Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Voiko alkoholismi periytyä?

Alkoholistiko

Joo elikkäs otsikon mukainen kysymys mietityttää minua. Isäni isä eli ukkini, isäni ja hänen toinen siskoistaan ovat alkoholisteja. Isäni sisko on ollut alkoholisti jo nuoresta iästä lähtien samoin kuin hänen isänsä eli minun ukkini. Kun olin nuorempi isäni joi lasillisen viiniä taikka muutaman tölkin olutta joka päivä, mutta ei koskaan ollut humalassa. Kuitenkin pikku hiljaa vuosien kuluessa hän on alkanut juoda enemmän ja enemmän. Nyt kun olen itse 24vuotias ja isåni on 52 on hän jo täysin alkoholisoitunut. Olenkin alkanut pelkäämään että onko kyseessä jokin perinnöllinen asia eli tuleeko minustakin alkoholisti joskus? Isäni sisko ja isäni ovat molemmat hyvätuloisissa töissä, molemmilla on perhe ja lapsia. Eli kaikin puolin hyvin pitäisi mennä...

32

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkoholismiSAIRAUS

      Alkoholismi on perinnöllinen vakava sairaus ja aktivoituu geeneettisesti alkoholia juomalla. Isäni isä eli ukkini oli kunnioitettavasti koko ikänsä täysin raitis, koska hänen isänsä kuoli alkoholismiin 48-vuotiaana. Hän oli viisas ihminen, koska päätti tehdä näin. Hänen toinen poikansa kuoli alkoholismiin keski-ikäisenä sekä lapsenlapsensa oli kuolla vähän ylin 40-vuotiaana, mutta ymmärsi lopettaa juomisen kokonaan ja tänä päivänä on 60 v terve työssäkäyvä mies. Hänen alkoholisminsa oli edennyt niin pitkälle, että hän joi päivittäin noin 20 annosta kirkasta tullakseen edes vähän humalaan. Jossain vaiheessa tuli stoppi, hän ei koskaan joutunut sairaalahoitoon alkoholista aiheutuneiden oireiden tai sairauksien vuoksi, mutta jokin sisäinen voima hänessä sai hänet muuttamaan suuntaansa.

    • Alkoholistiko

      Suurkiitos vastauksestasi.

      • alkoholismiSAIRAUS

        Ole hyvä. Lopeta juominen kokonaan. Nyt ajoissa, kun siihen vielä pystyt. Asialla ei tulisi leikkiä eikä alkaa kyseenalaistamaan geneettistä perimää, se vie hautaan.


      • alkoholismiSAIRAUS kirjoitti:

        Ole hyvä. Lopeta juominen kokonaan. Nyt ajoissa, kun siihen vielä pystyt. Asialla ei tulisi leikkiä eikä alkaa kyseenalaistamaan geneettistä perimää, se vie hautaan.

        Siis jos ei juo viinaa ei kuole? Kun mä katselen kassajonossa rollaattorijengiä, tekee mieli polttaa ja juoda kahta enemmän. 24 annosta illassa ja aamulla tikkana ylös. Tupakkia palaa perhepakkaus päivässä, siis nuuskan ja sähköröökin 24mg lisäksi. Vissiin pitäis ruveta oikeesti ryyppäämään, kun ei tä oo mitään vaikutusta, paljon edes oikeinkirjotukseen.


      • 1810
        he-ma kirjoitti:

        Siis jos ei juo viinaa ei kuole? Kun mä katselen kassajonossa rollaattorijengiä, tekee mieli polttaa ja juoda kahta enemmän. 24 annosta illassa ja aamulla tikkana ylös. Tupakkia palaa perhepakkaus päivässä, siis nuuskan ja sähköröökin 24mg lisäksi. Vissiin pitäis ruveta oikeesti ryyppäämään, kun ei tä oo mitään vaikutusta, paljon edes oikeinkirjotukseen.

        Todellakin! Juuri tänään pohdin mielessäni että onko se sitten siistiä ja tavoiteltavaa että elät terveellisesti sinne 85-100 -vuotiaaksi asti mutta viimeisimpinä vuosina et osaa kävellä, et näe etkä kuule mitään. Itse olen päättänyt valita sen reitin että juon viikonloppuisin humalanhakuisesti ja jos kuolen keskimäääräistä nuorempana niin hauskaa ainakin oli :D


    • uoirewplå

      Alokoholismi on kuolemaan johtava sairaus.

      • tympääntynyt

        elämä on kuolemaan johtava sairaus. alkoholi on sairauden lievityslääke.


      • SurullistaEiSäälittävää

        En sanoisi että lievitys, pikemminkin prosessia nopeuttava eskalaattori. Luulen että nimenomaan elämään tympääntyneet ajautuvat alkoholismiin, koska normaalia harmaata arkea ja elämän arvaamattomuutta on vaikea sietää. Olisi vain hyväksyttävä itsensä ja elämä sellaisena kuin se on, mutta joidenkin on helpompi valita aistit turruttava alkoholi.

        Itse koen että alkoholistit pikemminkin sivuuttavat elämän, eivät tunne ja koe sitä kirjoa ja värikylläisyyttä kaikella kontrastilla mitä muut. Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa, mutta ikävä kyllä värit tuppaavat häviämään myös läheisten elämästä. Siksi pelastautukoot ken voi kun on käynyt selväksi että läheinen on alkoholisti eikä myönnä sitä edes itselleen eikä aio hakea apua.


      • tylyäsekäsurullista

        "Siksi pelastautukoot ken voi kun on käynyt selväksi että läheinen on alkoholisti eikä myönnä sitä edes itselleen eikä aio hakea apua."
        Typerä yleistys ja eettisesti kovin outo mielenliike jos noin teet. Sinun täytyy olla todella kylmä ihminen, kylmempi kuin yksikään apua tarvitseva alkoholismi-sairauteen sairastunut ihminen.


    • entinenpuopottelija

      Sairaus itsessään ei periydy, mutta alttius voi periytyä. Parasta olla juomatta.

      • Eivät-itse-myönnä

        Komppaan täysin!!! Raittiina paras jos yhtään epäilystä että elämä menee vähänkään tähän suuntaan!

        Miehellä on perinnöllisyyttä tähän suvussa, mutta kovasti on sitä mieltä ettei itse kärsi mistään ongelmasta.

        Jos alkoholismia suvusta paljastuu ja jos mies kuluttaa alkoholia enemmän eikä vähemmän, vaikka se vielä normaalin rajoissa olisi ja voisi laskea nuoruuden piikkiin, harkitsisin nykytietämyksellä tarkasti suhteen jatkamista. Itsellä sen verran ikäviä kokemuksia miehen överistä tötöilystä. Ei sellaisen katseluun kannata haaskata omaa elämäänsä. Alkoholisti tekee puolisosta vaan nalkuttajan ja elämänsä rajoittajan, haukkuu päälle päätteeksi ja syyllistää juomisesta.

        Olen jokusen kerran koittanut tästä läpistä miehelle. Ei ole vielä järkyttävän paha ongelma mutta töppäillyt on useammankin kerran ja eri ihmisten seurassa ja itse ainakin näen mikä on suunta. Pahentunut vuosi vuodelta, myös salaa juominen.

        No totesin tässä joku aika sitten että se on täysin hänen ongelmansa, varsinkin kun ei myönnä asiaa tai että se haittaa muidenkin elämää. En viitsi enää nalkuttaa, totesin vain etten enää katso sitä kotona, ihan sama mitä mieltä mies asiasta on, että onko reilua vai ei. Ei nappaa enää.

        Jos luisuu samaan kuin ennen, se on so long! Lasten ja oma elämä rauhalliseksi, mies saa kuluttaa omansa sen jälkeen miten parhaiten lystää. Kun kyllästyn, lähden lätkimään, ei siinä sen kummempaa. :)


    • åöåöåöpopop

      Juopot on juoppoja, ei sairaita.
      Juominen on suvun tapa. Jos on aina tottunut näkemään
      ryyppäämistä, luulee että se on ainoa tapa elää.

      Juoppo kaipaa sääliä ja ymmärrystä. Sitä ei ainakaan multa saa.

      • alkoholistiXYZ

        Alkoholismigeeni tarkoittaa, että henkilöllä on vakava riski sairastua kuolemaan johtavaan sairauteen juomalla alkoholia. Alkoholin juominen ei ole mikään tapa. Henkilökohtaisesti olen elänyt täysin raittiiden vanhempien kanssa ikäni, mutta geenit veivät mennessään kun aloin juomaan. En pysty enää lopettamaan, lopettaminen olisi tullut tehdä jo 20 v sitten. En kaipaa sääliä enkä ymmärrystä. Lähinnä säälin itseäni hiljaa kotonani, mikä on ainut elinpiirini tälläkin hetkellä. Olen katkaissut kaikki välini lähisukulaisiin sekä ystäviini, jottei heidän tarvitsisi kärsiä. Toisille kärsimyksen aiheuttaminen tuntuu todella pahalta, siispä kärsin itsestäni yksin. Tätä sairautta on vaikea kenenkään sellaisen ymmärtää, joka ei siitä itskärsi. En kaipaa AA-kerhoja enkä muitakaan tarkoituksellisesti perustettuja yhteisöjä tuekseni. Jos tahdon lopettaa juomisen kokonaan, se on tietoinen valintani ja pystyn tekemään sen itse, YKSIN.


      • kiinnostais
        alkoholistiXYZ kirjoitti:

        Alkoholismigeeni tarkoittaa, että henkilöllä on vakava riski sairastua kuolemaan johtavaan sairauteen juomalla alkoholia. Alkoholin juominen ei ole mikään tapa. Henkilökohtaisesti olen elänyt täysin raittiiden vanhempien kanssa ikäni, mutta geenit veivät mennessään kun aloin juomaan. En pysty enää lopettamaan, lopettaminen olisi tullut tehdä jo 20 v sitten. En kaipaa sääliä enkä ymmärrystä. Lähinnä säälin itseäni hiljaa kotonani, mikä on ainut elinpiirini tälläkin hetkellä. Olen katkaissut kaikki välini lähisukulaisiin sekä ystäviini, jottei heidän tarvitsisi kärsiä. Toisille kärsimyksen aiheuttaminen tuntuu todella pahalta, siispä kärsin itsestäni yksin. Tätä sairautta on vaikea kenenkään sellaisen ymmärtää, joka ei siitä itskärsi. En kaipaa AA-kerhoja enkä muitakaan tarkoituksellisesti perustettuja yhteisöjä tuekseni. Jos tahdon lopettaa juomisen kokonaan, se on tietoinen valintani ja pystyn tekemään sen itse, YKSIN.

        Oletko sitä mieltä, että aivosi ovat jo niin tuhoutuneet, ettei sinulta löydy todellista tahdonvoimaa lopettaa vaikka tahtoisit niin tehdä?


      • jatkoa_
        kiinnostais kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että aivosi ovat jo niin tuhoutuneet, ettei sinulta löydy todellista tahdonvoimaa lopettaa vaikka tahtoisit niin tehdä?

        Tahdonvoimaa löytyy jokaiselta niin kauan kuin on elämää. Jopa psykoosissa olevat ihmiset alitajuisesti vähintään tietävät mitä tekevät. Se, tahtooko ja uskaltaako lopettaa, on itsestä kiinni. Kaikki eivät tahdo. Kullakin syynsä. Ihminen päättää itse omasta elämästään. Silti mielestäni on hyvin väärin neuvoa jättämään vakavasta alkoholismista kärsivä ihminen yksin.


      • Jokainen-tavallaan

        Jännää että joku haluaa mieluummin valita alkoholin kuin elämän sen kaikkine riemuineen ja läheisineen ja maailman seikkailuineen ja mahdollisuuksineen. Eikä halua parantua? Ok.


      • omalla_tavallaan

        Oletko miettinyt koskaan sitä, että jollain voi olla sellainen sairaus esimerkiksi, ettei hän pysty olemaan sosiaalisessa kanssakäymisessä toisten kanssa vaikka olisi raivoraitis? Tai että joku voi olla orpo tai menettänyt kaikki läheisensä eikä saa vaikka tahtoisi mistään tukea elämäänsä? Asettaudu sellaisen ihmisen asemaan. Olisitko valmis tällaista ihmistä auttamaan koko hänen elämänsä ajan olemalla ystävä hänelle, et todennäköisimmin. Myöskään vaikeasta kroonisesta masennuksesta tai kivuista kärsivä ihminen ei koe elämäänsä kovin riemulliseksi. Varsinkaan kun mistään ei saa mitään apua maassamme. Siksi jotkut alkoholisoituvat tai alkavat käyttää huumeita. Taidat olla väärällä foorumilla kirjoittelemassa. Olisitko voinut kirjoittaa jotain sellaista, joka oikeasti auttaisi jotain sellaista ihmistä, jolla on vaikeaa. Sinulla ei näy olevan kovin vaikeaa tai jos on, niin kerro mieluummin siitä kuin esitä tuonkaltaista mitä kirjoitit. Olet varmastikin aika nuori ihminen, sen päättelen kirjoitustyylistäsi.


    • raitistunut

      Onnittelut edelliselle kirjoittajalle, joka tuntui tietävän tilansa. Ei pysty lopettamaan, mutta loppulauseessa hallitsee jo tilanteensa.
      Kyllä perintotekijöillä on mielestäni vaikutusta. Isäni kuoli viinaan 46vuotiaana. Veljeni joi itsensä hautaan 60vuotiaana. Hänen poikansa menehtyi alle 50 vuotiaana. Toinen veljeni juo joka päivä, jos on rahaa. itse sain raittudesta kiinni 29 vuotiaana. Muistan, kun lapsena veljieni kanssa päätettiin, ettei aleta juomaa ollenkaan, kun pelättiin isän juomista.

      • alkoholistiXYZ

        Huomasin itsekin kirjoittaneeni hieman ristiriitaisesti tai epätarkasti tilanteestani. Eli kokonaan lopettamiseen olisi kova halu, mutten siihen pysty (sitä en nähtävästi halua tarpeeksi paljon vielä, vaikka järjellä ajateltuna se olisi elämäni pelastus), koska en merkitse kenellekään ihmiselle tässä maailmassa yhtään mitään. Yritän silti auttaa ihmisiä netin välityksellä, omista kokemuksistani ja elämästäni kertoen. Ristiriitaista on myös se, että useat ihmiset ovat ottaneet opikseen neuvoistani sekä minun tärkeinä pitämistä elämänohjeistani, mutten pysty niitä toteuttamaan. Muut pystyvät.

        Käytän alkoholia rangaistakseni itseäni. Aina, jos joku ihminen onnistuu loukkaamaan pahasti ja tulen väärinkohdelluksi, puran kaiken itseeni. Kenellekään ihmiselle en ole koskaan ole tehnyt mitään pahaa. Maailma on epäoikeudenmukainen ja minulla on korostuneet vahva oikeudentaju. Otan kaikkien muidenkin ihmisten ongelmat harteilleni ja kun en niitä pysty hoitamaan, tuhoan itseäni koska en siitä onnistunut.


      • välikysymys

        Minkä ikäinen nyt olet?


    • Raitistunut

      Väität, ettet tee pahaa kenellekkään. Sinähän kiusaat erästä ihmistä, itseäsi. Olisiko syytä muuttaa asennetta...
      Olin aikoinani myllyhoidossa ja muistan erään "valvojan" sanoneen ettei kannata välittää muiden sanomisista. Tarkoitti: lähteä juomaan jos on loukattu. Juomisen syitä juoppo löytää joka paikasta. Eli oli hyviä tai huonoja uutisia, niihin voi aina otta kännin.

      • raitistuneelle

        Mitä sellaisella voi tehdä jos joku tuntematon käy kadulla tai kotiovella kimppuun säännöllisesti jatkuvasti, ivaa ja haukkuu, ilman syytä? Alkoholin vaikutuksen alaisena. Kuinka oloa voisi helpottaa ilman itsensä turruttamista jos tällaista jatkuu vuosikaudet ja kaikista mahdollisista paikoista on haettu apua, poliisilta, sairaaloista, a-klinikalta jne. eikä kukaan ota tosissaan vaan se joka on alkoholin vaikutuksen alaisena tehnyt tekojaan, on myös niin taitava narsisti, että virkavaltakin häntä uskoo ja saa käännettyä kaiken uhrinsa syyksi. Jos ei ole todistajia paikalla ja joudut pahoinpidellyksi, pahoinpitelijä ei saa minkäänlaista rangaistusta.
        Miksi kutsut minua muuten juopoksi, se on samanlaista rasistista käytöstä kuin kutsua tummaihoista neekeriksi? Jos kerron olevani alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti, onko silloin minua oikeus jonkun tulla nimittelemään? Eikö se riitä että myöntää oman ongelmansa? Pitääkö tummaihoisen ihmisenkin selitellä toisille miksi hän on tummaihoinen? Ihan vaan pointtina tämä. En ota mihinkään uutisiin, en huonoihin tai hyviin kännejä, vaan yksinkertaisesti en kestä yhteiskuntamme sairaanlloisuutta. Yhteiskunta saa yksilön sairastumaan, tätä ei kukaan voi kieltää. Ja juon niin kauan kuin tahdon, jos minua kohdellaan huonosti. Eipähän kukaan menetä yhtään mitään. Itsestäni viis, en arvosta itseäni koska silloin kun en vielä ollut alkanut juomaan yhtään mitään, minua ei arvostettu, vaikken tehnyt KENELLELÄÄN, edes itselleni, koskaan mitään pahaa. Yhteiskunnassamme opetetaan, jos olet sairast tai jotenkin massasta poikkeava, et ole mitään, joten hyvästi. Olen raittiiden vanhempien lapsi. Mikä minut sai aloittamaan juomisen aikoinani. Koskaan en edes alle 18 vuotiaana koskenut alkoholiin. Sen jälkeen jokin muuttui, mikä? Ja miksen saanut apua mistään, vaikka lähipiirini näki minun voivan huonosti - he vain olivat puuttumatta asiaan. Silloin, kun en vielä edes tiennyt, mitä alkoholi on.


      • Huomioi...että

        ihan pointtina: tummaihoisuus ei sairastuta lähipiiriä ja heidän elämäänsä kuten alkoholismi sairastuttaa ihmisen itsensä lisäksi lähipiirinsä.


      • Huomioi...että

        Tuosta yhteiskunnan kylmyydestä ja sairaalloisuudesta olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Olen pahoillani puolestasi.


      • alkoholistit_jatkoa

        Tummaihoiset ovat usein väkivaltaisia kuten lehdistäkin saa viikoittain lukea toisin kuin puistojen "pultsarit", jotka eivät koskaan tekisi pahaa kärpäsellekään. Pultsari on eri asia kuin väkivaltainen ykköstyypin adhd-piirteinen psykopaattialkoholisti eli sellainen, joka tissuttelee helpottaakseen oloaan yhteiskunnan paineistuksessa kun ei muuhun pysty eikä saa apua mistään alkoholismisairauteensa. Tällaiset ihmiset ovat myös erittäin usein köyhistä olosuhteista lähtöisin, jotka ovat joutuneet jatkamaan syystä tai toisesta alkoholin väärinkäyttöä pystymättä sitä lopettamaan. Jotkut tosin ovat pystyneet muuttamaan koko elämänsä suuntaa vuosikymmeniä kestäneistä sukurasitteista huolimatta.

        Tätä kirjoittaessani olen 6 promillen humalassa.

        Toivoisin koko ihmiskunnalle kaikkea hyvää ja että ihmiset välittäisivät toisistaan aidosti. Silloin monen olisi helpompaa hyväksyä itsensä ilman päihteiden väärinkäyttöä.


    • samat perinnöllisyys tekijät kuin sinulla. mutta nyt jo kolmessa polvessa me lähes kaikki ollaan dokattu liikaa!!! ja jokainen on joko lopettanut tai pystynyt rajoittamaan juomista. suoraan sanoen monelle kokonaan lopettaminen on helpompaa kuin rajoittaminen

    • EttäNäinIkkään

      Itse uskon vahvasti, että alkoholisimi on jollain lailla periytyvää. Äitini isä oli alkoholisti, ja omalle äipälle on aina alkoholi maistunut. Minulla on kaksi veljä, jotka juovat tosi paljon, toinen on kolkutellut jo taivaanportteja, vaikka ikää ei ole kovin paljon. Minä olen lähinnä kohtuukäyttäjä, saatan juoda muutaman olusen/ottaa kuppia ehkä noin parin, kolmen kuukauden välein.
      Luultavasti minullakin geeneissä taipumus alkoholismiin, mutta ei liene niin voimkas, jotta alkoholi maistuisi minulle samalla tavalla, kuin muilla perheenjäsenillä?

    • on.on.on.on

      On se perityvää, johan tuosta on saatana jauhettu iät ja ajat.

    • ehtw534äp9ih59

      Ei ole sairaus eikä siten periydy sen enempää kuin huonot tavat tai köyhyyskään.

      • olet.vain.homo

        Pää kiinni vitun homo kun et mistään mitään tajua.


      • geenit-ei-ohjaa

        Alkoholistiksi voi tulla kuka vain, olipa se perhetausta sitten mikä tahansa. Alkoholismin kehittymiseen vaikuttaa moni muukin asia. Tietenkin alkoholisti vanhempien perheessä riskiä kasvattaa se kun juomisen malli on koko ajan olemassa. Sillä voi olla myös päinvastainen vaikutus, suhtautumisesta juomiseen tulee äärimmäisen kielteistä.


    • askeettionåå

      Näin se on tutkittu, pitää paikkansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe