Hieman ylisuuri moottori veneeseen->rekisteröinti?

sunbusteri

Terve.
Nyt kun rekisteröinti on siirtynyt maistraateilta Trafille, niin mitenköhän nykyisin onnistuu hieman ylisuuren moottorin rekisteröinti veneeseen, jossa sininen kilpi määrittää suurimman soveltuvan konetehon. Ennenvanhaanhan näitä rekisteröintejä on tehty, mutta onko tilanne muuttunut elokuun 2014 jälkeen kun Trafi otti tämän homman itselleen. Saanko siis rekisteröityä sunbusteriini 35 tai 40 hv koneen, kun suositus on 20-30hv?

53

14240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonserata

      Ei se taida rekisteröintiin vaikuttaa, mutta vakuutukseen kylläkin jos ja kun jotain sattuu.

    • sunbusteri

      Trafi kuitenkin kovasti väittää muuttaneen linjan tiukaksi
      http://www.veneily.fi/venerekisteri/rekisterointitapahtumat/moottoritietojen_muutos
      "Vesikulkuneuvolle rekisteröityjen moottorien yhteenlaskettu teho ei saa olla suurempi kuin vesikulkuneuvon valmistajan ilmoittama maksimiteho. " ja
      "Miksi ylitehoisia veneitä ei saa rekisteröidä?
      Valmistaja on testannut veneen ominaisuudet ja rungon lujuuden tietyllä maksimikoneteholla ja tämä on valmistajan suosittama maksimikoneteho. Veneen ominaisuuksista ja kestävyydestä ei ole mitään takeita, jos sitä käytetään tätä suuremmalla koneteholla. Koska valmistaja ei suosita veneeseen suurempaa konetehoa, Trafi ei voi hyväksyä konetehon ylitystä. Kyseessä on puhtaasti turvallisuusnäkökulma."
      http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya

      Jos linja tosiaan on noin tiukka, niin ei olisi enää asiaa pieneen ylitykseen. Onko kenelläkään käytännön kokemusta miten reagoivat. Vakuutuksilla ei tässätapauksessa ole niin väliä.

    • Hyväjuttutosi

      Kukaan ei tarvitse ylisuurta moottoria. Veneen valmistajat ilmoittavat varmasti suurimman mahdollisen, joten isompi ei tuo mitään etua, haittaa kylläkin.

      Kyseessä on pykälä, jolla suojellaan ihmisiä omalta itseltään. Samalla säästetään yhteiskunnan varoissa, kun ei tarvitse lähteä etsimään kadonneita veneitä ja ihmisiä.

      Se on kuin turvavyöpakko. Ketään ei kiinnosta josko joku tapaa itsensä, kun ei käytä vöitä, mutta jos se ei kuolekaan vaan elää vihanneksena? Se maksaa kaikille paljon sekä veroina että vakuutusmaksuina - paitsi asianomainen ei itse yleensä maksa mitään.

      • Gettan

        Veneet testataan 50% suuremmilla koneilla kuin max. tehosuositus on, eli on ns. varaa ylitehoiseenkin. Ihmetyttää vaan se, mitä helvettiä se kuuluu rekisteriviranomaiselle onko laite turvallinen vai ei, rekisterinpitäjä vain rekisteröi rekisteröitävät koneet ja laitteet, eikä sille kuulu tuevallisuus.


      • kaljaköörinturinoita

        Jonkunhan täytyy suojella ihmisiä, jotka eivät tajua omaa parastaan. Tuo väitteesi 50% suuremmasta tehosta on kaljaremmin keksimää satua, testata voi millä vaan, vaikka suihkumoottorilla, mutta vene ei toimi eikä ole turvallinen 50% suuremmalla koneteholla.


      • ÄläViitsiKinataTurhaan

        Taatusti ;) Miksiköhän tiedänkään ;)


      • Aqws

        55hv huoletta vanhoja 2t koneita perään,kulkee sitten sen verran ominaisuukiin nähden kun hirvii ajaa,


      • Aqws

        Kaikkiin veneisiin kuin myös autoihin suurin mahdollinen moottori,mielellään ylitehoinen.


    • viimein

      Ihan oikein,että joku roti tulee.Seuraavaksi omavalmiste testaamattomat tekeleet kieltoon,tai "suljetulle" alueelle.Vesiliikenne lisääntynyt rajusti,ja eihän maa liikeenteessäkään saa ajella omavalmiste autoilla,saati laitella koneita oman mielen mukaan,suljetut alueet erikseen

      • SäälittävääÖrkki

        Samaa mieltä, ehdottomasti tapettava kaikki vapaus ja nautinto tiukalla viranomaissääntelyllä - siitä mulkut nauttii.


      • isokasiwellu
        SäälittävääÖrkki kirjoitti:

        Samaa mieltä, ehdottomasti tapettava kaikki vapaus ja nautinto tiukalla viranomaissääntelyllä - siitä mulkut nauttii.

        Mites tällä tapetaan vapaus&nautinto?Jos vapaus&nautinto on yhtä kuin "isotehoinen"moottori,niin siihen sopivia veneitä löytyy runsaasti,vain kukkaron paksuus rajana


      • Minä olen ehdottomasti samaa mieltä. Saadaan kaikki loppuunajetut puuruuhet pois tieltä, etenkin kuidutetut ja loppuunajetuilla moottoireilla (kuten Albin, Wickström jne) olevat. Minun puolestani TRAFI:n pitäisi käydä läpi kaikki suomessa olevat rekisteröintiä vaativat veneet.

        Aloittajallahan ei pitäisi olla ongelmaa, sininen kilpi kun oli enemmänkin laskennallinen suositus.kuin valmistajan ilmoittama enimmäisteho.


    • Mullemullekaikki

      Eikö vain tällekin palstalle löytänyt joku yhteiskuntaan sopeutumaton narsisti, jonka mielestä kaikki yhteisesti sovitut säännöt on silkkaa kiusantekoa. Omaa napaa on niin kiva tuijotella.

      • SuomiVapauttako

        Kyse taisi vaan olla lähinnä siitä, voiko veneeseen laittaa suuremman moottorin - kyllä voi, ne on jopa sellaisilla testattu.
        Se että suomalainen valvova viranomainen, tai jonka ei itseasiassa pitäisi olla kuin rekisteriä pitävä viranomainen, mutta suomalaisen virkamieskäytännön tapaan, kaikki kuuluu kaikille virkamiehille ja he säätelevät niitä mielensä mukaan - eivätkä siis esim. yleis-eurooppalaisesti, kuten pitäisi, kun tässä "ihanassa" EU;ssa kerran ollaan ja miljardeja taataan ja maksellaan siihen.
        Meillä suomessa on jumalaton määrä näitä virastojen ja virkamiesten rakentamia säädöstöjä ja käytäntöjä, jotka itseasiassa sotii jopa useasti lainsäädäntöä vastaan.
        Valvonta ja valtioiden virkamiesten laatimat "omat" käytännöt eivät oikein sovi yhteen tämän ns. länsidemokratian ja -vapauden kanssa josta niin kovaa meteliä pidetään, sotiakin pyrkivät sen varjolla aloittamaan.

        Aloittajalle . . . rekisteröit veneesi "sallitulla" moottorilla ja vaihdat siihen sitten haluamasi moottorin jälkeenpäin. Vakuutuksista kun sinulla ei ollut väliä, niin siihen ei sen enempää kukaan puutu.


      • 1heppa_per_10kg

        Suurimman konetehon määrittää veneen ominaisuudet huippunopeudella. Veneellä pitää pystyä kääntymään tietyn matkan sisällä kaasu pohjassa ikäänkuin estettä väistäen. Moottorin painollakin on merkitystä, sillä usein moottoikaukalon läpiviennit ovat suurimmalla sallitullakin moottorilla aika lähellä vedenpintaa. Kun veneeseen laittaa liikaa potkua ja painoa perään alkaa peräpeilisäkin tapahtumaan kaikenlaista rutinaa. Siinä ne turvallisuusnäkökohdat. Osassa veneitä on koneteho todella viilattu aivan tappiin valmistajan toimesta (ne joissa on varoitukset tiskissä suurimmasta nopeudesta jolla saa kääntää). Osalla taas konetehossa olisi varaa laittaa isomaakin konetta. Kaikki valmistjat kuitenkin ovat päätyneet suurimpaan konetehoonsa jostakin syystä, joko vene ei toimi suuremmalla koneella, rakenne ei kestä tai varalaita ei riittäisi isommalla.


      • HallintaHalua
        1heppa_per_10kg kirjoitti:

        Suurimman konetehon määrittää veneen ominaisuudet huippunopeudella. Veneellä pitää pystyä kääntymään tietyn matkan sisällä kaasu pohjassa ikäänkuin estettä väistäen. Moottorin painollakin on merkitystä, sillä usein moottoikaukalon läpiviennit ovat suurimmalla sallitullakin moottorilla aika lähellä vedenpintaa. Kun veneeseen laittaa liikaa potkua ja painoa perään alkaa peräpeilisäkin tapahtumaan kaikenlaista rutinaa. Siinä ne turvallisuusnäkökohdat. Osassa veneitä on koneteho todella viilattu aivan tappiin valmistajan toimesta (ne joissa on varoitukset tiskissä suurimmasta nopeudesta jolla saa kääntää). Osalla taas konetehossa olisi varaa laittaa isomaakin konetta. Kaikki valmistjat kuitenkin ovat päätyneet suurimpaan konetehoonsa jostakin syystä, joko vene ei toimi suuremmalla koneella, rakenne ei kestä tai varalaita ei riittäisi isommalla.

        Painio ei nykymoottoreissa ainakaan rajoita juurikaan, esim. 20 hp ja 40 hp usein samasta koneesta. 150 ja 300 hp samasta koneesta jne. pienen ylityksen kestää ominaisuudet yleensä mainiosti.


      • 66knots
        HallintaHalua kirjoitti:

        Painio ei nykymoottoreissa ainakaan rajoita juurikaan, esim. 20 hp ja 40 hp usein samasta koneesta. 150 ja 300 hp samasta koneesta jne. pienen ylityksen kestää ominaisuudet yleensä mainiosti.

        Pistät sinne sellaisen myllyn että hilseet poistuu varmasti tukasta! Mikään ei ole tylsempää kuin ajella alitehoisella veneellä,eikä sillä ole aivan pakko kaasu täysillä ajella. Sille trafille haistatat pitkät ja pistät siihen otteeseen vaikka mummos ompelukoneen..


    • vm41

      Tuskin lainsäätäjä on ylisuuren koneen asentajan hengenmenoa säälitellyt / miettinyt, säädöksiään suunnitellessaan.
      Kyllä sympatia on lähinnä koskenut muita "viattomia" kanssakulkijoita, sillä vahingon sattuessahan aiheuttaja vainaja "viulut maksaa".
      Asiaahan voi verrata myös maaliikenteen sääntöihin, jossa viallisilla laitteilla ajeleviakin rangaistaan muihin kohdistuvien uhan perusteella.

    • Kavitaatio

      Tilastoja kehiin paljonko ns.ylisuurilla moottoreilla varustetuilla veneillä on vahinkoja sattunut.Eiköhän vahingot tulee pääsääntöisesti käänniääliöille.Kalapaltan omistajat täällä vikisee ylisuuristamoottoreista.

      • MaaKutsuuKavitaatiota

        Pyyntösi ei ole tältä planeetalta eikä sillä ole osoitetta tällä palstalla. Vaikka lukuja olisi jossain, niin miksi kukaan niitä sinulle kaivelisi. Meillä on jo veneet ja moottorit, joten kaiva ite, sua ne kiinnostaa ei mua :D

        Mitä ne luvut sitten kertoisivat? Ehkä juuri sen, että kännissä kuolee ihmisiä. Se ei ole kuitenkaan mikään peruste sille että sinä saisit tehdä mitä lystäät. Sodissa kuolee vielä enemmän ihmisiä ja silti kännissä ajaminen on kielletty. Ymmärätö, mihin tämä johtaa?

        Olet selvästi etääntynyt todellisuudesta ja menettänyt tuntuman siihen, mikä on normaalia ja mikä ei ole. Kukaan ei usko, että sinä hankkisit moottorin, jota et voi käyttää veneessäsi eikä ketään oikeasti kiinnosta mitä seurauksia siitä sinulle olisi.


    • akhvfa

      Sillä maksimitehon ilmoittamisella valmistaja vaan suojelee itseään oikeusjutuilta.
      Se kun tuppaa nykymaailmassa olemaan niin, että järjen käyttö on ulkoistettu yksilöiltä itseltään viranomaisille.
      Samaa sarjaa tuo tehosuositus on, kuin moottorisahassa teksti, että ketjua ei saa käsi n pysäyttää, tai auton laajakulmapeilissä teksti, että kohde peilissä on lähempänä kuinb peilistä katsoen näyttää....

      -Mika-

      • jääriä

        Valmistajalla on paljon parempi tieto kuin yksittäisellä pellepelottomalla, joka pohjan levien asennosta ja kahvinporoista meditoimalla vastaanottaa viestin siitä, mikä on hyvä :D
        Venemaakari on tehnyt testejä eri olosuhteissa.

        Meidän seassamme on todellakin niitä, joiden on vaikea sopeutua yhteiskuntaan ja sen normeihin. Jokainen niistä osaa täydellisen tietämättömyyden mukanaan tuomalla varmuudella aisat paremmin kuin ne, jotka niitä on työkseen tehnyt ja tutkinut riippumatta siitä onko niitä ammattilaisia yksi vai kokonainen sukupolvi tehtaineen.

        Ei voi kuin ihailla tätä jääräpäistä uskoa itseensä. Sellaista ei voi olla kuin henkilöllä, jolla ei ole mitään käsitystä asiasta.


    • perämiehille

      Tää kuuluu noiden peräpörisijöiden palstalle. Ei miesten

    • Ei onnistu. Vastaus perustuu tietoon ei arvaukseen.

    • Pusteri

      Hieman asian vierestä..

      - Vesijetti, pituus nelisen metriä - hyväksytty koneteho 300 hp ja huiput > 60 solmua
      - Vene, pituus nelisen metriä ja max. hyväksytty koneteho luokkaa 50 hp

      Onko veneet tosiaankin noin paljon huonompia kestämään isompia tehoja ja nopeuksia. Kaikki tuon kokoiset veneet ovat siis heikkorakenteisia ja ilmeisesti vailla ajo-ominaisuuksia..?

      • 7748388383

        Kävikö mielessä että jetti on rakennettu tuollaisen tehon kestämään. Muutoinkin voit miettiä jetin ja veneen ulkoisia eroja niin voit huomata miksi...


      • ohimaalintaas

        Paljon asian vierestä, nelimetrinen vene voi olla savolaismallinen soutuvene, johon saa laittaa korkeintaan 5hp moottorin.
        Nyt ehkä tajuat, ettei moottoritehoja valita metrimitan mukaan vaan niihin vaikuttaa muut asiat.


    • Minulla on vanha Silver Colibri ja sille valmistaja antaa 30hv maksimitehon. Mulla on rekisteröity 35hv ilman mitään mainintaa Trafilta. Vene on sadevesityhjentyvä, joten moottorin paino on ongelma eikä koneteho.

      • Koska se on rekisteröity?


      • BEM kirjoitti:

        Koska se on rekisteröity?

        Rekisterikortissa on päivämäärä 1.12.2014


    • hyväsuomi

      Tättärää. Itelläni vuoden 85 , 575 ht paatti jossa oli 140 hv vm89 jammu. Veneen sinisessä kilvessä on max teho 103 kw eli 140 hv. Moottori sanoi poks ja ei ku uutta tilalle. Uuden moottorin hankinnassa ongelma oli siinä että eipä löydy oiken häävisti 140 heppasii tai sinnepäin jota teho suositusten mukaan sais asentaa. Nelareita kyllä on mutta kun maksavat monikertaisesti enemmän kuin koko vene. Ainoita vaihtoehtoja on 150 hv dfi mottorit. Siis uudehkot 2 t myllyt. Sellainen sitte veneen perään ja trafille moottorin vaihto lomaketta. Tehon ylitys oli vain n. 6%. Vakuutus yhtiö hyväksyi mutta trafi ei. Että semmosta. Ei ole ihan loppuun asti mietitty totakaan lakia.

    • voitsiisusteitä

      Nimenomaan hyvin mietitty laki. Ei sitten tullut mieleen laittaa suosituksen mukaista konetta, kun sellainen kerta vaaditaan?

      • Yammu-setä

        Nimenomaan. Se maksimiteho on maksimiteho, pienemmänkin saa laittaa! Itselläni oli aikanaan Flipper 575 HT, jossa oli ostaessa 70 hv 2-tahtikone. Vaihdoin sen 50 hv 4-t Yamahaan ja aivan hyvin kulki. Pystyi vetämään vesihiihtäjääkin.


    • Äqws

      Pystyy mopollakin vetämään asuntovaunua.Pienempää ei saa laittaa aina suurin mahdollinen.

    • LiikaaLiikkuviOsia

      Kuinka vaikeaa on oikeasti sellaisen moottorin valitseminen, joka on korkeintaan sallitun tehoinen?

    • Aaltohyppeliä

      Valmistaja ja veneen suunnittelija määrittää veneisiin sopivan konetehon. Koska perälaudat pääsääntöisesti myydään jollekin moottorivalmistjalle, halutaan veneeseen mahdollisimman suuret koneet. Veneen ominaisuudet kevyellä kuormalla määrittää konetehon, eli jos paatilla ei pysty tyynelläkään ilman paskahalvasta täysillä ajamaan niin paatti on "ylitehoinen". Ylitehoisen veneen ominaisuudet ovatkin yleensä melkoisen huonot ja mitä vain voi tapahtua täydellä nopeudella, varsinkin tottumattomalle kuskille. Usein ylitehoisissa veneissä on myös rakenteet rikki, eli valmistjakaan ei tällaisille halua takuuta myöntää, tai vakuutuslaitos korvauksiaan.

      On kuitenkin totta että Trafin ääritiukka suhtautuminen hakee vertaistaan ja jonkinlaista marginaalia voisivat harkinnassaan käyttää. On esimerkiksi purjeveneitä joissa on aikanaan ollut suosituksena 7 hv sisäkone, eikä niin pieniä enää edes valmisteta. Kukaan tuskin kuolisi vaikka purkkariin laittasi jopa 30 hevosvoimaisen koneen.

    • jak_pdgm

      Mitäs helvetin väliä sillä on, jos vene ei ole ylisuurella moottorilla turvallinen? Eihän sen tarvitsekaan olla, ja omistajan pitäisi se tiedostaa.

      Kuka tahansa saa edelleen ostaa 5 metrisen 60 solmua kulkevan "oikean" kilpaveneen, joka ei todellakaan ole väärissä käsissä turvallinen.

      • SitäSilläOnVäliä

        Moni asia voisi olla sallittu, jos olisi mahdollista allekirjoittaa paperi, jossa sitoutuu itse maksamaan kaikki seuraukset. Valitettavasti se ei ole mahdolista. Nyt yhteiskunnan rahaa käytetään kaikkien ihmisten pelastamiseen merestä ja heidän hypotermian tai pahemman hoitoon.

        Yhteiskunnalla on oikeus asettaa rajoja koska yhteiskunta maksaa. Sama pätee turvavyöpakkoon.


      • jak_pdmg

        Mitä sitten? Oikeasti turvattomia veneitä ja esim. vesijettejä saa edelleen ostaa kuka tahansa (ja niillä saa ajaa 0.99 promillessa), kuten myös alle kolmessa sekunnissa sataan kiihtyviä moottoripyöriä, eikä hengenvaarallisia urheilulajeja kuten motocross, enduro ja ralli mitenkään rajoiteta. Siihen nähden tämä(kin) rajoitus on naurettavaa pelleilyä.

        Mutta ei, se 35s kulkeva Marino Swing onkin yht'äkkiä hengenvaarallinen laite, mitä se toki väärissä käsissä onkin, mutta niin on edelleen laillinen 50s kulkeva 16-jalkainen Argokin.

        Onneksi tuo rajoitus ei käytännössä koske vanhoja veneitä, koska niiden tehoraja selviää vain tyyppikilvestä (jos sellaista edes on), eikä trafi tiedä mitä siinä lukee.


      • Eikorrelaatiota
        jak_pdmg kirjoitti:

        Mitä sitten? Oikeasti turvattomia veneitä ja esim. vesijettejä saa edelleen ostaa kuka tahansa (ja niillä saa ajaa 0.99 promillessa), kuten myös alle kolmessa sekunnissa sataan kiihtyviä moottoripyöriä, eikä hengenvaarallisia urheilulajeja kuten motocross, enduro ja ralli mitenkään rajoiteta. Siihen nähden tämä(kin) rajoitus on naurettavaa pelleilyä.

        Mutta ei, se 35s kulkeva Marino Swing onkin yht'äkkiä hengenvaarallinen laite, mitä se toki väärissä käsissä onkin, mutta niin on edelleen laillinen 50s kulkeva 16-jalkainen Argokin.

        Onneksi tuo rajoitus ei käytännössä koske vanhoja veneitä, koska niiden tehoraja selviää vain tyyppikilvestä (jos sellaista edes on), eikä trafi tiedä mitä siinä lukee.

        Vaikka ISIS tappaa ihmisiä, meillä on silti turvavyöpakko.

        Et ehkä ymmärrä ironiaa, mutta vääryyksiä ei voi perustella sillä, että tapahtuu suurempia vääryyksiä. Samaten turvallisuutta voi lisätä, vaikka kaikkiin asioihin ei voisi puuttua. Turvallisuus lisääntyy moottorirajoituksella vaikka Argo on laillinen. Asioilla, katsos, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

        Aivan samalla tavalla turvallisuus lisääntyy turvavyöpakolla, vaikka moottoripyörät eivät ole kiellettyjä.


      • gsdfg
        Eikorrelaatiota kirjoitti:

        Vaikka ISIS tappaa ihmisiä, meillä on silti turvavyöpakko.

        Et ehkä ymmärrä ironiaa, mutta vääryyksiä ei voi perustella sillä, että tapahtuu suurempia vääryyksiä. Samaten turvallisuutta voi lisätä, vaikka kaikkiin asioihin ei voisi puuttua. Turvallisuus lisääntyy moottorirajoituksella vaikka Argo on laillinen. Asioilla, katsos, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

        Aivan samalla tavalla turvallisuus lisääntyy turvavyöpakolla, vaikka moottoripyörät eivät ole kiellettyjä.

        No se tuossa on tietysti hyvä puoli, että ylisuurille koneille ei kovin usein ole tarvetta, tai jos on niin tuon rajoituksen saa monissa tapauksissa kierrettyä "virittämällä" moottori tehokkaampaan rinnakkaismalliin.

        On tosin naurettava väite että turvallisuus lisääntyisi, kun johonkin max 50hp pulpettiveneeseen ei saakaan enää ruuvata täsmälleen samanpainoista 60hp konetta. Voihan sillä ehkä säästyä yksi ihmishenki kerran tuhannessa vuodessa, mutta toisaalta monia taas vituttaa enemmän ja oikeuslaitoksen uskottavuus kärsii.

        Turvavyötä toki käytän ihan vapaaehtoisesti, handfreetä ja pyöräilykypärää en koskaan.


      • OvetLukkoonKengätJalkaan
        gsdfg kirjoitti:

        No se tuossa on tietysti hyvä puoli, että ylisuurille koneille ei kovin usein ole tarvetta, tai jos on niin tuon rajoituksen saa monissa tapauksissa kierrettyä "virittämällä" moottori tehokkaampaan rinnakkaismalliin.

        On tosin naurettava väite että turvallisuus lisääntyisi, kun johonkin max 50hp pulpettiveneeseen ei saakaan enää ruuvata täsmälleen samanpainoista 60hp konetta. Voihan sillä ehkä säästyä yksi ihmishenki kerran tuhannessa vuodessa, mutta toisaalta monia taas vituttaa enemmän ja oikeuslaitoksen uskottavuus kärsii.

        Turvavyötä toki käytän ihan vapaaehtoisesti, handfreetä ja pyöräilykypärää en koskaan.

        Juu ei tarvitse sanoa ettet käytä pyöräilykypärää, se näkyy kirjoituksista. Yleensä ihmiset pitävät huolta arvokkaista asioista.


      • onnettomuustutkinta

    • jak_pdgm

      Onneksi tuokin rajoitus on toki etenkin sisäperäkoneissa helppo kiertää, tai sitten vaan haistattaa trafille vitut ja asentaa rekisteröimättä minkä koneen haluaa. Eihän siitä saa kuin korkeintaan sakot, jos tosi huono tuuri käy.

      • Ajattelitko

        Kohta maksetaan veroa, luultavasti konetehon mukaan, sen jälkeen olet veronkiertäjä. Suomessa veronkiertäjää rangaistaakin vähän kovemmalla kädellä..


      • VittumaisuusKunniaan
        Ajattelitko kirjoitti:

        Kohta maksetaan veroa, luultavasti konetehon mukaan, sen jälkeen olet veronkiertäjä. Suomessa veronkiertäjää rangaistaakin vähän kovemmalla kädellä..

        Suomassa tavallinen ihminen on aina syyllistetty ja rankaistu vähintään maksuilla.


    • Pohjaanmeni

      Vasta viime vuonna ukot lähti Pietarsaaresta Uumajaan hakemaan viinaa. Kohtuulliset aallot, pieni vene, paljon kännisiä äijiä ja liian tehokas kone, 70hv. Meripelastus kävi niille ehdottamassa ettei lähtis. Onneksi joku sukulainen oli niille antanut vanhoja raketteja, niistä kolmas oli toiminut ja meripelastajat kävivät poimimassa ukot päin mailin päässä rannasta. Tarinan opetus: päätä sopiva koneteho kännissä, silloin suomalainen mies on erehtymätön.

    • Vittuuntunutveneilijä

      Ei onnistu!
      Kokeilin rekisteröidä vator 14r veneen 40hv vanhalla marinerilla.
      Ei onnistunut, pyysivät lisäselvitystä tai vaihtaa koneen pienemmäksi.
      Trafi pilannut ennen toimivan systeemin, vanhoihin rekistöintiin ne ei puutu.
      Nyt ei auta muu kuin ajella rekisteröimättömällä veneellä tai vaihtaa tuhnuun 20hv
      koneeseen.

      • Moponvirittäjät

        Vator 14 onkin aika hirveä vene ajaa jo 20 heppaisellakin koneella kun tuppaa leikkaamaan vähän jyrkemmissä käännöksissä eikä se peräkään oikeen kanna ylipainvaa konetta. Moposta ei saa kyykkypyörää vain konetta isompaan vaihtamalla.


    • Ei_mulla_muuta

      Ihanat suomalaiset naapurikateet ihmiset itkee joka asiasta. V*** kukkahatut !

    • Harmistunut

      Josvene on rekiseröity ennen2007 niin onnistuu.

    • emmätajuanäitä

      Mistähän ne noi tiedot ottaa? Maistraatin paperissa ei tietoa ollut ja virkailija kysyi minulta että mikä on maksimiteho. Mietin hetken että sanoisinko 1000hv kun virkailija sanoi että jotain tähän on laitettava tai muuten homma tyssää tähän. Vedin hatusta 260hv mutta sitten kun veneen rekisteritodistus saapui niin siinä oli 230hv, mistä lie tiedon ottaneet.

      • Myrtsikka

        Varmaan venelehden vuosijulkaisuista. Ihan totta! Mikäli sattuu olemaan noita vuosien takaa niin siellä näkyy aika kattavasti tehosuositukset ja jopa venearvostelujakin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe