Tarvitko nastoja?

kitkaguru

Jälleen alkaa "talvi" kääntymään keväälle ja jälleen täytyy todeta ettei tänäkään talvena ollut mitään tarvetta nastarenkaille täällä etelässä.
Jotkut sankarit on rouhineet jo 5 kuukautta tuota kallista asfalttia tomuksi ja lietteeksi joka tarttuu kuin tauti autojen pelteihin.
Urat teissä on niin syvät, että melkein voisi uida niissä kun ne on veden ja tuon lietteen täyttämät.
Surullista kun tätä teiden tuhoamista jatkuu vielä vähintään 2 kuukautta kun eihän niitä jyrsimiä voi vaihtaa ennen kuin on pakko.

52

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvävaan

      teiden jyrsimisellä on työllistävä vaikutus ja saapahan jotain vbastinetta kalliille polttoaineverolle...
      Eikä väliä lunta vai ei, suola paljastaa aina asfaltit

      • EI TODELLAKAAN TARVITA


      • ei.kysytty.mitään
        autoilija kirjoitti:

        EI TODELLAKAAN TARVITA

        Sinulta palstapelle ei kysytty mitään, taaskaan.


    • kolme_pelleä

      Taas lepuuttajapelleltä erittäin surkea provo, näin nastarenkaita käyttävänä voin todeta että kyllä on ollut Etelä-Suomessa nastakelejä aivan riittämiin, ei ole todellakaan turha valinta, jäiset ja märät pikkutiet ovat elementti nastoille. Toki isommillakin teillä on erittäin usein keli nastoja vaativa, sen tietää kun ajelee eikä makaa sohvalla, kuten varmaan aloittaja tekee kun ei tiedä todellisia olosuhteita.

      • Nastookato

        Äläs ny, kato alottaja on se joka ajaa tilanteen (lue ajotaitonsa) vaatimalla tavalla muuta liikennettä hitaammin tien tukkeena. Vähän lunta tiellä niin vauhti putoo ja suola-autolle näytetään peukkua. Olis hauska nähdä tuo pelle, varmaan vahtaa jokaisen renkaita parkkipaikoilla.


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Senkö takia pitää tiet rouhia pilalle, jos talvella on muutamana päivänä vähän liukkaampaa, just joo. Kuten aloittaja sanoi, ei nastoja ole taaskaan tarvittu. Tulin juuri Tampereelta stadiin eikä olisi edes kitkoja tarvittu tuolla kelillä. Tiet järkyttävässä kunnossa myös Tampereella, joten kiitos kovasti nastaurpot.


      • olethan.vammainen
        vajaalla.mennäänaidosti kirjoitti:

        Senkö takia pitää tiet rouhia pilalle, jos talvella on muutamana päivänä vähän liukkaampaa, just joo. Kuten aloittaja sanoi, ei nastoja ole taaskaan tarvittu. Tulin juuri Tampereelta stadiin eikä olisi edes kitkoja tarvittu tuolla kelillä. Tiet järkyttävässä kunnossa myös Tampereella, joten kiitos kovasti nastaurpot.

        Mitäs helevettiä sinä täysvajakki stadissa teet, olisit pysynyt vaan Vammalassa.


      • OpelKadetE

        Kyllä on nastoista ollut hyötyä jopa PK-seudulla tänä talvena. Viikko sitten ei olisi kitkoilla päässyt Nuuksiosta pois. Autona etuveto ilman elektronisia apulaitteita. Sivutie oli jäässä ja vesi vielä jään päällä.
        Toki suuren osan talvesta olisi kitkoillakin pärjännyt, mutta minä ainakaan en viitsi päivittäin vaihtaa rengastusta ja kahta autoa ei ole vara pitää. Autolla pitää kuitenkin päästä ajamaan joka kelissä, kitkat ei vaan pidä tuollaisessa erikoistilanteessa joten nastarengas on parempi tuohon käyttöön.
        Ja nyt lomareissulla taas huomaa, että kitkoilla olisi näillä sivuteillä ojassa ilman ajonvakautusjärjestelmää.
        Renkaat kannattaa siis valita auton ja käyttötarpeen mukaan. Vanha auto jolla ajetaan myös sivuteitä niin nastarengas on paras. Uudehko auto ESPllä yms järjestelmillä jolla ajetaan lähinnä taajamassa niin kitkarengas on hyvä vaihtoehto.
        Aina ne urat tiessä on pienempi vahinko kuin se, että auto täynnä porukkaa ajaa tieltä ulos kun erikoistilanteessä ei kitkarenkaassa riittänyt pito. Noin voi käydä jopa rauhalliselle kuljettajalle, ja nettiin tulee uutinen kun 5 ihmistä menehtyi liikenteessä. Eikä nastarengas ole ainoa syy niihin uriin.


      • OpelKadetE kirjoitti:

        Kyllä on nastoista ollut hyötyä jopa PK-seudulla tänä talvena. Viikko sitten ei olisi kitkoilla päässyt Nuuksiosta pois. Autona etuveto ilman elektronisia apulaitteita. Sivutie oli jäässä ja vesi vielä jään päällä.
        Toki suuren osan talvesta olisi kitkoillakin pärjännyt, mutta minä ainakaan en viitsi päivittäin vaihtaa rengastusta ja kahta autoa ei ole vara pitää. Autolla pitää kuitenkin päästä ajamaan joka kelissä, kitkat ei vaan pidä tuollaisessa erikoistilanteessa joten nastarengas on parempi tuohon käyttöön.
        Ja nyt lomareissulla taas huomaa, että kitkoilla olisi näillä sivuteillä ojassa ilman ajonvakautusjärjestelmää.
        Renkaat kannattaa siis valita auton ja käyttötarpeen mukaan. Vanha auto jolla ajetaan myös sivuteitä niin nastarengas on paras. Uudehko auto ESPllä yms järjestelmillä jolla ajetaan lähinnä taajamassa niin kitkarengas on hyvä vaihtoehto.
        Aina ne urat tiessä on pienempi vahinko kuin se, että auto täynnä porukkaa ajaa tieltä ulos kun erikoistilanteessä ei kitkarenkaassa riittänyt pito. Noin voi käydä jopa rauhalliselle kuljettajalle, ja nettiin tulee uutinen kun 5 ihmistä menehtyi liikenteessä. Eikä nastarengas ole ainoa syy niihin uriin.

        Hitto kun en ollut (reilu) viikko sitten Nuuksion suunnalla. Mutta 50 kilometrin päässä siitä pärjäsi kitkarenkailla oikein hyvin. Jäätä oli ja vettä siinä päällä täälläkin, joten siitä nyt tuskin oli kyse. Ylämäki oli jyrkkä ja liukas, joten kaasua piti annostella normaali varovaisemmin. Ylös meni auto kuitenkin, eikä edes vetoluistonesto ehtinyt tilanteeseen puuttumaan. Tosin auto on takavetoinen, mikä tietysti auttaa hieman tuossa tilanteessa, mutta kyllä tuosta on etuvetoisellakin ylös menty.

        Vielä ei ole löytynyt sitä tilannetta, jossa kitkarengas ei olisi riittävä. Useimmiten se on hyvä tai paras vaihtoehto.


      • OpelKadetE
        TheRat kirjoitti:

        Hitto kun en ollut (reilu) viikko sitten Nuuksion suunnalla. Mutta 50 kilometrin päässä siitä pärjäsi kitkarenkailla oikein hyvin. Jäätä oli ja vettä siinä päällä täälläkin, joten siitä nyt tuskin oli kyse. Ylämäki oli jyrkkä ja liukas, joten kaasua piti annostella normaali varovaisemmin. Ylös meni auto kuitenkin, eikä edes vetoluistonesto ehtinyt tilanteeseen puuttumaan. Tosin auto on takavetoinen, mikä tietysti auttaa hieman tuossa tilanteessa, mutta kyllä tuosta on etuvetoisellakin ylös menty.

        Vielä ei ole löytynyt sitä tilannetta, jossa kitkarengas ei olisi riittävä. Useimmiten se on hyvä tai paras vaihtoehto.

        No kokeile jyrkkää ylämäkeä joka on täysin jäässä ja vesi päällä ajaa kitkoilla kun kytkin on hajoamispisteessä. Tuo ilman, että on tilaa kiihdyttää vauhtia ennen mäkeä. Nastarenkaillakin sai olla tarkkana kaasun kanssa. Johtuen osittain siitä, että kytkin luisti niin maan perqeleesti.
        Toki TheRat sinä kun olet se Suomen paras kuski niin sinähän pärjäisit vaikka kesärenkailla koko talven jopa lapissa. Minä itse olen vain alta 30-kymppinen mies joka ei ole ajanut yhtäkään kolaria, tai saanut edes sakkoja. Joten minä valitsen autoni renkaat sen mukaan mikä auto minulla on alla ja millaiseen ajoon tarvitsen auton.
        Olen ajanut sekä kitkoilla että nastoilla ja voin sanoa, että kitkoilla pärjää suurimman osan talvesta, mutta erikoistilanteet joita on 4-10 talvessa vaatii nastarenkaat. Tämä siis omien kokemusten mukaan. Olihan se tosin mielenkiintoista kerran kun joutui kävelemään 15 kilometriä koska kitkarenkailla varustetulla autolla jäi jäiseen metsätien mäkeen sutimaan.
        No mutta kuitenkin jokainen saa itse miettiä mitkä renkaat autoonsa laittaa. Itse suosin ns laatumerkin kumeja, oli ne sitten kitkat tai nastat. Kannattaa myös ainakin yrittää ymmärtää, että nasta renkaat ei ole ainoa syy niihin teiden uriin ja tiepölyyn.


      • OpelKadetE kirjoitti:

        No kokeile jyrkkää ylämäkeä joka on täysin jäässä ja vesi päällä ajaa kitkoilla kun kytkin on hajoamispisteessä. Tuo ilman, että on tilaa kiihdyttää vauhtia ennen mäkeä. Nastarenkaillakin sai olla tarkkana kaasun kanssa. Johtuen osittain siitä, että kytkin luisti niin maan perqeleesti.
        Toki TheRat sinä kun olet se Suomen paras kuski niin sinähän pärjäisit vaikka kesärenkailla koko talven jopa lapissa. Minä itse olen vain alta 30-kymppinen mies joka ei ole ajanut yhtäkään kolaria, tai saanut edes sakkoja. Joten minä valitsen autoni renkaat sen mukaan mikä auto minulla on alla ja millaiseen ajoon tarvitsen auton.
        Olen ajanut sekä kitkoilla että nastoilla ja voin sanoa, että kitkoilla pärjää suurimman osan talvesta, mutta erikoistilanteet joita on 4-10 talvessa vaatii nastarenkaat. Tämä siis omien kokemusten mukaan. Olihan se tosin mielenkiintoista kerran kun joutui kävelemään 15 kilometriä koska kitkarenkailla varustetulla autolla jäi jäiseen metsätien mäkeen sutimaan.
        No mutta kuitenkin jokainen saa itse miettiä mitkä renkaat autoonsa laittaa. Itse suosin ns laatumerkin kumeja, oli ne sitten kitkat tai nastat. Kannattaa myös ainakin yrittää ymmärtää, että nasta renkaat ei ole ainoa syy niihin teiden uriin ja tiepölyyn.

        > No kokeile jyrkkää ylämäkeä joka on täysin jäässä ja
        > vesi päällä ajaa kitkoilla kun kytkin on hajoamispisteessä.

        En yleensä aja autoilla, jotka ovat hajoamispisteessä, ainakaan olennaisten osien suhteen. Taitaa kyllä olla toinen meikkipeilin valo pimeänä ja olen sen vaihtamista suunnitellut. Lisäksi nykyisessä autossa on automaatti, joka kyllä tekee liukkaalla ajamisesta hankalampaa, mutta toisaalta poistaa tuon kytkinongelman.

        Sanoisin, että sinun ongelmasi ei ole väärä rengastus, vaan viallinen auto.

        > Toki TheRat sinä kun olet se Suomen paras kuski niin sinähän
        > pärjäisit vaikka kesärenkailla koko talven jopa lapissa

        Luultavasti pärjäisin, mutta vauhtia pitäisi kyllä tiputtaa pirun paljon. Mielummin kitkarenkaat, niin voi ajella liikennevirran mukana ilman ongelmia.

        En tosin ole Suomen paras kuski, ainakaan toivottavasti.

        > erikoistilanteet joita on 4-10 talvessa vaatii nastarenkaat.

        Olet kyllä erittäin huono kuski, jos ajoit kitkarenkailla 4-10 onnettomuutta talvessa. Vai eikö niitä nastoja vaadittukaan? Jos et taas uskaltanut liikkeelle, niin sittenhän et tiedä, vaadittiinko niitä nastoja vai ei. Helppoa...

        Tiesithän, kun sinulla kerran kitkoista on kokemusta, että kitkan pito paranee nastaa enemmän renkaan lämmetessä? Tästä on oikeasti hyötyäkin. Heti liikkeelle lähdettäessä kun on kaikkein huonoin pito, niin tulee ajeltua rauhallisemmin vaikka pito paraneekin ensimmäiset kilometrit... No jaa, tuskin sinulla kitkoista on oikeasti kokemuksia, sen verran kaukana todellisesta elämästä juttusi ovat. Tai sitten on alla ollut jotkut keskieuroopan talviin suunnitellut "kitkat". Kyllä minunkin kesärenkaistani M S -merkintä löytyy. En silti niillä lähtisi talvea sompailemaan.


      • OpelKadetE
        TheRat kirjoitti:

        > No kokeile jyrkkää ylämäkeä joka on täysin jäässä ja
        > vesi päällä ajaa kitkoilla kun kytkin on hajoamispisteessä.

        En yleensä aja autoilla, jotka ovat hajoamispisteessä, ainakaan olennaisten osien suhteen. Taitaa kyllä olla toinen meikkipeilin valo pimeänä ja olen sen vaihtamista suunnitellut. Lisäksi nykyisessä autossa on automaatti, joka kyllä tekee liukkaalla ajamisesta hankalampaa, mutta toisaalta poistaa tuon kytkinongelman.

        Sanoisin, että sinun ongelmasi ei ole väärä rengastus, vaan viallinen auto.

        > Toki TheRat sinä kun olet se Suomen paras kuski niin sinähän
        > pärjäisit vaikka kesärenkailla koko talven jopa lapissa

        Luultavasti pärjäisin, mutta vauhtia pitäisi kyllä tiputtaa pirun paljon. Mielummin kitkarenkaat, niin voi ajella liikennevirran mukana ilman ongelmia.

        En tosin ole Suomen paras kuski, ainakaan toivottavasti.

        > erikoistilanteet joita on 4-10 talvessa vaatii nastarenkaat.

        Olet kyllä erittäin huono kuski, jos ajoit kitkarenkailla 4-10 onnettomuutta talvessa. Vai eikö niitä nastoja vaadittukaan? Jos et taas uskaltanut liikkeelle, niin sittenhän et tiedä, vaadittiinko niitä nastoja vai ei. Helppoa...

        Tiesithän, kun sinulla kerran kitkoista on kokemusta, että kitkan pito paranee nastaa enemmän renkaan lämmetessä? Tästä on oikeasti hyötyäkin. Heti liikkeelle lähdettäessä kun on kaikkein huonoin pito, niin tulee ajeltua rauhallisemmin vaikka pito paraneekin ensimmäiset kilometrit... No jaa, tuskin sinulla kitkoista on oikeasti kokemuksia, sen verran kaukana todellisesta elämästä juttusi ovat. Tai sitten on alla ollut jotkut keskieuroopan talviin suunnitellut "kitkat". Kyllä minunkin kesärenkaistani M S -merkintä löytyy. En silti niillä lähtisi talvea sompailemaan.

        Tarkoitin erikoistilanteilla jäistä metsätietä, jäisellä tiellä tapahtuvaa hätäväistöä ja hätäjarrutusta (näitä tilanteita voi parhaiten välttää pitämällä turvaväliä), todella jäiset risteys-alueet yms. Näissä tilanteissa nastarengas antaa pienen, mutta monesti ratkaisevan edun kitkarenkaaseen nähden.
        Ainuttakaan onnettomuutta en ole tähän mennessä ajanut, oli alla sitten kitkaa, nastaa tai kesällä kesäfillaria, tosin aikanaan mopolla kaaduin talvella kesärenkailla. Autolla ajan lähes päivittäin. Omassa ajossa joutuu käydä myös noilla jäisillä metsäteillä, joten päädyin nastarenkaisiin. Toissapäivänä oli lähellä, että olisi tullut peurakolari jäisellä tiellä, mutta osittain nastarenkaiden avustuksella väistö onnistui.
        Tuli laitettua muuten autoon uusi kytkin. Myönnetään, että loppuun kuluneella kytkimellä ei kannata ajaa (ainakaan liikenteen seassa). En vaan voinut jättää autoa 3-viikoksi parkkiin odottamaan uutta kytkintä.
        Huom minun mielestä renkaat kannattaa valita auton ja käyttötarpeen mukaan. Kaksiveto jolla ajetaan myös jäisillä metsäteillä nastarengas vaan toimii parhaiten. Auto jolla ajetaan lähinnä taajamassa tai matka-ajoa hyväkuntoisilla teillä kitkarengas taas toimii vähintään yhtä hyvin kuin nasta. En muuten ole ajanut keski-Euroopan kitkoilla talvikelissä, vaan ihan Nokian renkaiden pohjois-Euroopan versioilla.


      • OpelKadetE kirjoitti:

        Tarkoitin erikoistilanteilla jäistä metsätietä, jäisellä tiellä tapahtuvaa hätäväistöä ja hätäjarrutusta (näitä tilanteita voi parhaiten välttää pitämällä turvaväliä), todella jäiset risteys-alueet yms. Näissä tilanteissa nastarengas antaa pienen, mutta monesti ratkaisevan edun kitkarenkaaseen nähden.
        Ainuttakaan onnettomuutta en ole tähän mennessä ajanut, oli alla sitten kitkaa, nastaa tai kesällä kesäfillaria, tosin aikanaan mopolla kaaduin talvella kesärenkailla. Autolla ajan lähes päivittäin. Omassa ajossa joutuu käydä myös noilla jäisillä metsäteillä, joten päädyin nastarenkaisiin. Toissapäivänä oli lähellä, että olisi tullut peurakolari jäisellä tiellä, mutta osittain nastarenkaiden avustuksella väistö onnistui.
        Tuli laitettua muuten autoon uusi kytkin. Myönnetään, että loppuun kuluneella kytkimellä ei kannata ajaa (ainakaan liikenteen seassa). En vaan voinut jättää autoa 3-viikoksi parkkiin odottamaan uutta kytkintä.
        Huom minun mielestä renkaat kannattaa valita auton ja käyttötarpeen mukaan. Kaksiveto jolla ajetaan myös jäisillä metsäteillä nastarengas vaan toimii parhaiten. Auto jolla ajetaan lähinnä taajamassa tai matka-ajoa hyväkuntoisilla teillä kitkarengas taas toimii vähintään yhtä hyvin kuin nasta. En muuten ole ajanut keski-Euroopan kitkoilla talvikelissä, vaan ihan Nokian renkaiden pohjois-Euroopan versioilla.

        Ymmärsin tämän nyt niin, että joudut hätäväistöihin / hätäjarrutuksiin 4-10 kertaa vuodessa — ja aina jäisellä metsätiellä? Sanoisin, että onnettomuuteen joutumattomuutesi taitaa olla lähinnä tuuria, tai sitten sinulla on hyvin erilainen käsitys kuin minulla hätätilanteista. Itselläni on pääsääntöisesti ruuhkasuomessa takana noin 600 000 kilometriä ajoa, enkä ole kertaakaan joutunut tekemään hätäväistöä (kerran pientareelle, kun moottoritiellä eräs halusi vaihtaa kaistaa päälleni, mutta sekin hallitusti ja rauhallisesti). Hätäjarrutuksia on muutama tullut ja niiden lopuksi olen sitten ohjannut tiellä olevasta esteestä pari kertaa sivuun, mutta kun jarrutuksen aloittamisesta on kulunut jo useampi sekunti, ei minusta enää voi puhua hätäväistöstä.

        Mutta jos koet tarvitsevasi nastoja noissa oloissa, olet varmaan oikeassa. Toisaalta, saisit vähintään saman turvallisuusvaikutuksen laskemalla nopeutta luokkaa 5 km/h, niinä päivinä kun olosuhteet ovat kitkoille ne kaikkein pahimmat. Taipumuksesi joutua hätätilanteisiin kylläkin kertoo siitä, ettei nopeuden laskeminen kuulu ajotyyliisi.


      • OpelKadetE
        TheRat kirjoitti:

        Ymmärsin tämän nyt niin, että joudut hätäväistöihin / hätäjarrutuksiin 4-10 kertaa vuodessa — ja aina jäisellä metsätiellä? Sanoisin, että onnettomuuteen joutumattomuutesi taitaa olla lähinnä tuuria, tai sitten sinulla on hyvin erilainen käsitys kuin minulla hätätilanteista. Itselläni on pääsääntöisesti ruuhkasuomessa takana noin 600 000 kilometriä ajoa, enkä ole kertaakaan joutunut tekemään hätäväistöä (kerran pientareelle, kun moottoritiellä eräs halusi vaihtaa kaistaa päälleni, mutta sekin hallitusti ja rauhallisesti). Hätäjarrutuksia on muutama tullut ja niiden lopuksi olen sitten ohjannut tiellä olevasta esteestä pari kertaa sivuun, mutta kun jarrutuksen aloittamisesta on kulunut jo useampi sekunti, ei minusta enää voi puhua hätäväistöstä.

        Mutta jos koet tarvitsevasi nastoja noissa oloissa, olet varmaan oikeassa. Toisaalta, saisit vähintään saman turvallisuusvaikutuksen laskemalla nopeutta luokkaa 5 km/h, niinä päivinä kun olosuhteet ovat kitkoille ne kaikkein pahimmat. Taipumuksesi joutua hätätilanteisiin kylläkin kertoo siitä, ettei nopeuden laskeminen kuulu ajotyyliisi.

        No sinä taidat olla aika paha kitkafanaatikko kun et haluakaan ymmärtää mitä tarkoitan. Minusta taas renkaat kannattaa valita auton ja käyttötarpeen mukaan. Useimpiin käyttö tarpeisiin kitkarengas on riittävä, mutta omaan käyttöön nastarengas on parempi. Ottaen huomioon missä joudun ajamaan. Toki jos minulla olisi nelivetoauto elektronisin apulaittein niin kitkoillakin pärjäisi. Minullahan on nyt 90-luvun etuvetoinen auto ilman mitään apulaitteita.
        Metsätiet joilla joudun ajamaan on sellaisia joissa vauhti on korkeintaan 15-20 km tunnissa. Tuokin vauhti vain kiihdyttäessä jäiseen ylämäkeen. Itä- ja Pohjois-Suomessa on noita metsän eläviä hiukan PK-seutua enemmän. Noilla seuduilla tulee noin puolet minun ajosta, loppu PK-seudulla jossa pärjää kitkoilla, kun Nuuksion hiekkateitä pahempaan maastoon tarvitse mennä.
        Tuo on muuten hyvä neuvo hidastaa hiukan vauhtia talvi kelissä, olen toiminut tuolla tavalla, tosin kun se hirvi tulee yhtäkkiä eteen 80km/h rajoitus alueella niin siinä on leikki kaukana oli alla sitten mitkä renkaat vain. Vauhtia minulla pahassa kelissä 80km/h rajoituksella on noin 70km/h, erittäin pahassa kelissä maks 40km/h.
        Missä kohden muuten kirjoitin että hätätilanteita on 4-10? Mielestäni kirjoitin, että tilanteita joissa nastarenkaista on merkittävä hyöty on tuo 4-10. Hirvi-eläimiä joutuu aina välillä väistämään, ompa sitä joskus karhuakin pitänyt väistää toki kevät aikaan kun alla on jo kesärengasta. Espoossa taas on jäisellä risteys-alueella lapsi tullut pulkalla ajoradalle, varmasti täpärin väistö mitä on minulla tullut. Vauhti oli noin 30km/h 40 alueella.


      • OpelKadetE

        Muuten TheRat jos minun ajotyyliin kuuluisi kaahaaminen ja muuten agressiivinen ajo niin miten selität sen, että minulle ei ole tullut yhtäkään sakkoa. Ei edes tolpasta.
        Minä ajan ennakoiden, ottamatta riskejä liikenteessä. Kortti ollut vuodesta 2007. Tarkkaa ajomäärää vaikea sanoa, vuodessa tullut 20000 - 45000km vuodesta riippuen.
        Ja muutenkin nastarenkaiden tarpeen kirjoitin muotoon erikoistilanteet, sisältäen vaaratilanteet (en nyt kaikkia vaaratilanteita jaksa eritellä) sekä erittäin jäiset risteykset ja jäisen metsätien ylämäen.


      • OpelKadetE kirjoitti:

        Muuten TheRat jos minun ajotyyliin kuuluisi kaahaaminen ja muuten agressiivinen ajo niin miten selität sen, että minulle ei ole tullut yhtäkään sakkoa. Ei edes tolpasta.
        Minä ajan ennakoiden, ottamatta riskejä liikenteessä. Kortti ollut vuodesta 2007. Tarkkaa ajomäärää vaikea sanoa, vuodessa tullut 20000 - 45000km vuodesta riippuen.
        Ja muutenkin nastarenkaiden tarpeen kirjoitin muotoon erikoistilanteet, sisältäen vaaratilanteet (en nyt kaikkia vaaratilanteita jaksa eritellä) sekä erittäin jäiset risteykset ja jäisen metsätien ylämäen.

        Todetaan nyt kuitenkin, että kaahata voi rajoituksia rikkomattakin. Lisäksi kun oikea poliisin valvonta on käytännössä lopetettu, niin vaikka ylittääkin rajoitukset jatkuvasti, riittää että hidastaa vähän juuri ennen tolppaa (tai vaihtaa toiselle kaistalle), niin eipä välähdä.


      • OpelKadetE
        TheRat kirjoitti:

        Todetaan nyt kuitenkin, että kaahata voi rajoituksia rikkomattakin. Lisäksi kun oikea poliisin valvonta on käytännössä lopetettu, niin vaikka ylittääkin rajoitukset jatkuvasti, riittää että hidastaa vähän juuri ennen tolppaa (tai vaihtaa toiselle kaistalle), niin eipä välähdä.

        Taidat kirjoittaa omasta ajotyylistäsi. Minulla ei ole tarve ajaa ylinopeutta, ja muutenkin sovitan vauhdin tien ja kelin mukaan. Toki monien mielestä se, että ajan 80km/h rajoitus-alueella 80km/h haittaa liikenteen sujuvuutta, ainakin kun katson taustapeiliin. Usein minun taakse kertyy hiukan jonoa, koska tyyliini ei kuulu ylinopeus. Monesti hidastan vauhtia 10-20km/h jos joku roikkuu takapuskurissa kiinni. Antaen mahdollisuuden turvalliseen ohitukseen liikennelakia rikkomatta. Muutenkin kaikki jotka on ollut minun kyydissä kehuvat minua hyväksi ja ennenkaikkea rauhalliseksi kuljettajaksi.
        Poliisi saisi kyllä lisätä valvontaa liikenteessä, ei vaan taida riittää poliisilaitoksilla rahat.


      • OpelKadetE kirjoitti:

        Taidat kirjoittaa omasta ajotyylistäsi. Minulla ei ole tarve ajaa ylinopeutta, ja muutenkin sovitan vauhdin tien ja kelin mukaan. Toki monien mielestä se, että ajan 80km/h rajoitus-alueella 80km/h haittaa liikenteen sujuvuutta, ainakin kun katson taustapeiliin. Usein minun taakse kertyy hiukan jonoa, koska tyyliini ei kuulu ylinopeus. Monesti hidastan vauhtia 10-20km/h jos joku roikkuu takapuskurissa kiinni. Antaen mahdollisuuden turvalliseen ohitukseen liikennelakia rikkomatta. Muutenkin kaikki jotka on ollut minun kyydissä kehuvat minua hyväksi ja ennenkaikkea rauhalliseksi kuljettajaksi.
        Poliisi saisi kyllä lisätä valvontaa liikenteessä, ei vaan taida riittää poliisilaitoksilla rahat.

        Kirjoitin, mutta se on epäolennaista. Minä en kaahaa, vaikka nopusrajoitukset pääasiassa ylitänkin.


    • fggggfddf

      Etelässä ei kyllä osata ajaa autolla huonolla säällä viisi senttiä lunta ja heti kunnon kolareita.

    • MoreControl

      "teiden jyrsimisellä on työllistävä vaikutus ja saapahan jotain vbastinetta kalliille polttoaineverolle..."

      Ei jumalauta mikä trolli. Onko tässä maassa oikeasti sellaisia ihmisiä jotka luulevat että nuo teiden ylläpitohommat loppuisivat kokonaan mikäli nastarenkailla ei ajettaisi? Voin sanoa, että teiden ylläpitoon tulisi melkoisesti enemmän tolkkua ilman nastarenkaita. Viime kesänä pinnoitettu moottoritien pätkä on jo nyt aivan paskana. Ja siihen ei ole kuin yksi ainoa syy. Mikäli tuo syy poistettaisiin, saattaisi tien pinta olla aivan ok vielä useammankin talven.

      Vaikka polttoaineveroa vielä nostettaisiinkin, emme saisi sille mitään vastinetta. Emme saa oikeasti nytkään, emme ainakaan teiden ylläpidon kautta. Kyseinen vero menee ylisuurten julkisten palkkojen maksuun.

      • et.ymmärrä.mitään

        Sinulta ainakin on hävinnyt kyky ymmärtää asioita, todelliisuudentajun keralla.


      • MoreControl
        et.ymmärrä.mitään kirjoitti:

        Sinulta ainakin on hävinnyt kyky ymmärtää asioita, todelliisuudentajun keralla.

        Ja sinulla ne kaikki ovat vahvasti hallussa? Ilman perusteita en usko ollenkaan. Eikä onneksi tarvitsekaan.


      • volvoS40turbo

        Olen samaa mieltä ja jo ensi vuodeksi nastavero 100 € per rengas !!!!!!!!!!!!!


      • GoldenStar

        Kitkojen käyttäjille suolausvero 100€ per rengas


      • MoreControl
        GoldenStar kirjoitti:

        Kitkojen käyttäjille suolausvero 100€ per rengas

        En minä ainakaan eilen pluskelissä ja räntäsateessa tilannut mitään suolausta. Kuitenkin ajoin suola-auton perässä tovin. Ihan ihme touhua sellainen. Ja kitkat ovat alla.

        Tiestö tuhoutuu juuri silloin pahiten kun tie on sula ja märkä jolloin mikään ei suojaa pinnoitetta sitä kuluttavalta mekanismilta. Nasta suolauksen kanssa on tässä tapauksessa kaikkein pahin.


    • Mitäköhäntarvinnut

      Jaa, mitähän sitä nyt tarvitsee ihan oikeasti auton turvavarusteista?

      Nastarenkaat minulla on taas reilun 3-vuoden kitkarenkaiden jälkeen. Paremmat ajaa ja mukavammat, mutta olenko tarvinnut niin en nyt osaa sanoa. Vaaratilanteita ei ole ollut, joten...
      Sama juttu suolauksen kanssa. Sitäkään en ole tarvinnut vaikka suolaa jatkuvasti kylvetään tonnitolkulla rikkomaan asfalttia, en myöskään teiden karhennuksia mekaanisestikaan.

      Turvavöitä en koskaan ole tarvinnyt, kun yhtään kolaria en ole ajanut.
      Turvatyynyäkään en koskaan tarvinnut samasta syystä.
      Luistonestoa en tiedä tarvinneeni turvallisuuden takia
      Jarruassistenttia eli hätäjarrutuksen apuvälinettä en ole tarvinnut


      Itse asiassa muista uudehkon autoni turvavarusteista en tiedä koskaan tarvinneeni. Silti olen tyytyväinen, että sellaisia autossani on vaikka kuinka paljon.

      Jos neliveto luetaan turvallisuutta edistäväksi, niin sitä olen tarvinnut, tosin en tiedä turvallisuuden vuoksi, mutta auraamattoman mökkitien vuoksi.

      • Mitäköhäntarvinnut

        En muuten ole tarvinnut liikennevakuutusta enkä autovakuutustakaan. Ainakin liikennevakuutus voidaan katsoa 'turvallisuushyödykkeeksi'.


      • jäisentien.kulkija
        Mitäköhäntarvinnut kirjoitti:

        En muuten ole tarvinnut liikennevakuutusta enkä autovakuutustakaan. Ainakin liikennevakuutus voidaan katsoa 'turvallisuushyödykkeeksi'.

        Mutta nastoja on monenmonituista kertaa tarvinnut, ilman niitä ei olisi ajosuoritteita tullut.


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Nastarenkaat paremmat ajaa ja mukavammat...hyvä trolli.


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Nastan ovat paremmat ja eritoten hiljaisemmat! Rekat ne urat tekee, eivätkä nastat!


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Ja jotkut ihmiset, jotka muiden nimimerkkiä käyttävät ovat vain "hieman" yksinkertaisia.


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Omistan tämän nimimerkin. Halusit tai et! Olet halba copy!


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Joo olen tutkimuksissani todennut että metrin henkilöautoa leveämpi kuorma-auto mahtuu henkilöauton renkaanjälkiin ja raideleveyteen. Ja kuorma-auton renkaat nekin mahtuvat hyvin teiden uriin vaikka ovat puolet leveämpi kuin henkilöauton rekaat. Enkö olekin nero?


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Ei, kyllä sinä olet ihan ehta vajakki. Äitisi ei ole antanut sinulle huomiota, sen takia haet sitä käyttämällä muiden nimimerkkiä. Olet myös äärimmäisen katkera siitä, että jotkut kykenevät ajamaan kitkoilla. Kyllähän sitä sanotaan, että moni nero on myös hieman hullu, mutta sinä olet ainoastaan hullu.


      • Vitunpelle1

        Ei kait sinua rupea vielä vituttamaan? Eihän????? Sitä minäkin!


      • toopegh
        vajaalla.mennäänaidosti kirjoitti:

        Nastan ovat paremmat ja eritoten hiljaisemmat! Rekat ne urat tekee, eivätkä nastat!

        Miten sä väität että rekat tekee urat?
        selitäppä miten rekan raideväli saadaan samaksi
        kuin henkilöauton raideväli?
        säädetäänkö se kun mennään tielle?
        OOt tollo


      • vajaalla.mennäänaidosti

        Rekat ovat yhtä leveät, kuin henkilöautot. Rekka painaa enemmän, kuin henkilöauto.
        Rekat tekee urat, koska painavat niin paljon.


    • junnu671

      Viikon päästä kesäkumit alle joten rupee oleen tältä talvelta nämä väännöt väännelty.

      • Talvi_Rengas

        Talvirengasfanaatikot vääntää tätä samaa paskaa kesälläkin. Ehkä juhannuksenpyhäpäivät on hiljaisempaa mutta muuten nastat vs. kitkat-kiista jatkuu ja sama levy pyörii muutamien idioottien takia ympäri vuoden. Joillekin vain elämää suurempi asia on naapurin/työkaverin käyttömät talvirenkaat. Jos ne eivät ole samat kuin talvirengasfanaatikolla itsellään on tämä ongelma niin suuri että siitä on pidettävä meteliä aina ja kaikkialla. Talvirengasfanaatikot ovat yksi typerimmistä ihmisryhmistä.


      • Talvi_Rengas

        Minä olen ratkaissut tämän talvirengasongelman omatoimisesti. Takana nastarenkaat ja edessä kitkarenkaat. Nyt ovat kaikki tyytyväisiä.


      • Kesä_ja_Talvi
        Talvi_Rengas kirjoitti:

        Minä olen ratkaissut tämän talvirengasongelman omatoimisesti. Takana nastarenkaat ja edessä kitkarenkaat. Nyt ovat kaikki tyytyväisiä.

        Poliisit ei varmaan kuitenkaan ole tyytyväisiä jos kertomasi rengastuksen näkevät. Katsastusmiehestä puhumattakaan.


    • mukavasti.nastoilla

      Kylläpäs oli taas nastakeli aamulla, peilikirkas jää, lepuuttajapellet eivät tajunneet tilata suolausta aamuksi, hyvä niin, ei kura lentänyt.

      • kitkaguru

        Ai jaa, jäätä tosiaan oli paikoitellen mutta eipä siihen nastoja tarvittu taaskaan etteikö olisi auto pysynyt tiellä. Muuten kyllä kurakin lensi ja oikein huolella kun nämä syvät urat oli loskaa täynnä kun sen verran oli vähän pakkasta ettei olleet jäätyneet.


    • MoreControl

      "Mutta nastoja on monenmonituista kertaa tarvinnut, ilman niitä ei olisi ajosuoritteita tullut."

      Aika monta talvea on tullut kitkojen kanssa edettyä, eikä kertaakaan ole tarvinnut olla liikkelle lähtemättä siksi ettei ole ollut nastoja. Viimeksi kun koeajoin autoliikkeen autoa, niin kas kummaa, autossa oli kitkat alla.

      • olethan.täystumpelo

        Kyllä se on nykyinenkin kotterosi autoliikkeen omaisuutta, ja siihen autoliike on laittanut nastarenkaat alle kun tietää mikä tumpelo olet, tosin niilläkin ajelet kuin päätön kana.


      • MoreControl
        olethan.täystumpelo kirjoitti:

        Kyllä se on nykyinenkin kotterosi autoliikkeen omaisuutta, ja siihen autoliike on laittanut nastarenkaat alle kun tietää mikä tumpelo olet, tosin niilläkin ajelet kuin päätön kana.

        Kuuluisiko tuo nimimerkkisi olla kuitenkin "olenhan.täystumpelo"? Kommentointitasosi on lähinnä epäilyttävää trollailua.


    • Tyttösetti

      Tyttöset tarvitsevat nastarenkaita koska raastava rengasääni tuntuu heistä turvalliselta.

    • nainen_ratissa

      Neljäs talvi kitkoilla Etelä-Suomessa. Työmatkat 50km päivässä tulee ajettua. Hyvin on pärjännyt. Joskus ollut vaikeuksia päästä liikkeelle kotipihan jäiseltä parkkikselta. Kerran meinas mennä tänä talvena 40:n alueella jarrutus pitkäksi kun on olin kääntymässä risteyksessä. Alkavat renkaat vissiin menettää parasta pitoaan vaikka urasyyvyyttä vielä on. Mukavan hiljaiset ovat ajaa, mutta toki pitää olla hereillä, kun kitkojen kanssa ajelee. Seuraavat talvirenkaat ovat myös kitkat.

    • nastakitka

      Kyllä ajan molemmilla ja mitä pohjoisempana käyn sitä varmemmin valitsen nastarenkaat. Toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat. Molemmat ovat tarpeellisia.

    • Vielä reilun kolmen tunnin ajan tarvii nastoja. Siihen asti ne suojaa mua sakoilta. Sen jälkeen on turvallista ajaa taas kesäkumeilla

      PS. Autoni mukana ei tullut kitkoja

      PS1. Tule nyppimään ne nastat pois jos ne sua häirittee :)

    • Nastamössöt

      Suomalaisille on pinttynyt tavaksi ajaa pikku kotteroillaan hirveätä nastarengasmelua tuottanen, pölypilvessä köhien, nastamössölikaisia housunlahketaan häveten ja samalla kiroten teiden huonoa kuntoa ja korkeita autoilun veroja.

    • NastaMulkku

      Kevät alkaa tulla ja ei ole koko talvena ollut olosuhteita että kitkoilla olisi täällä pohjoisessa pärjännyt! Onneksi rouhin tienpintaa sekä jäätä karkeammaksi että kitkalla ajavat pysyvät poissa ojasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      367
      3160
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      310
      1508
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1312
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1311
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1295
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1255
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1145
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1062
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      25
      960
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe