Nämä autot varmaan alkavat siirtyä jo TI-huoltojen piiriin joten olisiko hyviä huoltovinkkejä näille autoille, esim. miten raitisilmasuodatin vaihdetaan? Pitääkö purkaa koko hanskalokero "potero" pois tieltä ja miten se tehdään rikkomatta osia?
Eroaako jarrunesteen vaihto perinteisestä jarrujärjestelmästä kun näissä on ABS-järjestelmä?
Jäähdytysnesteen vaihdossa onko ilmaamisessa mitään erityistä huomioitavaa?
Jarrupalojen ja takana jarrukenkien vaihtovinkkejä?
Tulppien vaihtoväli on onneksi 100 tonnia joten niitä ei turhan usein tarvitse vaihdella mutta silti kiinnostaisi millainen homma olisi vaihtaa ne itse, millainen tulppa-avain jne.?
Alto 2009-2014 huoltovinkkejä?
35
1329
Vastaukset
- altoilija
Tosta keskustelusta löytyy neuvoja raitisilmasuodattimen vaihtoon ainakin:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11506717- kotitarvehuoltaja
Kiitos ketjun ainoalle asialliselle vastaajalle :)
- kotitarvehuoltaja
Tänään tuli uskallettua ryhtyä raikkarihommaan, yllättävän työlästä ja monimutkaista kun hanskapoteron poistamisen jälkeen on poistettava vielä toinenkin peitelevy joka on osa hanskapoteron pohjaa ja "kattoa".
Vasta sen jälkeen paljastuu varsinainen lämmityslaitteen puhaltimen kotelo jonka yläpuolella suodatin sijaitsee, sekin peitelevyn takana.
Kojetaulun muovi on yllättävän pehmeätä, onnistuin aikaansaamaan naarmun kojetaulun päässä olevan poteron kiinnitysruuvin peitelevyyn vaikka käytin kangasta tasateräisen ruuvimeisselin välissä kammetessani peitelevyä irti.
Toisekseen poteron takalevyn alareunan vasemmanpuoleisin muovikynsi meni sen näköiseksi että saattaa katketa seuraavalla avauksella.
Yksi pähkäilyn paikka oli miten aukeaa se nappimallinen kiinnike poteron vasemmassa yläreunassa, sitten hoksasin painaa sitä kiinnikkeen keskellä olevaa "nappia" ja silloin aukesi.
Siitä poteron taustalevystä pitää siis vapauttaa ne alareunan muovikynnet (4kpl) jonka jälkeen levy lähtee ylöspäin nostamalla auki. Yläreunassa on muovikynnet tai "ohjurit" joilla levy kiinnittyy kojetauluun.
Suodattimen peitelevy puhallinmoottorin kotelossa aukeaa päätykappaleita ulospäin levittämällä. Suodatin lähtee vetämällä itseen päin ja on hieman väljän oloinen mutta ilmeisesti peitelevy kiristää sen jämäkämmin paikalleen.
Kasauksessa se poteron takalevyn kiinnitys on hieman hankala, itsellä ainakin se alasauma tuppasi jäämään liian suureksi ja vaati vähän nitkuttelua ennenkuin istui hyvin paikoillaan.
Hanskapotero menee aika helposti paikalleen kun kohdistaa vaan klipsit ensin kohdalleen ja sitten antaa vähän nyrkkiä että klipsit menee kiinni, sitten vaan ruuvit ja se nappimallinen kiinnike kiinni ja päädyn peitelevy kiinni niin homma on tehty.
Näinkin moniosainen rakenne hanskapoterossa, paljon muovisaumoja ja kiinnikkeitä niin on pieni ihme ettei kojetaulu kitise milloinkaan. - susuki_kuski
Joo, altossa ihmeen monimutkainen toimenpide raikkarin vaihto, kun vertaa esim S Cross, SX 4 ja Grand Vitara, joissa homma kestää kaksi minuuttia maksimissaan tumpeloltakin. Hanskalokero avataan ja painetaan sivuilta hieman sisään, jolloin se aukeaa stoppareiden yli ja sitten näkyykin jo raikkari.
- asentaja__
Nesteet kannattaa hakea alkosta, ja ilmataan ihan korkkia avaamalla. Kengät kannattaa hakea esim. kookengästä ja aivaimena ihan perus abloy.
- titititi-
Minkälainen piiri tällä TI-huoltamoketjulla on ja onko määrätty milloin Altot pitää ko,huoltojen piiriin liittää?
- titityyhh
"Helpoyyiko" "äynlahjoillaan" "keran"
- helpoytiko
Minkälainen piiri on tuo "ko, huolto"? Samoin ihmetyttää tuo "tällä TI-huoltamoketju", onko metallinen ketju vaiko ihan kettunki?
- alto
Voiko Alton viedä ko huoltoon, ja mistä löytyy ko huollon toimipisteitä?
- voivoivoi-
Näille, sanoisinko hieman yksinkertaisille tiedoksi ko, on lyhenne mikä tarkoittaa kyseessä oleva. väännetään vielä rautalangasta siis. ko,huollon toimipisteitä tarkoittaa kyseessä olevan huollon toimipisteitä eli TI huollon toimipisteitä. mutta eihän nämä uusavuttomat typerykset vähäisillä älynlahjoillaan sitä ymmärrä kuten eivät ymmärrä mitä tarkoittaa sana älynlahjoillaan.
- TeeSeItse_DSG
Niin siis piirimyyjän marmoripalatsista siirtyy TI tai paremmin sanottuna TSI (Tee Se Itse) -huoltojen kohteeksi. Ei kai tällaisia alle kymppitonnin autoja enää käytetä ainakaan marmorilla huollossa.
- rautalankaa
voivoivoi- kirjoitti:
Näille, sanoisinko hieman yksinkertaisille tiedoksi ko, on lyhenne mikä tarkoittaa kyseessä oleva. väännetään vielä rautalangasta siis. ko,huollon toimipisteitä tarkoittaa kyseessä olevan huollon toimipisteitä eli TI huollon toimipisteitä. mutta eihän nämä uusavuttomat typerykset vähäisillä älynlahjoillaan sitä ymmärrä kuten eivät ymmärrä mitä tarkoittaa sana älynlahjoillaan.
Lyhenteen ko. jälkeen laitetaan piste, lauseetkin alkavat isolla kirjaimella. Buahahahahahahaha
- äynlahjoillaan
"Lyhenteen ko. jälkeen laitetaan piste," Eli siis näin: Lyhenteen ko. jälkeen laitetaan piste.
Miksi et itse laittanut pistettä, vaan pilkun??????????????
kieh kieh kieh buahahaahh - kiehkieh
Lause päättyy yhteen kysymysmerkkiin.
- hohhoijaaaa
Yksi taliaivo provoaa ja toinen taliaivo vastaa jokaiseen. Hankkikaa elämä!
- Helpoyyiko
kiehkieh kirjoitti:
Lause päättyy yhteen kysymysmerkkiin.
Lause päättyy yhteen kysymysmerkkiin.
Mikset sitten päättänyt lausettasi yhdellä kysymysmerkillä, vaan pisteellä? - vaanpiste
Lause päätetään pisteellä, ei todellakaan vaan pisteellä.
- keran
Eli siis näin lause päätetään pisteellä . Lause.
Miksi et itse tehnyt niin?
- kotitarvehuoltaja
Etujarrut tuli avattua ja puhdistettua Alto vm. -11. Jarrusatula on muistaakseni kahdella 13mm pultilla kiinni. Jarrupalat on melko tiukalla sovituksella mutta lähtee esim. palojen alareunaan tai keskellä olevaan reunukseen lyömällä ruuvimeisselillä ja vasaralla sekä "kitkuttelemalla".
Jarrujen rakenne taitaa olla aika yleinen, katsoin esim. Hondan etujarrujen huoltoa youtubesta ja ihan samanlaiset näyttää olevan kuin Altossakin.
Omassa autossa oli yllätys että jarrupalojen kulumisvaroitin oli vain matkustajan puolen sisemmässä jarrupalassa, kuljettajan puolella ei ollut mitään varoitinta. Autollani on ajettu vähän päälle 38.000km ja kitkapintaa on vielä runsaasti jäljellä, levytkin ovat hyvässä kunnossa. Ainut että jarrupalojen kitkapinnoissa oli vähän ruostetta mitkä putsailin jarrukliinerillä pois. Levyissäkin on tummia pisteitä, varmaankin ruostepilkkuja. Todennäköisesti palojen ruoste aiheutti jarrujen kiljumista, puhdistuksen jälkeen koeajolla jarrut ei enää kiljuneet. Jarrut taitaisivat kaivata välillä vähän reippaampaa käyttöä... - nyrkkipaja
Levyihin kannattaa laittaa hieman vaseliiniä niin ei ruostu eikä vingu ja palatkin kestää huomattavasti kauemmin.
- nyrkkipaja
Nyt parin kaljan jälkeen rohkenen tunnustaa, että tulee useasti laitettua nyrkkiin vaseliinia ja sitten vemputan vallan vimmatusti seisten takakenossa peilin edessä. Ei tule meisseliin hiertymiä.
- aivovaseliinia
Heitä sinä nyrkkipaja vaikka lastulevyseinään se vaseliini niin ehkä pääsi sisällä oleva vinkuminen loppuu...
- nyrkkipaja
Eilisestä illasta tähän aamun katsoin pornoa ja vemputin. Nyt on jo puoli soppalautasellista siementä kertynyt. Eikä tullut hiertymiä, kun voitelee meistin huolella ja hartaasti:=)
- jörgens
Älä neuvo hulluja, joku saattaa tappaa itsensa neuvoillasi.
- Alto_11
Alton oikeasta etunurkasta alkoi kuulua naksahtelua joustoliikkeissä. Suihkutin iskarin yläpään "alle" silikonia jolloin äänet häipyivät.
Altossa onkin ainakin mulle ennestään tuntematon etuiskarien yläpäiden rakenne, keskellä on ohut kuusiokolopäinen "ruuvi" jonka ympärillä 17mm mutteri.
Löysin tuollaisen kuvankin Alton iskarin yläpäästä:
http://217.8.59.26/Bilder-HQ/Nummer/812_Suzuki_Alto/Federbein_LV2.JPG
Iskari on ilmeisesti kiinni korissa tuon ylimmän mustareunaisen metallirenkaan varassa, mutteri varmaan kiinnittää sen mutta mihin se kuusiokolopäinen ruuvi vaikuttaa?
Heti ylimmän metallirenkaan alapuolella jousitornin alapuolelle pyöräkotelon puolelle jää tuo viisto kumiosa, varsinainen jousen yläpään lautanen sijaitsee vähän alempana. Missähän kohti tuossa on kääntölaakeri?
http://217.8.59.26/Bilder-HQ/Nummer/812_Suzuki_Alto/Federbein_RV3.JPG
Omasta autosta kun katson pyöräkotelosta altapäin iskarin yläpäitä niin molemmilla puolilla suojakumin yläpäässä on ruosteinen raita, lieköhän miten kulutustavaraa tässä autossa iskarin yläpäät ainakin edessä?- Alto-11
Tai kysytäänpäs sittenkin niinpäin että tuleekohan jousi silmille jos avaa tuon ylimmän mutterin vai miten jousen ylälautanen on kiinni, onko siellä ylimmän osan alla vielä toinen mutteri jousilautaselle ja tuo ylin osa kiinnittää koko joustintuen koriin?
- suzukiasentaja
Suosittelen että viet autosi ammattilaiselle etkä rupea itse rassaamaan, tietosi autoista vaikuttaa kovin vajavaisilta.
- Alto_11
Ei oikeen käy, kun olen uudelle vaimolle kertonut, että korjaan ja huollan autot itse, vaikka en ymmärrä autoista enempää, kuin sika tuulimyllystä. Tämä Alto on vaimon auto ja olen tekevinäni tällaisia pikku juttuja siihen ja vaimolle kerron, että kyseessä on suurempia ja suurta ammattitaitoa vaativia remontteja. Ja pimpsaa tulee..... ja se on kaiken aa ja oo.
- TheRealAlto11
Ne ns. ammattilaiset ei ole osanneet paikallistaa niitä ääniä ja muutenkin asenne on ollut että mitään ei ole havaittu, kuultu eikä nähty joten siksi koetan tässä nyt itse saada jotain selville.
Tiedän kyllä että etujousissa on ladattuna tappava voima jos pääsee esim. jousenpuristimista karkuun ja jousilautasen kiinnitys on jo avattu.
Edellisissä autoissani McPherson joustintuen on voinut irrottaa autosta ilman jousenpuristimia koska yläpää on ollut 3-4 pultilla jousitornissa kiinni mutta Altossa ei olekaan samanlainen rakenne enkä ole tällaista ennen nähnyt. Onko yläpään kiinnitysmutteri samalla myös jousilautasen kiinnitysmutteri jolloin jousi tulee silmille? - pimppa.tärkein
Alto_11 kirjoitti:
Ei oikeen käy, kun olen uudelle vaimolle kertonut, että korjaan ja huollan autot itse, vaikka en ymmärrä autoista enempää, kuin sika tuulimyllystä. Tämä Alto on vaimon auto ja olen tekevinäni tällaisia pikku juttuja siihen ja vaimolle kerron, että kyseessä on suurempia ja suurta ammattitaitoa vaativia remontteja. Ja pimpsaa tulee..... ja se on kaiken aa ja oo.
Näin toimii miehinen mies.
- kotitarvehuoltaja
Nähtävästi raitisilmasuodattimen saa vaihdettua helpomminkin kuin koko hanskapoteron irroittamalla. Ainakin tuon videon mukaan riittää kun irrottaa hanskapoteron "taustalevyn" jolloin lämmityslaitteen kotelo paljastuu ja raikkarin voi vaihtaa. Tietysti varmaan ahtaampi tila työskennellä kuin koko poteron irrottamalla.
Videolla autona on Nissan Pixo mutta sehän on kosmeettisia eroja lukuunottamatta sama auto kuin Suzuki Alto:
https://www.youtube.com/watch?v=Y8z8g-UsymI - Kolmepluskolme
Swift, sx4 suodattimet on helppo vaihtaa. Menee muutama minuutti per suodatin. Altosta en tiedä.
- kotitarvehuoltaja
Vaihdoin ensimmäistä kertaa Altoon moottorin ilmansuodattimen itse, eipä ollut yhtä helppo toimenpide kuin vanhempiin autoihin. Ilmansuodatinkotelo on parilla metalliklipsillä vasemmasta (edestä katsoen) reunasta kiinni mutta sen lisäksi vielä muovitapeilla monesta muustakin kohdasta kiinni. Lisäksi oikealla puolella suodatinkotelon vieressä oleva laatikko ottaa helposti kiinni ilmastoinnin putkeen joten on todella tarkalla että saa raotettua koteloa sen verran että ilmansuodattimen saa pois ja uuden paikalleen. Molemmat metalliklipsit vielä irtosivat paikaltaan ja lensivät maahan, onneksi ei pudonnut laturin sisään mikä oli siinä matkan varrella. Kyllä pääsi muutama ärräpää. Asennusvaiheessa saa olla myös huolellinen että kaikki kiinnikkeet tulevat kunnolla kiinni, itsellä meinasi jäädä se oikeanpuoleisen vieruslaatikon alapuolen kiinnitys auki kun en huomannut että sekin oli päässyt irti paikaltaan purkuvaiheessa. Melko kapea rako senkin laittamiseen akun ja kotelon välistä, ilmastoinnin putki vielä kulkee myös siinä välissä.
Sisäilmansuodattimen vaihdoin myös, irrotin vaan hanskapoteron taustalevyn enkä koko hanskalokeroa kun tässä mallissa on se avonainen potero ilman oikeaa kannellista hanskalokeroa. Siinäkin oli hieman haasteellista löytää ne taustalevyn alareunan muovikynnet kojetaulun takapuolella sokkona ja nostaa ne reunan yli että levy ponnahtaa ylöspäin jolloin yläreunan muovikynnet irtoaa koloistaan myös. Aika jäykkiäkin ne kynnet mutta varsinaisen suodattimen peitelevy oli sentään helppo avata ja itse suodattimen vaihtotyö myös, senkun vetää vanhan pois ja pistää uuden tilalle, katsoo vaan että suodattimen ilmavirtauksen (airflow) nuolimerkintä osoittaa alaspäin ja Top nuoli ylöspäin. Kasaus sujuikin jo paljon helpommin ja nopeammin.
Tämä on 2011 Alto ja ajettu nyt melkein 45.000km, raikkaria ei ole kaiketi koskaan vielä vaihdettu ja sen oli kyllä näköinenkin.- kotitarvehuoltaja
Tarkennuksena kun tuolla ylempänäkin kirjoitin raikkarijuttua niin silloin ei sattunut olemaan uutta raikkaria laitettavaksi paikalleen niin vaan imuroin sen entisen ja laitoin takaisin silloin. Tällä välillä oli jo uudestaan mennyt aika sikamaiseen kuntoon niin oli kyllä korkea aika vaihtaa uusi suodatin.
Moottorin ilmansuodatin oli paljon paremmassa kunnossa, se oli vaihdettu merkkihuollossa ajallaan eikä ollut ajettukaan kuin reilut pari vuotta ja vajaat 25.000km.
Mielenkiintoinen hintapolitiikka näillä suodattimilla, moottorin ilmansuodatin on selvästi halvempi kuin raitisilmasuodatin vaikka raikkari on paljon yksinkertaisemman näköinen. Moottorin ilmansuodatin maksoi 16 euroa ja raikkari 28 euroa merkkiliikkeessä, moottoriöljynsuodatin 9 euroa. Sinänsä huolto-osien hinnat ovat kyllä edullisia tähän autoon alkuperäisinäkin, Mazdaa ja Nissania ollut ennen tätä niin kalliimpiakin osia on niihin ollut, esim. -01 Nissan Micraan öljynsuodatin maksoi 12,50e alkuperäisenä.
- 6-nSuzukiautonomistaja
Sisäilmasuodattimen vaihto Suzuki Alton,, Se on aivan helppo tehtävä kun vain tietää miten se tehdään. Katso sisään kannettomaan hanskalokeroon, ja siinä on sellainen takalevy, näyttää vain koristeelta, mutta se saadaan irti helposti vain insrumenttipöydan alta toisella kädellä työtäen ja toisella hanskalokeron sisälltäpäin vastaan ja työntää ylospäin niin se loksahtaa hyvin helposti irti. ------------- ------Sitten vain nostaa sen muovilevyn pois ja raitisilma suodatin on siinä heti takana jonka voi helposti vaihtaaa.
Näpäyta vain se (4cmX20cm), luuku pois , päädyissä on ne lukko muovikäpälät ja suodatin on siis siinä vain ulosvedettäväksi ja uusi sisään vain ja luukku takaisin. Katso toki että kaikki tulee oikein päin, merkit on luukussa ja suodattimessa. Ota myöskin toki pois puiden lehdet,, jotta eivä jää rahisemaan puhaltimeen. ------------ Ja senjälkeen vain hanskalokeron muovilevy takaisin alas paikallen ja valmis.
Työ ottaa kokeintaan noin puoli minuutia eikä mitään työkaluja tarvita. -------------Paljaat kädet vain. Tässä neuvoa teille itseviisaille vaseliini vempaajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812