Öylätti on Jeesuksen Ruumis

Pattinainen

Kirjoitti palstan fiksuin naispappi Kaisa, ja perusteli asiaa ylivertaisella logiikallaan, sanoen:

>> Öylätti on Jeesuksen ruumis, koska siinä on hänen kuvansakin. <<

Voiko sen enää paremmin sanoa.

13

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perskutarallaa

      Eip oo teoloogisen opinnot hukkaan mennet.

    • undulaatti

      Mitähän Kaisa sitten sanoisi jos öylätissä olis Irja Askolan kuva?

    • kannibaalit

      Ihmissyöntiä

    • Varmaan on kyse huumorinviljelystä? Luterilainen oppi tunnustaa reaalipresenssin kuten myös katolilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa tehdään. Perustelut ovat usein varsin sofistikoituneita, mutta haluan itse korostaa sitä, että kyseessä on uskonartikla. En odota, että Raamattuun ja traditioon skeptisesti suhtautuva ihminen hyväksyisi kristinoppia. Itse ajattelen vapaakirkollisena teologian opiskelijana siten, että Pyhä Henki on reaalisesti läsnä leivässä ja viinissä, mutta tiedän jo monet varhaiset kirkkoisät pitivät ehtoollista varsin kirjaimellisesti Jeesuksen ruumiina ja verenä.

      • Herraonyksi

        Jeesuksen ruumiin väitetään olevan myös taivaassa, ja sinne vieläpä talletettuna, istumaan Jumalan valtaistuimelle, taivallisessa kirkkaudessaan: Psalmi 110; mutta mitään sellaista ei Raamattu lupaa että: pappien annettaisiin kirkkojen alttareilla piknailla Jeesusta öylätteinä, - tai jos niin laitatko esiin kohdan jimmikkonen?


      • sittlab
        Herraonyksi kirjoitti:

        Jeesuksen ruumiin väitetään olevan myös taivaassa, ja sinne vieläpä talletettuna, istumaan Jumalan valtaistuimelle, taivallisessa kirkkaudessaan: Psalmi 110; mutta mitään sellaista ei Raamattu lupaa että: pappien annettaisiin kirkkojen alttareilla piknailla Jeesusta öylätteinä, - tai jos niin laitatko esiin kohdan jimmikkonen?

        Rauhoitu balttis..


      • Herraonyksi kirjoitti:

        Jeesuksen ruumiin väitetään olevan myös taivaassa, ja sinne vieläpä talletettuna, istumaan Jumalan valtaistuimelle, taivallisessa kirkkaudessaan: Psalmi 110; mutta mitään sellaista ei Raamattu lupaa että: pappien annettaisiin kirkkojen alttareilla piknailla Jeesusta öylätteinä, - tai jos niin laitatko esiin kohdan jimmikkonen?

        Niin, jos mennään varhaiseen ehtoollisen viettoon, niin se oli "rakkaudenateria", eli syötiin yhdessä ja aterian aikana nautittiin myös ehtoollinen, joka erotettiin kaikesta muusta mitä syötiin ja juotiin. Varhaiset kristityt kokoontuivat kodeisssa. Myöhemmin rakennettiin kirkkorakennuksia ja niissä alettiin viettää ehtoollista, jolloin ei ollut kyse kokonaisesta ateriasta, vaan ainoastaan viinin ja leivän nauttimisesta.

        Joissain kristillisissä piireissä on haluttu alkaa uudelleen varhaista perinnettä ja nauttia koko ateria ehtoollisenvieton yhteydessä. Minusta on kyse ihan kristillisestä ehtoollisenvietosta, vaikka ei koko ateriaa nautittaisi, tai jos leipänä on öylätti. Öylätti on siitä kätevä, että se säilyy pitkään ja on helppo varastoida. Joskus vapaat suunnatkin suuremmissa kristillisissä kesätapahtumissa käyttävät öylättiä ehtoollisleipänä.


      • Hörötöttöröö
        jmmikkonen kirjoitti:

        Niin, jos mennään varhaiseen ehtoollisen viettoon, niin se oli "rakkaudenateria", eli syötiin yhdessä ja aterian aikana nautittiin myös ehtoollinen, joka erotettiin kaikesta muusta mitä syötiin ja juotiin. Varhaiset kristityt kokoontuivat kodeisssa. Myöhemmin rakennettiin kirkkorakennuksia ja niissä alettiin viettää ehtoollista, jolloin ei ollut kyse kokonaisesta ateriasta, vaan ainoastaan viinin ja leivän nauttimisesta.

        Joissain kristillisissä piireissä on haluttu alkaa uudelleen varhaista perinnettä ja nauttia koko ateria ehtoollisenvieton yhteydessä. Minusta on kyse ihan kristillisestä ehtoollisenvietosta, vaikka ei koko ateriaa nautittaisi, tai jos leipänä on öylätti. Öylätti on siitä kätevä, että se säilyy pitkään ja on helppo varastoida. Joskus vapaat suunnatkin suuremmissa kristillisissä kesätapahtumissa käyttävät öylättiä ehtoollisleipänä.

        ''se mitä vapaat suunnat tekevät, ei tarkoita sitä että: yks yhteen todellakin niiden toiminta perustuisi Jumalan sanaan, ja öylätin historiaa voit tutkia muinaisista aurinkokulteista, ja öytätti on niissä ruumiillistunut baal, - osana hedelmällisyyskulttien mukaisia vuotuisia juhlia ja uhritoimituksia. Öylätti oli aluksi veretön uhrin, joten sikäli johdettavissa aina Kainin uhriin asti.


      • kirkon.keksintö
        Hörötöttöröö kirjoitti:

        ''se mitä vapaat suunnat tekevät, ei tarkoita sitä että: yks yhteen todellakin niiden toiminta perustuisi Jumalan sanaan, ja öylätin historiaa voit tutkia muinaisista aurinkokulteista, ja öytätti on niissä ruumiillistunut baal, - osana hedelmällisyyskulttien mukaisia vuotuisia juhlia ja uhritoimituksia. Öylätti oli aluksi veretön uhrin, joten sikäli johdettavissa aina Kainin uhriin asti.

        Minä olen nauttinut ehtoollisen missä murrettiin l e i p ä ä eikä syöty mitään pahvin paloja.


      • vauva_kastettu

        Ja upotuskin on vissiin suoritettu? Vai kuinka


      • Maituiskosullekin
        kirkon.keksintö kirjoitti:

        Minä olen nauttinut ehtoollisen missä murrettiin l e i p ä ä eikä syöty mitään pahvin paloja.

        Öylätti on ruumiillistunut auringonjumala baal, eli aurinkopipariin muka inkarnoitunuti saa-tana.


      • kirkon.keksintö
        vauva_kastettu kirjoitti:

        Ja upotuskin on vissiin suoritettu? Vai kuinka

        Ei vielä mutta heti kun tulee tilaisuus.


      • vauva_kastettu kirjoitti:

        Ja upotuskin on vissiin suoritettu? Vai kuinka

        Oma käsitykseni on se, että jos uskoo lapsena saamaansa kasteeseen, silloin ei tule mennä uskovien kasteelle. Jos taas ei ole kastettu lapsena, mielestäni tärkeintä on, että tulee kastetuksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kristillisessä yhteisössä. Se, mikä yhteisö on kysymyksessä, on mielestäni toimitukseen nähden toissijaista. Jos taas on kastettu lapsena, mutta ei usko lapsikasteen olevan Uuden testamentin mukainen kaste, mielestäni ei tee syntiä, jos seuraa tässä asiassa uskoaan ja omaatuntoaan. Sillä tavoin itsekin olen toiminut.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe