Tee palvelus lapsilesi

ja heitä menemään kaikki tarpeeton roina nurkistasi. Hyvä artikkeli joka kiteyttää monia omianikin ajatuksia. Itse olen aivan puhki talon tyhjentämisestä, mistä 30 vuoden aikana ei ole heitetty mitään pois. Asian tekee vielä monimutkaisemmaksi se että itse pystyn heittämään pois vain rikkinäistä tai käyttökelvotonta kamaa ja koska lajittelemme ja kierrätämme kaiken minkä heitämme pois. Olemme tehneet tätä tammikuun puolesta välistä ja homman tekee hitaaksi pitkä ajomatka talolle ja se että on pakko pitää välipäiviä että saisi tavarat järjestettyä tässä päässä. Onneksi sivurakennuksen luhtiin on saanut säilöön paljon tavaraa kesän kirppiksiä varten.
http://www.hs.fi/elama/a1425445604425?jako=6ba5f1dac54d18eeb52c5608c35b9779&ref=fb-share

53

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k-kk

Kerrankin ,olen ollut eturivin mallikansalainen,peräseinä paistaa joka komerossa, ei tarvii ku pölyt puhaltaa niin jäämistö on siivottu.

• Osui&Uppos. Meillä parhaillaan äidin jäämistön selvittäminen, ei mikään helppo rasti. Mamma ei jaksanut ite enää hoitaa talouttaan, 4 huonetta ja keittiö, eikä antanut ylpeyttään kenenkään muunkaan hoitaa. 3 tunnin ajomatka/suunta :/ Taloyhtiön isännöitsijä ei enää puhu mun kaa, kun olen roskiksiin tunkenut säkeittäin tavaraa ;) Tiedäntiedän, olisi pitänyt ottaa lava ja heittää sinne. Vähän hankalaa pitää siellä pihalla roskista kuukausikaupalla. Ovat sitä paitsi säästäneet roskismaksuissa vuositolkulla, kun äiti ei sitä pahemmin ole käyttänyt!
      Olisihan toinenkin vaihtoehto, että myy koko roskan jollekin joka tekee sillä mitä huvittaa. Ovat varmaan tehokkaampia tyhjentämään kuin minä. Mutta pidän jotenkin kunnia-asiana kierrättää. Samalla muistelen äidin elämää.
      Exä meinaa laittaa kämppänsä myyntiin (meidän ex-yhteinen) ja sieltäkin tulee tavaraa. Hänellä on aina ollut se periaate, että tätäkin tarvitaan joskus... kun "joskus" tuli eteen, rompe ei enää löytynyt, ei kotoa, ei autotallista eikä liioin kesämökistä, ja piti silti ostaa.
      Mutta tämän rumban jälkeen alan siivota omat nurkat. Olen muutenkin kaappifriikki, ne pitää olla järjestyksessä. Teen pienen kuoleman aina kun teini-tytön kaappiin pitää viedä pestyjä vaatteita ;)

• Lähes päivittäin ajattelen suurta puhdistusta kaupungissa ja mökillä. Ahdistun kun ajattelenkaan työn määrää. Mökin vintti ja aitta ovat täynnä tavaraa, samoin kylillä, kaapit ovat täynnä. Vävy on hyvin pätevä turhan roinan hävittämisessä, joskus olen pelastanut heidän kotoaan "hyvää tavaraa" mitä en edes tarvitse.
      Kun tulevat lomalle luokseni taidan pyytää hänet ja tyttäreni hävittämään turhia. Vaatteita olen vienyt punaisen ristin keräykseen mutta vieläkin on paljon turhaa.
      Tämä taitaa olla ikuisuusprojekti meikäläisellä.

• Meilläkin tytär on etevä hävittämään roinaa. Hän on aina ollut mukana kaikissa muutoissani, koska muuten minulta ei tulisi heitettyä mitään pois. Joskus tosin tytär ja poikakin heittävät menemään ihan ehjääkin tavaraa ja meitä hiukan harmittaa että ei saatu heitä pysäytettyä..
      Eilinen päivä meni autotallin siivomiseen joka on nyt vasta alussa. Paljon lähti maalia, tärpättiä, öljyjä jne. ongelmajätteisiin. Tehtiin muutama keikka sinne, kannettiin yläkerrasta sisustusta alakertaan (kolme eri aluetta: meille kotiin tuotavat kaikkein perimmäksi, pojan haluamat huonekalut ja konttiin heitettävät sekalaiset romut (rikkinäiset kaapit, sohvat jne. joita ei säästetä) etualalle. Huomenna saamme nuoremmasta väestä apua kantamiseen ja dumppaamiseen.
      Tää on nyt täysin yli mun voimien ja hahmotuskyvyn. Olisi tietenkin tullut halvemmaksi ja helpommaksi tilata tyhjennys tai soittaa jotkut romunkerääjät hakemaan kaikki. Mutta sitten mulla ei olisi vintti täynnä kaikenlaista kamaa mikä on tuntunut mielenkiintoiselta/tarpeelliselta säilyttää. Mikä sitten on parempi.
      Ostatin Lutusella kauniin, hyvintehdyn puuarkun johon olen koonnut edeltäjäni tavaroita; valiten huolella ja ajatuksella juuri sellaista mikä eniten kuvaa hänen sielunmaailmaansa: kauniita leninkejä, enkeleitä, hänen omia käsitöitä, pojan kastemekko, porsliinijuttuja, irtopalmikoita ja sen sellaista. Ajattelin säästää sen tuleville sukupolville meidän vintillä. Valitettavasti oma lapsi ei ole kovin innostunut eikä kiinnostunut; olen tosin kertonut hänelle siitä.

• Saattaa ne lapset innostua vielä kun se peruuttamaton päivä tulee. Mikä tuntuu turhalta (ja saattaapi ajatus muistolaatikosta tuntua jopa vastenmieliseltä), voi olla aarrelaatikko jossain vaiheessa. Mä en ole missään mielessä mikään haikailija, mutta kyllä kuolema muuttaa kaiken. Jo vaan sekin, että yksi sukupolvi, se läheisin, katosi. Se antaa elämän jatkumoon uutta perspektiiviä. Koko se ajatus siitä mitä meistä jää, on jotenkin kouriintuntuvampi. Minusta kaunis asia että olet tavallaan ajatellut sen etukäteen. Tehköön sitten jälkipolvi mitä huvittaa :)

• Ei_kannata_kerätä

Voi teittiä vanhuksia.
      Itte olen henkisesti armeija ikäinen (fyysisestä iästä viis) ja läpi elämän on päässäni elänyt ismi, että mikään mikä on normaalia käyttö- tai kulutustavaraa, ei ole säilyttämisen arcoista.
      Se on kuulkaas niin, että kun ne lapsenne ovat joskus aikanaan jäämistönne äärellä, ne käyvät läpi silmämääräisesti vain kaiken arvokkaan ja rahaksi kelpaavan, kuten keräilysarjat, vanhat rahat ja rahakokoelman, arvoastiastot ja maljakot, lähinnä sen verran mitkä mahtuu viemään pois muovikasseissa. No ehkä jos joku näyttää arvohuonekalulta, säilyy.
      Sen jälkeen pihalle ilmestyy jätelava ja kaikki, ihan kaikki se teidän silmissänne turhaan kerätty "säilyttämisen arvoinen" lentää kaatopaikka kuormaan. Todennäköisesti he itse eivät koske niihin tikullakaan vaan ovat palkanneet tyhjentäjät.
      Tänäkin päivänä erittäin arvokastakin perittyä lentää jätelavalle kun perilliset eivät ymmärrä tavaran arvoa. Heitä kiinnostaa enempi mahdollinen rahaksi muutettava kämppä.
      Itse ajattelen, että ihanne tilanne olisi jättää kämppä tyhjänä ja eteisen naulassa viisi tyhjää muovikassia ja niissä lappu, tässä perinnöksi kauppakasseja niin ei tarvitse ostaa joka kerta.

• Jätelava tai container tulee tänään pihalle. Pois heittäminen tai säilyttäminen on tietenkin jokaisen yksilön oman harkinnan varassa ja en minäkään kerää mitään ylimääräistä nurkkiini mielellään, elikkä en ole kirppisihminen sen enempää kuin himoshoppailijakaan. Lutusen edesmennyt oli juuri kaikkea sitä: hän ympäröi itsensä "kaikella kauniilla" eli piti yksinään pystyssä lähistön sisustuskauppoja. Monet lattiamaljakot ja astiastot ovat rahanarvoista tavaraa, tauluista en ole varma, mutta ennenkuinolen katsellut niitä hieman tarkempaan en heitä mitään menemään. Matot ja verhot ja sänkyvaatteet ja sen sellaiset lähtevät kyllä kaatopaikalle; käsinvirkatut pitsiliinat ja verhot (6 jätesäkillistä) lähtevät varastoon.
        Ja sitten: ei kaikki nuoretkaan ole rahanahneita petoja jotka ajattelevat vain miten hyödyntää rakkaan omaisen jäämistöä.
        Ja noi "voivoi teitä vanhuksia" voit vastaisuudessa välttää.

• Kyllä pitäisi moinen palvelus tehdä.
      Ikäni olen ollut se keräävä sukulainen, jolle kelpaa kaikki mikä ei kenellekään muulle kelpaa.
      Perikuntien tavaraa olen säilönyt ja aina on ollut mielessä se tavaraan liittyvä tarina ja se juuri tekee vaikeaksi luopua.
      Suurena johtoajatuksena on ollut että "kyllä aika tavaran kaupihtoo" ja onhan se joskus toiminutkin, vaan hyvin harvoin. Nuoriso ostaa Ikeasta mieluummin lastulevykalusteita kun käyttävät isoisoisän kokopuusta tekemää lipastoa. Vaarallista on ollut myös muuttaa aina vain isompaan asuntoon, johon mahtuu vaikka mitä.
      Jokaisessa sukupolvessa on ollut käsistään käteviä ja kauniita käsitöitä en minäkään millään henno viedä kirpputoreille. Siis, en vielä, mutta kohta sekin aika tulee...
      Äitini oli aikoinaan töissä astiakaupassa ja niitä astioitakin on huushollissa ihan liikaa, kauniita astioita, joita käytän tai sitten ne ovat vain kaappien täytettä.
      Pahinta on tietenkin se, että olen lukenut kataloogeista minkä arvoinen tämä ja tämäkin kippo on, niin osaa senkin perusteella arvostaa, sitä ei nuorempi polvi vielä hoksaa, ehkä joskus. Kirjat ovat myös yksi heikoista kohdistani ja niistähän en luovu.

Joka kesä tuosta pihasta lähtee peräkärrillinen kaatopaikalle, niin ensi kesänäkin. Toivottavasti menee jo jokunen kärrillinen enemmän, silloin olisin hippusen sisäistänyt jo tuota otsikon hyvää lausetta.

• äitemuori

Se on vähä niinki kun lukee niitä katalogeja mikä on minkäkin arvosta, tulee vähä huijatuksi, ei ne niin arvokkaita ole. Joku jobbari hakee ja maksais enintään 10% tavaran arvosta. Mä sain isänäidiltä piirongin (tehty joskus 1800-luvun lopulla) painava ja hankala ja epäkäytännöllinen kaluste vaikka hieno olikin. Mut sit ku muutettiin toisesta asunnosta kolmanteen jne. ei sille piirongille oikein ollu paikkaa.
        Myin sen sit ja ei ole tullu ikävä. Mä tykkään et museo olis oikee paikka antiikkimööbeleille. Nuoriso voi hetkeks innostua, mut mut ikean hyllyä löytyy aika äkkiä.
        Astiat sun muut serviisit olen aika hyvin onnistunu käyttään hyödyksi ja loppuun.
        Vanhat astiat on kyl kauniita ja mun makuun.

• äitemuori kirjoitti:

Se on vähä niinki kun lukee niitä katalogeja mikä on minkäkin arvosta, tulee vähä huijatuksi, ei ne niin arvokkaita ole. Joku jobbari hakee ja maksais enintään 10% tavaran arvosta. Mä sain isänäidiltä piirongin (tehty joskus 1800-luvun lopulla) painava ja hankala ja epäkäytännöllinen kaluste vaikka hieno olikin. Mut sit ku muutettiin toisesta asunnosta kolmanteen jne. ei sille piirongille oikein ollu paikkaa.
        Myin sen sit ja ei ole tullu ikävä. Mä tykkään et museo olis oikee paikka antiikkimööbeleille. Nuoriso voi hetkeks innostua, mut mut ikean hyllyä löytyy aika äkkiä.
        Astiat sun muut serviisit olen aika hyvin onnistunu käyttään hyödyksi ja loppuun.
        Vanhat astiat on kyl kauniita ja mun makuun.

Totta kirjoitat, noista kataloogeista sun muista kirjasista, ei sitä koskaan myydessään saa sitä mitä niissä kuppien ja kappojen arvoksi kerrotaan.
        Ystäväni halusi eroon kaikesta entisestä, siivosi nurkkiaan ja tilasi kotiinsa sitten ostajan ja vaikka pöydällä olisi ollut miten arvokasta arabiaa niin kuitenkin ostaja tarjosi aina tavaroista kaksikymppisen. Ostaja kävi useita kertoja ja aina hinta oli kaksikymppiä.
        Jos kohdalle sattuu keräilijä, silloin saatat aarteestasi saada sinnepäin kohtuullisen hinnan.

• Valo-kuvia ja kahta esinettä lukuun-ottamatta jätin vanhemmistani henkisen
      muiston.
      Muut myimme veljeni kanssa kerta-kaupalla kirppari-myyjälle.
      Vieläkään en ole tullut kysyneeksi mitä muistoja veljeni otti.
      Asia kun on henkilö-kohtainen, eikä kuulu koko suvulle.
      Omalta kohdaltani en siis katso asian olleen aprikoinnin arvoinen.
      Tietysti homma oli helppo.
      Olenhan mies.
      Minun sotkuni hoitakoot lapseni.
      Se on niille ihan oikein:)
      Ottavatpahan kerrankin faijansa vakavasti.

H.

• flegu

Toinen järjestys. Muuttaessamme rinnetalosta 74m2:n kt-asuntoon kävivät lapsemme tullaamassa kaiken itselleen tarpeelliseksi katsomansa tai haluamansa.
      Sen jälkeen arvioin mitä naapurimme saattaisivat tarvita. Sitten tuli punaisen ristin vuoro.
      Viimeksi tuli tuttava autoilija korkeareunalavaisen hiiabkuormurin kanssa ja nosteli lavalle 7 täyttämääni jätesäkkiä polttokelpoista kamaa ja toiselle osastolle eri sorttinen metalliromu.
      Ongelmat olin toimittanut jo aikaisemmin asianmukaisiin paikkoihin.
      Nyky asunnon inventaario tapahtuu meistä toisen kupsahtaessa. Loppujakoon ei jää paljoakaan.

• Kuinka ollakaan, olen viime päivinä tutkinut erinäisiä paperikasoja ja polttanut joutavia.
      Kaikenlaista sälää sitä säilyttääkin, nyt kun kirjoituspöytäni poistui käytöstä, oli pakko sen laatikoiden sisällöt käydä läpi.
      Muutama aarrekin löytyi, mm. stipendi jonka sain, kun valmistuin ammattiini lähes 40-vuotta sitten.
      Ei sitä voi poiskaan heittää, ainoa stipendi jonka olen ikinä saanut, eikä uusia taida tulla.
      Siinä muuten luki "stibendi", kuka lienee tekstin kirjoittanut.
      Maalla on liian paljon säilytystilaa, jonne on helppo tavaraa viedä, katellaan sitten joskus mitä joutaa pois. Sen päivän kun näkisi.
      Tosin olen aittojen sisältöä muutama vuosi sitten perannut, mutta vielä löytyy tehtävää.
      Vanhemmiltani en ole kummoistakaan perintötavaraa haalinut, isäni kellon otin itselleni.
      Olin sen hänelle 60-vuotislahjaksi ostanut, kaiverruksineen se on tärkeä muisto.

• Äitini joutui noin vuosi sitten palvelutaloon. Minun tehtäväkseni jäi asunnon tyhjentäminen. Kauniita antiikki huonekaluja olisi, veljilleni eivät kelvanneet, ovat osittain asunnon täytteenä vieläkin, en raaskisi myydä, mutta mitä niillä oikeastaan teen. Voisin tietysti antaa jonnekin osan vanhoista rakkaista huonekaluistani ja ottaa äidin perinnöt tilalle. Niitä on lisäksi mökillä aitassa, autotallissa ja kaikissa mahdollisissa säilytyspaikoissa.
      Asunnon sain myytyä ja rahat meni mummon tilille, taitavat mennä hoitomaksuihin.

• Veljet asuu kauempana, sanoin jo ennen asunnon myymistä että kukin saa viedä mitä haluaa mukanaan. Toivoin että edes joku hakisi jotain jäämistöstä, seinäkello, telkkari ja pesukone menivät. Vieläkin veljet voisivat hakea jos jotain haluavat. Jotain tavaroille on tehtävä, tämä on hyvä esimerkki luonteestani, hyvää tavaraa ei saisi hukata :)

• Koska aikoinaan jouduin yksin puhdistamaan synnyinkotini, päätin, että sitä ei saa tapahtua lapsilleni. Kun anoppi joutui hoivakotiin ja sen puolen suku oli avuttomia hoitamaan asunnon tyhentämisen järkevästi, otin ohjat käsiin. Kirjoitin siitä ja se oli kauhistelun aihe kun myin tarpeetomat tavarat joille oli ottajia kirpparilla pois. Samalla möin omianikin ja joskus vielä funtsin miksi möin sen ja sen, mutta onneksi järki voittaa aina. Tienasin hyvin ja tein Amerikan matkan. Työtä se teetti mutta kannatti. Nyt laitan silloin tällöin Korven nettikirppikselle jotain kiehtovaa ja olen onnistunut aika hyvin myymään tavarat heti samana päivänä. En toki mitään rättejä myy vaan tavaraa joka kiertää varmasti. Viimeksi 5 l ja 2 l karhulanlasin säilöntäpurkkia jotka naapurin rouva toi minulle kun muutti pois.

Tavaralle löytyy aina uusi koti samoin kaunille käsintehdyille liinoille.

• Mitä sinun mielestäsi voisi tehdä 6 säkilliselle käsinvirkattuja pitsiverhoja ja liinoja kaikissa sateenkaaren väreissä? Suurin osa yksivärisiä, myös luonnonvalkoisia ja paljon pastelleja.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Mitä sinun mielestäsi voisi tehdä 6 säkilliselle käsinvirkattuja pitsiverhoja ja liinoja kaikissa sateenkaaren väreissä? Suurin osa yksivärisiä, myös luonnonvalkoisia ja paljon pastelleja.

Jokin kesätapahtuma jossa voi myydä niitä. Esimerkiksi meillä on kesäkatu heinäkuun alussa. Olen sitä mieltä, että jos laitat myyntipöydän laita sinne vain niitä liinoja. Olen varma, että ne ovat kauniita joten kysyntää varmaan löytyy. Nehän ovat kesämökeille haluttuja liinoja ja verhoja.

• korpikirjailija kirjoitti:

Jokin kesätapahtuma jossa voi myydä niitä. Esimerkiksi meillä on kesäkatu heinäkuun alussa. Olen sitä mieltä, että jos laitat myyntipöydän laita sinne vain niitä liinoja. Olen varma, että ne ovat kauniita joten kysyntää varmaan löytyy. Nehän ovat kesämökeille haluttuja liinoja ja verhoja.

Samaa mieltä..menee kaupaksi touko- kesäkuun vaihteessa..

• Tätä neuvoa aion noudattaakin, keväällä, ehkä toukokuun alussa jo. Kiitos korppikselle ja rusoposkelle. Otan tyttären joka on usein myynyt kirppiksellä aikaisemmin kaveriksi ja menemme jollekin isommalle kirppikselle, esim Täbyn tai vaikka Upplands Väsbyn kirppikselle ja asettelemme verhot ja liinat kauniisti väriskaalaan niin että silmää hivelee niiden kauneus ja myymme...mutta emme pilkkahintaan. Tarvii miettiä vielä minkä arvoisia käsinvirkatut verhot ja pöytäliinat voisivat olla.

• Myy_hyvällä_hinnalla-

Ehdottomasti arvokkaammat kuin Manne-markettien ovelta ovelle kauppaamat made in china rätit.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Tätä neuvoa aion noudattaakin, keväällä, ehkä toukokuun alussa jo. Kiitos korppikselle ja rusoposkelle. Otan tyttären joka on usein myynyt kirppiksellä aikaisemmin kaveriksi ja menemme jollekin isommalle kirppikselle, esim Täbyn tai vaikka Upplands Väsbyn kirppikselle ja asettelemme verhot ja liinat kauniisti väriskaalaan niin että silmää hivelee niiden kauneus ja myymme...mutta emme pilkkahintaan. Tarvii miettiä vielä minkä arvoisia käsinvirkatut verhot ja pöytäliinat voisivat olla.

Hinnottelu onkin se A ja O lähteekö tavara liikkeellevai ei. Ei liian korkea, mutta ei liian halpakaan. Möin netissä kengät jotka eivät menneet kirpparilla. Kengät olivat arvokkaat Orton talvikengät.. Laitoin hinnaksi hieman enempi kuin kirppiksellä ja menivät heti sattui ongelmajalkainen linjoille ja osti.

Muutamia tavaroita olen myynyt netissä, mutta vähän halvemmalla koska ei tarvinnut maksaa kirppispaikkaa.

Tunteilla ei voi myydä ei hinnoitella vaan järellä. Vaikka liinat ovatkin käsintehtyjä ja niillä on tunnearvoa on oltava realisti. Pieniä liinoja parista eurosta viiteen euroon ja isompia viidestä kymppiin ihan isoja kympistä kahteenkymppiin jne. Niin tai sinähän myyt kruunuilla. Muuten kruunun arvo oli laskenut euroon vaihdettuna sain yllätykseksi paljon vähemmän ruotsin eläkettä kuin aijemmin. Mutta tutkaile mikä on hintahaarukka sielläpäin.

• Suursiivous

Luin kerran sellaisen kirjan kuin Kuolinsiivous (Eeva Kilpi) ja sen luettuani juolahti myös mieleen, että omiin nurkkiin ei saa jäädä perillisille siivottavaa ja jotenkin on myös oma mielensä siihen mennessä saatava tulostettua. Sekin on eräänlainen siivous.

• Voiko se mennä noin tehokkaasti? Siivota nurkat, tyhjentää kaapit, luututa lattia ja heittää menemään kaikki mitä sinusta voi mahdollisesti jäädä muille vaivaksi kuolemasi jälkeen?
        En osaa oikein hahmottaa ajatusta. Tavaroista eroon pääseminen on tietenkin järkevää ja tarkoituksenmukaista. Aion itsekin jatkaa oman ullakkoni järjestykseen laittamista, mutta säilytän myös mielelläni lapsille ja lapsenlapsilleni jotain joka saa muistuttaa minusta, Lutusesta, mammasta, Lutusen pojan äidistä....uskon että esimerkiksi korut ja käsityöt, itsemaalatut taulut, valokuvat ja vanhat kirjeet (mainitakseni vainjoitakin asioita) voivat olla suuri osa ihmisen identiteettiä ja henkistä pääomaa ja muuttaa kaikki rahaksi tai täytteeksi maansiirtomonttuihin on barbaarista ja epäinhimillistä.

Itse muistan teini-ikäisenä kun pääsimme kurkistamaan mamman amerikankirstuihin ja löysimme isoäidin ja äidin juhlaleninkejä ja koruja se tuntui juhlalta

• Yxmutsi

Juu-u, muistot ovat eri asia kuin kaikki elämän aikana mukaan kertynyt tarpeeton roina. Kyllä minäkin jotakin tahdon itsestäni jälkeläisilleni jättää. Ehkä äidin muistolla on joku arvo, vaikka persoonalla itsellään ei niin olisikaan.

• Viatonsivullinen

Minulla on tuo kirja, ostin sen. Olen aina lukenut Eeva Kilpeä.
        Kirja inspiroi minuakin, sain siitä ajatuksen.

• Kerrokunsanot

Millaisen?

• Viatonsivullinen

Toukokuussa aloitan taas kirpparitouhut, oikein raskaalla kädellä. Pikkuhiljaa pitää päästä eroon ylimääräisestä, paljon olen jo hävittänyt myymällä. Kyllä minä
      muutaman kolikon niistä haluan, en roskiin mielellään laita, vain pakon edessä.
      Joidenkin tuttujen luo kun menee niin hirvittää missä roinan paljoudessa ne asuu, huh, huh, ikivanhaa kamaa paikat väärällään ja sitten valitetaan että liian vähän kaappitilaa. Ei mun koti enää kovin täynnä ole, varastot kyllä on. Kyllä minun kodissa on uusia kalusteita, yksi vanha puusoffa, mutta se on sitten jo antiikkia ja
      arvokas. Jos ostan uutta kotiin, ostan niin laadukasta että kelpaa tyttärelle, Alvaria. Jokainen pitäköön kotinsa miten haluaa, moni viihtyy muistojen keskellä,
      niin minäkin tein, kunnes kasvoin eroon menneisyyden taakoista, kahleista.

• hauhauvouvouvou

Eiköpähän tonkin asian vois jokainen sopia omien omaistensa kanssa
      - kaikki eivät ole kauppiaiksi syntyneitä eikä tavoitteet jokaisen kanssa ole yhteneväisiä,
      Eikö sekin ole ihan sosiaalista toimintaa että jokkaisella saa olla omia tavoitteita eikä aina tarvitse olla yltiösiivoojiien armoillla. Toka juttu myös että valtion taholta meillä ainakin on omaisuuden hukkaamiskielto. Painostavaa myös siksi että milloin minkiin asian varjolla
      kodista on aina kadonnut ihan kaikenlaista johonkin mappi ÖÖ-porukan matkaan, ihan vanhoja pankkipapereita myöten. Samanaikaisesti kun itse ollut sairas, puolustuskyvytön ja mukiloitu uhkailujen, jopa tappouhkausten alla eläneenä - törkeä vaino myös kohdistunut perheen pienimpiin kiusaamisen ja rääkin ohella. Minusta karmeinta että uskosta, uskonnosta on tehty tapa kiristää koteja ja sen asukkaita. Jos haluaa tehdä hyväntekevääisyyttä ja auttaa toisia, senkin mielestäni pitää tapahtua pahoinvointia toisille aiheuttamatta ja alituista taskullisten käärinliinojen omistamisen ihanuutta ihannoimalla. Joten oon sitä mieltä että jokainen saa olla tostakin asiasta mitä mieltä tahansa - pulliinsa tukehtumatta.

• Omamoka

Vanhat ja kaikki uudetkin "pankkipaperit" ovat väärässä paikassa jos ne ovat kotona kenen vain otettavina. Muutenkin merkillinen vuodatus asiasta, aloituksesta, jossa puhutaan "tarpeettomasta roinasta".

• 677

Ajankohtainen aihe minullekin. Muuttojen yhteydessä olen jo heittänyt pois paljon roinaa, mutta eniten harmia aiheuttaa kaikenlainen paperi- ja kuittimäärä, valokuvat, opetuskansiot mitä ihmettä niille kaikille tekisi. Täytyy käydä joka ikinen paperi ja kuva läpi, ja se tietää myös muistojen esiin tuloa, ja siksi työ aina jää. Pääsiäisen aika voisi olla hyvää aikaa "hiljentyä" piirongin saloihin, ja alkaa työstää lopultakin. En haluaisi jättää lapsilleni ihmeteltäväksi kaikenlaisia kansioita ja valtaisaa määrää valokuvia..
      Astiat olen jo käynyt läpi. Annoin kaikki mukit hyväntekeväisyyteen, itselle jätin vain 6 mukia :-). Käytän vitriinin kahvikuppeja mieluimmin, tuleepahan niillekin uusiokäyttöä.
      Vaatteita ja liinavaatteita on tietenkin liikaa, mutta niitä ei kehtaa kirppareille enää viedä, parempi heittää roskiin.
      Kaiken kaikkiaan tässä vaiheessa elämää katselee asuntoansa juuri tästä näkökulmasta, että miten helpottaisi lasten työtä, kun aika meikäläisen jättää.

• Sukuhutkija

Mainitsit ne vanhat valokuvat. Koeta saada ne jotenkin nippuun, vaikka albumiin. Ja joka kuvaan muutama sana, ketä kuvassa, missä otettu tms. Jos ei jälkikasvu ymmärrä mitään niille, niin vaikka oman kotipaikan museoon tai maakunta-arkistoon. Hukkaan ei saa mitään joutua! Jos ei nyt vielä arvosteta, niin viimeistään sadan vuoden päästä ovat arvossa arvaamattomassa.
        Sama kaikille muillekin vähänkään tärkeämmille papereille. Maakunta-arkistosta saat apua ja neuvoja jos ja kun tarvitset.

• Mahtumaton

Heitän aktiivisesti pois kaikki vanhat vaatteet,jotka ei ole viintagea,ts tyttäreni 36v tai lapsenlapseni 12 v himoitsevat säilytän ,Jos omia en ole Käyttänyt,eiku säkkiin ja pois.Kuitit yli 10 vuotiaat olen polttanut.Jos ostan kotiin käyttötavaraa vanhan huonon tilalle,pistän varmasti roskiin sen vanhan.Mikäli on kauniita vanhoja astioita,ne on käytössä 90 prosenttisesti.
      Rakensimme ihanan kakkostalon ja siellä on kaikki juuri sitä mistä pidämme ja on omasta mielestämme kaunista.Ukko meinas alkaa rahdata ullakkotilaan kaikenlaista,aikas sanominen siitä tuli,kun sanoin,ettei sinne viedä mitään roinaa,koska itse olemme 63-70 ikäisiä.Hankala sinne viedä ja vielä hankalampi hakea-on muutakin varastotilaa just pakollisille tarve-esineille.Meni lopulta perille ,kun jankkasin ,että lapsethan ne joutuu sieltä pois rahtaamaan.Ei se aina helppoa ole ,kun on erilainen luonne kummallakin.

• ent.siivoojaparka

Ei pitäisi mennä heittämään mitään vanhaa romua tai myymään halvalla kirppiksellä, ennenkuin on varmaksi selvillä sen arvosta. Huomasin, että huutokauppasivulla on myyty puolitoista vuotta sitten samanlainen tuhkakuppi, mikä minulla on ollut roskakaapin nurkassa iät ja ajat poisheittämistä vaille. Hinta 950kr.
      Kaivoin äkkiä sen takaisin esiin, puhdistin pölyt, pesin oikein hellävaroen ja laitoin vitriiniin odottelemaan arvonnousua.
      Tämmönen:
      https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/484030/8882517_fullscreen.jpg
      Samoin näkyy olevan parvekkeella tuhkakuppina 450kr arvoinen ruukku. Halvempikin siellä välttäis.

• Jätelava nätisti parkattuna suoraan autotallinoven eteen, olohuoneen ison parvekkeen alle oli liian houkutteleva vaihtoehto. Kaikki suuret huonekalut joille meille ei olisi ollut enää ollut tilaa saivat muutaman hetken nauttia lentämisen huumasta. Lutusen pojalle luvatut huonekalut kannettiin koppiautoon ja vietiin hänelle (itse ei ollut mukana, kun ei "ehtinyt"; minun molemmat lapset ja tyttären mies kantoivat hänen sohvansa ja jättikirjahyllynsä ja pöytänsä ja tuolinsa rappuja alas ja ylös ja hiki virtasi). Alakerran olohuone on vielä täynnä kamaa joka pitäisi saada tänne meille, plus mun pojan huonekaluja jotka piti siirtää ulos että Lutusen poika (joka on muuttanut mun pojan asuntoon) saa tilaa omille huonekaluilleen), mutta niille vuokraamme peräkärryn tässä viikolla ja tuomme tänne. Sitten tuleekin siivouttaminen seuraavaksi ja laskelmieni mukaan tää muutto pitäisi olla valmis nyt parissa viikossa. Olemme tehneet sitä tammikuusta saakka ja minulta alkaa loppua voimat.

Keväämmällä on tarkoitus yrittää myydä osaa kamasta kirppareilla tai laittaa oma pysyvä kirppari pihalle koko kesän ajaksi.

Tänään on lepopäivä ja kansainvälinen naistenpäivä, Meillä on naisten hyvä elää ja tyttäremme saavat kasvaa yhteiskuntaan joka antaa arvoa ja samalla suojelee, antaa kaikki vapaudet ja oikeudet (kiitos toki aikaisempien sukupolviemme naisille ja miehillekin jotka ovat meille ne taistelleet) mutta minun ajatukseni tänään menevät niille tytöile ja naisille etenkin muslimimaissa jossa fanaatikot alistavat, piiloittavat, käyttävät hyväkseen, orjuuttavat ja raiskaavat. Tämä päivä voisi olla hyväkin silleen että koko maailman huomio kiinnittyisi naisten asemaan näissä sharialain maissa.

• Onneksi olen Hollannissa kun kuopus muuttaa uuteen asuntoonsa. Tahdon hämmentää välissä jos olen paikalla.

• Kirjatoukka

Olisi todella tarpeen nurkkien putsaaminen. Pahimmin kirpaisee kirjojen hävittäminen, kun tuo lukutaito on hukassa nykyajan nuorilta, ei voi heillekään jättää.

• Kirjatoukka kirjoitti:

Olisi todella tarpeen nurkkien putsaaminen. Pahimmin kirpaisee kirjojen hävittäminen, kun tuo lukutaito on hukassa nykyajan nuorilta, ei voi heillekään jättää.

Luin juuri joltain kierrätyspalstalta "kirjojen pelastajasta", joka kiertää hakemassa joutilaita kirjoja ainakin pääkaupungin seudulla.

Itse myin osan kirjoissani ja vein "vähemmän kelvolliset" hyväntekeväisyyskirpputorille. Yhden tietyn erikoiserän lahjoitin lähiseudun museoon, jossa ko. kirjat pääsivät kunniapaikalle. - Yksi harrasteleva taiteilija hajottaa kovakantisia, mieluiten nahkaselkäisiä kirjoja ja työstää niistä tauluja. Hänkin sai osansa poistokirjoistani. - Ainoastaan tietosanakirjat jouduin hajottamaan, kannet roskiin ja sivut jätepapereihin. Jospa sinäkin saisit lohtua valitsemalla "hävityspaikan".

• Kierrätä_kierrätä
        Kirjatoukka kirjoitti:

Meillä on kirjastossa vaihtohylly, minne kuka tahansa saa tuoda tarpeettomat kirjansa ja mistä kuka tahansa saa ottaa mieluisensa kotiinsa. Hyvin tuntuu kiertävän.
        Olen sinne muutaman hyllymetrin kirjoja vienyt ja onpa tuolta takaisinkin löytynyt. Kiirettä vain pitää, että ehtii lukea ja oppia kaikki ennenkuin Noutaja tulee...
        Ja kierrätyskeskukseen voi viedä niin kirjat, mööpelit kuin muunkin käyttökelpoisen tai kauniin. Yhden jäte on toisen aarre...

• Suosittaisinkyllä

Nimenomaan lapsille pitää jättääkin jumalaton määrä tyhjennettävää ja perkaamista ja mielenharmia.
      Tekevätpähän sitten fyysistä normaalia työtä edes kerran elämässään.
      Kesämökki/vapaa-ajan paikka kannattaa miinoittaa tavaroilla niin, ettei paljon kulkemaan mahdu. Ja mitä raskaampaa tavara on, marmoripöytää ja muuta mukavaa, sen parempi.
      Elämän viimeinen jekku se paras jekku on ja voi nauraa matkalla taivaaseen. Ei sitten tiedä kyllä mitä mieltä jumala on vitsiniekoista.

• Kirjatoukka

Ai niin, sekin vielä!

• Oliko se tässä ketjussa kun näin että sinulla on pitsiliinoja vino pino?
      Itellänikin on, ja olen jo vähän sillä silmällä katsellut että mitä voisi puuhata. Tässä niistä on tehty kippoja:
      http://lalalandia-nanna.blogspot.fi/2015/02/vanhasta-uutta-diy-pitsiliinat.html
      http://pienilankarulla.blogspot.fi/2014/11/pitsiliinasta-kupiksi.html
      Mulla on kaikenmaailman värisiä liinoja. Ajattelin yhdistää niistä päivä/torkkupeiton. Ensin pesukoneeseen kloriitin kanssa, ja sitten kun näkee loppuvärin, voi päättää värjäisikö joksikin toiseksi.

• Pirrepäs

Näen vieläkin painajaisunia viime muutostamme, mutta jotenkin siitä elossa selvisin/simme. Koko kevään ja kesän sitä huushollia ja autotallia perkasin, ja nyt on onneksi niin pieni asunto ettei tänne mahdukaan mitään ylimääräistä rojua jemmaamaan, vaikka..kyllä tuo kellari/varastokoppi on jo melkein täysi taas, mutta helpolla lapset meistä pääsee :)

• vähennäntavaraa

Ihmisillä on ylisuuria asuntoja, mikä houkuttelee hamstraamaan. En jaksa ymmärtää, miksi yli kuusikymppiset vkeräävät jotakin, kun aimpaa roinaakin on kaapit tulvillaan.

Itse myyn kirpputorilla vähintään kerran vuodessa ja silti tuntuu, ettei tavara vähene. Mietin usein tuota jäämistöasiaa: en haluaisi, että kuolemani jälkeen minusta on vaivaa.

• Liikaa on tilaa, silti on täyttä. Pitsiliinoja on iso laatikollinen, äiti oli nuorempana kova virkkaamaan. tyhjentäessäni hänen asuntoaan liinatkin tulivat mukana. Ei niitä varmaan kukaan osta, jos ei nyt kun on vinkkejä uusiokäytöstä. Itse en viitsi alkaa niitä uudistamaan.
        Minulle on samantekevää onko vaivaa kuolemani jälkeen, tiedän että vävy ja tytär ovat hyviä poistamaan joutavia nurkista. Yritän tehdä sitä itsekin minkä jaksan ja viitsin.

• hirinpim

Voi kui ihmiset jämähtää vaivaamiseen, veivaamiseen ja kaiken kattavan tosi hyvän kuvan
      antamiseen - elo on ollut yhtä työtä ja vaivaa, kaiketi parasta mitä on ollut elämän aikana.
      Vanhan kansan ihmisissä on ollut paljon tosi taitureita - muistoja menneiltä ajoilta.
      Ei semmosia linssilutei ku nykyaikana. Varmaankn sun pitsiliinatkn sopis johonkin taidekäsityöhön jonkun nykypäivän mestarin käsissä. Monet nuoret ovat innokkaita tuunaajia,

• Elän elämäni parasta aikaa 12 omaishoitaja vuoden jälkeen. Vielä pari vuotta sitten oli lähes painajaista. Hoidettavalleni ei löytynyt hoitopaikkaa vaikka hän oli lähes mahdoton kotona hoidettava. Viimein onnistui, pääsi vuodeosastolle, muualle ei vointinsa vuoksi voinut laittaa. Joten tiedän jotain myös työstä ja vaivasta.
      Antaisin pitsiliinat mainitsemaasi tarkoitukseen ilmaiseksi, en tarvitse niitä itse.
      Anteeksi poikkeaminen aiheesta.
      Äitini ei ollut eikä ole vieläkään vanhan kansan ihminen, päinvastoin.

• Tuo kuulosti ensin ihan hienolta ajatukselta, mutta sitten rupesin miettimään, että miksi ihmeessä...
      edelliset sukupolvet elivät onnellisena omaa elämäänsä ja tämä sukupolvi korjasi heidän jäljet, emmekä suinkaan vieneet kaikkea kaatopaikalle nyt minä elän onnellisena omaa elämääni...
      se on kokonaan seuraavan sukupolven huoli ja murhe, miten toimivat kun se hetki koittaa, että jälkiäni korjataan.
      Miksi minun pitäisi ajatella heidän puolestaan, miksi kuvittelisin , että he haluaisivat vain tukon rahaa, se on heidän asiansa, mitä sitten kierrättävät ja mitä jatkavat seuraavalle sukupolvelle.
      Eli aion jatkaa onnellista elämää näiden romppeitteni keskellä niin kuin tähänkin asti.
      Ainoa asia, jonka vuoksi kierrätän on oma ajatus ja haluni tehdä se.
      Seuraava sukupolvi on sodan jälkeisen ajan sukupolvi, joka perii todella, sillä isovanhempamme elivät nuukasti ja eivät heittäneet mitään pois, no, me osaamme heittää poiskin mutta silti on kaikkea kertynyt niin rahaa kuin tavaraakin.

• ent.siivoojaparka

Tuossa tulee sellaista tekstiä, mitä minä voin kompata.
        Kun eihän sitä koskaan tiedä kumpi sukupolvi tästä ensin lähtee. Nuorempiakin kuolee kuin mitä omat lapseni ovat nyt. Yhtähyvin he voisivat alkaa valmistautumaan kuolemaan kuin minäkin ja raivailemaan komeroitaan.
        Parhaassa tapauksessa tässä voi olla vielä sellaiset 30 vuotta askeettista elämää, jos nyt heittää pois kaiken, mitä ehkä kuitenkin saattaisi vielä tarvita joskus vaikka ei nyt joka päivä.

• Uuteen pienempään kotiin muuttaessani, lajittelin lähes kaiken ylimääräisen tai tarpeettoman tavaran kierrätykseen. Hyväntekeväisyyskirpputoreille luovuttaessa pääsee todella helpolla. Eri kierrätyskeskuksista lähettävät erilaisia autoja noutamaan tavaraa, ja itse voi tyytyä vaan kertomaan, mitä noutajat saavat ottaa mukaansa. Suosittelen, ellei itse halua ryhtyä käymään kauppaa kirpputorille tai netin erilaisilla myynti-, lahjoitus-, kierrätys- tai vaihtopalstoilla.

Ne ovat muuten varsin hauskoja paikkoja. Kävin hakemassa eilen ystävälle maalaustelineen, jonka maksoin murukahvipaketeilla.

Jonkin aikaa sitten huomasin sattumalta netissä erikoisen työpyödän. Olin aikonut ostaa huonekaluliikkeestä samanlaisen melko kalliilla hinnalla. Nyt kävin parin sadan metrin päässä katsomassa pöytää, ja olin alustavasti sopinut ystävien kanssa sen kuljetuksesta. - Myyjä antoi tarpeettomaksi käyneen pöydän minulle ihan pilkkahintaan ja kuljetti samantien pöydän ja minutkin kotiini.;)

• Viatonsivullinen

Telkassa haastateltiin kahta arkkitehtia aiheesta, sisustaminen ja sen suunnat
      sekä tulevaisuus. Sanoivat että kirjat eivät katoa kodeista mihinkään, vaan ne on
      taidetta kuten taulutkin. Älkää hävittäkö hienoja kirjojanne, minä ilahduin suuresti
      siitä tiedosta, koska minulla on kirjoja ja arvostan niitä kovasti. Siis kirjat hyllyineen on taidetta.

• Vaikeeta on minullekin kirjojen poisheittäminen, mutta niiden sisältö on ollut aina minulle tärkeämpää kun kuorien koreus. Eli jotkut hienosti sidotut nahkaselkäiset on saaneet kunniapaikan ruokasalin isossa kirjahyllyssä, mutta pokarit ovat laatikoissa luhdissa. Anoppini jo aikoinaan "sisusti" metrikaupalla encyclopedioita salongin kirjahyllyssä muranolaisen kristallin ja sevrésin porsliinifiguriinien välissä. Itse hän oli käynyt vain osan kansakoulua, mutta tykkäsi että metrikaupalla nahkaselkäisiä kuuluu porvariskodin sisustukseen.

• Viatonsivullinen

Minun hyllyssäni on vain niitä kirjoja jotka olen halunnut ostaa luettavaksi.
        Ainoat juhlavammat on kotipitäjäni historiankirjat. Kirpparille olen jo turhemmat kantanut joten hylly on nyt kunnossa, taas mahtuu uutta ja kiinnostavaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3930
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      189
      3195
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2986
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      70
      2570
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      368
      2310
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      172
      1971
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1595
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1515
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1408
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1382
    Aihe