Totta se on mun hyny i20 on säännöllisesti pajalla se on 5v vanha ja just toin senn korjaamolta taas kerran. Viides kerta jo auton elinaikana ja aina samat hommat tekevät, öljyä ja suodattimia vaihtavat! Millähän merkillä pääsis vähemlillä korjaamokäynneillä?
i 20 Taas pajalla
19
713
Vastaukset
- 654321
Omaan 2014 I20 tarvii nyt varata jo kolmas takuuhuolto. Ei mitään isoja juttuja, mutta kuitenkin. Ekana juttuna oli huurtuvat ajovalot (oli huohotusreiät unohtunu avata). Tokana oli pissapojan suuttimet (vaati kaksi käyntikertaa - ensimmäisellä kerralla todettiin että vikaahan niissä on ja tilattiin osat, toisella kerralla vaihdettiin). Nyt kolmanneksi tarvii varata aikaa kun mittariston sisällä on joku luultavasti irti (särisee inhottavasti aina 80-100km/h nopeuksissa - joskus 50-60 vauhdissakin). Paha kun ei saa sijaisautoa takuuhuollon ajaksi ja Hyundai huolto naapurikaupungissa. Muuten ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä autoon (esim. talviautona ollut hyvä kun lämpenee sisätilat nopeasti).
- hyntsä
Se on se mittariston ympärillä oleva muovikehys, kun särisee. Niitä särinöitä ja nitinöitä tässä kyllä piisaa. Ensimmäinen puoli vuotta meni niitä jäljittäessä ja vaimentaessa, mutta nyt alkaa olla jo siedettävä. Juuri tuo reilu 80 vauhti (moottorin kierrokset noin 2500) on se, kun koko laitos tärisee ja tutisee ja muovit resonoi.
- hYNYI20
Mikä niissä pissapojan suuttimissa oli vikana?
- 654321
Suuttimet ruiskutti aivan lasin alareunaan yhteen pisteeseen (max 10cm alareunasta) vaikka auto oli stopissa. Eivät ole säädettävät suuttimet niin vaihtoivat uudet. Eivät uudetkaan kovassa vauhdissa kovin korkealle ruiskuta, mutta nyt ainakin stopissa hajottavat veden isommalle alalle ja vähän korkeammalle.
- hYNYI20
Taitaa mennä pajalle omakin kaara samasta syystä, on meinaan tullut viimeaikoina sellainen olo että tuo suuttimien paine olisi hieman tippunut liian alas.
Joskus tuonkaltainen vika johtuu suuttimessa olevan suuntaisventtiilin jumittamisesta.
- kaatikselle
Jospa se on huolto eli service, korjaamo on kyllä niin rumasana! Hajottamo on nykyään purkaamo kans!
- ce4433
Öljyä ja suodattimia vaihtavat ja viides kerta?????? Eihän sinnä silloin mitään vikaa ole?
- tetoniekka
No ei niin koska se on Huyndai®5v takuulla! Eihän semmoista takuuta uskalla huonoille antaa kuten rellulluille tai opeleille ym. pajaluuhille B-)
- höpöhöpöll
Relluissa on on 4 vuoden takuu, että eipä ne Hyundain takuista käytännössä paljoa jää.
Japanilaisilla on aina ollut 3 vuoden takuut Mitsua lukuunottamatta ja väittäisin, etteivät ne ole kestävyydeltään sen huonompia kuin nämä Hyundait tai edes Rellut.
Takuu on markkinointikeino, ei sen enempää. Suomalainen junttieinari sitten tosissaan luulee, että takuu määräytyy suoraan auton kestävyden mukaan.
Eri automerkeillä on vaihtelevia takuukäytäntöjä eri maissakin.
- KokemustaLöytyy
Hyundailla on takuu 5v ilman kilometrirajoitusta rellut ym on 100000km katto.
Tosin takuut ylensäkään ei koske kuluvia osia, mutta moottorit ja vaihdelootathan ne kalliita remppoja on jos semmonen hajoaa. Onhan ne tehtaalla ajaneet miljoonia koeajo kilometrejä eri automerkeillä ja sen tiedon valossa takuita laittavat. Kestävimmille uskaltavat antaa pitemmän takuun. Esim fiat tai mitsu konsernit olis vararikossa hyundain takuilla..- takuista--
"Tosin takuut ylensäkään ei koske kuluvia osia, mutta moottorit ja vaihdelootathan ne kalliita remppoja on jos semmonen hajoaa."
-Tekniikan Maailman kestotestissä Hyundai i40:sen vaihdelaatikko jouduttiin purkamaan vikaantumisen takia.
-Tuulilasissa vastaavan i40:sen laatikko alkoi rusahtelemaan 3:lle vaihtaessa. Synkronoinnissa todettiin olevan vikaa.
-Muutamaa vuotta aikaisemmin Tuulilasin kestotestissä olleen Hyundai Getzin vaihdelaatikko niinikään hajosi ja jouduttiin avaamaan.
-Saman konsernin Kia cee´dissä, jossa samaa tekniikkaa kuin i30:sessä, hajosi TM:n kestotestissä vaihteistosta kaksoiskytkimen hammaskehä.
Toisaalta moni testi on mennyt hyvinkin.
Yhteenvetona todettakoon, että nykyisten autojen todelliset kestot ja laatuerot ovat pieniä. Pitkä takuu on yksinkertaisesti sanottuna puhdas markkinointikikka, ei se ole todellakaan suoranainen tae merkin muita paremmasta kestosta. Samaa markkinointikeinoa ovat viimevuosina käyttäneet monet autovalmistajat pidentäessään takuitaan, tuotteita muuttamatta.
Kilpailu on kovaa, hinnat vedetään alas ja lopputuotteiden hinnat niin lähellä toisiaan, ettei kellään ole varaa tehdä toisia ylivoimaisesti kestävempiä tuotteita samaan hintaan. Tämä on totuus. Alihankkijatkin ovat monessa tapauksessa samoja.
"Hyundailla on takuu 5v ilman kilometrirajoitusta rellut ym on 100000km katto."
Useimmissa takuissa 100 thk:iin rajattu matkaraja riittää useimmille. Se vastaa useimman suomalaisen perusautonkäyttäjän noin 5 vuoden keskimääräistä 20 thkm vuosiajosuoritetta. Toisinsanoen esim. Mitsubishin 5vuotta/100 thkm takuu on useimmille käytännössä yhtä hyvä kuin Hyundainkin.
Kilometrirajaus myös selventää sitä rajaa, jonka alapuolella takuuseen menevät yleensä myös ns. kuluviksikin katsotut osat. Hyundailla tulee taatusti isommilla kilometreilla vääntöä, mikä menee normaalin kulumisen piikkiin, jolloin takuun kattavuus ei ole niin suoraselkoista. Tietenkin suurimmat ja kalliimmat komponentit pitävät takuunsa Hyundailla aikarajan loppuun asti, mikä on hyvä asia. Tosin noin pitkä aikaraja ,hyödyttää usein vasta auton toista omistajaa. Jälleenmyyntiarvoon noi pitkät takuut eivät ole mitenkään erityisesti tuntuneet vaikuttavan.
Taksikäytössähän Hyundaissakin on sama lyhyt 2 vuoden takuu kuin euroautoissa.
Kovassa ammattikäyttössä, jossa kilometrejä tulee nopeasti ja paljon, Hyundai ei siis takaa sen kummempaa takuuta kuin muutkaan valmistajat, sekin kertoo jo siitä, että takuu on lähinnä yksityiskäyttäjiä houkutteleva markkinakikka.
Tarkoitus ei ole mollata Hyundaita, vaan todeta se tosiasia, ettei takuu ja auton kestävyys korreloi toisiaan.
Loppuun: Kiinassa Volkkari pidensi takuita 10 vuoteen vaihteistojen osalta, kun niitä alkoi hajoamaan tavallista enemmän ja asiasta nousi kohu. Suomessa samojen rakkineiden takuu on edelleen 2 vuotta. Eikö sekin ole vähän ristiriidassa sen ajatuksen kanssa, että takuu sokeasti kertoo auton kestävyydestä??
http://www.hyundai.fi/takuu/
- Hynytellään
No hynyn takuuhan korvaa just noi rusahtelevat vaihteistot jos niitä sattuu tuleman 5v sisään, mut lyhyemmällä takuulla varustetut merkit ei. esim sitikasta meni etupyörän laakeri juuri ennen takuun loppumista ja se korjattiin takuuseen. Toisen pyörän laakeri hajos pari kuukautta takuun loputtua sitä ei korvattu. Kyllähän takuu tietty myyntiä lisää varsinkin jos uusi merkki tulee markkinoille niin ostajat on rohkeampia outoon laitteesen. Vaan heikoiksi havaituille merkeille ei uskalleta antaa pitkää takuuta ihan kustannus syistä. Itelle hyny tulee 5v täyteen ja aattelin vielä muutaman vuoden pitää ku varmaan noi materiaali ja teko viat ois takuuaikana jo havaittu.
- takuista-
Harva valmistaja varmaankaan itse myöntää tuotteensa niin heikkolaatuiseksi, että takuu on lyhyt sen takia. Esim. Mercedeksessä tai BMW:sä on aina ollut lyhyt takuu, vaikka nämä merkit varsinkin ennen vanhaan tunnettiin kestävinä. Kyseessä ovat merkit, joiden asiakasryhmää tuskin kiinnostaa millainen takuu siinä on. Imago riittää, sitä ei tarvitse paikata takuulla. Myynti sujuu ilman pitkiä takuitakin. Eikä tällä ole tekemistä auton kestämisen kanssa.
Huomattakoon, että myös Skodassa on ollut aina lyhyt takuu, mutta myynti on sujunut erittäin hyvin. Myös silloin 90-luvulla, kun merkki teki uutta tulemista.
Sekin tulee muistaa, ettei automerkki pääse tuotevastuustaan, vaikka varsinainen takuu olisi kuinka lyhyt tahansa. Takuu sinäänsä helpottaa asioiden käsittelyä asiakkaan kannalta.
Usein vikaantuminen uuden auton kanssa meneekin juuri kuin kommenttisi loppuun totesit. Eniten vikoja tulee jos on tullakseen parin kolmen ensimmäisen vuoden ja ehkä 0-30 thkm:n aikana, kun kaikki vuodenajan vaihtelut ja sisäänajot on ajettu. Tuossa ajassa yleensä paljastuu valmistusvialliset komponentit ja huonosti kasatut kohteet. Sitten voi mennäkkin todella pitkään n. 30 thkm - 150 thkm, ettei mitään isompaa ylimääräistä korjattavaa ilmene. Tämän jälkeen alkaa ensimmäiset kulutusosat antamaan periksi ja vähitellen käytön mukaan korjattavaa pikkuhiljaa ilmenee yhä enemmän kilometrien myötä.
Sanoisin, että käytetty auto on parhaimmillaan juuri 30 - 50 thkm ajettuna: kulkee parhaiten, mahdollinen öljynkulutus tasaantunut, huollettu pari kertaa, lastentaudit korjattu takuuseen ja käytön jälkiä ei vielä pahemmin ole. - luottomeni
takuista- kirjoitti:
Harva valmistaja varmaankaan itse myöntää tuotteensa niin heikkolaatuiseksi, että takuu on lyhyt sen takia. Esim. Mercedeksessä tai BMW:sä on aina ollut lyhyt takuu, vaikka nämä merkit varsinkin ennen vanhaan tunnettiin kestävinä. Kyseessä ovat merkit, joiden asiakasryhmää tuskin kiinnostaa millainen takuu siinä on. Imago riittää, sitä ei tarvitse paikata takuulla. Myynti sujuu ilman pitkiä takuitakin. Eikä tällä ole tekemistä auton kestämisen kanssa.
Huomattakoon, että myös Skodassa on ollut aina lyhyt takuu, mutta myynti on sujunut erittäin hyvin. Myös silloin 90-luvulla, kun merkki teki uutta tulemista.
Sekin tulee muistaa, ettei automerkki pääse tuotevastuustaan, vaikka varsinainen takuu olisi kuinka lyhyt tahansa. Takuu sinäänsä helpottaa asioiden käsittelyä asiakkaan kannalta.
Usein vikaantuminen uuden auton kanssa meneekin juuri kuin kommenttisi loppuun totesit. Eniten vikoja tulee jos on tullakseen parin kolmen ensimmäisen vuoden ja ehkä 0-30 thkm:n aikana, kun kaikki vuodenajan vaihtelut ja sisäänajot on ajettu. Tuossa ajassa yleensä paljastuu valmistusvialliset komponentit ja huonosti kasatut kohteet. Sitten voi mennäkkin todella pitkään n. 30 thkm - 150 thkm, ettei mitään isompaa ylimääräistä korjattavaa ilmene. Tämän jälkeen alkaa ensimmäiset kulutusosat antamaan periksi ja vähitellen käytön mukaan korjattavaa pikkuhiljaa ilmenee yhä enemmän kilometrien myötä.
Sanoisin, että käytetty auto on parhaimmillaan juuri 30 - 50 thkm ajettuna: kulkee parhaiten, mahdollinen öljynkulutus tasaantunut, huollettu pari kertaa, lastentaudit korjattu takuuseen ja käytön jälkiä ei vielä pahemmin ole.Olen suunnittelemassa auton vaihtoa, ja periaatteessa kiinnostavia vaihtoehtoja löytyy sekä Skodalta, Seatilta, Peugeotilta että Huyndailta.
Olen nyt kuitenkin luettuani paljon merkkifoorumeita (joihin vielä keskimääräistä useammin kirjoittelee merkkiin tykästyneitä käyttäjiä) päättänyt jättää VAG-merkit lopulliselta koeajolistalta pois juuri ihmisten huonojen takuukokemuksien vuoksi - niin paljon on käyttäjien kertoman perusteella laitettu ainakin osittain asiakkaan piikkiin jopa vain 2-3 vuoden normiajosuoritusta vastaavilla kilsoilla tapahtuneita vaihteisto- ja moottoririkkoja. Pösön osalta olen vielä kahden vaiheilla, maine ei ole maailman paras, sähköpuoli arveluttaa vähän, mutta peruskoneet lienevät aika kestäviä ja sisätilat miellyttävät.
Sinänsä sääli, koska VAG:in pikkuturbossa olisi selvästi enemmän potkua kuin Hyundain vaisuissa vaparipannuissa, mutta ei vain kiinnosta ottaa sitä riskiä, että tulee joku parin kolmen tonnin remppa, josta maahantuoja korvaa pitkin hampain ehkä puolet. Sinänsä kuluttaja saattaisi olla tilanteessa vahvoilla, jos tuollaista keissiä lähtisi ajamaan oikeusteitse, mutta mieluummin keksin vapaa-ajalleni kiinnostavampia harrastuksia. - Jeeparasmahdollinen
Jenkit ovat palanneet takavetoisiin vehkeisiin. Kaikki-vetoiset liian hentoja, sekä
kalliita korjattavia. Ihmisiltä alkaa olla rahat loppu. Vanhempia malleja on tullut kerättyä muutamia valmiiksi lamaa varten. Suoria kutosia lattiavaihteella, niitä
ei hakkaa mikään. Tarpeeksi heppoja vaikka ravikilpailuihin, ja jos akku on tyhjä
niin loivassakin mäessä lähtee käymään mäkistartilla. Ei ole isoruokainen, ja itse-
korjattavissa. Konepellin alla tilaa seistä maassa kopeloimassa tulppia,heh. - Automobiilimies
Säilössäni on kaksi -72 -73 mallisia chevy custom pick-up suoralla kutosella,
250 moottorilla. Yksi Ford 350 -68 vuosimallia, kuusipyöräinen lattiavaihteella.
Ykkösvaide on ryömijä vaihde, jolla kiipee vaikka puuhun. Tyhjäkäynnillä vetää
tukkilastia, "ku tyhjää vaa", sano ennen tippavaaran isäntä. Niiden lisäksi neli-
vetoinen "täisikokoinen chevy Blazer " 350, 5,7 litran masinalla. Savuttaa
hieman startatessa, mutta ei haittaa. Korihommat hoituu hitsaten. Kaksi
pakettiautoa jotka eivät ole myynissä. Koppavaa olla jokaiselle päivälle eri vehke.
- Ihahaahhaa
Osta hevonen, vaikka heinäkin on kallista.
- Hyundaimallia
Taaskin lähti asiakirjoitukseni poistoon, vaikka vain mainitsin kuinka romuraudasta
( kierrätettyä ruosteista )tehty bensatankki aloitti pahan vuodon. Vaikeasti irroitettava tankki jonka alta kulkevat pakoputki, sekä kardaaniakseli. Tankki on varustettu ulkokuorella joka takaa maantiesuolan syövyttävän tankin nopeasti kuivamatta sitä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä443830Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet963325Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381778- 1051702
Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1021404Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.81036- 501006
HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki7994- 59966
- 93923