Joulu tulossa, mitä keliaakikko ei voi syödä?

tonttu

Tutkin netissä, että esim. saarioisten porkkanalaatikko on gluteeniton, mutta lanttulaatikko ei ole. Onkohan muilla valmistajilla gluteenitonta lanttulaatikkoa, vai pitääkö se tehdä itse? Entä onko kinkut gluteenittomia? Siis jos kaupasta ostaa 10 kilon kinkun niin voiko syödä?

9

1681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enni

      Keliaakikon kannattaa tehdä lantulaatikko itse. Se on perin helppoa nyt, kun on valmista lanttusosetta. Korppujauhoja jos käytät pinnalla, niidenkin on oltava gluteenittomia. Kinkussa sinänä ei ole gluteenia ellei sitä ole kuorrutettu. Hyviä ohjeita saat keliakiayhdistyksen sivuilta. Kelaakikoille on nykyisin monenlaisia ruokia tarjolla.

    • minä

      laatikoista en tiedä mutta tottakai kinkku on gluteeniton! elintarvikelakihan määrää että pakkausmerkinnöissä täytyy näkyä allergiaa aiheuttavat aineet ja valmistusaineet.

      • minä

        niin tarkoitin raakaa pakastekinkkua asia erikseen valmiiksi paistetuissa jos on korppujauhokuorutus.


      • Keliaakikko
        minä kirjoitti:

        niin tarkoitin raakaa pakastekinkkua asia erikseen valmiiksi paistetuissa jos on korppujauhokuorutus.

        Herkullisen ruuan saat valmistamalla ruskistettuja lanttukuutioita.Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lisää hieman kiehuvaa vettä, loraus siirappia, mausta suolalla ja anna hautua kannen alla n. 30 min. On parempaa kuin lanttulaatikko ja takuulla gluteenitonta!


      • tiuhti
        Keliaakikko kirjoitti:

        Herkullisen ruuan saat valmistamalla ruskistettuja lanttukuutioita.Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lisää hieman kiehuvaa vettä, loraus siirappia, mausta suolalla ja anna hautua kannen alla n. 30 min. On parempaa kuin lanttulaatikko ja takuulla gluteenitonta!

        Toi lanttulaatikko on niin helppo valmistaa gluteenittomana, eihän siihan tarvitse kuin lanttusurvosta, kanamunaa, siirappia, suolaa ja vähän pippuria, sit vaan voideltuun vuokaan ja uuniin, ja on muuten hyvää! Ei tartte mitään korppujauhoja,kermoja tms, noin tulee tosi hyvä.(meidän äiti on muuten tehnyt aina lanttulaatikon noin)
        Tosin on ne paistetut lanttukuutiotkin herkullisia:)


    • lant

      Kymppi lanttulaatikko kaupan pakastealtaasta on gluteeniton. Hyvää...

    • nälkäinen

      Miten teette joulutorttutaikina, miten saisi parhaimman. Enpä ole ennen joutunut tekemään, että eka joulu gluteeniton ruokavalio,.

      Mitä täytyisi varoa jos käy noilla jouluruokailuissa, kinkun jo tiedän.

      • keliakka

        Yleensä joka paikassa on merkitty mikä on gluteenitonta ja mikä ei. Meidän työpaikan ruokalassa ainoastaan porkkanalaatikko ei ollut gluteenitonta, kaikki muu oli. Pikkujouluissa taas kaikki oli gluteenitonta.


    • he

      KAIKKEA VOI KELIAAKIKKO SYÖDÄ,KUN TEKEE LAATIKOT ITSE,GKLUTEENITTOMIA KORPPUJ ON, MINÄ itse teen leivän ja piirakatkin itse.
      piirakat ohje--vettälasi ½dl öljyä ja tummaa jyttej kaulintaan riisijauhoja.
      Leipä onnistuu parhaiten piimää pohjaksi' hiukan oljyä ,sitten sunnunta vaale gluteenitonj on minun herkku,mutta onnistuu muistakin kluteenimattomista jauhista. terv heta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe