vuokra poni vai oma

hepo2004

Auttakaa mua! mä en tiiä ostanko oman vai vuokra ponin kumpi kannattaa ottaa teidän mielestä?

8

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evosistakaikkitietävä

      Ei omaa!!! Mun ratsastuksen opettaja sano, että se joka osaa ratsastaa kaikilla hepoilla on paras ratsastaja...eli tarkoitti sitä ,että jos on oma heppa niin oppii ( yleensä ) ratsastamaan vain sillä

    • hepo2004

      Kiitos tiedosta

    • hepo2004

      Onko jollain vielä jotain muuta sanottavaa?? Pleace autakaa muutkin vai onko kaikki samaa mieltä?

    • mörrinkäinen

      Omassa hevosessa on se hyvä puoli, että sillä voi ratsastaa päivittäin, pari kolmekin tuntia jos haluaa ja sekä oma että hevosen kunto kestää. Näin ollen oman kanssa kehittyy huomattavasti enemmän ja nopeammin kuin vuokrahevosella, jolla ratsastetaan keskimäärin tunnin verran kerrallaan ja harvoin päivittäin. Useimmat kuuluvat vuokraavan 1-3krt viikossa.

      On totta, että jos ratsastaa vain omalla hevosella, oppii toimimaan sen kanssa muttei sitten välttämättä pärjää muiden kanssa, mutta jos lompakko kestää, oma hevonen ei estä ratsastamasta muillakin hevosilla.

      Mutta oma tai vuokrahevonen, tunneilla kannattaa käydä joka tapauksessa n. kerran viikossa.

      Muista kuitenkin, että omassa hevosessa on paljon enemmän vastuuta ja vaivannäköä kuin vuokrahevosessa. Jaksatko varmasti mennä tallille kelillä kuin kelillä oli oma tilanteesi mikä hyvänsä? Miten hevosen käy kun aikanaan lähdet opiskelemaan (oletan että olet kouluikäinen) etkä ehkä voikaan ottaa sitä mukaasi? Et kertonut paljonko sinulla on kokemusta ratsastuksesta ja hevosten hoitamisesta yleisesti. Pystytkö hoitamaan sen itsenäisesti alusta loppuun? Ja jos sinulle tulee hankaluuksia sen kanssa, esim se alkaa käyttäytyä huonosti etkä pärjää sille itse, saatko osaavaa apua aina kun tarvitset? Vuokrahevosen kanssa voi aina viheltää pelin poikki jos homma ei toimikaan, mutta omaa hevosta ei voi noin vain sysätä syrjään.

      Kaikkea ei tarvitse osata, tekemällä oppii, oman kanssa varsinkin päivittäisessä puuhastelussa, mutta perusasiat pitäisi olla hallinnassa, sillä pääsee jo pitkälle.

      En siis sano että toinen on parempi kuin toinen, mutta tässä nyt muutama juttu mitä kannattaa miettiä. Kummassakin vaihtoehdossa on puolensa. Et kertonut itsestäsi juuri mitään, niin on vaikea suositella kumpaakaan.

    • Hevostytön_isä

      Ei missään nimessä mitään omaa ponia, eieieieieieiei!! Liikutat vain jokun toisen ponia ja sillä toisella on kaikki omistajan murheet.
      Jos ostat oman ponin (taikka hevosen), kun nimesi tulee ostajan paikalle kauppakirjaan, alkaa eläin syömään ja sairastamaan sinun laskuusi, sekä vaatimaan hoitoa ja huolenpitoa. Kaikki tämä on jonkun toisen vastuulla, kun vain liikutat tiettyyn tuntihintaan toisen ponia taikka hevosta.

      Tämä ohje pätee suurimpaan osaan omasta ponista ja hevosesta haaveilevalle. Moni opiskelee tämän kantapään kautta...

    • poni--

      Kaikkihan riippuu ihan omista tavotteista. YLlä on jo hyviä puolesta-vastaan lauseita.

      Jos haluaa oikeasti kehittyä, on oma hevonen aika ehdoton. Harvoin vuokraheosella pääse samalla tavalla kehittymään, koska hyvin harvalla on mahdollisuutta vuokrata oikeasti hyvää ja osaavaa hevosta. Sellaisen voi taas omaksi ostaa ja palkata vielä vaikka ratsuttaja läpiratsatamaan hevosen kerta viikkoon.

      Mutta rahaa tähän tietysti kuluu.

      Toisaalta, oman kanssa saa ratsastaa päivittäin, vuokraheosen kanssa vain sovittuina päivinä.
      Ei se vuokraaminenkaan kuitenkaan ilmaista ole. Hyvä hevonen maneesitallilla uudellamaalla voi olla esim. 20e/krt.

      Toisaalta onhan ne vuokraamisen kulut huomattavasti halvemmat kuin oman pito.

    • hepo-.-

      Mä kannatan vuokra hevosta mut jos haluut testata millaista ois jos omistas sen hevosen ni kokeile vaikka kesähevosta/ponia. Vaikka ees sen pari viikkoo ni siit saa ees jonkin laisen kuvan miltä tuntuu omistaa hevonen/poni :)

    • 92lksdö2

      Minusta kannattaisi hommata vuokraponi vaikkapa vuodeksi tai ainakin pariksi kuukaudeksi. Sillä tavalla opit paljon hoitamisesta ja näet, että kuinka usein ponia tarvitsee kengittää, lääkitä jne. Myös varusteiden pesemistä ja korjauttamista on. Käy hoitamassa ponia joka päivä, niin näet, että miltä se tuntuu, että joka päivä ruokkii ponin, harjaa sen, ratsastaa sillä jne, sillä ponin hoitoon menee sillä tavalla helposti 2 tuntia joka ikinen päivä.

      Jos sinulla olisi oma poni, niin kuka hoitaa ponia, jos olet kipeänä? Entä jos olet kesälomalla tai hiihtolomalla reissussa? Entä jos olet viikonloppuna mummolassa tms, niin kuka käy ruokkimassa ponin?

      Jos on oma poni, niin se täytyy pitää sellaisella tallilla, jossa sillä on seuraa, sillä poni on laumaeläin eikä viihdy yksin. Vuokrapaikka toisen tallilla maksaa sitten sekin. Vuokrahintaan vaikuttaa se, että ruokkivatko he ponin vai hoitaako ruokinnan itse.

      Vaikka olisi oma poni, niin silti joutuu usein käymään ratsastustunneilla, jotta kehittyy ja että poni ei opi huonoja tapoja (väärä ratsastus) sinulta, jos et ole vielä tosi hyvä ratsastaja. Joskus on kurjaa, jos poni alkaa pukitella, karkailee maastossa tai alkaa esim. nykiä päätä koko ajan, jolloin vääristä tavoista oppiminen voi olla tosi hankalaa. Vuokraponin kanssa ei ole välttämättä niin paljon näitä hankaluuksia, koska ratsastajia on useita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe