Rullaiso vai ei?

rullakebabi

Rullaison toimivuudesta kyselen. Toimiiko se idioottivarmasti vai voiko se jumiutua purjeet tuhoten? Perhekäytössä varmasti mitä mainioin helppouden vuoksi ja kisakäytössä menettää ne kriittiset sadasosat. Mutta kertokaas kokemuksia noista rullaisoista. Ainakin Seldenin rikaus- ja virittelyoppaassa annettiin ymmärtää että pystylattainen rullaison profiili olisi tehokkaampi perinteisesti leikattuun isoon.

Charterkäytössä noita on aika paljon ja se kertoo helppoudesta ja toimivuudesta - vai kertooko?

22

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiminunvalintani

      Rullamasto on varmaankin mukava niin kauan kuin se toimii. Rullapuomi näyttää tulleen sen kilpailijaksi. Kummallakin on kannattajansa.
      Yksi rullamaston haitta on se, että purjeen reivaaminen ei muuta painopistettä alemmaksi niinkuin tapahtuu perinteisessä reivauksessa ja rullapuomissa.
      USNA (United States Naval Academy) on tehnyt erilaisia veneilyn turvallisuuteen liittyviä slide-esityksiä. Tässä on USNA:n opetukset kovan tuulen purjehduksesta ja purjeista, joissa mainitaan rullamastostakin.

      http://www.usna.edu/SailingTeam/documents/lectures/SafetyatSea/2013/0930 Heavy Weather Sailing

    • Rullaiso_avomerellä

      Rullaiso on matkapurjehtijan purje, on helppo käsitellä ja toimii varmasti, kunhan purje on kunnollinen. Jumiutumiset liittyvät venyneisiin dacron-purjeisiin tai siihen, että purjeen nostin on liian löysällä. Reivatessa tai purjetta avatessa kannattaa osatakilassa löysätä peräharusta, jotta masto ei ole kaarella ja rulla maston sisällä pääsee esteettä pyörimään.

      • puomimyös

        Myös puomi kannattaa olla mahd. vaakatasossa, kun rullataan sisään.


    • Rullamastoa en kyllä huolisi. Peruste: puolittain auki jumittava rullamasto olisi todella ikävä. Sen kanssa ei ole juuri mitään tehtävissä. Keulapurjeen kanssa voi irroittaa skuutit ja ajaa rinkiä kunnes purje staagin ympärillä. Jumittuneen rullamaston/ison kanssa ei voi tehdä mitään muuta kuin odottaa ennen rantautumista, että purje on silppuna. Toinen syy miksi en rullaisoa huolisi, on se että se estää kunnolliset latat purjeesta.
      Rullapuomia pitäsin huomattavasti parempana vaihtoehtona, mutta tavallaan siinäkään mitään järkeä, kun purje pitää silti nostaa käsin/vinssillä.

      • Purjekoko

        Ei se koskaan jumiudu....kopkop.
        Jos niin sattuisi tapahtumaan/rikkoutumaan , niin vedä ulos kokonaan ja laske puomin päälle...
        Kokemukseni mukaan useammin jumivat rulla puomit, ja single reef line puomi-systeemit.
        Näissä joutuu kuitenkin joka kerta nostamaan koko painavan purjeen kitkoineen, eli ei hyötyä/käyttömukavuutta.
        Pysty-latat antavat hyvän muodon ja mahdollisuuden korkeaan ahvenselkään.


      • puominjumitus
        Purjekoko kirjoitti:

        Ei se koskaan jumiudu....kopkop.
        Jos niin sattuisi tapahtumaan/rikkoutumaan , niin vedä ulos kokonaan ja laske puomin päälle...
        Kokemukseni mukaan useammin jumivat rulla puomit, ja single reef line puomi-systeemit.
        Näissä joutuu kuitenkin joka kerta nostamaan koko painavan purjeen kitkoineen, eli ei hyötyä/käyttömukavuutta.
        Pysty-latat antavat hyvän muodon ja mahdollisuuden korkeaan ahvenselkään.

        Rullapuomilla ei tässä yhteydessä tarkoiteta perinteisiä rullapuomeja, jossa purje rullattiin puomia kiertämällä. Nykyaikaisessa rullapuomissa on periaatteessa samanlainen makanismi kuin rullamastoissa (in-boom furling). Ensimmäinen taisi olla Ted Hoodin tuottama Stoboom joskus 80-luvulla. Nykyisin hyviksi tunnettujen rullapuomien tuottajia taitavat olla ainakin Profurl, Sachaefer Marine, Forespar, Johnmast.

        Minkä tyyppisiä rullapuomejaa kokeilit ja miten ne jumittuivat?
        Rullapuomin jumittumisessa on se hyvä puoli rullamaston jumittumiseen verrattuna, että purjeen saa merellä alas. Rullamaston jumittuminen merellä on ongelma.

        Siitä olen täysin samaa mieltä, että yhden köyden reivisysteemi on paljon hankalampi kuin perinteinen pikareivi. Itse pysyn jälkimmäisen kannalla. Se toimii aina.


      • Purjekoko

        Juu se oli vanhempi puomi, en muista merkkiä...

        Rullamasto ei ole kertaakaan >10v aikana jumittanut, ja ulos vedettynä(voimaa on boom outhaul) se tulee kyllä alas ihan yhtä helposti kuin tavallinen.

        Rullapuomista ei taas ole juurikaan hyötyä... Hankalat kitkaa lisäävät/jumivat/kuluvat ratsastajat mastossa, pitää joka kerta vetää raskas purje ylös...Lentävän alaliikin vedenpoisto yms.ominaisuudet reivattuna.

        Pienessä isopurjeessa on tavanomainen halvin ja helpoin.


    • 10-14

      Jos olisin ostamassa uutta venettä, niin ilman muuta rulla sekä isoon että keulapurjeeseen. Ja nimenomaan mastoon rullautuva isopurje. Käytännössä ne ovat toimintavarmoja ja mukavuusarvot ovat ihan omaa luokkaansa verrattuna perinteiseen. Voi olla, että maksimisuorituskyvystä vähän menettää, mutta so what?

    • 51jalkainen

      Ootko 10-14 koskaan vuokrannut esim. Välimerellä rullaisovenettä. Minä olen ja ajellut pääasiassa moottorilla. Ei oikein purjehdi.

      • 10-14

        Minun kokemukseni noista ovat Itämereltä kolmesta tuttavien n. 40-jalkaisesta veneestä (omassa on perinteinen iso). Sen enempää itse kokemani kuin heidän kertomansa eivät tue väitettä, ettei rullaiso toimisi ihan yhtä hyvin kuin tavallinenkin. Luotettavuusnäkemykseni perustuu keskusteluihin heidän, muiden tuntemieni rullaison käyttäjien sekä parin purjemaakari ja "mastosepän" kanssa (ja jonkin verran luettuunkin). (Ja muuten, kyllä tavallinen isopurjekin voi jumittua ylös.)

        Aina kun joku sanoo "ei oikein purjehdi", kaipaisi melko tavalla täsmennystä, mitä tarkoitetaan. Kevyen tuulen kulkua? Nousukulmaa kryssillä? Maksimivauhtia?


      • 10-14

        Jäi sanomati: kahdella tuttavapariskunnalla on ollut aika monena kesänä vene vuokralla Välimerellä eivätkä hekään ole moittineet rullaison purjehdusominaisuuksia. Toisen pariskunnan miehellä on kohtalaisen paljon mitalisijoja SM-tason purjehduskilpailuista monelta vuosikymmeneltä, joten luulisin hänen sanovan, jos valittamista olisi.


      • ongelmatontako
        10-14 kirjoitti:

        Jäi sanomati: kahdella tuttavapariskunnalla on ollut aika monena kesänä vene vuokralla Välimerellä eivätkä hekään ole moittineet rullaison purjehdusominaisuuksia. Toisen pariskunnan miehellä on kohtalaisen paljon mitalisijoja SM-tason purjehduskilpailuista monelta vuosikymmeneltä, joten luulisin hänen sanovan, jos valittamista olisi.

        Kun laitoin hakusanoiksi "in-mast furling jammed", tuli 45.300 osumaa. Jumittumisista on useita nettikeskusteluja. Se kai on luonnollista, että rullaisoa kehutaan juuri niin kauan kuin se toimii. Itse olen nähnyt useita jumittumisia. Eräs niistä oli Funchalin satamassa. Isopurje oli riekaleina. Viimeksi näin jumittumisen korjaamisen Taalintehtaan satamassa. Yksi mies oli nosturin avulla topissa ja toinen alhaalla ennenkuin purje onnistuttiin avaamaan ja rullaamaan sisään. Purje (ja vene) säilyi ehjänä, koska tuuli ei ollut kova ja landauskin onnistui isopurjeen lepattaessa.


      • pulipuli
        ongelmatontako kirjoitti:

        Kun laitoin hakusanoiksi "in-mast furling jammed", tuli 45.300 osumaa. Jumittumisista on useita nettikeskusteluja. Se kai on luonnollista, että rullaisoa kehutaan juuri niin kauan kuin se toimii. Itse olen nähnyt useita jumittumisia. Eräs niistä oli Funchalin satamassa. Isopurje oli riekaleina. Viimeksi näin jumittumisen korjaamisen Taalintehtaan satamassa. Yksi mies oli nosturin avulla topissa ja toinen alhaalla ennenkuin purje onnistuttiin avaamaan ja rullaamaan sisään. Purje (ja vene) säilyi ehjänä, koska tuuli ei ollut kova ja landauskin onnistui isopurjeen lepattaessa.

        Ohje tällaisessa tapauksessa on ensin yrittää vetää se täysin auki. jos se ei onnistu niin sitten löysätään takaliesmaa ja "kerätään" purjetta (vastatuulessa) mastolle ja köytetään maston ympärille. Testasin tätä menetelmää itse kevyessä tuulessa ja sain sen jotenkin onnistumaan. Mutta neljän vuoden aikana en ole oikeasti kohdannut mitään ongelmaa. Varmasti sen saa jumiin mm. rullaamalla purjetta sisään maston ollessa tiukkaan vedettynä hekillä sekä pitämällä kikillä puomin perä hyvin pystyssä niin että purje ei mene sisään suorana.


    • JKL4

      Viime kesänä hommattiin vene jossa on rullamasto, sitä ennen aina ollut perinteinen versio. Yhden kesän kokemuksella täytyy sanoa, että ensiksi meinasi mennä hermo sen kanssa kun meinasi jumittaa melkein aina. Kesän mittaan oppi avaamaan ja rullaamaan purjeen oikeaoppisesti sisään niin homma alkoi toimimaan. Laskee kyllä kynnystä avata purje lyhyellekin siirtymiselle kun poislaitto on vaivatonta ja nopeaa vaikkapa yksinpurjehtiessa.

      Gunnari on oikeastaan ainoa säätö mikä häviää suhteessa perinteiseen versioon. Tietysti myös painopiste reivetessä ei siirry alaspäin.

      • Balance_beam

        Paljonko se purjeen paino on kokonaispainosta? Eli paljonko se painopiste jää ylemmäs.


      • et_ymmärtänyt
        Balance_beam kirjoitti:

        Paljonko se purjeen paino on kokonaispainosta? Eli paljonko se painopiste jää ylemmäs.

        Onhan purjeen painolla niillä momenteilla paljonkin merkitystä. Siis lähinnä kisatessa. Osuus konaispainosta on täysin mielenkiinnoton kysymys. Rullapurjeen kanssa on kuitenkin kyse pinta-alan painopisteen korkeudesta ja tuulen paineen kallistavasta momentista.


    • Homma

      Seuraava vene jonka hankin on ilman muuta rullamastolla. Välimerellä muutamalla vuokraveneellä on tullut purjehdittua ja kaikissa on ollut rullamasto. Kynnys purjehtia kevyessäkin tuulessa alenee, käyttömukavuus, helpot reivaukset ja reivien purut, nopeudessa en ole huomannut oleellista eroa, eikä rullamastolla ole jalkoihin jäänyt koskaan.

      Eihän autoissakaan ennen tarvinnut ilmastointia eikä automaattivaihteistoa, mutta ajat ja mielipiteet muuttuvat.

      • seppomartti

        Mitenkä toimii rullaiso purjeen revetessä?. Voisin kuvitella, ettei ole reivattavissa. Slab reef mahdollistaa purjeen yläosalla purjehtimisen. Isoilla vesillä purjeiden rikkoontuminen on tavallisempaa kuin lomalkalla charterveneessä. Esimerkiksi viime ARC:ssä suomalaisen X:n rullaiso taisi hajota ja palasi Kanarialle. Edellisessä minulta halkesi iso, muttei vauhti juurikaan kärsinyt?. Paluumatkalla 2014 lähdin Bermudalta yhdessä suomalaisfirstin Dockhouse4:n kanssa ja meille mplemkille tuli isopurjerepeämä..Rullaisoa ei ole seuraavassa veneessä. Ei liioin enää yhden köyden reivaus. Fat top barduunat 2 köyden slab reef luultavasti.


      • Jopukka

        Rullaiso voi kyllä jumiutua jos rullaat sen liian löysänä sisään. Samoin saattaa jumiutua jos purjeen etuliikki on liian löysällä. Jos et saa rullaisoa auki niin yleensä yritetään voimalla väkisin. Ei hyvä. Kiristä rullaisoa sisäänpäin ja sen jälkeen vedä se ulos. Jummi irtoaa.
        Itselläni on Seldenin in furling mast ja siinä päättymätön köysi, joten kannelle ei tarvi mennä vaan saan purjeen sisään ja ulos istumakaukalosta käsin. Itselläni mennyt kaksi kertaa jumiin 7 kesän aikana ja molemmilla kerroilla etuliesma oli liian löysällä.
        En vaihtaisi perinteiseen mastoon.


    • drflksj

      Toimii hyvin perhepurjehduksessa, en vaihtaisi tavalliseen. Isoin etu on helppous, purjeet viitsii kiskaista auki lyhyellekkin pätkälle ja toisaalta on helppo vetäistä purjeet sisään ahtaan paikan tullen tai tuulen kääntyessä vastaiseksi.

      • miksi_vastatuulessa

        Miksi tuulen kääntyessä vastaiseksi pitäisi vetää purjeet sisään, eikä vain skuutit? Onko niissä purjeissa joku vika, jos ne pitää kapeassakin paikassa rullata?


      • drflksj

        Esim. saaristoväylät ovat usein hyvin kapeita ja luoviminen vastatuuliosuuksilla muun liikenteen seassa ei ole aina järkevää. Tällöin rullapurjeet saa vetäistyä kätevästi sisään. Ja sitä paitsi kun muut kääntävät keulan tuuleen purjeen laskemista varten, niin rullaisolla sisäänkelaus onnistuu myös kevyeen myötätuuuleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe