Miten olette saaneet ohimolohkoepissä uuden opiskelutiedon pysymään päässä? Itse pystyn hoitamaan käytännön, mutta teoria tökkii pahasti. Onko kenelläkään keinoja miten toimia?
Opiskeluaaa
11
91
Vastaukset
- eräs_gaijin
Tästä ohimolohkoepilepsian ja muistamisen/opiskelun vaikeudesta on paljon ollut otsikoita vuosien varrella. Mulla kun ei sitä ole, niin onko siinä joku tietty syy miksi tilanne on erityisen hankala? Löysin vain, että reagoi monesti huonosti lääkkeisiin.
Jos on joku etenevä ongelma muistaa uutta, niin ei siinä kai paljoa muu auta kuin yrittää treenata nuppia ja opetella erilaisia muistamistekniikoita (boring..mutta näitä on)
Kaikenlaista opiskelleena, ennen ja jälkeen sairastumisen, voisin ainakin yleisellä tasolla heittää pari psykologista vinkkiä!
1) unohda, että sinulla on (ohimolohko)epilepsia ja vakuuta itsesi siitä, että pystyt oppimaan. En tosiaan tiedä, onko tässä joku este mutta ainakin voi yrittää.
2) pidä huoli, että olet varmasti kiinnostunut asiasta..
Itse reputin aikoinaan useampia, "yksinkertaisia" teoriakursseja kun ei vaan kiinnostanut..paperikoneen toiminta? -kun ei nappaa ei auta vaikka lukee kirjan kolmeen kertaan..Samaan aikaan ns. haastavimmista sisällöistä ei ollut ongelmaa suoriutua, koska juuri ne nyt sattuivat kiinnostamaan. Myöhemmin opettelin erinäisiä itsepetoskeinoja selvitä ei-kiinnostavista kursseista:)
Kliseosioon kun mennään: Toinen klassinen oppimisongelma on joku menneisyyden "trauma". (En osannut ennenkään, en nytkään ja äitikin aina sanoi, ettei mulla oo xxx-taitoja).
Opiskelu on tosi rankkaa moneen työntekoon verrattuna. Kylmiltään, monen vuoden tauon jälkeen uuden opettelu, varsinkin aikuisena, on hikistä työtä terveellekin ihmiselle. On se raskasta nuorenakin vaikka ehkä joillain muka helpompaa (voi taas johtua esim. harrastuksista, jotka tukevat oppimista). Sanaristikkoa ja sudokua kehiin ja ei kun "luennolle". Tsemppiä... Minulla kun on tarkka vaivan sijainti tiedossa, niin osaan tiedostaa myös, mitkä kohdat muistissa pätkii (tuon on myös neuropsykologi tutkinut). Olen aina ollut hyvä oppimaan niin, että mahdollisimman paljon itse kirjaan ylös mitä pitää tehdä. Siksi nyt kirjoitan blogia jne. että pysyisi asiat mielessä. Myös numeromuistini on aina käsittämätön, sitä ei epipaikkani häiritse mitenkään. Kannattaa hyödyntää sitä osaa, mikä toimii. Minulla toimii kuvien ja värien muistaminen. Pistin aina koulussa värikynillä tärkeät muistiinpanot ja alleviivaukset kirjoihin :)
- yksimeistä
Psykologiset tsemppaamiset eivät auta aivojen neurologiseen sairauteen. En mieti ohimolohkoepiäni opiskellessani uusia asioita, muttei se oppimista yhtään helpommaksi tee. Hippokampus jossa muisti sijaitsee lähellä pesäkettä ohimolohkoepissä. Lääkäritkään eivät kaikki tunnu muistiongelmia täysin ymmärtävän, mutta kutakuinkin jokainen ohimolohkoepileptikko kertoo muistin olevan huono. Aloittajalle: ainoo neuvo mitä minulta löytyy on se, että tyydyt siihen että oppiminen sulle hitaampaa ja toivottavasti ympäristö sen ymmärtää. Ja kirjotat ylös mahdollisimman yksinkertaisesti IHAN KAIKEN. Minulla ymmärtävä työympäristö (työssä alalla jossa tulee uutta koko ajan). Vaikeaa se oli aluksi hyväksyä ettei vaan opi/muista samoin kuin toiset. ÄO mulla mensan puolella. (tai oli, nyt mahdotonta selvitä samoin pistein koska visuaalinen muisti puuttuu lähes kokonaan. En silti laske itseäni sinänsä aiempaa tyhmemmäksi).
- Marsu32
Kiitos vastauksista, koulun alussa meille tehtiin testejä, josta pystyttiin huomaamaan, etten tarvitse tukea lukemisen ja kirjoittamisen alueilla. Testi ei kuitenkaan oltu tehty aikuisiällä epiin sairastuneille vaan pystyin näyttämään taitoni vanhojen opiskelujeni perusteella. Nyt opettajat ei tunnu millään ymmärtävän, miksi en muka voisi opiskella uutta teoriatietoa mieleenpainuvasti. Käytännöntehtävät kyllä opin. Yritänkö sinnitellä vai mikä olisi parasta? Kouluun lähdin ihan oman mielenterveyden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeeltä.
- olin
No onko sun muistia testattu neurologian polilla/osastolla ? Minua tutkittiin 5 pv Kuopiossa muistini on heikko. Kertaus on minun keino muistaa riittävän usein lukee jotain muistaa. 35 v olen epiä sairastanut ensimäisen kerran kunolla tutkittiin video eeg yms.
- Marsu32
Kyllä päätä on tutkittu useampi vuosi sitten. Pitänee varmaan kysyä uutta testiä, jotta tajuan itsekin, että uuden ammatin tavoittelu on turhaa...
- dkahdiohwowa
olin kirjoitti:
No onko sun muistia testattu neurologian polilla/osastolla ? Minua tutkittiin 5 pv Kuopiossa muistini on heikko. Kertaus on minun keino muistaa riittävän usein lukee jotain muistaa. 35 v olen epiä sairastanut ensimäisen kerran kunolla tutkittiin video eeg yms.
Mun muistia tutki neuropsykologi. Ei ne ongelmat siinä kovin paljoa esille tullut. Luettiin kertomusta ja kysyttiin sitten mitä muistan siitä jne. Saatan muistaa kyllä sen muutaman minuutin.
-ei ap- - Olin
Kyllä muistivaikeudet tulevat varmasti esiin kuin testataan riittävästi. Osastolle kuin pääsee voidaan useampana päivänä tutkia. Tutkimustuloksista voidaan sitten tehdä lopputulokset se on siinä sit muisti.
- dkahdiohwowa
Olin kirjoitti:
Kyllä muistivaikeudet tulevat varmasti esiin kuin testataan riittävästi. Osastolle kuin pääsee voidaan useampana päivänä tutkia. Tutkimustuloksista voidaan sitten tehdä lopputulokset se on siinä sit muisti.
Ei oikeastaan väliä saadaanko mun muistivaikeudet todettua "virallisesti" vai ei :) Niitä on, ja niiden kanssa eletään.
- syrjintää
Kun olette alkaneet opiskelmaan,miten koulussa/pääsykokeissa suhtauduttu sairauteenne?Kaikilla oikeus opiskeluun,mutta aina ei tunnu siltä.
- Marsu32
Heippa! Sain tutkinnon suoritettua. Toisessa koulussa en pystynyt suoriutumaan, koska latinankielinen termistö ei pysynyt päässäni, mutta toisessa koulussa käytännön taidot olivat ne, joita tarvittiin saadakseen tutkintotodistus. Kouluissa on siis eroja, se tuli kohdallani todistettua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399