Meijerit Tampereella 50-luvulla?

Vanhoja_muistellen

Kuka tietää/muistaa, mikä meijeriliike oli keskustassa, tietojeni mukaan Hallituskadun ja Näsilinnankadun kulmassa.

28

3422

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnMilläänMuista

synnyin vasta 1955. Valion vaniljajäätelöä kuitenkin myytiin litran pyöreäpohjaisissa tetroissa. Olin silloin neljän vanha ja jäi mieleen se oikea vaniljan maku. Meijereistä en tiedä mitään...

• mahdotonta.on

Tetra ei voi olla pyöreäpohjainen. Ei edes heksa. Ne on kaikki kulmikkaita. Epäilen vahvasti, että olet nainen

• Vanhoja_muistellen

Kyselen vaan, kun olen ollut pieni nöösi siihen aikaan ja etsin juuriani. Lisäkysymys: onko Wigrenin makkaratehdas ollut Näsilinnnakadulla joskus 1950-luvun alkupuolella?

• hegulitre

joo ja viinakauppa oli Hämeenpuistossa, vastapäätä Metsoa.... :-D

• äölkjhäölkjh

Sinähän sen tiedät, vanha juoppo jo 50-luvulla....

• näinkösemenee

Määkin tiärän sen viinakaupan ooks mäkin juoppo.

• vaari70v
        näinkösemenee kirjoitti:

Määkin tiärän sen viinakaupan ooks mäkin juoppo.

Jokin teurastamo tai lihanleikkaamo oli niillä seuduilla. Saattoi olla makkaratehdas. Oli lopettanut toimintansa joskus 1955. Sisäpihalla oli lato, sen sahajauhokasoilla pompittiin. Seikkailtiin myös kellareissa. Hyi helevetti.

• aatteeen.voima

Osuusliike Voiman meijeri oli siellä ja maidon lähettäjinä olivat
      maakunnan pikkutilat joilla ei ollut maidonjäähdytysjärjestelmiä
      ja niitä pikku tilkkasia ajettiin keräämässä pitkiä matkoja ennen
      meijerille tuloa joten maito oli valmista kirnuttavaksi heti
      meijerille saapuessaan.

• MatoPois

älkää olko tietävinänne! Ette mitään tiedä! Ihan ootte hulluja kaikki!

• KivatTissit

Äitellä oli hyvät "meijerit" tuohon aikaan.. :-)

• Anonyymi

Siihen aikaan oli kaikilla vielä luomumeijerit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siihen aikaan oli kaikilla vielä luomumeijerit.

Mustajärvi lauloi:

No Ukkometson Liisaa me katsellaan
        Kun viinaa juodaan ja me tullaan humalaan
        Liisalla on povi, kuin kuninkaitten hovi
        Sen edessä on pakko kumartaa

• MuuttunutTampere

Osuusliike Voiman meijeri toimi 50luvulla Ala-Järvensivulla ja kahvinpaahtimo jossain Rautatien kadulla.
      Kyllä kai siellä oli myös muiden meijereitäkin lähitienoilla,sillä pitihän Tuotantokin jostain maitonsa saada kauppoihinsa.Käykää kirjastossa lukemassa Tampereen historiaa,sieltä varmaan tietoa löytyy.

• Tiedon

Valion meijeri oli Satakunnankadun rautatien puoleisessa päässä, Tampereen Meijeriliike, ortodoksikirkon vieressä, Voiman meijeri Tehdaskadulla, Iidesrannassa, Tammelan meijeri Osmonmäellä. Wigrenin makkaratehdas oli alkuaan Näsilinnankadulla, siirtyi Nekalaan Vihiojantielle ja sieltä Sarankulmaan. Tiedot Tampereen Historia 4 Kirjasta.

• maitokuski

Hallituskadulla toimi Meijeriliike Yrjö Järvinen Oy. Nykyist SOKOS tavarataloa vastapätä.

• maitokuskin_poika

Kiitos! Kesti hetken aikaa, mutta tämä vastaus vahvisti omaa käsitystäni. Yrjö järvinen sen täytyi olla.

• Maitokuski

Hyvä että olin avuksi. Iskä autoili sinne maitoa 50-60 luvulla, olin usein mukana ""repsikkana"". Oliskohan kellään kuvia tai muuta tietoa Yrjö Järvinen Oy:stä???? Oli tietääkseni myös myymälöitä eri puolilla Tamperetta.

• maitokuski

Lisäys edelliseen. Yksityisviestejä voi lähettää [email protected]
        50-60 luvun maidonajoa muistellen

• Anonyymi
        Maitokuski kirjoitti:

Hyvä että olin avuksi. Iskä autoili sinne maitoa 50-60 luvulla, olin usein mukana ""repsikkana"". Oliskohan kellään kuvia tai muuta tietoa Yrjö Järvinen Oy:stä???? Oli tietääkseni myös myymälöitä eri puolilla Tamperetta.

Hei, oletko löytänyt kuvia tai lisää tietoa tästä Yrjö Järvisen meijeristä? Täällä toinen historiaa tutkiva ja aiheesta kiinnostunut.

• onkerrostaloja

Ainakin pääpostin vieressä nykyisen Postikadun varrella oli Valion meijeri ja Koskenlaskijatehdas. Katu oli silloin ylösasti läpiajettava ja nimeltään Huhtimäenkatu.

• hinkit

Kalevassa oli yks likka mil oli ihan hirveet meijerit

• Sammonkatu 56 meijeri myös jossain vaiheessa,mikähän se

• maitokuski

Tammelan Meijeri Oy toimi Sammonkadulla 1950-luvun loppupuolelta kunnes lopetti joskus 1970-luvulla (vai oliko jo 1960-luvun lopulla).
        Sitä ennen toimi Tammelassa (Tampereelle) vuosikymmenien ajan.
        MUISTAAKSENI !!??

• Anonyymi
        maitokuski kirjoitti:

Tammelan Meijeri Oy toimi Sammonkadulla 1950-luvun loppupuolelta kunnes lopetti joskus 1970-luvulla (vai oliko jo 1960-luvun lopulla).
        Sitä ennen toimi Tammelassa (Tampereelle) vuosikymmenien ajan.
        MUISTAAKSENI !!??

Joo. Tammelan meijeri oli osoitteessa Pohjolankatu 18.

• Anonyymi

Tammelan Meijeriliike

• Anonyymi

Järvisen meijeri.

• Nekalassa Ahotie 46 Jokipohjantien kulmauksessa oli muinoin Tammelan meijeri, ainakin 50-luvulla. Nyt sen tiloissa on baari Katiska, jossa muutama päivä sitten mies rusikoi kolme henkilöä sairaalakuntoon.
      Myymälään mentiin kahdesta vasemman puoleisesta ovesta ja kolmas oikeanpuoleinen ovi oli kirjakauppa, joka oli väliseinällä eristetty omaksi tilakseen. En tiedä onko väliseinä vielä kun en ole käynyt paikalla Katiskan aikana, se kolmas ovikaan ei taida olla käytössä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      215
      4118
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      65
      2624
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2381
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2313
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1541
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      516
      1323
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1306
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1287
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      75
      1253
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1176
    Aihe