Kauanko lukea lääkiksen pääsykokeeseen?

heepo1

Mielessä lääketieteellisen pääsykokeet. Kertokaa, joilla kokemusta on, että minkä verran lukemista vaaditaan vähintään. Riittääkö pari kuukautta täyspäiväisesti? Lukiossa käyty yks fysiikan ja biologian kurssi, kemiaa ei ollenkaan. Eli nämä tiedot nolla tasolla alkuvaiheessa.

17

6748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amikseen

Olet varmaankin vitsi. Et ole käynyt käytännössä yhtään mitään kursseja, ja ajattelit, että tosta noin vaan parissa kuukaudessa käyt koko pitkän matematiikan ja fysiikan sekä 5 kurssia kemiaa ja biologiaa? Ja olet amiksesta, koska et ole mitään käynyt lukiossa? Pelkkä pitkä matikka ja fysiikka kestää 200 tuntia. Kemia 25 tuntia/5 tuntia per kurssi. Biologiassa saattaa mennä 50 tuntia. Saisit opiskella 14 tuntia päivässä, että ehdit myös kerrata. Enkä usko, että kukaan pystyy opiskelemaan kuutta tuntiaa pidempään päivässä.

• sdafdafds

Et selvästikkään ole yliopistolla käynyt. Joutuu hyvin usein vetämään 10-14 tunnin päiviä, joista suurin osa itsenäistä opiskelua luentojen ulkopuolella. Että ihan mahdollinen tuohon kertaaminen on, mutta jos ei opiskelumotivaatio ja -tekniikat ole kohdallaan jo ennestään niin en suosittelisi edes yrittämään.

• lopeta_

Onko lääkikseen hakeva, "nolla tasolta" lähtevä "yliopistolla käynyt"? Onko minun opiskelutekniikoilla vaikutusta ap:n tekemisiin? Ap on luultavasti ensimmäistä kertaa menossa yliopistoon, onko hän "selvästikään yliopistolla käynyt"?

• Abi2014
        sdafdafds kirjoitti:

Et selvästikkään ole yliopistolla käynyt. Joutuu hyvin usein vetämään 10-14 tunnin päiviä, joista suurin osa itsenäistä opiskelua luentojen ulkopuolella. Että ihan mahdollinen tuohon kertaaminen on, mutta jos ei opiskelumotivaatio ja -tekniikat ole kohdallaan jo ennestään niin en suosittelisi edes yrittämään.

Älä nyt pelottele työmäärällä :D Riippuu täysin alasta ja jossakin vaiheessa hommaan tottuu jolloin ei itse opiskeluun kulu enään tuollaisia määriä muuta kuin kandia tai gradua tehdessä. Muistan kun eräs kaverini joka opiskeli teologiaa pelotteli samalla tavalla ja itse vain nauroin ja sanoin että hän vähän liioittelee ja olin oikeassa. Toisaalta sehän on alakohtaista, mutta yleisesti työmäärän pitäisi olla sama kun opintopiste vastaa 27 tuntia työtä.

• heepo1

valmennuskeskuksen lääketieteellisen kirjapaketti biologia, fysiikka ja kemia sisältää n. 200sivua/kirja. riittääköhän nämä kirjat pääsykokeeseen?

• Joopatijoopajoo

Jos et ole aikaisemmin kursseja käynyt niin tarvitset käytännössä noiden lisäksi lukion kirjat kaikista kursseista. Nuo valmennusmateriaalit on suunnattu sellaisille, jotka kurssit ovat jo käyneet ja ymmärtävät suurinpiirtein asiat, mutta tarvitsevat vain kertausta. Fysiikka ja kemia eivät kuitenkaan ole sellaisia aineita, että ne voi päntätä vain hauki on kala -mentaliteetilla vaan asiat tulee ymmärtää ja siihen ei riitä yhteenvetotasoinen teksti.

Sinun lähtötasollasi olisi järkevintä suunnata 2016 pääsykokeeseen. Jos olisin sinä niin kävisin nyt katsomassa kokeen, että saisin tuntumaa ja sitten lukisin seuraavan vuoden niin mahdollisuudet ovat aivan hyvät. Tämän vuoden kokeesssa onnistuminen vaatisi mielestäni todella suurta matemaattista/luonnontieteellistä lahjakkuutta, jota sinulla ei luultavimminkaan ole, koska et ole aikaisemmin noita kursseja suorittanut. Tietenkin itse tiedät asian parhaiten. :)

• lääkisyo

Voi aina yrittää.. alkaa käymään ripeästi kurssi kerrallaan.. Mutta kiire tulee joka tapauksessa!

• perspektiiviä

Kiire on aika lievä ilmaus, kun kyseessä on kuitenkin lukion oppimäärän haastavimmat aineet. Pelkästään matikassa ja fysiikassa menee 2kk jos yrittää nopeasti lukea. Itse jättäisin ensi vuoteen hakemisen, sillä muut hakijat ovat luultavasti käyneet kaikki kurssit ja osaavat asiat. Muut hakijat tällä hetkellä kertailevat jo opittua asiaa, kun ap opettelee fysiikan alkeita.

• Onneavaansitten

Aloittajan tapauksessa hommaan menee varmaan 1-2 vuotta täysipäiväistä opiskelua noiden aineiden parissa. Sitä matikkaa ei tarvitse erikseen opetella, fysiikka ja kemia on käytännössä yhtälöiden pyörittämistä maksimissaan kahden tuntemattoman kanssa(poikkeuksena yksinkertaiset logaritmit ja graafinen derivointi sekä integrointi). Lyhyellä siis pärjää. Tässä hommassa kannattaa myös huomioida että oot kilpailemassa L:n oppilaita vastaan, että ei riitä pelkkä pinnallinen osaaminen matikkaa lukuunottamatta.

Lisäksi, koe on ihan saatanan sekava. Useana vuotena on laitettu tehtäviä jotka ovat tarkoituksella ratkaisemattomia tai sitten vain yksinkertaisesti vievät liikaa aikaa. Monina vuosina on myös laitettu aineistoja joita välillä pitää lukea ihan ajatuksella, jättää välistä tai poimia olennaisia asioita. Kokeessa taktikoinnilla on, oman kokemuksen mukaan, ehkäpä yhtä suuri tai suurempi merkitys kuin sun tiedon määrällä.

Nostan kyllä hattua jos joku pääsee tuosta lähtötasosta sisään 2kk opiskelulla(Ilman että on jo käynyt esim: DI-opinnot). Itsellä oli sama lähtötaso ja meni 3 yritystä vaikka luin kokonaisia vuosia pääsykokeeseen. Ne yritykset olivat sitten myös kaikista helpoimpaan yliopistoon raakapisteiden vertailulla. Että tällästä nyt sitten.

Varsinaisen tutkinnon opiskelu on sitten naurettavan helppoa verrattuna pääsykokeeseen. Toisinkuin DI-opinniossa.

• 258645

5 vuotta luettu. En vieläkään ole sisällä ;)

• menneenajanmummeli

Olin muutamia vuosia kirjoitusten jälkeen töissä ja sitten päätin hakea. Kaikki lukiokirjat olivat vaihtuneet välissä, mutta eihän fysiikka ja kemia muutu vaikka kirjat kirjoitettaisinkin uusiksi. Jos en pääsisi, jatkaisin työssä. En raskinut käyttää koko kesälomaa tähän (nuuka), eikä töiden ohessa juuri ehtinyt lueskella, kun oli vähän ylitöitäkin. En tiedä miten nykyisin, mutta silloin oli yksi aine yhtenä päivänä ja kokeet kestivät usean päivän. Luin aina edellisenä iltana turbovaihteella seuraavan päivän kirjat kannesta kanteen. Merkitsin sivuille aikataulun mihin mennessä piti olla milläkin sivulla ja herätyskello tikitti tahtia. Turbovaihde ja turbokeskittyminen. Viikon lopulla olin niin sekaisin, niinkuin olisin ollut aineissa, etten osannut oikein keskustella kenenkään kanssa, silmät vaan seisoi päässä ja aivot oli ihan jumissa, eikä oikein sanaa pystynyt sanomaan. Tällaisestä varoitan. Mutta jälkikäteen olen sitä mieltä edelleen että kannatti. Nyt minulle on vasta selvinnyt että muut käypi valmennuskurssejakin. Ei minulla olisi niihin varoja ollutkaan.

• zbnm

Kahdessa kuukaudessa vaan nero pystyy pääsemään nollasta. Varaa kaksi vuotta aikaa .

• HerrKötler

Jos on oikeasti motivaatiota ja tietää mitä haluaa, niin ei ole mistään enää kiinni. Jos oikeasti tähtää vähän ylempään ylänurkkaan niin kyllä pääsee.

Ei kannata pelotella itseään sillä työmäärällä sillä se ei edes tunnu työltä jos oikeasti tykkää mitä tekee ja on just se ala. Keräät vaan itseäsi ja kyllä se siitä.

Ehkä 2kk ei ihan siihen riitä tarvitsisit mielestäni vähintään 6kk-8kk että niistä alkeista pääset mutta usko pois, se hoituu hyvin hyvin helposti. Ei kannata niitä muita kuunnella ikinä, koska itse tunnet itseäsi parhaiten.

Jotkut vaan ovat kateellisia ja sanovat heti ettet pääse koska hekään eivät päässeet, mutta nämä ihmiset kannattaa unohtaa ja sulkea pois elämästä kokonaan.

Tv:
      ulkomaalainen joka opetteli suomen kieltä vuodessa ja opiskelee yliopistossa.

• yrittämäänvaa

Aloittajan lähtötasolla tarvitaan (luku)vuoden reipas ahkerointi. Puheet pitkästä matikasta voi jättää sikseen, lyhyt riittää erinomaisesti kemiaan ja fyssaan. Matikkaa ei erikseen kysytä pääsykokeessa eikä myöhemminkään. Bilsa kannattaa osata paremmin kuin hyvin.

• samakuinviimeksi

Pitkä matematiikka jos tähtää teknilliseen yliopistoon etenkin arkkitehdiksi. Muutoin ei pitkää matikkaa tarvita

• 159951

Jos teknilliseen yliopistoon haluaa, on pakko hallita pitkä matikka, niin arkkitehti puolellekkin kuin muille. Itseasiassa arkkitehtien matikka on helpompaa kuin muiden alojen mutta ei sinnekkään pääse jossei hallitse pitkää oppimäärää.

• Opeksi

Matikkaan tosiaan turha panostaa. Peruslaskut, yhtälönmuodostus, pyöristämissäännöt, vektorit, ja sitten sujuva laskimen käyttö riittää. Muuten jonkin valmennuskeskuksen paketti lukion kurssikirjojen lisäksi. Laskuja pitää laskea, tehdä merkintöjä niihin laskuihin, joissa jumittaa, niin osaa palata niihin säännöllisin välein. Flashcardsit, joissa sama systeemi, eli hankalat laitetaan eri pinoon ja kerrataan sitten useammin ovat kanssa hyödyllisiä. Vuodessa oppii ja voi saada hesaan huipputuloksen, vaikka lähtisi täysin ilman suomalaisen lukion pohjaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      197
      6861
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2026
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1678
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1380
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      977
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe