Näin meitä huijataan

sukutietoa

Tässäkö Kepun vaalikompastus – IM selvitti Pekkarisen vävyn tuuulivoimakytkökset

Mauri Pekkarinen

Jari Kupiainen

VAALIT LÄHESTYY Tässäkö kepun toinen vaalikompastus keskiolutkohun jälkeen?

Kolumnisti Matti Putkonen kirjoittaa Helsingin Uutisissa, Vantaan Sanomissa ja Länsiväylän lauantaikolumnissa: ”Pieni osa tuulivoimaloiden omistajista on suomalaisia. Tunnetuin suomalaisomistajista on syöttötariffien isän ex-ministeri Mauri Pekkarisen vävypoika.”

Putkosen mukaan EU:n ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutuminen merkitsisi, että veronmaksajat tukisivat kannattamatonta tuulivoiman tuotantoa yli 11,5 miljardilla eurolla. Tästä lankeaisi veronmaksajille maksuun joka vuosi yli 950 miljoonan euron erä tulevan 12 vuoden ajan syöttötariffien nimellä.

Mikä niissä tuulivoimaloissa on sitten ongelma? Ylen MOT-ohjelma paljasti viime syksynä, että Tuulivoima saa verovaroista miljardituen ja ulkomaiset tuulivoimayhtiöt ”lahjovat” suomalaisia maanomistajia kymppitonneilla, jotta nämä eivät vastustaisi rakennushankkeita.

Kolumnisti Putkonen on esittänyt lauantaikolumnissaan esille tuomansa politiikka-perhe-kytköksen aiemminkin: ”Tunnettuja ovat myös epäilyt intohimoisen tuulivoiman pääagitaattorin ex-ministeri Mauri Pekkarisen sukulaisten taloudellisista kytköksistä tuulivoimatuotantoon. Ex-ministeri Pekkarinen onkin vaatinut uuden kieltolain eli ilmastolain tiukennuksia. Hän vaati eduskuntakäsittelyssä ilmastolakiin rangaistuksia päästöllisille ja tukia päästöttömille eli suomeksi lisää rahaa syöttötariffien kautta muun muassa tuulivoimaloiden omistajien taskuihin.” (Helsingin Uutiset 2.8.2014)

Putkonen perustaa tietonsa maaliskuussa 2013 julkaistuun Iltalehden artikkeliin.

”Pekkarisen vävypoika, diplomi-insinööri Taamir Fareed työskentelee Taaleritehdas-pääomasijoitusrahaston tuulivoimajohtajana.

Iltalehden artikkelin julkaisemisen aikana Fareed oli ollut firman pienomistajana helmikuun lopusta.

Iltalehti kirjoitti, että Fareed toimi yhtenä valtioneuvoston asiantuntijoista, kun pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiaa laadittiin. Ilmasto- ja energiapolitiikan ministerityöryhmän puheenjohtaja oli silloinen elinkeinoministeri Pekkarinen.

Fareed perusti Tuulivoimakonsultointiin keskittyvän Ges Partners -yhtiön vuonna 2008. Tuolloin hallituksen varajäseneksi istutettiin Fareedin puoliso, diplomi-insinööri Tuulimari Fareed.

Hän kiitti diplomityönsä esipuheessa työn tekemisen taloudellisesta mahdollisuudesta miehensä työnantajaa Taaleritehdas Oy:tä.

Tuulimari Fareed nimitetiin 15.10.2012 alkaen assistentiksi salkunhallintaan.



Näin Mauri Pekkarinen vastaa. Asiasta kysyminen tuli junassa istuvalle Pekkariselle yllätyksenä. Puhelun oudon luonteen vuoksi julkaisemme poikkeuksellisesti käydyn keskustelun alla olevassa muodossa.

Olen Jari Kupiainen, toimittaja Iltamakasiinista. Teen artikkelia, koska Putkonen on tuonut asian jälleen esille. Miten asia on?

– Edunsaajana minun tietääkseni ei ole kukaan sukulaiseni. Alalla toimija on yksi sukulaiseni tällä hetkellä, mutta miksikäs ei voisi olla.

Kuka tämä sukulaisenne on?

– En ala teille sitä enempää kertomaan. Ei se haittaa. Olen ihan ylpeä ja tyytyväinen siitä, että näin on, että on hakeutunut sille alalle.

Kysymys on vävypojastanne, jonka nimi on Taamir Fareed, joka on…(Pekkarinen keskeyttää)

– Mitäs kysyit sitten. Sano nyt mitäs kysyit. Sanoit kuka tämä on ja sitten kerroit itse kuka on.

Tämähän on julkisuudessa ollut asia.

– No kun sä itse tiedät, niin mitä sitten multa kysyit, kun sä noin sanot.

Kyse on nimenomaan siitä, että hän hyötyisi näistä päätöksistä. Siihen etsin vastausta teiltä?

– No kysykää häneltä itseltään. Hän on työntekijänä siellä. Hän on johtajana siellä. Ja olen ihan iloinen siitä, että niin on asian laita. Kiitoksia hei, hei, Pekkarinen laitaa puhelimen kiinni.

Taamir Fareed on yhä Taaleritehtaassa johtajana tittelillä ”Johtaja, Uusiutuva energia, DI”

Fareedin yrityskytkökset tuulivoimaan ovat yhä lisääntyneet, kuten Asiakastiedosta näkee:

22256904


GES-Partners Oy, Tampere





10.11.2008










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
TJToimitusjohtaja




22256904


GES-Partners Oy, Tampere





10.11.2008










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
VJVarsinainen jäsen


24917227


Honkajoen Tuulipuisto Ky, Helsinki





17.09.2012










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
PRProkuristi




25040711


Nybyn Tuulipuisto Ky, Helsinki





23.10.2012










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
PRProkuristi


25578052


Nybyn TP Oy, Helsinki





09.07.2013










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
PRProkuristi


26039915


Kooninkallion Tuulipuisto Ky, Helsinki





11.03.2014










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
PRProkuristi




25367319


Pajukosken Tuulipuisto Oy, Ylivieska





22.09.2014










Fareed Taamir Ataullah, Jyväskylä
TJToimitusjohta

2

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe