Joulu tulossa, mitä keliaakikko ei voi syödä?

tonttu

Tutkin netissä, että esim. saarioisten porkkanalaatikko on gluteeniton, mutta lanttulaatikko ei ole. Onkohan muilla valmistajilla gluteenitonta lanttulaatikkoa, vai pitääkö se tehdä itse? Entä onko kinkut gluteenittomia? Siis jos kaupasta ostaa 10 kilon kinkun niin voiko syödä?

9

2039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enni

Keliaakikon kannattaa tehdä lantulaatikko itse. Se on perin helppoa nyt, kun on valmista lanttusosetta. Korppujauhoja jos käytät pinnalla, niidenkin on oltava gluteenittomia. Kinkussa sinänä ei ole gluteenia ellei sitä ole kuorrutettu. Hyviä ohjeita saat keliakiayhdistyksen sivuilta. Kelaakikoille on nykyisin monenlaisia ruokia tarjolla.

• minä

laatikoista en tiedä mutta tottakai kinkku on gluteeniton! elintarvikelakihan määrää että pakkausmerkinnöissä täytyy näkyä allergiaa aiheuttavat aineet ja valmistusaineet.

• minä

niin tarkoitin raakaa pakastekinkkua asia erikseen valmiiksi paistetuissa jos on korppujauhokuorutus.

• Keliaakikko
        minä kirjoitti:

niin tarkoitin raakaa pakastekinkkua asia erikseen valmiiksi paistetuissa jos on korppujauhokuorutus.

Herkullisen ruuan saat valmistamalla ruskistettuja lanttukuutioita.Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lisää hieman kiehuvaa vettä, loraus siirappia, mausta suolalla ja anna hautua kannen alla n. 30 min. On parempaa kuin lanttulaatikko ja takuulla gluteenitonta!

• tiuhti
        Keliaakikko kirjoitti:

Herkullisen ruuan saat valmistamalla ruskistettuja lanttukuutioita.Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lisää hieman kiehuvaa vettä, loraus siirappia, mausta suolalla ja anna hautua kannen alla n. 30 min. On parempaa kuin lanttulaatikko ja takuulla gluteenitonta!

Toi lanttulaatikko on niin helppo valmistaa gluteenittomana, eihän siihan tarvitse kuin lanttusurvosta, kanamunaa, siirappia, suolaa ja vähän pippuria, sit vaan voideltuun vuokaan ja uuniin, ja on muuten hyvää! Ei tartte mitään korppujauhoja,kermoja tms, noin tulee tosi hyvä.(meidän äiti on muuten tehnyt aina lanttulaatikon noin)
        Tosin on ne paistetut lanttukuutiotkin herkullisia:)

• lant

Kymppi lanttulaatikko kaupan pakastealtaasta on gluteeniton. Hyvää...

• nälkäinen

Miten teette joulutorttutaikina, miten saisi parhaimman. Enpä ole ennen joutunut tekemään, että eka joulu gluteeniton ruokavalio,.

Mitä täytyisi varoa jos käy noilla jouluruokailuissa, kinkun jo tiedän.

• keliakka

Yleensä joka paikassa on merkitty mikä on gluteenitonta ja mikä ei. Meidän työpaikan ruokalassa ainoastaan porkkanalaatikko ei ollut gluteenitonta, kaikki muu oli. Pikkujouluissa taas kaikki oli gluteenitonta.

• he

KAIKKEA VOI KELIAAKIKKO SYÖDÄ,KUN TEKEE LAATIKOT ITSE,GKLUTEENITTOMIA KORPPUJ ON, MINÄ itse teen leivän ja piirakatkin itse.
      piirakat ohje--vettälasi ½dl öljyä ja tummaa jyttej kaulintaan riisijauhoja.
      Leipä onnistuu parhaiten piimää pohjaksi' hiukan oljyä ,sitten sunnunta vaale gluteenitonj on minun herkku,mutta onnistuu muistakin kluteenimattomista jauhista. terv heta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      227
      17985
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      69
      10272
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      312
      6728
    4. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      22
      4509
    5. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      48
      3677
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      74
      3204
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      113
      2903
    8. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      89
      2390
    9. MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen

Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä
      Painonhallinta
      20
      1567
    10. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      18
      1396
    Aihe