Mistä hyvä kiinteistönvälittäjä, osa II

myyjänalku

Tyhmä tämä s24:n uusi käytäntö sulkea muutamia kuukausia vanhat ketjut. No, aloitetaan nyt toinen ketju samasta aiheesta. http://keskustelu.suomi24.fi/t/8338958

Mistä hyvä kiinteistönvälittäjä? Miten suhtautua esimerkiksi www.asuntojenmyynti.fi :iin? Ilmaista palvelua, mutta onko se palvelua vai oletko heille vain kauppatavaraa? He sanovat käyttöehdoissaan epämääräisesti, että tietojasi luovutetaan kolmansille osapuolille. Myyvätkö he tietojasi, jos olet erehtynyt ottamaan heihin yhteyttä? Mitä tarkoittaa heidän välittäjiensä kilpailuttaminen? He tuputtavat sinulle yhden verkostonsa jäsenen 'välittäjäksi'?

Onko Kiinteistömaailmassa hyviä välittäjiä? Onko mielestänne suuri ero välittäjien välillä, vai onko tärkeintä valita hyvä firma, ja siellä kuka tahansa välittäjä on yhtä hyvä? Niin, ehkä tyhmä kysymys. Tämä on kuitenkin ensimmäinen osakekauppani, eli olen täysi aloittelija.

Miten löytäisi välittäjän, joka aktiivisesti myy, joka vastaa soittoihin, vastaa sähköposteihin nopeasti, näkee jokaisen asunnon hyvät puolet myyjän kannalta, joka hänen palkkionsa maksaa, mutta ei liikaa johdattele ostajaakaan, vaan pyrkii löytämään oikean ostajan asunnolle?

Mistä löytyisi välittäjä, joka ei tyydy siihen, että hänen tissivakonsa näkyy asuntoilmoituksissa kuukaudesta toiseen, vaan joka tosiaan tarttuu työhön ja panee tuulemaan ja toimii yhdessä kanssasi ja löytää sen ostajan vaikka millä keinolla? Kuka osaisi myydä remontin edellä asunnon viitaten sen edullsiuuteen ja siihen, että remontit ovat aina joko edessä tai takana tai sitten talo on hajoamassa? Kuka katsoisi viihtyisää aluetta, palveluja, kaikkea, mitä asunnossa ja sen ympäristössä on hyvää? Kuka ei keskittyisi etsimään syitä, miksi tämä nyt vain on niin huono aika ja että hän kyllä on myynyt muita, parempia asuntoja, mutta nämä vanhat nyt on vähän tätä, ja kun on se remonttikin ja kun ei oikein ole aikaa pitää esittelyjä? Kuka, mikä firma, mikä myyjä on asiantunteva, rehellinen, optimistinen, tehokas, reilu, luova, ahkera, luotettava? Mielellään Päijät-Hämeessä?

25

1312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhavälittäjä

      24 vuoden kokemuksesta: Hyvä kiinteistönvälittäjä on sellainen, joka
      * arvioi asunnon realistisesti ja perustellusti, esittää luotettavat referenssit, eikä lähde myymään asuntoa "kokeillaan kepillä jäätä" -periaatteella
      * ulospäin suuntautunut, mutta ei tyrkyttäjä eikä liian hyökkäävä, mieluummin kuuntelee kuin puhuu
      * löytää asunnosta enemmän hyviä kuin huonoja puolia, mutta uskaltaa kertoa myös myyntiin vaikuttavista negatiivisista asioista, jos niihin voi vaikka jotenkin vaikuttaa, esim. asunnon fiksaus
      * kerää heti kaikki tarvittavat tiedot asunnosta ja ympäristöstä, esim. kaavoituksesta, lähipalveluista ja harrastusmahdollisuuksista
      * panostaa todenmukaisiin myyntikuviin ja erityisesti pohjakuvaan
      * selvittää isännöitsijältä taloyhtiöön liittyvät tiedot
      * kontaktoi tehokkaasti kollegoitaan ja asiakkaitaan uudesta myyntiin tulleesta asunnosta, mutta tätähän ei toimeksiantaja eli myyjä voi nähdä
      * syöttää kohdetiedot nettiin vasta sitten kun kaikki tiedot on kasassa, koska pikkuhiljaa tietojen täydentämisellä moni todellinen ostaja on jo kaikonnut
      * pitää toimeksiantajan ajan tasalla mitä myynnissä tapahtuu ja miten asioissa edetään, eikä pelkää ottaa esiin negatiivisiakaan asioita, joihin on mahdollista jotenkin vaikuttaa
      * on ennenkaikkea huolellinen ja täsmällinen
      * LKV-tutkinnon suorittaminen ei ole takuu hyvästä laadusta, mutta se osoittaa ettei ole vasta-alkaja alalla

      • Olen täysin samaa mieltä, mutta yksi lisäys. Juuri välittäjän myyntitaito ratkaisee. Pelkkä yritys kun ei myy yhtään asuntoa, sen myyjät myyvät. Tunnen lukuisia todella hyviä välittäjiä eri firmoissa, suurissa ja pienissä, kaikissa firmoissa on heidän lisäkseen nippu keskinkertaisia välittäjiä ja muutama surkea välittäjä. Mistä sitten tunnistaa hyvän myyjän? Yllä mainittujen kriteerien lisäksi hyvä myyjä ei myy itseään halvalla. Välittäjä joka ei osaa pitää omasta palkastaan kiinni ei myöskään osaa myydä asuntoa parhaaseen hintaan.


      • Vanhavälittäjä

        Sehän on selvä. Esittämiäni asioita, jos ne tehdään huolella ja hyvin ei voi tehdä prosentilla tai kahdella. Sen lisäksi jos aikoo tehdä kauppaa, niin ei riitä että on tavoitettavissa vain virka-aikana. Sanoisinpa että parhaat diilit olen sopinut kello 18 jälkeen. Ainakin omalla kohdallani tuo virka-aika on lähinnä kohteisiin liittyvien rutiinien tekemistä ja asioiden selvittelyä, mutta kyllä enimmäkseen iltaisin tapaan asiakkaat eli suoritan sitä varsinaista myyntityötä.

        Tuosta myyntitaidosta olen sitä mieltä, että se on enemmänkin taitoa kohdata ihmisiä, ottaa heidät huomioon heidän oman arvomaailmansa näkökulmasta. En koe olevani mikään myyjä varsinaisesti eli en koskaan rakenna minkäänlaisia myyntipuheita. Jostain syystä ihmiset kuitenkin ostavat minulta! Johtuneeko se siitä, että jokainen ovi on aina suljettu hymysuin. Ihmisillä on asioiden suhteen lyhyt muisti, mutta ihmisten suhteen se on loputon. Se on ihmeellinen asia mutta pitäisi jokaisen myyntialalla olevan muistaa.


      • itsemyin

        Olen myynyt itse 4 okt taloa ja mitään vaikeaa tuo ei ole,arvatkaa vain paljonko olen säästänyt?


      • välittäjiä_tarvitaan

        Oletko varma että syntyi säästöä? Olisiko ammattilainen LKV-pätevyyden omaava välittäjä tuonut sinulle korkeamman myyntihinnan?


    • vältä-lkv

      Yritä välttää kiineistövälittäjää jos vain suinkin voit ja myy itse.

      • tältä-lvi

        Joo..kannattaa aina myydä oma auto, itse leikata hiuksensa tehdä putkityöt ja netistä katsoa hoito-ohjeet kun tarvitsee lääkäriä, kyllähän me kaikki osataan tehdä itse. "Euron suutari tekee monen euron vahingon"!


    • KokemusOpetti

      Vältä välittäjää, joka valehtelee sinulle tai ostajille. Trikki on siinä, miten rehellisyyden tietää ennen kuin allekirjoittaa myyntisopimuksen. Pyydä suosituksia ystäviltäsi ja tutuiltasi.
      Älä ota välittäjää, joka ei vastaa puhelinsoittoihin, jolle kiinteistönvälitys ei ole päätoimi, joka keksii jonkin mielikuvitusostajan, kun olet katkaisemassa sopimusta, vain jotta jatkaisit hänen pitämistään välittäjänä, vaikkei hän ole saanut mitään aikaan. Jos jotain firmaa suositellaan sinulle, pidä huoli, että kysyt myös välittäjän nimen etkä anna sinua delegoida jollekin epäpätevälle, osaamattomalle osa-aikatyöntekijälle.

    • Hyviä neuvoja edelläkin, mutta myyntitaito on tärkein ominaisuus. Pyydä tarjoukset esimerkiksi kahdelta tai kolmelta välittäjältä ja sovi tapaaminen. Hyvä myyjä "myy itsensä sinulle", on etukäteen selvittänyt alueen hintatason ja osaa haarukoida todellisen myyntihinnan. Hyvä myyjä ei ole kahdella jalalla kulkeva tietopankki eikä esittelijä, vaikka myyjä tarvitsee tietoa ja taitoa asunnon esittelemiseen. Hyvä myyjä voi kiikun kaakun -tilanteessa kääntää miettimisen tarjoukseksi ja ostopäätökseksi.

    • Oululainen_ihiminen

      Tehokas ja toimeentarttuva kiinteistönvälittäjä on tietenkin se paras vaihtoehto. Tärkeää on myös, että välittäjän edustama yritys on hyvämaineinen ja heillä on hyvä imago, myynti-ilmoitukset näkyvät hyvin ja myyntikuvat ovat laadukkaita. Kannattaa tarkistaa, onko yrityksellä suositteluja ja millaisia kommentteja ovat saaneet toiminnastaan. Itse myin asuntoni onnistuneesti Aurea nimisen firman kautta.

      • kyssäri

        Toimitko välittäjänä Aureassa?


    • helppoaon

      Myyt itse!Välittäjällä ei tee mitään siinä välissä....kusee vaan rahaa sulta lorvimisella.

    • Asuntojenmyynti.fi-palvelusta jäi itselle kaksijakoiset fiilikset.. Hyvä tapa kilpailuttaa kiinteistövälittäjiä, mutta pelkän tapaamisen perusteella on hankala sanoa varsinaisen työn laatu. Leppävaaran asuntoani myi aluksi asuntojenmyynnin välittäjä ja tämän jälkeen kaksi muuta. Oman asunnon kohdalla vasta kolmas kerta toden sanoi ja tulen jatkossakin käyttämään samaa välittäjää. Pauli remaxilta hoiti markkinoinnin hienosti ja saatu viimeinen tarjous oli reilusti suurempi kuin muiden. Ehdottomasti suosittelujen arvoinen välittäjä!

      • TpinenValittaja

        Tuo palvelu on toisten työllä rahastamista. Ota itse yhteys muutamaan eri välittäjään ja kilpailuta itse.


      • TtoinnenValittaja

        Joo, varsinkin kun keräävät vain listahintoja, välityspalkkio pitää aina kilpailuttaa arvion yhteydessä. Kerää osaajia: "paikkakunta, LKV..YKV.." jne ja kutsu arviokäynnille.


      • sapiro

        Ja Raili remaxilta.. ei täällä kannata itseään mainostaa. Heti katsotaan naamagalleriasta ja ajatellaan, ei tolle ainakaan..


      • TinppaM

        Kannattaa kilpailuttaa tarjousmaa.fi palvelun kautta, eivät myy yhteystietojasi vaan jollekin samalle välitysliikkeelle vaan antavat kaikkien kaupunkisi välittäjien jättää sinulle avoimesti tarjouksia välitys palvelusta, valkkaat sitten itse kelle annat myyntiin! ainakin meillä toimi hyvin Tampereella.


    • Hyvähuomio

      Noihan on ihan tähtitieteellisen korkeat noi välityspalkkiot.Parinsadan tonnin asunnosta n. 6 - 8000 € !!!
      Tietenkin kannattaa myydä ihan itse, kuluja tulee murto-osa tuosta.

      • Hyväköhuomio

        Myytkö ihan oman autosikin..tai ostaisitko auton mieluummin yksityiseltä, siinä ero.


    • Apuaetsintään

      Miten valita hyvä kiinteistönvälittäjä?

      Kiinteistönvälitysala vetää puoleensa onnenonkijoita ja kokeilijoita, koska alalle ei ole erityisiä pätevyysvaatimuksia, riittää vain halu ja tahto ryhtyä myyntiedustajaksi, siksi myyjien kirjo ja osaaminen on vaihtelevaa.

      Hyvän välittäjän valitseminen on vaikeaa. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa turvallisuus ja luotettevuus, ammattitaito ja osaaminen, onhan kyseessä merkittävä oikeustoimi. Miten hyvyyttä voi arvioida?

      Hyvä mittari on valita välittäjäksi kouluttautunut henkilö. Mitä parempi koulutus on, niin yleensä sitä enemmän se osoittaa kokemusta, sitoutuneisuutta ja alalla menestymistä.

      Eteenpäin pyrkivä myyjä yleensä haluaa lisätä osaamistaan ja ammattitaitoaan opiskelemalla. Alan tutkintoja järjestyksessä ovat (suluissa tittelit):

      KED= kiinteistöalan koulutus ja tutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KED)

      KiaT=kiinteistönvälitysalan ammattitutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KiaT)

      LVV=Laillistettu vuokravälittäjä (esim. myyjä/myyntiedustaja, LVV)

      LKV= Laillistettu kiinteistönvälittäjä (esim. Kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)

      Kiinteistönvälittäjä (LKV) titteliä saa käyttää vain Keskuskauppakamarin LKV-välityskokeen suorittanut henkilö. LKV tutkinto sisältää myös LVV-kokeen.

      YKV= Ylempi kiinteistönvälittäjän koulutus ja tutkinto on kiinteistönvälitysalan korkein tutkinto on (vastaa entistä Diplomivälittäjän ja KJK= Kiinteistönvälittäjän jatkotutkintoa. (Esim. Ylempi kiinteistönvälittäjä YKV, kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)

      Laatukoulutus= Suomen kiinteistönvälittäjäliiton jäsenyritysten on mahdollista käydä lisäksi ratifioitu laatukoulutus. Laatukoulutuksen käynyt yritys saa käyttää Laatuyritys –merkintää ja Laatuvälittäjä –titteliä. Koulutus varmistaa seuraavat arvot; osaaminen, ammattitaito, luotettavuus, laatu, sitoutuminen.

      Näitä tarkastelemalla ja googlettamalla (esim. kiinteistönvälitys, lkv, ykv, laatuvälittäjä, oma paikkakunta) pääset varmasti valinnassasi hyvin eteenpäin ja löydät oikean henkilön!

      Jokainen antaa varmasti hyvän välityspalkkiotarjouksen. Yrityksellä ei ole merkitystä, vaan tekijällä.

    • hakukone

      Hakukoneeseen vaan osaamista kuvaavia hakusanoja..LKV, YKV, Laatuvälittäjä, oma kunta ja perään enteriä, niin saa esille alueensa osaajat. Sitten vaan kutsuu muutaman käymään ja valitsee parhaan, niin helppoa se on

    • HakemallaLöytää

      Itse otan mieluiten yrittäjän hoitamaan asioitani, näin vastuullisuus ja osaaminen varmistuvat parhaiten, siihen vielä lisäyksenä edellämainitut LKV, YKV, Laatuyritys, niin homma toimii..

    • hyvälkv

      Meitä palveli ihanasti (Helsingissä) tuula friman kiinteistönvälitys. Paneutui asiaamme huolella ja antoi aikaa riittävästi. En voi tietenkään sanoa onko paras kiinteistönvälittäjä, mutta voin kahdella sanalla sanoen kuvailla, esimerkillisen hyvä, suosittelen! Ja oli aina niin kohtelias..

    • Se-Jp

      en jaksanut lukea ketjua läpi, mutta vastaus aloitusviestiin: Aurealta. En tiedä toimivatko Päijät-Hämeen seudulla, mutta ainakin täällä P-Suomessa ovat nousseet isoksi tekijäksi nyt muutaman viime vuoden aikana.

    • Anonyymi

      asuntojenmyynti/effortia unohtakaa tämän firman palvelut. Pelkkää paskaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe