Joulu tulossa, mitä keliaakikko ei voi syödä?

tonttu

Tutkin netissä, että esim. saarioisten porkkanalaatikko on gluteeniton, mutta lanttulaatikko ei ole. Onkohan muilla valmistajilla gluteenitonta lanttulaatikkoa, vai pitääkö se tehdä itse? Entä onko kinkut gluteenittomia? Siis jos kaupasta ostaa 10 kilon kinkun niin voiko syödä?

9

1834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enni

Keliaakikon kannattaa tehdä lantulaatikko itse. Se on perin helppoa nyt, kun on valmista lanttusosetta. Korppujauhoja jos käytät pinnalla, niidenkin on oltava gluteenittomia. Kinkussa sinänä ei ole gluteenia ellei sitä ole kuorrutettu. Hyviä ohjeita saat keliakiayhdistyksen sivuilta. Kelaakikoille on nykyisin monenlaisia ruokia tarjolla.

• minä

laatikoista en tiedä mutta tottakai kinkku on gluteeniton! elintarvikelakihan määrää että pakkausmerkinnöissä täytyy näkyä allergiaa aiheuttavat aineet ja valmistusaineet.

• minä

niin tarkoitin raakaa pakastekinkkua asia erikseen valmiiksi paistetuissa jos on korppujauhokuorutus.

• Keliaakikko
        minä kirjoitti:

niin tarkoitin raakaa pakastekinkkua asia erikseen valmiiksi paistetuissa jos on korppujauhokuorutus.

Herkullisen ruuan saat valmistamalla ruskistettuja lanttukuutioita.Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lisää hieman kiehuvaa vettä, loraus siirappia, mausta suolalla ja anna hautua kannen alla n. 30 min. On parempaa kuin lanttulaatikko ja takuulla gluteenitonta!

• tiuhti
        Keliaakikko kirjoitti:

Herkullisen ruuan saat valmistamalla ruskistettuja lanttukuutioita.Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lisää hieman kiehuvaa vettä, loraus siirappia, mausta suolalla ja anna hautua kannen alla n. 30 min. On parempaa kuin lanttulaatikko ja takuulla gluteenitonta!

Toi lanttulaatikko on niin helppo valmistaa gluteenittomana, eihän siihan tarvitse kuin lanttusurvosta, kanamunaa, siirappia, suolaa ja vähän pippuria, sit vaan voideltuun vuokaan ja uuniin, ja on muuten hyvää! Ei tartte mitään korppujauhoja,kermoja tms, noin tulee tosi hyvä.(meidän äiti on muuten tehnyt aina lanttulaatikon noin)
        Tosin on ne paistetut lanttukuutiotkin herkullisia:)

• lant

Kymppi lanttulaatikko kaupan pakastealtaasta on gluteeniton. Hyvää...

• nälkäinen

Miten teette joulutorttutaikina, miten saisi parhaimman. Enpä ole ennen joutunut tekemään, että eka joulu gluteeniton ruokavalio,.

Mitä täytyisi varoa jos käy noilla jouluruokailuissa, kinkun jo tiedän.

• keliakka

Yleensä joka paikassa on merkitty mikä on gluteenitonta ja mikä ei. Meidän työpaikan ruokalassa ainoastaan porkkanalaatikko ei ollut gluteenitonta, kaikki muu oli. Pikkujouluissa taas kaikki oli gluteenitonta.

• he

KAIKKEA VOI KELIAAKIKKO SYÖDÄ,KUN TEKEE LAATIKOT ITSE,GKLUTEENITTOMIA KORPPUJ ON, MINÄ itse teen leivän ja piirakatkin itse.
      piirakat ohje--vettälasi ½dl öljyä ja tummaa jyttej kaulintaan riisijauhoja.
      Leipä onnistuu parhaiten piimää pohjaksi' hiukan oljyä ,sitten sunnunta vaale gluteenitonj on minun herkku,mutta onnistuu muistakin kluteenimattomista jauhista. terv heta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1655
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1432
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      82
      1260
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1153
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1038
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      999
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      213
      806
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      743
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      708
    Aihe