:stä saa reilulla satkulla vuodessa aika kattavan sellaisen. Toki kulutustottumuksia voisi tarkastella siten että kaikki ylimääräinen pois esim kalliit nettiliittymät(prepaidit ihan ok, ei tule velkaa), lehtitilaukset pois(kirjastossa voi lukea uusimmat). Jos autoa ei tarvitse niin sen poistosta suurimmat säästöt tulee, hommaat paikallisliikenteen arvokortin. Itse laitoin auton liikenteestä poistoon yli vuodeksi.

Kerrataan:

1. LOPETA vippien otto heti
      2. Maksa pienimpiä velkoja pois. Käräjien jälkeen yhteen velkaan tulee 200-400€ lisää
      uo:n kulut
      3. Odottele perintäkirjeitä ja välittömästi niiden tultua pyydät velan siirtoa ulosottoon
      kirjallisesti esim spostiin ja varmista soittamalla tiedon perillemeno.
      4. Velka menee aikanaan käräjille, saat niistä aina tiedoksiannon. Näitähän et pysty
      maksamaan koska ne ovat niin suuria lisättynä käräjäoikeuden kuluilla.
      5. UO ottaa yhteyttä aikanaan ja vielä antaa mahdollisuuden sinulle hoitaa velka.
      6. Tämän jälkeen tulee kutsu uo:n juttusille jossa sovitaan miten uo:a ruvetaan hoitamaan.
      Yleensä siis palkasta ensisijaisesti.
      7. Kun olet saanut velkapotin alle 34.000€ niin hae Takuu-Säätiön takausta järjestelylainalle
      8. Muista säätiön tiukat ehdot.

• ksdj

Kiitos kovasti neuvoista! Olen ihan uuvana näiden asioiden kanssa vaikka olenkin yrittänyt ottaa selvää. Vakuutukset, puhelin- ja nettiliittymät on valmiiksi hiottu kuntoon joten ne on ja pysyy vaikka luottotiedot menee.

• kunnianhimoa

tästä on aikaa liki 30v kun olin 18. Otin n. 100 000mk lainaa, muutaman vuoden päästä korko oli luokkaa 15%, kk maksu 1000mk kk. lainaa kahdesta eri paikasta. meni 9v ja kaikki nämä alkuperäiset lainat oli maksettu ja velkakirjat itsellä. Ehkä se onnistuu ap.llakin, että maksaa... vaikka pääoma on varmaa tupla minun velkaani, niin korko on murto-osa. Ei pitäs olla mikää paha yhtälö. Ei velkajärjestely ole mitään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2830
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      102
      2281
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1970
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1413
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1394
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1310
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      984
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe