Mielestäni on väärin, että joistain ihmisisitä puhutaan kehitysvammaisina. Hehän ovat ihmisiä kuten muutkin eivätkä vain kehitysvammaisia. Ei muistakaan vammaisryhmistä puhuta ensisijaisesti sen vamman nimellä, mikä heillä on ja kuuluteta sitä toitottaen.
He ovat siinä kuin muutkin ihmisiä, ja heille on annettu diagnoosi; mikä kehitysvammaisuuden diagnoosi sitten kullekin on annettu. Ja sitten koko elämän ajan muilla ihmisiä on muka oikeus puhua suureen ääneen heistä heidän diagnoosinimellään, kuin he olisivat ensisijaisesti mainitunlaisia, ja ihmisyys tulisi jossain taaempana, jos sielläkään. Ei muidenkaan ihmisten sairautta tai vammaa toitoteta samalla lailla.
Millä oikeudella teemme toisille näin?
Kammottavaa.
Puhutaan "kehitysvamma"-termistä
121
1210
Vastaukset
- Asennetta
Sivistymätöntä, ja asenteessa vikaa. Täälläkin on niin paljon suvaitsemattomuutta, että ihmetyttää. Kukaan ei tiedä tulevaa, yksi sekunti voi muuttaa kaiken ja saat esim. aivovamman. Tervettä ei olekaan, on vain riittämättömästi tutkittuja.
- hopeatofffee
Ai, sanot noin! Enpä ole koskaan aiemmin kenenkään kuullut kritisoivan em. puhuttelutapaa, vaikka vuosia on takana jo paljon elettynä. Joopa joo, kaikkea!
- ent.siivoojaparka
Miksi meistä puhutaan, jopa kirjoitetaan, kuuskytplussina?
Miksi puhutaan eläkeläisistä?
Miksi puhtaan miehistä ja naisista?
Miksi puhutaan sotainvaliideista?
Miksi puhutaan lapsista ja aikuisista?
Miksi nuorista ja vanhoista?
Miksi on dementiaosastoita?
Miksi sokeitten kouluja?
Miksi puhutaan kuulovammaisista?
...
Ihmisiä kaikki. Loukkaako?- tavallinenh
sä et nyt ihan ymmärtänyt.
- de-meter
Minäkään en ymmärtänyt, miksi kehitysvammaisista ei voisi puhua kehitysvammaisina ?
Jokainen antaa tietysti sanalle sen sisällön, mihin oma ymmärrys yltää.
Mikä olisi sitten aloittajan ehdotus uudeksi termiksi , ellei entinen kelpaa ? Kehityksessä jälkeen jäänyt? Heikkolahjainen? Nyt kuitenkin puhumme kehitysvammaisista ja heillä on nyky-yhteiskunnassa meidän sivistyneessä maankolkassamme täysivaltaisen kansalaisen oikeudet, vaikka heiltä ei voikaan odottaa samanlaista vastuun kantamista kuin ei-vammautuneilta. Se on hienoa ja olen ylpeä siitä. Mutta että heistä ei saisi edes puhua kehitysvammaisina? Vaikka se näkyy jopa poikkeavassa ulkomuodossa (usein) etenkin jos on vielä lisänä cp-vamma tai joku muu vammaisuus? Ei kaikilla ole vammaa joka laskee suoritustasoa näin rankasti vaikka kukaan emme ole joka suhteessa vammattomia tai varsinkaan täydellisiä.
Yhdyn Demeterin kysymykseen millä eufemismilla meidän sitten pitäisi kutsua kehitysvammaisia jos emme saa käyttää oikeaa sanaa?- ent.siivoojaparka
tavallinenh kirjoitti:
sä et nyt ihan ymmärtänyt.
Ei, en ymmärtänyt. Vai pidätkö sinä jotenkin halventavana, että puhutaan kehitysvammaisista? Miksi sellaisia pitäisi sanoa, joilla on omat rajoituksensa? Saako puhua kuulovammaisista?
Miten pitäisi sanoa kehitysvammaisten asuntolaa vaikkapa erona senioriasuntoloista?
Pitääkö aina vaan puhua kaikista ryhmistä "ihmiset"?
Saako siivoojaa sanoa siivoojaksi? Olisiko viihtyvyysterapeutti parempi sana? Jos jossain vaikka kuulutetaan siivoojaa paikalle, niin jotta siivooja ei tuntisi alemmuutta muihin ihmisiin verrattuna, niin eikö olisi sivistyneempää kuuluttaa ihmistä paikalle? Kun ihmisiä mekin... - hopeatofffee
de-meter kirjoitti:
Minäkään en ymmärtänyt, miksi kehitysvammaisista ei voisi puhua kehitysvammaisina ?
Mikä olisi sitten aloittajan ehdotus uudeksi termiksi , ellei entinen kelpaa ?En minä ainakaan haluaisi itseäni millään "termillä" kutsuttavan, olen "ihminen" (ja heitä on erilaisia), enkä "kehitysvammainen"..
- hopeatofffee
hopeatofffee kirjoitti:
En minä ainakaan haluaisi itseäni millään "termillä" kutsuttavan, olen "ihminen" (ja heitä on erilaisia), enkä "kehitysvammainen"..
Kenenkään sairautta ymv. ei tarvitse muille sanoa ja jopa alkaa sairauden nimellä puhuttelemaan, ne ovat sitäpaitsi arkaluonteista terveystietoa, eikä ko. nimi/ sana ole ko. ihmisten nimi, vaan heillä on ihan muut määreet, joilla heistä voi puhua, kuten kullakin oma nimensä tai muu käytäntö puhua heistä, kuten muistakin ihmisistä.Esim. tuo ryhmä tuolla, joka nousemassa junaan, herra tummassa takissaan tuolla, jne jne...
hopeatofffee kirjoitti:
Kenenkään sairautta ymv. ei tarvitse muille sanoa ja jopa alkaa sairauden nimellä puhuttelemaan, ne ovat sitäpaitsi arkaluonteista terveystietoa, eikä ko. nimi/ sana ole ko. ihmisten nimi, vaan heillä on ihan muut määreet, joilla heistä voi puhua, kuten kullakin oma nimensä tai muu käytäntö puhua heistä, kuten muistakin ihmisistä.Esim. tuo ryhmä tuolla, joka nousemassa junaan, herra tummassa takissaan tuolla, jne jne...
Tikusta asiaa tällä yhellä.
- hopeatofffee
de-meter kirjoitti:
Mikä olisi sitten aloittajan ehdotus uudeksi termiksi , ellei entinen kelpaa ?Uusi termikö?
Puhutaanko sinusta "termillä"? Joka kertoo diagnoosisi.
Eivätkö kehitysvammaiset ihmisetkin ole ihmisiä siinä missä muutkin eivätkä kehitysvammaisia. - de-meter
hopeatofffee kirjoitti:
En minä ainakaan haluaisi itseäni millään "termillä" kutsuttavan, olen "ihminen" (ja heitä on erilaisia), enkä "kehitysvammainen"..
Aivan. Ihmisiä on erilaisia ja tuon erilaisuuden ja yhteiskunnan toimivuuden vuoksi meillä on jokin status, viitekehys, "karsina", jos niin tahdot nähdä. Meillä on myös nimet, sosiaaliturvatunnus. Niidenkin avulla erotumme toisistamme.
Sille emme voi mitään, että jotkut meistä saavat käteensä vähän huonommat kortit.
Jos oikein tulkitsin muita kirjoittajia kenellekään meistä sana "kehitysvammainen" ei sisällä kielteistä arvolatausta. Niin, että en kantaisi huolta sanasta, asenteissa voisi olla korjaamisen varaa, mutta tuskin ne nimilappua vaihtamalla kovasti muuttuisivat.
Olen samaa mieltä kuin Demeter ja Paloma.
Missi, kuningatar kuningas, vuoden äiti...
Jokainen on arvo-nimensä ansainnut.
Miten tahansa sitten onkaan kehittynyt.
Minä olen ollut Sokeri-vammainen.
Edelleen olen Sydän-vammainen.
Jotain on siis minunkin kehityksessäni mennyt pieleen.
Olen siis ihan keharikin.
Ymmärrän kyllä aloituksen yskän.
Itkuahan siinä kiristetään, sääliä ja voivottelua.
En kykene, liian hapokasta.
H.- eitervettä
Nuo mainitsemasi sairautesi ovat elämän ja elämäntapojen aikaansaamia. Voihan sulla olla päässäkin vikaa ja se on synnynnäinen kehitysvamma.
eitervettä kirjoitti:
Nuo mainitsemasi sairautesi ovat elämän ja elämäntapojen aikaansaamia. Voihan sulla olla päässäkin vikaa ja se on synnynnäinen kehitysvamma.
"eitervettä"
Niinhän minä jo kirjoitin.
Jotain on mennyt kehityksessäni vikaan.
Voihan se johtua vanhemmistanikin.
Ehkä heidän ei olisi pitänyt :)
H.
Kaikkien kehitysvammaa ei näe päälle, kuten monen muun ns. poikkeavuuden.
Jos näet ihmisen kävelevän tummat lasit silmillään ja valkoinen keppi kädessä, ajattelet että siinä on näkövammainen, ellei sopa sokea.
Joku ajelee pyörätuolilla ja mietit että taitaa olla invalidi jollakin tavalla.
Kuulolaitekin saattaa näkyä, ellei ole pipo sen päällä.
Esim. oma keharimme on täysin "normi-ihmisen" näköinen, sulautuu joukkoon kivasti.
Oudomman ulkomuodon omaavia ns. terveitäkin näkee enemmän.
Mutta auta armias, jos hän avaa suunsa ja kajauttaa korvia huumaavan sotahuutonsa, niin yhdeksän kymmenestä kääntyy katsomaan, että mikä se oli. Ja se joka ei kääntynyt, on kuuro tai muuten sivistynyt.
Tällä kaverilla ei myöskään ole mitään diagnoosia, vaikean epilepsian lisäksi.
Kyllä on pakko sanoa, että tämä ihminen on kehitysvammainen, jos joku sitä sattuu kysymään.
Ei se mikään häpeä ole.- ent.siivoojaparka
Anceli:
"Mutta auta armias, jos hän avaa suunsa ja kajauttaa korvia huumaavan sotahuutonsa, niin yhdeksän kymmenestä kääntyy katsomaan, että mikä se oli. Ja se joka ei kääntynyt, on kuuro tai muuten sivistynyt."
Tässä on yksi niitä sivistymättömiä, joka vaistomaisesti tuollaisessa tilanteessa kääntyy katsomaan tarvitaanko apua, onko joku saanyt pukon selkäänsä...
Sivistyneitä on ihan tarpeeksi maailmassa, jotka eivät välitä toisista ihmisistä. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Anceli:
"Mutta auta armias, jos hän avaa suunsa ja kajauttaa korvia huumaavan sotahuutonsa, niin yhdeksän kymmenestä kääntyy katsomaan, että mikä se oli. Ja se joka ei kääntynyt, on kuuro tai muuten sivistynyt."
Tässä on yksi niitä sivistymättömiä, joka vaistomaisesti tuollaisessa tilanteessa kääntyy katsomaan tarvitaanko apua, onko joku saanyt pukon selkäänsä...
Sivistyneitä on ihan tarpeeksi maailmassa, jotka eivät välitä toisista ihmisistä.Tapasi mukaan näit vain tilanteen vain yhdeltä kantilta.
Ihmisissä on sellaisia jotka heti ymmärtävät, että kyseessä on kehitysvammainen ja he eivät halua olla niitä, jotka tuijottavat.
Jos nyt hieman leikillisesti kutsuin heitä "sivistyneiksi", niin sepä sinun korvaasi särähti.
Sulle pitää ilmeisesti kaikki selostaa pitemmän kaavan mukaan ja heittää vielä muutama hymiö perään.- hopeatofffee
Saiaraustiedot ovat arkaluonteista tietoa, mutta itse saa kertoa, mitä haluaa. Kehitysvammainen ihminen ei osaa pitää puoliaan, ihmiset ottaneet oikeudekseen nimittää heitä laajalti noin sumeilematta.
"Ms-tautiset" ovat tuossa menossa Stocmannille... ??
"Masentuneiden" ryhmä on tuossa snägärillä.... ?? ent.siivoojaparka kirjoitti:
Anceli:
Sivistyneitä on ihan tarpeeksi maailmassa, jotka eivät välitä toisista ihmisistä.No mäkin sit olen sivistymätön koska aivan varmasti käännyt vilkaisemaan et mitä nyt ja kuka se siellä huutaa. En mä ainakaan omaa selvännäkijän kykyjä et tietäisn onko kyseinen huutaja normaali vaiko vammanen ennenku katon.
- ent.siivoojaparka
Anceli kirjoitti:
Tapasi mukaan näit vain tilanteen vain yhdeltä kantilta.
Ihmisissä on sellaisia jotka heti ymmärtävät, että kyseessä on kehitysvammainen ja he eivät halua olla niitä, jotka tuijottavat.
Jos nyt hieman leikillisesti kutsuin heitä "sivistyneiksi", niin sepä sinun korvaasi särähti.
Sulle pitää ilmeisesti kaikki selostaa pitemmän kaavan mukaan ja heittää vielä muutama hymiö perään.Ajattelin vain kun kerroit, ettei hänestä näy päällepäin, että olisi kehitysvammainen. Silloin en kiinnitä huomiota sellaiseen huuton, jos näen selvästi keharin hoitajansa kanssa.
Miksi sinä muuten aina alat puhumaan minusta ja minkälainen minä olen? - hopeatofffee
Nittaminax kirjoitti:
No mäkin sit olen sivistymätön koska aivan varmasti käännyt vilkaisemaan et mitä nyt ja kuka se siellä huutaa. En mä ainakaan omaa selvännäkijän kykyjä et tietäisn onko kyseinen huutaja normaali vaiko vammanen ennenku katon.
No luonnollisestikin sitä kääntyisi katsomaan, mutta sehän nyt on aivan eri asia, kuin tämä, mitä olen esittänyt.
Nittaminax kirjoitti:
No mäkin sit olen sivistymätön koska aivan varmasti käännyt vilkaisemaan et mitä nyt ja kuka se siellä huutaa. En mä ainakaan omaa selvännäkijän kykyjä et tietäisn onko kyseinen huutaja normaali vaiko vammanen ennenku katon.
Katsokaa ihmeessä, ei se maailmaa kaada.
Joskus suunnittelin tilaavani lapselle puseron, jossa lukee
"Terveet ei tuijota"..Anceli kirjoitti:
"Terveet ei tuijota"..No eihän vilkaisu tarkoita tuijottamista ja voihan sitä tuijottaakkin, mutta vain sitä että miten tilanne kehityy, et onko isokin hätä kysees. En mä sitä vammaisuutta tuijota. Se on ihan sama vaikka tervekkin ihminen huutais niin seuraisin tilannetta jonkun aikaa jos tarve vaatii.
- eerikkip
Anceli kirjoitti:
"Terveet ei tuijota"..ai eikö terveet tuijota? sellaistako tietoo levität paidassasi? Kyllä ne kaikki, terveet ja sairaat tuijottaa joissain tilanteissa.
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ajattelin vain kun kerroit, ettei hänestä näy päällepäin, että olisi kehitysvammainen. Silloin en kiinnitä huomiota sellaiseen huuton, jos näen selvästi keharin hoitajansa kanssa.
Miksi sinä muuten aina alat puhumaan minusta ja minkälainen minä olen?No anteeksi jos koet minun sinua liikaa käsitelleen.
eerikkip kirjoitti:
ai eikö terveet tuijota? sellaistako tietoo levität paidassasi? Kyllä ne kaikki, terveet ja sairaat tuijottaa joissain tilanteissa.
Tuo paita oli vuosia sitten Mielenterveysjärjestön asustevalikoimissa.
En ole puseroa tilannut eikä sen idea ole minusta lähtöisin.
Kyllä, ihmiset tuijottavat, kuka milläkin tavalla ja se heille sallittakoon.- mimmimum-mi
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Anceli:
Sivistyneitä on ihan tarpeeksi maailmassa, jotka eivät välitä toisista ihmisistä.Olet oikeassa että ei kukaan välitä ....ainakaan kaupungeissa ..vaikka makaisit henkihieverissä kadulla...Hyvänä esimerkkinä tyttö joka pelasti erään pojan hengen....pysähtyi ja alkoi elvyttämään.. muut katsoivat ja näppäilivät hätänumeroa.. oli tosi hienosti toimittu..
- ent.siivoojaparka
Anceli kirjoitti:
"Terveet ei tuijota"..En taaskaan ymmärtänyt huumoriasi. En varmaan ymmärtäisi hymiön kanssakaan. Miksi lapsesi pitäisi olla näkymätön?
Tyttäreni joutuu välillä kulkemaan kainalosauvojen kanssa. Hän valittaa, että heti, kun hänellä on kainalosauvat mukana, niin hän muuttuu näkymättömäksi niinkuin häntä ei olisi olemassakaan. Kaikki kääntävät "sivistyneesti" katseensa poispäin.
Kerran hänelle tuli ihan kyyneleet silmiin, kun yksi vanha ihminen, itsekin kepin kanssa kulkeva, ojensi hänelle kätensä rullaportaitten alapäässä, tarttui käsivarteen kiinni ja auttoi ettei hän kompastuisi. ent.siivoojaparka kirjoitti:
En taaskaan ymmärtänyt huumoriasi. En varmaan ymmärtäisi hymiön kanssakaan. Miksi lapsesi pitäisi olla näkymätön?
Tyttäreni joutuu välillä kulkemaan kainalosauvojen kanssa. Hän valittaa, että heti, kun hänellä on kainalosauvat mukana, niin hän muuttuu näkymättömäksi niinkuin häntä ei olisi olemassakaan. Kaikki kääntävät "sivistyneesti" katseensa poispäin.
Kerran hänelle tuli ihan kyyneleet silmiin, kun yksi vanha ihminen, itsekin kepin kanssa kulkeva, ojensi hänelle kätensä rullaportaitten alapäässä, tarttui käsivarteen kiinni ja auttoi ettei hän kompastuisi.Tuon olen jo aikoja sitten huomannut, etteivät meidän huumorimme kohtaa toisiaan.
Mutta älä sure, et ole täälläkään ainoa, joka ei sitä ymmärrä.
Missä olen sanonut, että lapseni pitäisi olla näkymätön?- TuollaNoin
Anceli kirjoitti:
Tuon olen jo aikoja sitten huomannut, etteivät meidän huumorimme kohtaa toisiaan.
Mutta älä sure, et ole täälläkään ainoa, joka ei sitä ymmärrä.
Missä olen sanonut, että lapseni pitäisi olla näkymätön?"Terveet ei tuijota"..
Näkymätöntä ei tuijoteta. TuollaNoin kirjoitti:
"Terveet ei tuijota"..
Näkymätöntä ei tuijoteta."Tuo paita oli vuosia sitten Mielenterveysjärjestön asustevalikoimissa.
En ole puseroa tilannut eikä sen idea ole minusta lähtöisin"
Mikseivät mielenterveysongelmaiset halua, että heitä tuijotetaan, sillä sairautensa saattaa näkyä ulkomuodossakin.
Ehkä juuri siksi en paitaa hankkinut, että minun lastani saa vapaasti katsella.
Hän ei ole näkymätön.- älyhoihoi
hopeatofffee kirjoitti:
Saiaraustiedot ovat arkaluonteista tietoa, mutta itse saa kertoa, mitä haluaa. Kehitysvammainen ihminen ei osaa pitää puoliaan, ihmiset ottaneet oikeudekseen nimittää heitä laajalti noin sumeilematta.
"Ms-tautiset" ovat tuossa menossa Stocmannille... ??
"Masentuneiden" ryhmä on tuossa snägärillä.... ??Mitä ihmettä sinä höpiset??
Oma asenteesi on kehitysvammaisia kohtaan vähintäänkin outo? Täällä vaahtoat, miten heitä pitää kohdella ja kuitenkin itse lähes joka lauseessa tavalla tai toisella luokittelet heidät reppanoiksi, jotka eivät osaa pitää puoliaan.
Suosittelen tutustumaan asiaan tarkemmin, ennen kuin täällä kruunuasi kiillottelet! - de-meter
Ancelin ensimmäiseen viestiin viitaten, voin todistaa, että kyseessä on ihan mukavan näköinen nuorimies (dokumentti on)..))
Ja samaa mieltä olen siitä, että "vamma" ei aina näy ihmisestä päälle päin - kuten se ei näy asennevammaisista eikä luonnevikaisistakaan.
Ajattelen myös Ancelin tavoin, että "sivistys" mitataan tietyllä hienotunteisuudella. Jätetään poikkeavasti käyttäytyvä rauhaan, omaan oloonsa, ellei hänellä ole mitään hätää.
Uskon myös, että henkilö, jolle aihe (kehitysvammaisuus) on läheltä nähtyä, ymmärtää sitä syvemmin kuin se, jolle pelkkä nimitys tuottaa päänvaivaa... de-meter kirjoitti:
Ancelin ensimmäiseen viestiin viitaten, voin todistaa, että kyseessä on ihan mukavan näköinen nuorimies (dokumentti on)..))
Ja samaa mieltä olen siitä, että "vamma" ei aina näy ihmisestä päälle päin - kuten se ei näy asennevammaisista eikä luonnevikaisistakaan.
Ajattelen myös Ancelin tavoin, että "sivistys" mitataan tietyllä hienotunteisuudella. Jätetään poikkeavasti käyttäytyvä rauhaan, omaan oloonsa, ellei hänellä ole mitään hätää.
Uskon myös, että henkilö, jolle aihe (kehitysvammaisuus) on läheltä nähtyä, ymmärtää sitä syvemmin kuin se, jolle pelkkä nimitys tuottaa päänvaivaa...Kiitos demeter, uskoinkin että ainakin sinä ymmärrät mistä on kyse.
Monikaan ei tajua mitä eroa on kehitysvammaisella ja esim. kävelysauvojen kanssa taapertavalla ns. terveellä. Joka osaa puhua ja selittää miksi hän nyt näin liikkuu.
Näiden kymmenien vuosien aikana olen erityylisiä tuijottajia nähnyt liiankin paljon, turhaa on selitellä, että katsoin vain onko mitään hätää. Uteliaisuus ja ihmettely paistaa monen katseesta.
Mutta ihmetteleväthän monet ihmiset muutenkin kaikkea mikä vähänkin poikkeaa heidän omasta, ehkä suljetusta käsityskyvystään.- de-meter
Anceli kirjoitti:
Kiitos demeter, uskoinkin että ainakin sinä ymmärrät mistä on kyse.
Monikaan ei tajua mitä eroa on kehitysvammaisella ja esim. kävelysauvojen kanssa taapertavalla ns. terveellä. Joka osaa puhua ja selittää miksi hän nyt näin liikkuu.
Näiden kymmenien vuosien aikana olen erityylisiä tuijottajia nähnyt liiankin paljon, turhaa on selitellä, että katsoin vain onko mitään hätää. Uteliaisuus ja ihmettely paistaa monen katseesta.
Mutta ihmetteleväthän monet ihmiset muutenkin kaikkea mikä vähänkin poikkeaa heidän omasta, ehkä suljetusta käsityskyvystään.No sinä olet varmasti käynyt oman korkeakoulusi kolmenkymmenen vuoden aikana, Anceli. Oppinut "lukemaan" ihmisten todellisia tunteita ja asenteita. Ei mikään mieltä ylentävä asia aina...
- hopeatofffee
älyhoihoi kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä höpiset??
Oma asenteesi on kehitysvammaisia kohtaan vähintäänkin outo? Täällä vaahtoat, miten heitä pitää kohdella ja kuitenkin itse lähes joka lauseessa tavalla tai toisella luokittelet heidät reppanoiksi, jotka eivät osaa pitää puoliaan.
Suosittelen tutustumaan asiaan tarkemmin, ennen kuin täällä kruunuasi kiillottelet!No aletaan sitten esim. juna-asemalla mainita, jos esim. vaikka jotain härdelliä ilmaantuu, että nämä ihmiset ovat henkisesti sairaita (=selitys, miksi häslinkiä) Mutta kuka nyt oikeesti noin selittäisi, koska ei sitä ihmisen sairautta ääneen sanota. Sitä ei yksinkertaisesti vaan sanota. Mutta ei pidetä minään, jos vastaavassa tilanteessa joku kertoisi näiden häslääjien olevan kehitysvammaisia. Entä paljastatettaisiinko ms-, syömishäiriö- tai aids-ihmisten diagnoosit, jos jotain pulmaa heidän kanssaan sattuisi.
Suhteellisuudentajua vähän hei! - milasenttu
hopeatofffee kirjoitti:
No aletaan sitten esim. juna-asemalla mainita, jos esim. vaikka jotain härdelliä ilmaantuu, että nämä ihmiset ovat henkisesti sairaita (=selitys, miksi häslinkiä) Mutta kuka nyt oikeesti noin selittäisi, koska ei sitä ihmisen sairautta ääneen sanota. Sitä ei yksinkertaisesti vaan sanota. Mutta ei pidetä minään, jos vastaavassa tilanteessa joku kertoisi näiden häslääjien olevan kehitysvammaisia. Entä paljastatettaisiinko ms-, syömishäiriö- tai aids-ihmisten diagnoosit, jos jotain pulmaa heidän kanssaan sattuisi.
Suhteellisuudentajua vähän hei!Usein on niinkin, että antaa toiselle sen väärän diagnoosin, kun ei tiedä mtn ja luulee tietävänsä kaiken. Jatkuva eläminen ns.härdellissä ei tietenkään ole mukavaa, mutta jos on levoton sielu, se härdellin itselleen järjestää. Voi sitä itselleen joskus sanoa, että "JUNA MENI JO" ja nyt minä rauhotun. Menen sinne retriittiin vaikka tutkimaan itseäin.
- äitimyös
Anceli kirjoitti:
Kiitos demeter, uskoinkin että ainakin sinä ymmärrät mistä on kyse.
Mutta ihmetteleväthän monet ihmiset muutenkin kaikkea mikä vähänkin poikkeaa heidän omasta, ehkä suljetusta käsityskyvystään.Pitääkö lapsen asiat levitellä maailmalle, eikö hänellä ole yksityisyyttä, mitä pitäisi kunnioittaa. Mainokselta vaikuttaa äidin kertomus. Jokainen tajuaa mitä sillä haetaan. Ei ole oikein eettisesti.
äitimyös kirjoitti:
Pitääkö lapsen asiat levitellä maailmalle, eikö hänellä ole yksityisyyttä, mitä pitäisi kunnioittaa. Mainokselta vaikuttaa äidin kertomus. Jokainen tajuaa mitä sillä haetaan. Ei ole oikein eettisesti.
Mitäs asioita tässä olen levitellyt, asiasta ollaan keskusteltu.
Mitä mainostan? Mitä haen, kuka muu tajuaa kuin sinä?
Luulen että sinulla itselläsi on joku taka-ajatus viestissäsi, eikä mitenkään eettinen sellainen.- hopeatofffee
Sanon vielä, että kehitysvammainen-sanaa käytetään niin paljon kehitysvammaisista, että huomio kiinnittyy väkisin siihen.
Kehitysvammainen ihminen on kuitenkin ENSISIJAISESTI ihminen, jollalailla hänestä mielestäni pitäisi puhua!
Ja vielä:
hän on, jos em. sanaa pitää käyttää, `kehitysvammainen ihminen, nainen, mies, henkilö..` eikä (pelkkä) `kehitysvammainen`! Anceli kirjoitti:
Mitäs asioita tässä olen levitellyt, asiasta ollaan keskusteltu.
Mitä mainostan? Mitä haen, kuka muu tajuaa kuin sinä?
Luulen että sinulla itselläsi on joku taka-ajatus viestissäsi, eikä mitenkään eettinen sellainen.Anceli@ Olen tässä touhujeni lomassa välillä lukenut tätä ketjua. Aloittajalle ei kenenkään vastaus ole sopiva joten juttu jatkuu. Hän toistaa suu vaahdossa sanaa KEHITYSVAMMAINEN.
Sinä jos kuka olet asiantuntija oman pitkän käytännön työhistoriasi kautta. Anna olla ei kannata, tyhjää saa pyytämättä.hopeatofffee kirjoitti:
Sanon vielä, että kehitysvammainen-sanaa käytetään niin paljon kehitysvammaisista, että huomio kiinnittyy väkisin siihen.
Kehitysvammainen ihminen on kuitenkin ENSISIJAISESTI ihminen, jollalailla hänestä mielestäni pitäisi puhua!
Ja vielä:
hän on, jos em. sanaa pitää käyttää, `kehitysvammainen ihminen, nainen, mies, henkilö..` eikä (pelkkä) `kehitysvammainen`!Sanon vielä, kun puhun lapsestani sanon joko poikani tai lapseni. Miksi sanoisin häntä pelkäksi kehitysvammaiseksi tai edes kehitysvammaiseksi ihmiseksi.
Hän on ensisijaisesti minun oma rakas lapseni.korppis kirjoitti:
Anceli@ Olen tässä touhujeni lomassa välillä lukenut tätä ketjua. Aloittajalle ei kenenkään vastaus ole sopiva joten juttu jatkuu. Hän toistaa suu vaahdossa sanaa KEHITYSVAMMAINEN.
Sinä jos kuka olet asiantuntija oman pitkän käytännön työhistoriasi kautta. Anna olla ei kannata, tyhjää saa pyytämättä.Juu huomasin kyllä, oli vaan kivasti aikaa "keskustella" aiheesta.
Mutta nyt lopetan, kun rakas lapseni tarvitsee apuani.
Mä varmaan ymmärrän sun aloituksen väärin. En mä koskaan ole kuullut ketään kutsuttavan millään vamman nimellä vaan ihan sen oikeella kasteessa saadulla nimellä. Ja miksi ei saisi mainita et sillä tai sillä on joku vamma jos sitä joku esim kysyy. Poistuuko se vamma siitä ihmisestä jos sitä ei mainita. Lakastaan niinku maton alle ja se mun mielestä vasta onkin typerää.
Jos taas tarkoitit et itse vammainen sanana on väärin niin keksi ite parempi nimitys.Samaa mieltä niittaminaxin kanssa.
Jos joku ihminen mainitaan niin harvoin kukaan sanoo kehitysvammainen se ja se. Suhtautuminen riippuu tilanteesta, ei sitä aina voi olla olematta huomaavinaan jos on keskusteluyhteydessä, minulle tuottaa hankalan olon jos en ymmärrä mitä esim. afaasiaa sairastava yrittää sanoa. Näen päivittäin yhtä sellaista, olemme oppineet kommunikoimaan aika hyvin hänen kanssaan. Ei ole parempaakaan nimitystä vammoille jotka ovat todella eri asteisia ja erilaisia.
- näkemiin
Totta kaikki
- ei meistä kukaan ole ollut päättämässä mikä solujenjakaumassa alkuraskauden aikana pieleen meni - ei saanut geenejäänkään itse valita.
Taivaan lähettiläisiksi usein sanotaan Down-lapsia ainakin, heistä kun puuttuu se normaali-ihmisiin kuuluva luontainen pahuus ja raakuus - suitsikoon suutaan myös hekin välillä. - ö-Öö
Ai niin
Suomessa, kaiketi maailmallakin yleisin kehitysvamman muoto on tyhmyys. Se kans outo sana. Jos idiootttia sanoo idiootiksi, se joittenkin mielestä loukkaavaa, vaikka olisikin totta. Tyhmyyttä jotenkin pitää salailla ja se on jotenkin hävettävää. Itse törmännyt useita kertoja, että joku, jota pitänyt ihan tavallisena ihmisenä, onkin enemmän kanssakäymisiin joutuessa osoittautunut tyhmäksi. Vasta muutama vuosi sitten selvisi, että yks kundi, minkä tuntenut pintapuolisesti ikäni, on heikkolahjainen ja matalalla älykkyysosamäärällä varustettu. Sillä oli ollut tiheä turvaverkko ympärillä, asiasta harvempi ulkopuolinen tiesi mitään. Nyt se on ongelmissa, kun yrittää tulla elämässään itsenäisemmin toimeen. Oletettavasti joutuu jossain vaiheessa johonkin laitokseen, tai avustetun asumisen piiriin tms.
Että jos joku on oikeasti tyhmä, sitä ei sitten muka saisi sanoa äneen, se omituista.
=DW=- gtraaa
No yleensä tuollaisia negatiivisia asioita,tyhmä, ruma, paha, yms. ei tavata noin niiinkuin ihmiselle tai toisesta ihmisestä kovin suoraan sanoa...hillitse ny vähän kieltäs....
- ö-Öö
gtraaa kirjoitti:
No yleensä tuollaisia negatiivisia asioita,tyhmä, ruma, paha, yms. ei tavata noin niiinkuin ihmiselle tai toisesta ihmisestä kovin suoraan sanoa...hillitse ny vähän kieltäs....
No entäpä "älyvammainen" ?
Kun se oikeasti on suurin kehitysvamma määrällisesti, miks siitä ei puhuta tai asialle koiteta tehdä mitään. Olettaisi genetiikankin kehittyneen jo siihen malliin, että tyhmyyttä voitaisiin luonnollisesti vähentääperintotekijöiden osalta. Tokikin on olemassa muitakin tyhmyyden syitä, kuin geeneissä perityt, erilaiset raskausajan tapahtumat tai synnytys, vauvaiän ongelmat. Mutta pienellä rodunjalostuksella tyhmyys vähenisi radikaalisti.
=DW=
- eppu2
En ole koskaan edes tullut ajatelleeksi, että kehitysvamma-sanassa olisi jotain negatiivista.
Sehän vain ilmentää jotain, joka poikkeaa ns. normista.- hopeatofffee
No kaikkiko, mitkä ns. poikeaa normista, kerrotaan kelleen tahansa, kadun tallaajillekin, sopivan tilanteen tullen? Näiden asiat, jotka ei voi itse vaikuttaa ja puolustaa itseään. Tästä on tullut niin tavallinen käytäntö, että kukaan ei meinaa edes tajuat sen brutaaliutta.
En minä ainakaan haluaisi että minun vammaani kerrottaisiin kaikille, mitäs se muille kuuluu, paitsi jos itse kerron, sehän on aivan eri asia sitten. Ovatko kehitysvammaisten ihmisten terveystiedot kuin yhteistä omaisuuttamme? Joista kuka vaan saa puhua missä vaan ja sehän on kuin nimittelyä. - eppu2
hopeatofffee kirjoitti:
No kaikkiko, mitkä ns. poikeaa normista, kerrotaan kelleen tahansa, kadun tallaajillekin, sopivan tilanteen tullen? Näiden asiat, jotka ei voi itse vaikuttaa ja puolustaa itseään. Tästä on tullut niin tavallinen käytäntö, että kukaan ei meinaa edes tajuat sen brutaaliutta.
En minä ainakaan haluaisi että minun vammaani kerrottaisiin kaikille, mitäs se muille kuuluu, paitsi jos itse kerron, sehän on aivan eri asia sitten. Ovatko kehitysvammaisten ihmisten terveystiedot kuin yhteistä omaisuuttamme? Joista kuka vaan saa puhua missä vaan ja sehän on kuin nimittelyä.Mikä ihmeen kertomiskäytäntö.
Kenellä on tarve puhua vammaisten terveystiedoista missä vaan?
Olet ilmeisesti kokenut jotain epämiellyttävää asian tiimoilta, kun olet noin tuohduksissasi. - tavallinenh
eppu2 kirjoitti:
Mikä ihmeen kertomiskäytäntö.
Kenellä on tarve puhua vammaisten terveystiedoista missä vaan?
Olet ilmeisesti kokenut jotain epämiellyttävää asian tiimoilta, kun olet noin tuohduksissasi.Diagnoosi on kyllä arkaluonteista terveystietoa.
- liiisuutr
nii-eipä puhuta, et `tuolla nuo muutamat sydänsairaat menee`, tai ehkä joku kuiskaten sanoo.
- asenteesipaljastaa
On luultavasti suurimmalle osalle suomalaisista itsestään selvää tuo, mistä kirjoitat eli kyllä kehitysvammaiset ovat ihmisiä ihan niin kuin me kaikki. Se, että yleisellä tasolla puhutaan kehitysvammaisista ei ole loukkaavaa, niin kuin ei myöskään se, jos puhutaan sokeista, kuuroista tms. eli ihmisryhmistä, joita tietty ominaisuus yhdistää. Sinä käsität kehitysvamma -sanan loukkaavana, millä perusteella? Oletko ehkä itse kehitysvammainen ja koet näin, vai luuletko vain tietäväsi kehitysvammaisten ajatukset ja asenteet ja niiden tulkkina täällä puhut. Antaisitko puhua heidän omasta puolestaan??
- hopeatofffee
Olen sanonut täällä useamman kerran, että ei pidä puhua ääneen toisen ihmisen terveystiedoista eli diagnoosista, mikä on arkaluonteista salassapidettävää tietoa, eikä puhua toisesta ihmisestä kuin hän olisi ko.diagnoosi, hänhän on myös ihminen eikä vain kehitysvammainen.
Eikö voisi puhua vaikka " nämä henkilöt" esittävät seuraavan kappaleen...yms. yms. - eppu2
hopeatofffee kirjoitti:
Olen sanonut täällä useamman kerran, että ei pidä puhua ääneen toisen ihmisen terveystiedoista eli diagnoosista, mikä on arkaluonteista salassapidettävää tietoa, eikä puhua toisesta ihmisestä kuin hän olisi ko.diagnoosi, hänhän on myös ihminen eikä vain kehitysvammainen.
Eikö voisi puhua vaikka " nämä henkilöt" esittävät seuraavan kappaleen...yms. yms.Tarkoitatko, että tiedät terveydenhuollon ammattihenkilön rikkoneen vaitiololupauksensa?
- milasenttu
Aloittajalle. Oletko taas roskista penkonu? No, sanoisin tuohon aloitukseesi ettei ketään tietenkään voi asettaa tiettyyn kategoriaan, sillä meitä on niin erilaisia ihmisiä kaikki tyynni. Olen ajatellut että elämässä on parempi leikkiä välillä pöljää ja näin antaa viisastelijoille ns.etumatkaa. Moni nolaa itsensä sitten tällä tavoin. Eipä sitä kaikkea kannata uskoa, ei todellakaan. Moni jopa valehtelee lastenlastensa?? nimetkin. Aika kahjo täytyy jo olla, tai mikä sitten lieneekään. Masennus ja elämän myötä tullut turtumus ei ole kehitysvamma.
- ö-Öö
Usein kehitysvammaa ei voi kätkeä.
Monet näkyy jotenkin päällepäin, tai sen huomaa helposti. Niitä ei yleensä peitelläkkään kenenkään toimesta, ne ovat jonkun ihmisen ominaisuuksia. Just siks Pertti Kurikan nimipäivät tekee loistavaa pr-ää kehitysvammaisille, ovat rehellisesti sellaisia, kuin ovat, eikä asiaa voisi mitenkään salatakkaan. Hieno tapaus, kertakaikkiaan.
Nuo masis jne jutut hankalampia, ihminen ite ei välttämättä tajua olevansa ja käyttäytyvänsä eri tavalla. Mutta mun käsitys, kehitysvamma eri asia, kuin sairaus. Kehitysvammalle itselleen ei voi mitään, mutta sairauksia voidaan hoitaa, siis masistakin.
Je edelleen mieltä, tyhmyyttä sitä eniten salaillaan ja peitellään. Monet tyhmät itsekin tekevät sitä. Oppivat olemaan hiljaa asioissa, joita eivät tajua ja osaavat käyttäytyä normaalisti, pesytyä jne. Sekä antaa ympäripyöreitä kommentteja keskusteluihin. Ja tähän salailuun ja peittelyyn melkein aina osallistuvat vanhemmat, perhe, lähipiiri. Hassua sinällään, ei tyhmyys ole sairaus, se on ihan samanlainen kehitysvamma, matalalle älukkyysosamäärälle ei voi tehdä mitään.
Onneksi ainakin suomi pikkuhiljaa kuitenkin muuttuu suvaitsevammaksi. Kehareita nyt aina on ja tulee olemaan, ne vaan pitää ottaa omanlaisina ihmisinään. Salailu ei auta asiaa mitenkään, päinvastoin.
=DW=
- maailmaa.lapsen.silmin
Eilen, kun 5-vuotiaan lapsenlapseni kanssa oltiin tovi oltu taipaleella, niin ohitimme jonon, jossa ehkäpä n. 30 ihmistä oli jonossa. Jono nytkähti eteenpäin. Lapsi huomasi sähköpyörätuolin. Sanoi haluavansa sellaisen. Ei huomannut tuolissa istuvaa, enkä muuten minäkään. Ihminen näkee mitä haluaa nähdä.
- madx
Tuolla pienellä ”tarinanpoikasella” kerroit, miten ihmisen oma suhtautuminen asioihin vaikuttaa hänen ”silmiinsä”, hänen kykyynsä itse nähdä ympäristönsä ”vammattomasti”. Aloittajan kiukkua kehitysvammainen –sanaan en ymmärrä!
Ei niin kauan sitten, odotellessani jatkoyhteyttä matkalla, nuoren tytön (Down -syndroomaisen) kanssa katseemme kohtasivat ja hymyilimme toisillemme. Hän oli pakahtumaisillaan saada kertoa kuinka hän odotti seuraavalla viikolla ystäväänsä palaavaksi Englannista, ja pian olisi ystävän nimipäivä ja millaisen lahjan hän oli ostanut, ja että ystävä varmaan ilahtuisi… Ja – mitähän kivaa hän saisi tuliaisiksi :)
Hänen ilonsa oli minunkin iloni! Ojennettuani käden hyvästiksi keskustelumme lopuksi, sain vielä lämpimän halauksen :)
Olimme kaksi ihmistä, jotka kohtasivat toisensa ilman kummankaan minkäänlaista ”handicappia”! No jaa – toinen oli kyllä vanha ja toinen nuori :D - k-kk
madx kirjoitti:
Tuolla pienellä ”tarinanpoikasella” kerroit, miten ihmisen oma suhtautuminen asioihin vaikuttaa hänen ”silmiinsä”, hänen kykyynsä itse nähdä ympäristönsä ”vammattomasti”. Aloittajan kiukkua kehitysvammainen –sanaan en ymmärrä!
Ei niin kauan sitten, odotellessani jatkoyhteyttä matkalla, nuoren tytön (Down -syndroomaisen) kanssa katseemme kohtasivat ja hymyilimme toisillemme. Hän oli pakahtumaisillaan saada kertoa kuinka hän odotti seuraavalla viikolla ystäväänsä palaavaksi Englannista, ja pian olisi ystävän nimipäivä ja millaisen lahjan hän oli ostanut, ja että ystävä varmaan ilahtuisi… Ja – mitähän kivaa hän saisi tuliaisiksi :)
Hänen ilonsa oli minunkin iloni! Ojennettuani käden hyvästiksi keskustelumme lopuksi, sain vielä lämpimän halauksen :)
Olimme kaksi ihmistä, jotka kohtasivat toisensa ilman kummankaan minkäänlaista ”handicappia”! No jaa – toinen oli kyllä vanha ja toinen nuori :DTuo sinun handicap sanonta on niin hyvä et aion painaa sen mieleeni.
- kehitystarinoit
Miten he selviävät arjesta ja käyttäytyvätkö ihmisiksi - elämä on paljon oppimiseen perustuvia asioita joka iikalla uusien asioiden oppimista. Olihan poliittinen teemakin jokin aika sitten Kehittyvien maakuntien Suomi - Millä tavoin itse puuttuisitte asioihin, ongelmallisiin sellaisiin - joihin mitään valmiita fraaseja ole edes olemassa selitykseksi?
Ihmiskunnan tyhmyyden hokeminen ei mielestäni auta ketään eikä mitään.
Esm toisia ihmisten seksuaalisuus ihastuttaa - sama asia loukkaa toisia syvästi. Olematta mikään kauppatavara. Tai suoranaiseen riistoon perustuvat asiat - oikeiksi ihmisillä syntyneillä? Se että osalla ihmisistä elo on aina vereslihalla oloa - tekis joskus mieli kysyä " nahkurin orsilla olostakin" - varsinkin silloin kun ihmisyys ja inhimillisyys tuntuis olevan syvästi kateissa. Tai äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnassa -joistavaan sanotaan että hys hys..- hopeatofffee
No niinkuin tämäkin aihe, niin vaikee monelle, etteivät edes ymmärrä, mistä kyse. On olemassa terveyteen liittyviä tietoja, joista moni kuvittelee, että heillä on oikeus niistä puhua, vaikka ne olisivat toisen tietoja, kehitysvammaisen ihmisen esimerkiksi. Kehitysvammaisia pidetään kuin yhteisenä omaisuutena, ei läheistenkään tarvitse sellaisia kertoa kellekään, nähkööt ihmiset itse, jos pitää saada tietää, jostain syystä.
- lopettaisitjo
hopeatofffee kirjoitti:
No niinkuin tämäkin aihe, niin vaikee monelle, etteivät edes ymmärrä, mistä kyse. On olemassa terveyteen liittyviä tietoja, joista moni kuvittelee, että heillä on oikeus niistä puhua, vaikka ne olisivat toisen tietoja, kehitysvammaisen ihmisen esimerkiksi. Kehitysvammaisia pidetään kuin yhteisenä omaisuutena, ei läheistenkään tarvitse sellaisia kertoa kellekään, nähkööt ihmiset itse, jos pitää saada tietää, jostain syystä.
Taidat olla täyssekopää.
- hullunhommaa
lopettaisitjo kirjoitti:
Taidat olla täyssekopää.
Ihan kahjo, ei siis kehitysvammainen.
- Pirrepäs
Ennen vanhaan kehitysvammaisia kutsuttiin idiooteiksi tai vajaaälyisiksi, minusta ainakin "kehitysvammainen" kuulostaa mukavammalta..
Ennenhän oli ammattinimikkeenä vajaamielishoitaja, nykyisin kehitysvammahoitaja, joka onkin huomattavasti asiallisempi nimike.
On minuakin kutsuttu jopa täällä idiootiksi, vaikka en ole sellaista diagnoosia saanutkaan.
Ainakaan paperilla.- eppu2
Anceli kirjoitti:
Ennenhän oli ammattinimikkeenä vajaamielishoitaja, nykyisin kehitysvammahoitaja, joka onkin huomattavasti asiallisempi nimike.
On minuakin kutsuttu jopa täällä idiootiksi, vaikka en ole sellaista diagnoosia saanutkaan.
Ainakaan paperilla.Ovat nykyisin lähihoitajia. Suuntautuvat eri potilasryhmille.
eppu2 kirjoitti:
Ovat nykyisin lähihoitajia. Suuntautuvat eri potilasryhmille.
Toki näin, mutta esim. töihin haetaan nimikkeellä kehitysvamma- tai kehitysvammaistenhoitaja. Riippuu kumpaa missäkin käytetään.
Tyttäreni on hoitoalalla, joten asia on hyvin tiedossa.
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/289_ammatti- Pirrepäs
No joskus joskus täällä palstoilla joku kertoo itsestään nimittelemällä muita, mutta sen voi onneksi jättää huomiotta, ainakin yrittää, toisaalta hulluuttakin on montaa sorttia, eikä aina niin negatiivisesti otettavaakaan. :)
- näin-on-
lukematta ketjua vastaan
sanota kehitysvammainen on ilmaisu ihmisestä joka on erilainen kuin normaalit,
sama juttu on kun mustista ihmisistä sanotaan n e e k e r i, se ilmaisee suomen kielellä minkä rotuisesta ihmisestä on kyse,
on se kumma jos suomen kieltä ei saa käyttää omassa maassaan,
pitää keksi jos jonkilaisia sanontoja että kuuntelija käsittää mistä on kysymys, heh
kyllä suora puhe on parasta siis kehitysvammainen on kehitysvammainen,
n e e k e r i on n e e k e r i , se on suomen kieltä ja sitä suomalainen ymmärtää.- ö-Öö
Ei muuten suomalainen ymmärrä.
Neegeri tarkoittaa afrikkaalaista tummaihoista, ei somalia- Se perusjuttu sen sanan kohdalla. Ei vaalea iho ja vaalea tukka tarkoita, että pn kotoisin pohojanmaalta suomesta, kuten ei tumma iho tarkoita. että kotoisin afrikasta.
Kehari täysin eri asia, kuin rotumääritteet, Keharit kv-ilmiö, ei maanosaan sidottu tai muutenkaan mikään etninen ryhmittymä. Kehari lähinnä lääketieteeseen perustuva termi, minkä alla voi olla hyvinkin monenlaisia ihmisiä. Yleistermi.
=DW=
- hrimpimhim
Maailmassa taitaa olla paljon nykyisellään kylmän sodan asetelmia ja virityksiä, Jos lie ennenkin ollut - informaaatiosotaa, missä ensimmäiseks häviää totuus ja luotettavuus.
Aitoutta pidetään valttina Euroviisu-voittajakappaleessa maamme edustajana, kirvoitti se sitten hersyvän naurun ja ilon tai mielensäpahoittajan kyyneleet - yhtä kaikki. Tunteet vain liikkuvat ja hyvä niin. Missä ja mitenkä vedettynä kulkee tavallisten ihmisten diplomatian rajat, Tai jos ajattelet Eu:ta jonain imperiumina, jolla erilainen logiikka kuin suomal. yhteiskunnalla, omat messiaaniodotuksensa - loukkauksiin ja häpeäänkin liittyy monenmoista ( toiset sanoo että nk. aksoisagendat on yhtä kuin kaksinaismoraali) . Vammaisuutta pidetään vaikeana asiana mitä se joskus kipuineen onkin. Ei sitäkään silti tulevissa vaaleissa sais maton alle lakaista.
- eikö ole hyvä asia että keskustelua pidetään yllä vaikka monissa asioissa sitä yritetäänkin estää. Se o silleen ihmismäistä toimintaa vaikkei kovin korkealentoisiin älyllisiin juttuihin olis mitään mahiksia tai edes edellytyksiä tavallisena muusin ja soosin
keittäjänä. - Suhteellista
Mutta jos jaettaisiin miljoona jokaiselle kehitysvammaiselle, niin silloin ei atitais kehitysvammaiseksi kutsuminen haitata ja niitä ilmestyis varmaan yhtäkkiä aikasmoinen liuta, veikkaan.
- ö-Öö
Erinoaimnen näkökohta. koskahan loisoispummieläkeläiset tajuavat saaneensa lottovoiton?
=DW= - senttitaimiljoona
Vaikeasti kehitysvammaiset eivät tiedä mitä raha on. Heitä ei haittaa kehitysvammaiseksi kutsuminen.
Mistä päättelet, että kehitysvammaisia haittaa jos heitä tuolla nimellä kutsutaan?
Ehkä joku hyvin lievästi kehitysvammainen saattaa siitä kärsiä.
Ja mistä heitä määräänsä enempä ilmestyisi, jos miljoonia alettaisiin jakamaan.
Diagnoositodistus vammastaan nyt ainakin pitäisi esittää.- Pirrepäs
Jännä muuten kuinka lievemmin kehitysvammainen pohtii, että mitä se hänen kohdallaan tuo kehitysvammaisuus tarkoittaa, olen nääs joutunut itse tällaiseen tilanteeseen, silloin muinoin..
Pirrepäs kirjoitti:
Jännä muuten kuinka lievemmin kehitysvammainen pohtii, että mitä se hänen kohdallaan tuo kehitysvammaisuus tarkoittaa, olen nääs joutunut itse tällaiseen tilanteeseen, silloin muinoin..
Tuon olen havainnut tuntemieni lievemmin kehitysvammaisten kohdalla, omalla tavallaan
he ymmärtävät etteivät ole kuten muut. Sen etteivät osaa eivätkä pysty kaikkeen samaan kuin toiset.
Se on aika vaikea tilanne myös omaisille ja hoitajille.
Joskus olen jopa sanonut, että olen tavallaan hyvilläni siitä että lapseni on sen verran vaikeasti kehitysvammainen ettei hän itse tilaansa tiedosta eikä siitä kärsi.
Kuten ei ihmettelijöistä ja tuijottajistakaan.
- Vierailijatar
Aloittaja puhuu totta. Hieno huomio, joka suvaitsevaisuuden toitottajilta lähes aina jää huomaamatta.
- hopeatofffee
Siis sinä ymmärrät?
Monessa vastauksissas toitotat että diaknoosit on salassa pidettäviä asioita. Niin onkin ja tuskin näiden vammaistenkaan muita sairauksia kukaan levittele eteenpäin.
Jos vammaisuus näkyy ulospäin niin minkä me sille voimme, ei meidän silti tarvitse olla mainitsematta sitä vammaisuutta jos se on oleellinen tieto toiselle osapuolelle.
Aivan varmasti sinäkin olet jollekkin joskus puhunut tavallisenkin ihmisten kampauksista tai pukeutumisesta jonka voin verrata kyseiseen aiheeseen.- hopeatofffee
"tavallisenkin ihmisten kampauksista tai pukeutumisesta "
Ei suinkaan "kampauksista tai pukeutumisesta"-puheita voi verrata kehitysvammaisuuteen!
Kehitysvammainen ihminen on ihminen eikä pelkkä kehitysvammainen!
Jätetään koko "kehitysvammainen"-sana pois käytöstä ja rajoitetaan se lähinnä vain diagnoosinimeksi ko. ihmisen virallisiin papereihin. hopeatofffee kirjoitti:
Ei suinkaan "kampauksista tai pukeutumisesta"-puheita voi verrata kehitysvammaisuuteen!
Jätetään koko "kehitysvammainen"-sana pois käytöstä ja rajoitetaan se lähinnä vain diagnoosinimeksi ko. ihmisen virallisiin papereihin."hopeatofffee"
Miksi sitten käytät heistä nimitystä "kehitys-vammainen" ?
Olisit kohtelias ja viittaisit vienosti ihmisistä, joilla ei ole kotona yhtä
paljon kuin toisilla.
Esim. Köyhät
Köyhyyskin kun on ulko-näkö-kysymys.
H.hopeatofffee kirjoitti:
Jätetään koko "kehitysvammainen"-sana pois käytöstä ja rajoitetaan se lähinnä vain diagnoosinimeksi ko. ihmisen virallisiin papereihin.Käsittääkseni kukaan tääl ei ole edes niin väittänyt että kehitysvammanen olisi pelkkä vammanen. Sä vaan jankutat jankuttamisen ilosta jostain virallisista papereista, mutta kun se ei mene niin.
Oikeastaan sun jankuttamisesi alkaa kuulostaa aika vammaselta.hopeatofffee kirjoitti:
Jätetään koko "kehitysvammainen"-sana pois käytöstä ja rajoitetaan se lähinnä vain diagnoosinimeksi ko. ihmisen virallisiin papereihin.Lisäks kyllä voi puhua kampauksista ynm jos se näkyy ulospäin.
Muistaakseni sinä puhuit jossain tuolla ylempää et vaikka se näkyis ulospäin se vammasuus niin siitä ei saa puhua ja että se on yksityisasia. No niin on toisten pukeutuminenkin tai hiustyyli. Hittooks se kelleen kuuluu. Joten ootkos moittinut toisia jonkun tyylin vuoksi.- Pirrepäs
hopeatofffee kirjoitti:
Jätetään koko "kehitysvammainen"-sana pois käytöstä ja rajoitetaan se lähinnä vain diagnoosinimeksi ko. ihmisen virallisiin papereihin.On tietenkin ihminen, tottakai, mutta hän on myös kehitysvammainen ihminen.
- hopeatofffee
Nittaminax kirjoitti:
Lisäks kyllä voi puhua kampauksista ynm jos se näkyy ulospäin.
Muistaakseni sinä puhuit jossain tuolla ylempää et vaikka se näkyis ulospäin se vammasuus niin siitä ei saa puhua ja että se on yksityisasia. No niin on toisten pukeutuminenkin tai hiustyyli. Hittooks se kelleen kuuluu. Joten ootkos moittinut toisia jonkun tyylin vuoksi."Joten ootkos moittinut toisia jonkun tyylin vuoksi."
Miksi olisin, ei ole tarvetta!
Minusta muiden tyylit lisäävät vain mielenkiintoisuutta ja väriä kaupunkikuvaan, tykkään.
Miksi todellakaan moittisin jonkun ihmisen tyyliä! Ei ei! Sehän olisi itsellenikin kurjempi, jos ei olisi eri tyylejä....:) hopeatofffee kirjoitti:
"Joten ootkos moittinut toisia jonkun tyylin vuoksi."
Minusta muiden tyylit lisäävät vain mielenkiintoisuutta ja väriä kaupunkikuvaan, tykkään.
Miksi todellakaan moittisin jonkun ihmisen tyyliä! Ei ei! Sehän olisi itsellenikin kurjempi, jos ei olisi eri tyylejä....:)Niin eli sinä saat kommentoida toisten ulkoasua/näköä, mutta vammaisuudesta ei saisi kommentoida vaikka sekin näkyy ulospäin. Mikä oikeus sinulla on puuttua toisen yksityisyyteen olkoon kyseessä mikä asia tahansa joka koskee ulospäin näkyvää asiaa.
Jos mulla on sopimaton/kaunis mekko päälläni niin oikeuttaako se sinua haukkumaan tai millään lailla ottamaan kantaa siihen, jos on, niin mullakin on oikeus keskustella vammaisista jos se näkyy ulospäin.Nittaminax kirjoitti:
Niin eli sinä saat kommentoida toisten ulkoasua/näköä, mutta vammaisuudesta ei saisi kommentoida vaikka sekin näkyy ulospäin. Mikä oikeus sinulla on puuttua toisen yksityisyyteen olkoon kyseessä mikä asia tahansa joka koskee ulospäin näkyvää asiaa.
Jos mulla on sopimaton/kaunis mekko päälläni niin oikeuttaako se sinua haukkumaan tai millään lailla ottamaan kantaa siihen, jos on, niin mullakin on oikeus keskustella vammaisista jos se näkyy ulospäin."Nittaminax"
Eikä tofffee vastaa tähänkään:
"Miksi sitten käytät heistä nimitystä "kehitys-vammainen" ?
Olisit kohtelias ja viittaisit vienosti ihmisistä, joilla ei ole kotona yhtä
paljon kuin toisilla.
Esim. Köyhät
Köyhyyskin kun on ulko-näkö-kysymys."
Liekö juttelee isseikseen.
H.- 137
hopeatofffee kirjoitti:
"Joten ootkos moittinut toisia jonkun tyylin vuoksi."
Miksi todellakaan moittisin jonkun ihmisen tyyliä! Ei ei! Sehän olisi itsellenikin kurjempi, jos ei olisi eri tyylejä....:)Voi ihme! Kirjoitustyyli alkaa näyttää pahasti, että toffee on nyt tarttunut nokk --- eiku hampaisiin.
- mimmimum-mi
Nyt kun asia on ollut kovasti esillä... niin tuli sellainen seikka mieleen...näiden lauluryhmien sanomana...et " älkää sanoko meitä vammaisiksi...olemme erilaisii...taistelemme eri-arvoisuutta vastaan...
Mitä muuta sanaa sitten voisi kehitysvammais sanan tilalle alkaa käyttämään....siihen on totuttu...eikä sitä mielestäni ole "pahalla" sanottu.- hopeatofffee
Ihan samoja sanoja kuin muistakin ihmisistä. Mitä sanoja sitten muista ihmisistä sanotaan?
hopeatofffee kirjoitti:
Ihan samoja sanoja kuin muistakin ihmisistä. Mitä sanoja sitten muista ihmisistä sanotaan?
Ei jessus sentään.....millä nimillä sä sit puhuttelet muita ihmisistä?
- mimmimum-mi
hopeatofffee kirjoitti:
No....millä nimellä sanoisit ...heitä esim. ryhmänä kun lähtevät retkelle..vaikka laivalle...he tarvitsevat vähän erilaista palvelua ...miten sanoisit vaikka työkaverillesi ryhmästä joka on tulossa....Ihmisryhmä vaan...vai
mimmimum-mi kirjoitti:
No....millä nimellä sanoisit ...heitä esim. ryhmänä kun lähtevät retkelle..vaikka laivalle...he tarvitsevat vähän erilaista palvelua ...miten sanoisit vaikka työkaverillesi ryhmästä joka on tulossa....Ihmisryhmä vaan...vai
Hyvä kommentti. Kerrotaan et joku ryhmä on tulossa eikä sanota et ne tarvii vaikka erikoispalveluja. Miten siinä sit varautuu palvelemaan näitä erityisryhmiä kun et tiiä niistä mitään.
Mediasta saat sit lukee et vammaiset eivät päässeet ravintolaan tai hytteihin kun oli esteitä tiellä ja joku vammanen jäi ilman ruokaa tai joutui yön olemaan käytävällä.
Sit pääseekin itse vammainen lausumaan painavan sanansa- et olipa huono kohtelu kun meitä ei huomioitu vammaisina.
Suo siellä vetelä täällä.- hopeatofffee
Nittaminax kirjoitti:
Hyvä kommentti. Kerrotaan et joku ryhmä on tulossa eikä sanota et ne tarvii vaikka erikoispalveluja. Miten siinä sit varautuu palvelemaan näitä erityisryhmiä kun et tiiä niistä mitään.
Mediasta saat sit lukee et vammaiset eivät päässeet ravintolaan tai hytteihin kun oli esteitä tiellä ja joku vammanen jäi ilman ruokaa tai joutui yön olemaan käytävällä.
Sit pääseekin itse vammainen lausumaan painavan sanansa- et olipa huono kohtelu kun meitä ei huomioitu vammaisina.
Suo siellä vetelä täällä."Miten siinä sit varautuu palvelemaan "...
ihan siten, ett he tarvitsee sellaista ja sellaista erityispalvelua... hopeatofffee kirjoitti:
"Miten siinä sit varautuu palvelemaan "...
ihan siten, ett he tarvitsee sellaista ja sellaista erityispalvelua..."hopeatofffee"
Paina nyt mieleesi.
Köyhä on paras sana.
H.hopeatofffee kirjoitti:
"Miten siinä sit varautuu palvelemaan "...
ihan siten, ett he tarvitsee sellaista ja sellaista erityispalvelua...Jaa, no mistä sinä tiedät mitä palveluja he tarvitsevat jos et etukäteen kerro niistä vammaisuuksista. Yks on sokee, toinen liikuntarajotteinen, kolmas cp jne.
Ei niitä palveluja ruveta säveltämään vasta sitten kun he ovat jo laivalla tai hotellissa.
Ilmoittamattomuus syö henkilökunnalta valtavia voimavaroja jotka on muilta asiakkailta pois jos ei ole varauduttu erikoisryhmien tuloon.- hopeatofffee
Nittaminax kirjoitti:
Ei jessus sentään.....millä nimillä sä sit puhuttelet muita ihmisistä?
Liisa, Martti, Hannu, Jaana Nieminen, Gabriel Kivinen, herra, neiti Sipilä, vierailijaryhmä Huittisista, laulukuorolaiset Nauvosta, kirkkokuoro, lomalaiset, runonlaulajat, rouva ja neiti Sibylla, serkukset, sipoolaiset rouva Lenita ja herra Hans Iipponen, taiteilija ...
Riittääkö tiedoksi, miten ihmisiä puhutellaan ja nimitellään? - entajunnut
hopeatofffee kirjoitti:
Liisa, Martti, Hannu, Jaana Nieminen, Gabriel Kivinen, herra, neiti Sipilä, vierailijaryhmä Huittisista, laulukuorolaiset Nauvosta, kirkkokuoro, lomalaiset, runonlaulajat, rouva ja neiti Sibylla, serkukset, sipoolaiset rouva Lenita ja herra Hans Iipponen, taiteilija ...
Riittääkö tiedoksi, miten ihmisiä puhutellaan ja nimitellään?Kuinka tuosta selviää tarvitseeko joku heistä erityispalveluja?
hopeatofffee kirjoitti:
Riittääkö tiedoksi, miten ihmisiä puhutellaan ja nimitellään?Mä kyllä käsitin asian niin et kysees ei olisi ollut ensiksi mistään lauluryhmästä kyse vaan vammaisista yleensä ja miksi heitä sanottaisiin yleisesti.
Eli otitkin kantaa aloituksellasi Pertti Kurikan Nimipäivä ryhmään.
Olisit tuonkin voinut sanoa heti kättelyssä eli aloituksessa.- hopeatofffee
entajunnut kirjoitti:
Kuinka tuosta selviää tarvitseeko joku heistä erityispalveluja?
Esim. siten, että sanoo, että neiti Sibylla tarvitsisi pyörätuolia, kiitos.
entajunnut kirjoitti:
Kuinka tuosta selviää tarvitseeko joku heistä erityispalveluja?
Ja huom. hän puhuttelisi muita ihmisiä heidän oikeilla nimillään, ei vammaisia.
- hopeatofffee
Nittaminax kirjoitti:
Mä kyllä käsitin asian niin et kysees ei olisi ollut ensiksi mistään lauluryhmästä kyse vaan vammaisista yleensä ja miksi heitä sanottaisiin yleisesti.
Eli otitkin kantaa aloituksellasi Pertti Kurikan Nimipäivä ryhmään.
Olisit tuonkin voinut sanoa heti kättelyssä eli aloituksessa.En ottanut kantaa Pertti Kurikan Nimipäivä ryhmään. Yleisesti vaan.
- mitäs.sitten
hopeatofffee kirjoitti:
Esim. siten, että sanoo, että neiti Sibylla tarvitsisi pyörätuolia, kiitos.
Entä jos neiti Sibylla on myös kehitysvammainen joka tarvitsee apua monessa muussakin asiassa. Ehkä hän on kiukkuinen ja saa raivokohtauksia, eikö henkilökunnan pidä tietää näistä ja se että hän on kehitysvammainen, koska se selittää paljon ja auttaa ymmärtämään tilannetta.
- hopeatofffee
mitäs.sitten kirjoitti:
Entä jos neiti Sibylla on myös kehitysvammainen joka tarvitsee apua monessa muussakin asiassa. Ehkä hän on kiukkuinen ja saa raivokohtauksia, eikö henkilökunnan pidä tietää näistä ja se että hän on kehitysvammainen, koska se selittää paljon ja auttaa ymmärtämään tilannetta.
Entä jos neiti Sibylla onkin skitsofreniaa sairastava tai vain niin mustasukkainen että saa raivokohtauksen nähtyään puolisonsa näköisen henkilön menneen raflan ohi ja luulee puolisonsa olleen menossa "sala-rakastettunsa luo, vaikka siis asia ei niin ollutkaan? Pitääkö noikin (mustasukkaisuus- ja skitsofreniadiagnoosit) kertoa ravintolan henkilökunnalle?
hopeatofffee kirjoitti:
Riittääkö tiedoksi, miten ihmisiä puhutellaan ja nimitellään?"hopeatofffee"
Onks noi köyhiä?
H.- mitäs.sitten
hopeatofffee kirjoitti:
Entä jos neiti Sibylla onkin skitsofreniaa sairastava tai vain niin mustasukkainen että saa raivokohtauksen nähtyään puolisonsa näköisen henkilön menneen raflan ohi ja luulee puolisonsa olleen menossa "sala-rakastettunsa luo, vaikka siis asia ei niin ollutkaan? Pitääkö noikin (mustasukkaisuus- ja skitsofreniadiagnoosit) kertoa ravintolan henkilökunnalle?
Vastaa ensin minun kysymyksiini.
hopeatofffee kirjoitti:
Näkyykö skitsofrenia ulospäin??? Mielenterveyspotilaat ovat ihan eri asioita kuin ulospäin näkyvät vammaisuudet. Joten mielestäni voisit lopettaa saivartelusi.
- hopeatofffee
mitäs.sitten kirjoitti:
Vastaa ensin minun kysymyksiini.
Mielestäni olen vastannut jokaisen kysymykseen.
- primsimhim
Riippuen vammojen laadusta tai vaikeusasteesta
mitkä eniten ihmisten ajattelua tai toimintakykyä haittaavat
- miksi ensimmäiseks aina nousee esiin se tosiasia, etteivät vammautuneet tai henkisesti sairaat hallitse rahankäyttöön liittyviä asioita tai suunnitelmallisuutta
- millä tavoiin esm rikollisuuuus hyödyntää omilla pragmaattisuudella vajaakuntoisten asiaa ja oikeuksia muka-muka-terapian keinoin.
Jos elämä on tehnyt ihmisestä epäilijänkin koskien jotain tarkoitushakuisuutta - saako siitkin huolimatta luvan olla vain pelkkä ihminen - ilman mitään messias-odotuksia tai
taivaspaikkojen varmuudella varustettua olemsta? Ei muakaan koskaan elämäni aikana ole
ihan täyspäisenä pidetty ja vajavuudesta, vammooista huolimatta ollu selviäminen rytäkästä tai ueimmistakin. - keksikäänimitys
Saatan sanoa esim. jostain ihmisestä kun kuvailen sitä, aika ylipainoinen, outo, tumma, vaalea ym.. Kehitysvammasta tulee mainittua silloin jos se on tarpeen, ei sitä kukaan turhaan käytä. Sana on vakiintunut yleisnimeksi ihmisistä joilla on jokin synnynnäinen vamma. Ei vamma sillä poistu että siitä vaietaan, siihen on suhtauduttava kuten ihmisten erilaisuuteen ja ominaisuuksiin.
- hopeatofffee
ei tässä nyt vamman positamista yritetäkään.
- shimpimrim
Osa ihmisistä on vaan niin raakoja, että vaan hakkaavat, raiskaavat, säälimättä käyttää hyväkseen, ryöstää ja tyhjentää kaikest mammonasta ja pankkitalletuksista,
- kaikkea tommost vammaisena kokeneena - ja sit "terapeutit" sanoo ett äläs ny hulluja puhu" - tosissaan joskus miettii kun ikänäs ei oikeutta tai hoitoakaan paljon saa
- miks tänne maailmaan yleens piti syntyä kaiken maailman konnia hyödyttääkseen?
Eikä polis ikänäs saa kiinni ryökäle-veljiä tai exiä kaikkine hurueukkoineen - silleen on sit joteski koko elo ollu lastenkin kans sangen turvatonta kun aina on saanu väkivaltaa pelätä ja kokea - todellisina maan yhteiskuntamenon ja politiikan kukkasina pidän noita "ennen vaaleja vuodatuksia" - ja armotalouksista hokuja - on sitä vissiinkin suurempikin rosvosakki aina elänyt meiän vammaisten siivellä. Vissiin juoma- huume- ja asearsenalikn
turvattuna. Odottamas koska mummu romahtaa. Huvittais suuresti vaikka välil tuskakin ahdistaaa. - Viatonsivullinen
Normaali ihminen huomaa nopeasti kuka on vammainen, se kuuluu huomata.
Terve ihminen on silloin varautunut auttamaan tarvittaessa. Esim. liikennevaloissa on hyvä huomata että vieressä on näkövammainen tai epävarma lapsi. Terveen ihmisen kuuluu olla valpas, se on hänen velvollisuutensa. Taas tullaan siihen, ei oikeuksia ilman velvollisuuksia. Ajattelen asioita käytännön kannalta. Ei elämä ole helppoa kenellekään, ei terveille eikä vammaisille. - AnonyymiUUSI
Olen vammainen, mutta miksi tuntuu että vammalassa on vammaisempia ihmisiä kuin minä
Kävin kaupassa ja minulla on erittäin kovaa vapinaa välillä ja kassajonossa minulle tuli erittäin kova vapinakohtaus ja hyvä kun pystyssä pysyin ja kaikki katsoi vihaisesti ja sitten otin taskustani nopeasti lääkkeeni pienestä pullosta missä näkyy hampun lehti ja myyjä siihen, että nyt menit liian pitkälle ja hälytti vartian ja kun vartia tuli, (tärinä siis loppuu oton jälkeen 2-5min) niin hän kysyi myyjältä, että ketä täälä muka sekaisin on ja otti kannabista, niin näytti minua, vaikka olin jo ihan normaalina ja vartia vei minut takahuoneeseen ja puhallutti ja käytti huumetestiä ja huumetesti näytti kannabista, olin ihan hiljaa ja hymyilin sisäisesti, kunnes vartia selitti laittomuuksista ja että nyt täytyy soittaa poliisit. Sanoin sitten, että mitä pelleilyä tämä on, kai minä omat lääkkeeni saan ottaa ja näytin kannabiskorttia, eli lääkärin määräävä lääke, siihen totesi erittäin pitkän pohdinnan jäljeen, että ongelmaa ei ole, koska on resepti ja lupa käyttää kannabista ja hän alkoi vielä epäilemään että onko tosiaan resepti koska vartiat ei saa katsoa kantatietoja, mutta itse lopussa näytin että resepti on lääkekannabikseen, miksi se ei ymmärtänyt sitä korttia missä lukee, että potilaalla lääkitysenä kannabis ja anteeksi sanoi ja voit mennä melkein tunnin pohdinnan jälkeen. Käsittämätöntä! - AnonyymiUUSI
On eri asioiden suhteen eri tavoin ja tasoisesti rajoittuneita ihmisiä.
Käyttämäni kuntosalin yläkerran fyssari käy ajoittain kuntouttamassa eri tavoin rajallisia henhilöitö. LiikuntaRAJOITTEISTEN ohella myös näköRAJOITTEISIA ja myös aineenvaihdunnaltaan eri lailla RAJOITTEISIA, ilmeisesti lääkärin määräyksellä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423