APUA!..lääkkeen otto????

Olavi

Auttakaa mua, kun vaimoni haki ensimmäiset thyroxinit ja lääkäri ei maininnut miten lääke otetaan.Purkissa lukee, että erillisen ohjeen mukaan ennen aamiaista, mutta mitään erillistä ohjetta ei tullut.
Onko väliä kuinka kauan ennen aamiaista ja pitääkö huomioida jotakin aamupalalla esim maitotuotteet tai jotain muuta??
Sitten vielä vaikuttaako thyroxsini jotenkin Tolvon nimiseen lääkkeeseen?
Lääkäri vähätteli, mutta kokemuksesta en oikein luota häneen.

16

3759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Airi A.

      Lääke otetaan aamulla heti herättyä. Suositellaan noin puolen tunnin väliaikaa ennen aamiaista. Itse syön aamiaisen vaihtelevasti 10min.-1/2 tuntia sen ottamisen jälkeen. Aina ei voi aikataulua suunnitella niin että aikaa jäisi riittävästi. Kalkkitabletteja ei pidä ottaa aamulla, vaan aikaisintaan n. 4 t tyroksiinin jälkeen. Mutta maitoa kuulemma voi juoda, sen kalkki toimii toisin.

      On joitakin ruoka-aineita jotka vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, mutta elämä menee kovin näpertämiseksi jos ne kaikki ottaa huomioon, kunhan nyt ei päivittäin syö aivan hirveästi kaalia, niin hyviä kuin esim. kaalikääryleet ovatkin ;)

      Katselin vähän vanhempaa Pharmaca Fennicaa, eikä ainakaan siinä ole tyroksiinin ja Tolvonin yhtäaikaisesta käytöstä mitään mainintaa.
      Sellainen tulee mieleen, että ajan myötä Tolvon saattaa käydä tarpeettomaksi, sillä kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy yhtenä oireena syvääkin masennusta. Moni on näilläkin palstoilla kertonut saaneensa oireisiinsa masennuslääkkeitä, mutta kun oikea lääkitys eli tyroksiini on löytynyt, masennuslääke on käynyt tarpeettomaksi. Kuulun itse niihin, joille masennuslääkettä on tarjottu.

      • Olavi

        Niin muistelinkin jonkun kirjoittaneen, että joku aika piti olla syömättä, mutta en löytänyt viestiä mistään.Lääkäri määräsi mulle aluksi 0,25 thyroxinin, mutta koska koen aina lääkkeen kuin lääkkeen sivuvaikutukset niin päätin aloittaa varovasti ja otin vain puolikkaan. Mainitsin lääkärille siitä ja se sanoi, että .......ajan kuluttua voisin jo nostaa annosta, mutta en muista mikä aika se oli?
        Osaisitko sinä Airi neuvoa mikä olisi se hyvä aika nostaa annosta kokonaiseen 0,25:een vai onko tämä mun annos niin pieni, että sen voi nostaa piankin?

        Syön sitä Tolvonia uneen ja toivottavasti voisin sen tulevaisuudessa jättää kokonaan pois, kun sekin aiheuttaa kiusallisia sivuvaikutuksia.


      • Airi A.
        Olavi kirjoitti:

        Niin muistelinkin jonkun kirjoittaneen, että joku aika piti olla syömättä, mutta en löytänyt viestiä mistään.Lääkäri määräsi mulle aluksi 0,25 thyroxinin, mutta koska koen aina lääkkeen kuin lääkkeen sivuvaikutukset niin päätin aloittaa varovasti ja otin vain puolikkaan. Mainitsin lääkärille siitä ja se sanoi, että .......ajan kuluttua voisin jo nostaa annosta, mutta en muista mikä aika se oli?
        Osaisitko sinä Airi neuvoa mikä olisi se hyvä aika nostaa annosta kokonaiseen 0,25:een vai onko tämä mun annos niin pieni, että sen voi nostaa piankin?

        Syön sitä Tolvonia uneen ja toivottavasti voisin sen tulevaisuudessa jättää kokonaan pois, kun sekin aiheuttaa kiusallisia sivuvaikutuksia.

        Oliko kyseessä vaimosi vai sinun lääkkeet, kun puhuit alussa vaimosta;)
        Mutta: 0,025 päivässä on niin pieni annos, että sen voit ottaa heti kokonaan. Jos siitä joudutaan nostamaan, kuten yleensä joudutaan, ehkä pari kuukautta voisi olla sopiva väliaika. Mutta aina tuon 0,025:n verran voi kyllä nostaa kerrallaan.

        Minulla annostuksena 0,1 päivässä puolikas 2xvk. Mutta riippuu tietysti miten paha vajaatoiminta on kyseessä.


      • Olavi
        Airi A. kirjoitti:

        Oliko kyseessä vaimosi vai sinun lääkkeet, kun puhuit alussa vaimosta;)
        Mutta: 0,025 päivässä on niin pieni annos, että sen voit ottaa heti kokonaan. Jos siitä joudutaan nostamaan, kuten yleensä joudutaan, ehkä pari kuukautta voisi olla sopiva väliaika. Mutta aina tuon 0,025:n verran voi kyllä nostaa kerrallaan.

        Minulla annostuksena 0,1 päivässä puolikas 2xvk. Mutta riippuu tietysti miten paha vajaatoiminta on kyseessä.

        Joo vaimoni oli hakemassa minun lääkkeitäni, mutta ei osannut pyytää ohjeita, mutta käyhän se näinkin:)
        Sitä se lääkärikin sanoi, että 0,25 on tosi pieni annos, mutta minähän en uskonut vaan aloitin puolikkaalla siitä. Tunnen jo tuon pienen annoksenkin vaikuttavan hiukan ja täytyy varmaan ottaa jo kokonainen kun mitään sivuvaikutusta ei tullut.
        Innolla odotan että pääsisin näistä monista vaivoistani kokonaan eroon, tai ainakin edes osittain.
        Täällä on puhuttu, että vaikutukset näkyvät vasta viikkojen kuluttua joten odottavan aika on pitkä.

        Olen netistä lueskellut vajaatoiminnasta ja koska T4-V oli laskenut rajamaille, mutta TSH oli normaali (1,42)niin nyt vaivaa mieltä, että miksi näin? Löysin netistä jutun jossa mainittiin että jos T4-V laskee ja TSH on normaali niin se olisi sentraalista vajaatoimintaa eli aivolisäkkeestä tai hypotalamuksesta johtuvaa vajaatoimintaa. Nyt hiukan vaivaa mistä on kyse, mutta kai se selviää myöhemmin jos olen vaan aktiivinen valittamaan.
        Terveyskeskuslääkärilleni joudun aina selittämään ja pyytämään tutkimuksiin, kun muuten en pääsisi mihinkään, eikä vaivani muuten selviäisi.
        Ihmeelistä mutta totta!!


      • Vajaata 8 vuotta
        Olavi kirjoitti:

        Joo vaimoni oli hakemassa minun lääkkeitäni, mutta ei osannut pyytää ohjeita, mutta käyhän se näinkin:)
        Sitä se lääkärikin sanoi, että 0,25 on tosi pieni annos, mutta minähän en uskonut vaan aloitin puolikkaalla siitä. Tunnen jo tuon pienen annoksenkin vaikuttavan hiukan ja täytyy varmaan ottaa jo kokonainen kun mitään sivuvaikutusta ei tullut.
        Innolla odotan että pääsisin näistä monista vaivoistani kokonaan eroon, tai ainakin edes osittain.
        Täällä on puhuttu, että vaikutukset näkyvät vasta viikkojen kuluttua joten odottavan aika on pitkä.

        Olen netistä lueskellut vajaatoiminnasta ja koska T4-V oli laskenut rajamaille, mutta TSH oli normaali (1,42)niin nyt vaivaa mieltä, että miksi näin? Löysin netistä jutun jossa mainittiin että jos T4-V laskee ja TSH on normaali niin se olisi sentraalista vajaatoimintaa eli aivolisäkkeestä tai hypotalamuksesta johtuvaa vajaatoimintaa. Nyt hiukan vaivaa mistä on kyse, mutta kai se selviää myöhemmin jos olen vaan aktiivinen valittamaan.
        Terveyskeskuslääkärilleni joudun aina selittämään ja pyytämään tutkimuksiin, kun muuten en pääsisi mihinkään, eikä vaivani muuten selviäisi.
        Ihmeelistä mutta totta!!

        miksi et käänny suoraan endokrinologin puoleen,miksi käydä terveys/arvauskeskuksessa,jossa tietotaito mm. kilpirauhassairauksista on nolla.
        Varaat ajan yksityiseltä endokrinologilta,ei siihen mitään terv.keskuslääkäreille selittelyjä tarvita.
        Mainitsemasi annos on todella pieni,aivan turhaan sitä puolitit.
        Taitaa olla tuo vaikutus placeboa,mutta hyvä jos tuntuu että auttaa.

        Suosittelen lämpimästi yksityistä sektoria!
        Mukavaa vúoden loppua.


      • Airi A.
        Olavi kirjoitti:

        Joo vaimoni oli hakemassa minun lääkkeitäni, mutta ei osannut pyytää ohjeita, mutta käyhän se näinkin:)
        Sitä se lääkärikin sanoi, että 0,25 on tosi pieni annos, mutta minähän en uskonut vaan aloitin puolikkaalla siitä. Tunnen jo tuon pienen annoksenkin vaikuttavan hiukan ja täytyy varmaan ottaa jo kokonainen kun mitään sivuvaikutusta ei tullut.
        Innolla odotan että pääsisin näistä monista vaivoistani kokonaan eroon, tai ainakin edes osittain.
        Täällä on puhuttu, että vaikutukset näkyvät vasta viikkojen kuluttua joten odottavan aika on pitkä.

        Olen netistä lueskellut vajaatoiminnasta ja koska T4-V oli laskenut rajamaille, mutta TSH oli normaali (1,42)niin nyt vaivaa mieltä, että miksi näin? Löysin netistä jutun jossa mainittiin että jos T4-V laskee ja TSH on normaali niin se olisi sentraalista vajaatoimintaa eli aivolisäkkeestä tai hypotalamuksesta johtuvaa vajaatoimintaa. Nyt hiukan vaivaa mistä on kyse, mutta kai se selviää myöhemmin jos olen vaan aktiivinen valittamaan.
        Terveyskeskuslääkärilleni joudun aina selittämään ja pyytämään tutkimuksiin, kun muuten en pääsisi mihinkään, eikä vaivani muuten selviäisi.
        Ihmeelistä mutta totta!!

        Tuota TSH:ta voisi vieläkin saada alemmaksi, jos ei T4V ole hyvä. Mutta kunhan nyt pikku hiljaa nostat sitä annostusta, niin katsot mitkä ne tulokset sitten ovat.
        Jos on mahdollisuutta, niin erikoislääkärin luona käynti voisi edistää asiaa. Mutta eivät nekään aina ole omaksuneet näitä viimeisimpiä kansainvälisiä arvoja. Ainakin tällä palstalla on saanut lukea kaikenlaista.

        Mutta seuraile tilannetta, ellei annostuksen nosto korjaa oloa, sitten vaan uudestaan lääkäriin. Kannattaisi ehkä kuitenkin käydä kontrollissa terveyskeskuksessa, niin saat ne uudet arvot laboratoriosta. Yksityisellä se tutkiminen on aika kallista. Ellet nyt satu olemaan rahoissasi;)


      • Kilppari

        MITÄ, MItä kalkkitabletteja ei thyroxinin kanssako? Uutta tietoa minulle!! Miksei kalkkia samaan aikaan? Entä ladyVita? APUA, olen koko ajan ottanut ne samalla istumalta.


    • bag_gie

      että jos tuntuu ettei lääkäri anna tarpeeks tietoo, mene hakukoneella (vaikka google)
      eti "kilpirauhasen vajaatoiminta" ja suomalaisia sivuja. Jo alkaa tietoa löytyä.

      Ja erikoislääkäri on tietysti parempi vaihtoehto jos rahat riittää. Muistettava että niistäkin löytyy kaikenlaista taatelintallaajaa.

      Pääasia ettähankit mahdollisimman paljon tietoa sairaudestasi, silloin osaat myös hoitaa sitä etkä ole muiden varassa.

    • Olavi

      Meinaan katsoa tammikuun loppuun kun on uudet kokeet ja samalla mainitsen sentraalisesta vajaatoiminnasta ja samalla kyselen miksi mun arvot on mitä on. Jos huomaan, että terv.lääkäri ei ota tosissaan vaivaani niin sitten pyydän lähetteen alan lääkärille ja jos en saa niin sitten vasta kustannan itse sen lääkärin.

      Tänään oli maha tosi sekaisin ja kipeä ja pelästyin, että nytkö ne sivuvaikutukset alkaa. Söin eilen kyllä kaikkea herkkua et en tiedä johtuiko siitä, mutta toivottavasti johtu. Yleensä kaikki lääkkeet panevat mun suoliston sekaisin ja nyt pelkään, että thyroxinikin tekee sen......mutta voiko olla mahdollista?

      Sinnittelen viikonloppuun puolikkaalla annoksella ja sitten nostan sen kokonaiseen 0.25 mikroon.

      • Tuulia

        Thyroxin tabletit tulee ottaa aamulla tyhjään vatsaan noin tuntia ennen kuin syö mitään muuta. Kalkki ja rautapitoiset ruoat vaikeuttavat tyroksiinin imeytymistä. Jos mahasi on mennyt sekaisin tyroksiinista,niin oletko laktoosille herkkä, eli tuottaako tav. maito ym. oireita, ilmavaivaa, ripulia. Jos niin huomioi, että tyroksiinin kaverina lääkkeessä on laktoosi ja se on se joka voi mahan sekoittaa. Itse otan Thyroxin tabletin kanssa Kerutabs tabletin joka hajoittaa suolistoni puolesta tuon laktoosin ja niin en saa mahanpuruja Thyroxin-lääkkeestä ja silti tyroksiini imeytyy ihan hyvin.


    • LääkityksenAloittanu

      Juuri sain HY-apteekista tiedon (aloitin itse juuri lääkityksen), että maitotaloustuotteita ei saisi ottaa aamulla (sis. kalcium) siis ei maitoa, jogurttia yms. Samoin magnesium, minisun (vitamiineista). Jos syö Calcichew-tabletteja, ne voi ottaa 4 h päästä kuten kaikki muutkin.

      Minäkin sain tosi huonot ohjeet lääkäriltä, eikä lääkkeen tiedoissakaan puhuttu tuosta maidon välttämisestä mitään. Pieni määrä maitoa kahvin kanssa on kuulemma ok, jos ei vedä koko pannullista :-)

    • paketissa on

      Pikkupräntillä tarkat ohjeet.

    • opiskelija

      Korostaisin myös sekä aloittajalle että seuraavalle, maitotuotteita ei pidä ottaa thyroxinin kanssa. Muutenkin maitotuotteita, ei pitäisi ottaa esim. vitamiinien kanssa vaan n, 2 tuntia väliä.
      Väli aamupalan ja ko lääkkeen kanssa olis hyvä pitää ainakin tunti, niin saat lääkkeestä parhaan mahdollisen vaikutuksen.

    • PaksuUkko

      Mulle neuvoi alan spesialisti, että kun siinä viiden aikaan aamulla herään vessaan, niin samalla reissulla ottaa, eli tyhjään mahaan n.4 tuntia ennen aamiaista.

    • vaikuttaa-tehokkaammin
      • abcdefghijkl12

        No kaikki ei herää viideltä vessaan tai ehdi odotella yhdeksään asti aamupalaa. Oleellista on ottaa tabletti tyhjään vatsaan, jos mahdollista puolisen tuntia taukoa ennen maitotuotteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe