Tiikeri luonnollisessa ympäristössään

Fiksu_Kreationisti

Kuten kaikki tiedämme, Jumala loi tiikerin syömään kasviksia Eedenin puutarhassa. Kasvit ovat ylivertainen energian ja ravinnon lähde, sisältävät lisäksi nestettä ja kuitua, joka pitää niin ihmisen kuin eläimenkin kylläisenä pitkään. Eedenin puutarhassa kaikki leijonat mutustivat luultavasti erinäköisiä kasviksia, eikä videosta löytyvä tiikerinpentukaan voi tätä luonnollista vaistoaan ja viettiään vastustaa.

https://www.youtube.com/watch?v=HOrXRe04Ohk

Huomaamme siis, että aikojen alussa Jumala ei luonut tiikerin torahampaita lihansyöntiä, vaan kasvinsyöntiä varten. Ja niistä onkin iso apu erinäköisten kasviksien varsien katkomisessa.

Lihansyönti taas syntyi joko synnistä tai tarpeesta - kenties leijona/tiikeri havaitsi raadon, söi tämän, ja alkoi tästä lähtien metsästämään eläimiä. Tai kenties leijonalle tuli yksinkertaisesti nälkä, eikä kasviksia ollut tuolloin saatavilla. Mikä tahansa oli asian laita, niin syntiinlankeemuksesta tai sen jälkiseurauksista sekin johtui.

Huomaamme siis, että Raamattu pitää luonnosta tehtyjen havaintojen kanssa yhtä 1:1. Ainoastaan kieroutunut evokki joka ei voi sietää luonnosta havaittavissa olevia tosiasioita, voisi koskaan väittää mitään muuta.

18

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mehujanne

      Mahtoikohan jyrtsi rakas miettiä, että mihin raateluhampaita tai -kynsiä tarvitsisi, jos olisi kasvissyöjä? Raadellaanko niillä kukkasia? Papujen syömiseen? Miksi Jumala olisi luonut tiikerille sellaiset hampaat ja kynnet ja ruuansulatuksen, joka sopii loistavasti lihansyöntiin, jos se kerran ei ollut tarkoitus?

      Ja tuosta videosta... en tiedä soveltuuko tämä tiikereihin, mutta ainakin lemmikkikissat syövät ruohoa, koska sillä tavalla ne saavat karvat pois suolistosta. Eli siis putsaavat sillä suolistoa. Eivät ne ruohoa nälkään syö.

      Löytyykös jyrtsiltä jotakin objektiivista näyttöä tiikereistä, jotka syövät kasviksia ravinnokseen? Arvostaisin jos olisi.

      Mutta pakko sanoa, hieno aloitus. Erityisen hyvää vaihtelua, kun palsta on pitkän aikaa ollut pelkkää trollailua ja toisten haukkumista. Myöskin turha haukkuminen on aloituksesta jäänyt pois, hienoa. :)

      • tieteenharrastaja

        Totta kyllä, palstan nykymenoon verraten varsin asiallista:

        "Erityisen hyvää vaihtelua, kun palsta on pitkän aikaa ollut pelkkää trollailua ja toisten haukkumista."

        Melkein antaa anteeksi, että se on kymmenesti keskustelussa kumotun avauksen luupäisen itsepintainen kopio.


      • Fiksu_kreationisti

        Käännetäämpä kysymys päälaelleen: Mahtikoihan rakas Mehujanne tullut ajatelleeksi sitä, että kynsistä on apua monenlaiseen muuhunkin toimimintaan, kuin pelkkään raatelemiseen? Niin että niitä kynsiä voi käyttää johonkin muuhunkin? Samaten kuin evokkikin voi käyttää aivojaan homosteluun tai johonkin järkevään.

        Että jos ne kynnet kuitenkin olivat ihan kasvinsyöntiin tai yleiseen liikkumisen avustamiseen tarkoitettuja apuvälineitä, eivätkä kuitenkaan raateluhampaita? Että oletkos tullut ajatelleeksi sitä?

        Vai onko tämäkin kaltaisellesi yksinkertaiselle evokille liian hankala sisäistää, että minun pitää sinun vuoksisi tuhlata aikaasi ja vielä vähän virtaviivaistaa?

        Älä viitsi enää tuhlata minun ja muidenkaan kreationistien aikaa, meitä kun on muutenkin palstalla niin vähän, ajattelemattomuudestanne johtuvien typerien argumenttien ja kommenttien esittämisellä.

        "Ja tuosta videosta... en tiedä soveltuuko tämä tiikereihin, mutta ainakin lemmikkikissat syövät ruohoa, koska sillä tavalla ne saavat karvat pois suolistosta."

        Niin, koska tiikerit(ja kaikki eläimet) on LUOTU syömään ruohoa - ne tarvitsevat ruohoa elimistöä vahvistaakseen, koska eläimet ja suolisto on LUOTU kasvisperäisen materiaalin hajottamiseen, eikä lihansyöntiin.

        "Löytyykös jyrtsiltä jotakin objektiivista näyttöä tiikereistä, jotka syövät kasviksia ravinnokseen? Arvostaisin jos olisi."

        En tiedä kun en ole jyrkiä tavannut, mutta voit varmasti kysyä häneltä itseltään.

        "Mutta pakko sanoa, hieno aloitus. Erityisen hyvää vaihtelua, kun palsta on pitkän aikaa ollut pelkkää trollailua ja toisten haukkumista. Myöskin turha haukkuminen on aloituksesta jäänyt pois, hienoa. :)"

        Höh. Viittaatko jyriin? Hänhän on tunnettu riidanhaastaja/valehtelija/palstatrolli.


      • Mehujanne
        Fiksu_kreationisti kirjoitti:

        Käännetäämpä kysymys päälaelleen: Mahtikoihan rakas Mehujanne tullut ajatelleeksi sitä, että kynsistä on apua monenlaiseen muuhunkin toimimintaan, kuin pelkkään raatelemiseen? Niin että niitä kynsiä voi käyttää johonkin muuhunkin? Samaten kuin evokkikin voi käyttää aivojaan homosteluun tai johonkin järkevään.

        Että jos ne kynnet kuitenkin olivat ihan kasvinsyöntiin tai yleiseen liikkumisen avustamiseen tarkoitettuja apuvälineitä, eivätkä kuitenkaan raateluhampaita? Että oletkos tullut ajatelleeksi sitä?

        Vai onko tämäkin kaltaisellesi yksinkertaiselle evokille liian hankala sisäistää, että minun pitää sinun vuoksisi tuhlata aikaasi ja vielä vähän virtaviivaistaa?

        Älä viitsi enää tuhlata minun ja muidenkaan kreationistien aikaa, meitä kun on muutenkin palstalla niin vähän, ajattelemattomuudestanne johtuvien typerien argumenttien ja kommenttien esittämisellä.

        "Ja tuosta videosta... en tiedä soveltuuko tämä tiikereihin, mutta ainakin lemmikkikissat syövät ruohoa, koska sillä tavalla ne saavat karvat pois suolistosta."

        Niin, koska tiikerit(ja kaikki eläimet) on LUOTU syömään ruohoa - ne tarvitsevat ruohoa elimistöä vahvistaakseen, koska eläimet ja suolisto on LUOTU kasvisperäisen materiaalin hajottamiseen, eikä lihansyöntiin.

        "Löytyykös jyrtsiltä jotakin objektiivista näyttöä tiikereistä, jotka syövät kasviksia ravinnokseen? Arvostaisin jos olisi."

        En tiedä kun en ole jyrkiä tavannut, mutta voit varmasti kysyä häneltä itseltään.

        "Mutta pakko sanoa, hieno aloitus. Erityisen hyvää vaihtelua, kun palsta on pitkän aikaa ollut pelkkää trollailua ja toisten haukkumista. Myöskin turha haukkuminen on aloituksesta jäänyt pois, hienoa. :)"

        Höh. Viittaatko jyriin? Hänhän on tunnettu riidanhaastaja/valehtelija/palstatrolli.

        Kappas, sekoitinkin sinut jyrtsiin.

        Huomaa, että tiikerin elimistö ei kestä pelkkää kasvisravintoa, jos ollenkaan. Kissa syö joskus ruohoa puhdistaakseen suolistoaan, ei ruuaksi. Eihän ihmisetkään esim. lääkkeitä nälkään syö, vaan hoitaakseen jotakin vaivaa.

        Ja huomaa, jos kaikki eläimet on kerran luotu syömään ruohoa, niin mikseivät ne sitten syö? Sinä väitit, että syynä on syntiinlankeemus. Mutta miksi yhden ihmisen tekemä synti vaikuttaisi suureen osaan eliöistä? Miksi ihmisen tekemä synti vaikuttaisi Jumalan täydelliseen malliin?

        Entä syötkö sinä ruohoa, tai ylipäänsä pelkkää kasvIsravintoa? Sinulla on täysi vapaus niin tehdä, joten mikset siis tekisi, kyten Jumala haluaisi?


      • Taikauskonnoton
        Fiksu_kreationisti kirjoitti:

        Käännetäämpä kysymys päälaelleen: Mahtikoihan rakas Mehujanne tullut ajatelleeksi sitä, että kynsistä on apua monenlaiseen muuhunkin toimimintaan, kuin pelkkään raatelemiseen? Niin että niitä kynsiä voi käyttää johonkin muuhunkin? Samaten kuin evokkikin voi käyttää aivojaan homosteluun tai johonkin järkevään.

        Että jos ne kynnet kuitenkin olivat ihan kasvinsyöntiin tai yleiseen liikkumisen avustamiseen tarkoitettuja apuvälineitä, eivätkä kuitenkaan raateluhampaita? Että oletkos tullut ajatelleeksi sitä?

        Vai onko tämäkin kaltaisellesi yksinkertaiselle evokille liian hankala sisäistää, että minun pitää sinun vuoksisi tuhlata aikaasi ja vielä vähän virtaviivaistaa?

        Älä viitsi enää tuhlata minun ja muidenkaan kreationistien aikaa, meitä kun on muutenkin palstalla niin vähän, ajattelemattomuudestanne johtuvien typerien argumenttien ja kommenttien esittämisellä.

        "Ja tuosta videosta... en tiedä soveltuuko tämä tiikereihin, mutta ainakin lemmikkikissat syövät ruohoa, koska sillä tavalla ne saavat karvat pois suolistosta."

        Niin, koska tiikerit(ja kaikki eläimet) on LUOTU syömään ruohoa - ne tarvitsevat ruohoa elimistöä vahvistaakseen, koska eläimet ja suolisto on LUOTU kasvisperäisen materiaalin hajottamiseen, eikä lihansyöntiin.

        "Löytyykös jyrtsiltä jotakin objektiivista näyttöä tiikereistä, jotka syövät kasviksia ravinnokseen? Arvostaisin jos olisi."

        En tiedä kun en ole jyrkiä tavannut, mutta voit varmasti kysyä häneltä itseltään.

        "Mutta pakko sanoa, hieno aloitus. Erityisen hyvää vaihtelua, kun palsta on pitkän aikaa ollut pelkkää trollailua ja toisten haukkumista. Myöskin turha haukkuminen on aloituksesta jäänyt pois, hienoa. :)"

        Höh. Viittaatko jyriin? Hänhän on tunnettu riidanhaastaja/valehtelija/palstatrolli.

        "Niin, koska tiikerit(ja kaikki eläimet) on LUOTU syömään ruohoa - ne tarvitsevat ruohoa elimistöä vahvistaakseen, koska eläimet ja suolisto on LUOTU kasvisperäisen materiaalin hajottamiseen, eikä lihansyöntiin."

        Käännetäämpäs tämäkin huviksemme toisinpäin. Eli koska tiikerit ovat luotuja syömään kasviksia, niin miksi ne sitten eivät pärjää pelkällä kasvisravinnolla, vaan tarvitsevat lisäksi vaatimattomat 99% myös liharuokaa?

        Mehujannen kommenttiin vielä lisäisin, miksei syntiinlankeemus vaikuttanut kaikkien eläinten ravinnontarpeeseen. Miksi edelleen on olemassa puhtaasti kasvissyöjiä, vaikka syntiinlankeemuksen takia kaikkien pitäisi olla vähintään sekasyöjiä.


      • Epäjumalienkieltäjä
        Fiksu_kreationisti kirjoitti:

        Käännetäämpä kysymys päälaelleen: Mahtikoihan rakas Mehujanne tullut ajatelleeksi sitä, että kynsistä on apua monenlaiseen muuhunkin toimimintaan, kuin pelkkään raatelemiseen? Niin että niitä kynsiä voi käyttää johonkin muuhunkin? Samaten kuin evokkikin voi käyttää aivojaan homosteluun tai johonkin järkevään.

        Että jos ne kynnet kuitenkin olivat ihan kasvinsyöntiin tai yleiseen liikkumisen avustamiseen tarkoitettuja apuvälineitä, eivätkä kuitenkaan raateluhampaita? Että oletkos tullut ajatelleeksi sitä?

        Vai onko tämäkin kaltaisellesi yksinkertaiselle evokille liian hankala sisäistää, että minun pitää sinun vuoksisi tuhlata aikaasi ja vielä vähän virtaviivaistaa?

        Älä viitsi enää tuhlata minun ja muidenkaan kreationistien aikaa, meitä kun on muutenkin palstalla niin vähän, ajattelemattomuudestanne johtuvien typerien argumenttien ja kommenttien esittämisellä.

        "Ja tuosta videosta... en tiedä soveltuuko tämä tiikereihin, mutta ainakin lemmikkikissat syövät ruohoa, koska sillä tavalla ne saavat karvat pois suolistosta."

        Niin, koska tiikerit(ja kaikki eläimet) on LUOTU syömään ruohoa - ne tarvitsevat ruohoa elimistöä vahvistaakseen, koska eläimet ja suolisto on LUOTU kasvisperäisen materiaalin hajottamiseen, eikä lihansyöntiin.

        "Löytyykös jyrtsiltä jotakin objektiivista näyttöä tiikereistä, jotka syövät kasviksia ravinnokseen? Arvostaisin jos olisi."

        En tiedä kun en ole jyrkiä tavannut, mutta voit varmasti kysyä häneltä itseltään.

        "Mutta pakko sanoa, hieno aloitus. Erityisen hyvää vaihtelua, kun palsta on pitkän aikaa ollut pelkkää trollailua ja toisten haukkumista. Myöskin turha haukkuminen on aloituksesta jäänyt pois, hienoa. :)"

        Höh. Viittaatko jyriin? Hänhän on tunnettu riidanhaastaja/valehtelija/palstatrolli.

        Tuo kreationismi on tuollainen sattuma-uskonto. Siinä uskotaan uskomattomiin sattumiin. Tiikeri luotiin syömään ruohoa, mutta sattumalta se on vaistoiltaan, aisteiltaan, hampailtaan, kynsiltään, suolistoltaan ja kaikilta muilta ominaisuuksiltaan kuin luotu (!!!) metsästäjäksi ja lihansyöjäksi. Uskomaton sattumien summa! Miten ihmeessä pystytte uskomaan että noin monta sattumaa osuu yhden eläimen kohdalle?

        Muita sattumia ovat vaikkapa ruohoa syömään älykkäästi suunniteltu ristihämähäkki Eriophora transmarina, joka sattumalta osaa kutoa verkkoja joita lentävät hyönteiset eivät helposti huomaa ja sattumalta tuo hämähäkki vaistonsa ohjaamana tiputella liimapisaroita juuri sopivasti että nuo lentävät hyönteiset jotka helposti törmäävät verkkoon jäävät siihen myös kiinni. Sitten ruohonsyöjäksi luodulla hämähäkillä on vielä myrkkyhampaat (tai oikeastaan leuat) jotka sattumalta ovat kuin suunniteltu (!!!) tunkeutumaan hyönteisten kitiinikuoren läpi. Kaiken lisäksi hämähäkki tuottaa myrkkyä, joka sattumalta sulattaa hyönteisen sisuskalut hämähäkin ruuansulatukseksi sopivaksi liemeksi pitäen kitiinikuoren kuitenkin ehjänä. Sitten ihan sattumalta hämähäkki osaa leukojensa kautta ruiskuttaa tuota myrkkyä verkkoonsa tarttuneisiin hyönteisiin.

        Kuka voi uskoa moiseen määrään sattumia? No tietenkin vain sattuma-kretaleet, joille sattuma on koko uskon perusta.


      • FixuKretiini
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Tuo kreationismi on tuollainen sattuma-uskonto. Siinä uskotaan uskomattomiin sattumiin. Tiikeri luotiin syömään ruohoa, mutta sattumalta se on vaistoiltaan, aisteiltaan, hampailtaan, kynsiltään, suolistoltaan ja kaikilta muilta ominaisuuksiltaan kuin luotu (!!!) metsästäjäksi ja lihansyöjäksi. Uskomaton sattumien summa! Miten ihmeessä pystytte uskomaan että noin monta sattumaa osuu yhden eläimen kohdalle?

        Muita sattumia ovat vaikkapa ruohoa syömään älykkäästi suunniteltu ristihämähäkki Eriophora transmarina, joka sattumalta osaa kutoa verkkoja joita lentävät hyönteiset eivät helposti huomaa ja sattumalta tuo hämähäkki vaistonsa ohjaamana tiputella liimapisaroita juuri sopivasti että nuo lentävät hyönteiset jotka helposti törmäävät verkkoon jäävät siihen myös kiinni. Sitten ruohonsyöjäksi luodulla hämähäkillä on vielä myrkkyhampaat (tai oikeastaan leuat) jotka sattumalta ovat kuin suunniteltu (!!!) tunkeutumaan hyönteisten kitiinikuoren läpi. Kaiken lisäksi hämähäkki tuottaa myrkkyä, joka sattumalta sulattaa hyönteisen sisuskalut hämähäkin ruuansulatukseksi sopivaksi liemeksi pitäen kitiinikuoren kuitenkin ehjänä. Sitten ihan sattumalta hämähäkki osaa leukojensa kautta ruiskuttaa tuota myrkkyä verkkoonsa tarttuneisiin hyönteisiin.

        Kuka voi uskoa moiseen määrään sattumia? No tietenkin vain sattuma-kretaleet, joille sattuma on koko uskon perusta.

        Ilman Jumalaa ei voisi olla noin uskomattomia sattumia, koska Jumala loi sattumalta myös sattumat.


      • Epäjumalienkieltäjä
        FixuKretiini kirjoitti:

        Ilman Jumalaa ei voisi olla noin uskomattomia sattumia, koska Jumala loi sattumalta myös sattumat.

        Jumalan sattumalta luomat sattumat ovat totisesti kaikkien sattumien äiti.


      • Mehujanne
        FixuKretiini kirjoitti:

        Ilman Jumalaa ei voisi olla noin uskomattomia sattumia, koska Jumala loi sattumalta myös sattumat.

        "Ilman Jumalaa ei voisi olla noin uskomattomia sattumia, koska Jumala loi sattumalta myös sattumat."

        Eli siis sattuma teki hämähäkeistä lihansyöjiä, ja Jumala loi kyseiset sattumat? 1 1 = 2, eli Jumala teki eläimistä lihansyöjiä. Näinkö?


    • Epäjumalienkieltäjä

      Pari kysymystä:
      Missä vaiheessa tuolla videolla tiikerinpentu oli luonnollisessa ympäristössään?
      Missä vaiheessa tuolla videolla tiikerinpentu söi noita kasveja? Sehän repi kasvien varsia ja käytti niitä purulelunaan. Minä en huomannut että se olisi edes yrittänyt saada kasveista irti syötävän kokoisia paloja.

    • Minun nykyinen koirani repi pentuna useita langattomia hiiriä palasiksi. Hyppäsi tietokonepöydän reunalle ja nappasi liian lähelle reunaa unohtuneen hiiren. Kun tulin yliopistolta kotiin, oli lattialla vain kasa muovin palasia ja komponentteja..

      Paratiisin luonnollisessa ympäristössä koirabaramini siis epäilemättä söi informaatioteknologisia graafisen käyttöliittymän osoitinlaitteita. Miksei tätä mainita Draamatussa?

      • Kreationismi-tiedettä

        Entinen koirani söi pentuna mattojen reunat ja kengät. Kun niihin höpsäytti vähän valkopippuria, niin koirue lopetti tuholaistoimintansa.
        Parasiitin luonnollisessa ympäristössä koiruebaramini söi tietenkin kenkäpuiden hedelmiä ja jäysti Parasiitissa luonnonvaraisena kasvavia laajoja räsymattokasvustoja. Luonnottomia sekoitekuituja kun tuolloin ei tietenkään ollut. Eikä varmaan edes valkopippuria, jota koiraeläin niin kovasti inhoaa.


    • päivittelijä

      Jos tämä on fiksu kreationisti, niin voi herranen aika, minkälaisia onkaan tyhmät kreationistit! Naamat koko ajan ruvella, kun ovat yrittäneet syödä haarukalla?

      • Totuus-voittaa

        Raamatusta tähänkin löytyy selvä vastaus. Apostoli Paavalin epistola Roomalaisille 1 luku 2 jae:
        "Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet"
        Totisesti minä sanon teille veljet, katso taas on Raamattu selvästi osoittanut oikeellisuutensa pakanoiden ja pilkkaajain edessä. Kehuessaan fiksu olevansa on kreationisti tyhmäksi tullut. Tällä perin syvällisellä typeryydelläänkin hän vain kirkastaa Raamatun sanan totuutta.


    • fiksu.mikä.lie

      Evokit kinastelee täällä keskenään, onnittelen siitä saavutuksesta.

      • Jaa pääsit laittamaan sulkia hattuusi, kun luulit olleesi kovakin tekijä trollaamisen maailmassa? Onnea vaan mielikuvitussaavutustesi johdosta... Mites on hirvinautaprojekti edennyt?


    • JohnnyBlaze

      Ja tässä on tiikerinpentu joka näköjään käyttää niitä aseitaan väärin. Eihän se vaan voi pitää paikkaansa että eläin jonka ruuansulatus ei sovellu kasviruualle olisi peto...

      https://www.youtube.com/watch?v=FAR8iIr8r7c

      • Pitkälle on rappeutuminen näköjään edennyt, kun täysin selvästi kasvinsyöjä on alentunut vaanimaan ja hyökkäämään toisen kasvinsyöjän kimppuun. Joutunee helvettiin tuo tiikerinpentu... arkkikin on mennyt jo niin kauan sitten. Että kiitti vaan Eeva - vaikka naistenpäivä onkin - kun tämän sait aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe