Käänteinen asuntolaina

Mietintämyssypäässä

Mitä mieltä olette pankkien mainostamasta lainasta, jonka voi ottaa niin sanotusti seiniä vastaan? Esimerkiksi putkiremonttia varten voi ottaa lainan, joka erääntyy maksettavaksi vasta kymmenen vuoden päästä ja silloinkin sen voi vielä uusia. Rahat saa kuulemma käyttää mihin vaan.
Onko tämä liian hyvää ollakseen totta? Ainakin perillisille juttu voi tulla yllätyksenä.
Onko kokemuksia?

30

6811

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivieläkääneläkkeellä

on kokemuksia että on hankalaa saada. Pitäisi olla velaton kämppä (ei kiinteistö) pääkaupunkiseudulla ei mitään kulutusluottoja tai velkaa vippifirmoista. Lisäksi pitäis oikeastaan olla eläkkeellä.Hain tällaista lainaa Hypolta ja Danskelta.

Hypossa kaikki oli OK mun piti vain jättää eläkkepaperit, mutta sitten ilmeni että maksan parille perintätoimistolle (velkaa yht 1700 eur) niin sitten oli EI EI EI. Haettu käänteinen velka oli asunnon remonttia varten mutta ne vissin pelkäs että niden lainatut rahat olis siirtyneet perintätoimistojen taskuihin.

Danskessa oli heti EI EI, mun tuloni oli kai liian pienet vaikka olisi ylllin kyllin riittäneet lainojen koronmaksuun. Tuli kyllä mieleen että tää on sellainen lainatuote joka on vain paperilla olemassa. Otinpa sitten "omasta pankista" tavallista remppalainaa.

• twainffs

Käänteisessä asuntolainaasa sitä rahaa pitää myös säästää sen lainan takaisin maksuun. Jos maksukyky ei riitä muuhun kuin mataliib korkoihi ei pankit usko sun säästämisee.

• Pankkineiti

Idea tuossa on, että lainan korko on jotain 4%. Eli joku ikäihminen saattaa kuvitella sen olevan hyvä korko ja menee halpaan. Samalla summalla, kun maksaa käänteisen asuntolainan pelkät korot maksaisi jo tavallista lainaa samalla summalla takaisinkin..

• eivieläkääneläkkeellä

Noissa missä minä kävin neuvottelenassa korko liikkui 2-2,5 % mutta minä olisin halunnut remonttilainaa enkä aurinkolomalle! Ja ideahan on juuri nimenomaan ettei lainaa makseta takaisin. Sen vuoksi vakuuden kanssa ollaan niin kranttuja Vain kasvukeskusten helposti myytävät asunnot ja lainaa max 50% vakuuden arvosta. Tietysti perikunta sitten aikanaan maksaa ellei lainanottaja ole.
        Mutta varmasti tulevaisuudessa näistä tulee melkein pakollisia kun ahdistuneet poliitikot keksivät että käänteisellä lainalla voi kivasti rahoittaa ikäihmisten hoivapalveluita.Onhan sitä jo ehdotettukin.

• eihassumpi

idea,,,"ettei lainaa makseta takaisin". Eikös se silloin ole laina nimikkeeltään tuloa? Tähän asti ei meikäläinen ole keksinyt rahoituslaitoksilta ainoatakaan tulolähdettä, oli kutsumanimi mikä hyvänsä. Joskus maksoivat sentään korkoa reilumminkin, mutta mikäs sitä oli maksaessa kun asiakas senkin tuoton pääomitti.
        Juu, käänteisestihän täällä eletään kohta kaikki kun tuottavaa työtä ei ole kuin harvalla ja työintoa ei sitäkään vähää. Poliitikkoa ei kiinnosta kuin oma etu ja huonolla kansantuotteella suottaapi tulla pää vetävän kansan käteen.

• KrPennonen

Tuntematta terminologiaa otin tuollaisen lainan 12-vuotta sitten. 0,4% 3kk euribor.
      Saamisessa ei ollut hankaluutta. Nordea ja Handesbank tarjosivat. Sampo heitti pihalle.
      Sijoitin pörssiin ja maksoin pois 10:n vuoden jälkeen kun ehdottelivat marginaaliksi 1,2%:a.
      Sopiva vaihtoehto järjestelyille.

• eihuonoasia

Käänteinen asuntolaina kehiteltiin vuosituhannen alussa suuria ikäluokkia varten. Tyypillisesti leskille jotka yleensä naisia. Nämä naislesket hoitivat tyypillisesti lapsia 60-70 luvuilla kun miehet tekivät töitä ja hankkivat elannon. Näiden leskien tulot pitkälti peruseläkkeen kokoisia ja eivät riitä vanhan tutun asunnon ylläpitoon missä haluavat ehtoopäiviään viettää. Usealla vielä melko arvokas talo. Käänteisellä lainalla annetaan siihen mahdollisuus ja vielä hieman parantaa kuukausittaista rahantarvetta. Kun lainanottajan aika jättää niin perikunta myy asunnon ja maksaa velan pois ja se mikä jää viivan alle jää sitten perillisille.

• yltäkyllä

Tyytyväinen alle tonniin! Lienee peruseläkettä korkeampi?
        Eivätkö 60- ja 70-luvuilla lapsiaan hoitaneet naiset saa leskeneläkettä.
        Mieheni on laskenut, että leskeytyessäni nettotuloni yli kaksinkertaistuvat. En liene ainoa!
        Em. tapauksessakaan minun ei tarvitse muuttaa elintapojani eikä kulutustani.

• löpo
        yltäkyllä kirjoitti:

Mieheni on laskenut, että leskeytyessäni nettotuloni yli kaksinkertaistuvat. En liene ainoa!

Mutta miehesi tulot jäävät pois. Laske siitä pärjäätkö...

• yltäkyllä
        löpo kirjoitti:

Tietenkin mieheni eläketulo muuttuu osittain minulle leskeneläkkeeksi. Sitä juuri tarkoitan tulojeni tuplaantumisella. Tuplaantuminen on pientä liioittelua. Nousu on 72%.
        Jotain hyötyä sentään erikokoisista eläkkeistämme.

• mitenköhänon

Oletko oikeasti tutustunut asiaan lesken eläke
        http://www.kela.fi/leskenelake

Kun olet olet eläkeiässä eläät oman ansio ja kansaneläkkeen turvin.
        http://www.kela.fi/leskenelake_maara

Sen aikana kun leskenä sinulla on elätettäviä alaikäisiä lapsia niin leskeneläke maksetaan esittämäsi mukaisesti. Lisäksi leskeneläkkeen poistamista on esitetty monesti..

• rikasleski

Tämä koskee kai vain Kelan maksama perheeläkettä. Ei kai työeläkkeen leskeneläke lopu?

• ihmeissäni
        yltäkyllä kirjoitti:

saa leskeneläkettä,mutta silloin ei saa olla yli 65vuotias. nuorena ajattelit miehesi jättää tästä maailmasta.

• lueppas
        rikasleski kirjoitti:

Tämä koskee kai vain Kelan maksama perheeläkettä. Ei kai työeläkkeen leskeneläke lopu?

Kyllä loppuu. Mitään leskeneläkettä ei saa yli 65 vuotiaana. perhe-eläke ainoastaan jos sinulla on yli 65vuotiaana alaikäisiä lapsia.

• mekkk

Ei pidä paikkaansa koska äitini saa leskeeläkettä vaikka oli isäni kuollessa yli 70 kymppinen ja onneksi isä oli hyväpalkkaisissa töissä ja lekeneläke 1500e kuussa ja se siitä.

• yltäkyllä
        löpo kirjoitti:

Tarkistin juuri kahteen kertaan. Omanni ja leskeneläkkeen yhteinen brutto olisi tällä hetkellä 2300€ -50€.Velaton omistusasunto keskustassa, yhden asunnon vuokratulo ja hajautettujen sijoitusten arvo tällä hetkellä noin 169000€. Lisäksi mieheni nimissä oleva, lapsille testamentissa siirtyvä Espanjan asunto johon minulla on lopunikäinen nautintaoikeus, vuokraan tai pidän omassa käytössä.

Ottaen vaatimattomat elintapani niin uskoisin pärjääväni.

• twainffs

Käänteinen asuntolaina ei kuseta mitään jos kykenee korot hahmottamaan. Laina-aika on yleensä lyhyempi ja korkojenmaksu ei muutu. Miksi sellaisen itse haluaisin on se että uskon säästävän rahaa paremmalla tuottoprosentilla ja täten tuottavan enemmän rahaa.

• jarina1

Kannatan. Olen onnekas. Saimme tyttäreni kanssa perintöosakkeen hyvältä paikalta Helsingistä. Perintöveroa oli maksettava hieman yli 40 000 euroa. Tyttäreni sai kodin alle 180 euroa/kk korkomaksua vastaan. Muuten ei olisi millään onnistunut. Kiitos Nordea. Muualta en edes kysynyt. Olen palkkatyöläinen ja velaton, joten kaikki hoitui ihan hyvin.

• höhmitä

nää sitä pankkia kiittelet? Se edesmennyt sankarihan sen tyttäresi luukun kuolollaan lunasti.

• Näinonse
    • erkkimerkk

Tämä on pankeille aivan mielettömän hyvä bisnes. Saavat halvalla asuntoja itselleen ja perikunta jää nuolemaan näppejään. Monta kertaa järkevämpi ratkaisu olisi se että iäkäs ihminen muuttaa pienempään (=halvempaan) asuntoon ja myy isomman pois, saaduilla rahoilla sitten elääkin mukavasti pitkään eläkkeen kanssa.

• ehtiskel2

Teoriassa ihan totta, mutta käytännössä moni haluaa sen viimeisen omistusasunnon uudehkosta kerrostalosta, jossa on hissi, parveke, sauna ja palvelut lähellä. Sellaisille asunnoille on ostajia myös lama-aikana.

Jos nykyinen isompi asunto ei sijaitse vastaavalla sijainnilla, vaan esim. yli kilometrin päässä palveluista, niin saattaa olla niin, että se isompi asunto on jopa edullisempi kuin se kaikkien vanhusten haluama keskusta-asunto. Jos eläkeläisellä ei ole enää ajokorttia ja kävelykyky ei riitä pidempien matkojen kävelyyn, niin ainoa vaihtoehto saattaa olla asunnon myynti ja vuokra-asuntoon siirtyminen.

Itse toivon, että vanhemmiltani jäisi aikanaan sen verran perintöä, että perintö velaton omistusasuntoni = pienempi keskusta-asunto eläkepäiviksi. Aika sitten näyttää, että onnistuuko tämä suunnitelma. Jos ei onnistu, sitten joku muu vaihtoehto tulee käyttöön.

• sdfg435sdfg345

Usko pois, jos se olisi huono pankille, se ei sitä tarjoaisi. Se mikä hyvä pankille, huono asiakkaalle. Pääsee taas asuntovelalliseksi, pankki saa 100% kämpästä ja joutuu maksamaan vain 50%, se ei ole huono diili sille, sehän on 100% tuottoa rahalle jos jokin menee vikaan.

• jarina1

On se vaan kumma, että kaikesta vittuillaan!! Viittaan mielipiteeseeni vastanneeseen henkilöön yllä. Kyllä minä edelleen kiitän Nordeaa, jolta saimme käänteisen asuntolainan perintöveron maksua vastaan. Ja sitä, että testamentissa luki se mikä luki. Mutta en kyllä ymmärrä henkilöitä, jotka kehtaavat lausua mielipiteensä siitä, että tyttäreni asuu nykyisin hyvin. Pystymme maksamaan käämteisen asuntolainan takaisin, sillä onneksemme asunto sijaitsee keskeisellä paikalla, Helsingissä.

• weqrg

Jos joku asia vaikuttaa siltä että se on liian hyvää ollakseen totta (etenkin pankkien kanssa touhutessa ) niin se ei todellakaan ole totta..
      Pankki noista hyötyy rajusti,, ei asiakas.

Aivan sama juttu kun tuo hetki sitten kovasti mainostettu vuosi lyhennysvapaata.. Asiakas on siinä häviäjä. korkotaso on pieni ja normaalit lyhennykset lyhentää lainapääomaa nopeasti jolloin pankki menettää nopeammin korkotuloja.. siksi he tekivät kovan mainoskampanjan lyhennysvapaasta.. Se ei ole mikään uusi asia lyhenysvapaan vuoden on saanut ainakin -90 luvun alkupuolelta alkaen.
      Lyhennysvapaata ei nyt kannata ottaa vaan päinvastoin kaikki löysä raha lyhennyksiin.. jolloin kokonais korko maksu pienenee.

• OlenOnnellinen

vuokralainen omassa entisessä asunnossani niin kauan kuin elän ja tarve vaatii. Eli sain rahaa mukavasti eläkkeen lisäksi ja nyt matkustelen ja nautin vielä kun pystyn. Asunto jää siis tai onkin jo pankin. Miksi minun pitäisi jättää perikunnalle, sillä asuntoni oli minun ja minä myös nyt nautin siitä, että olen joskus sen säästänyt ja maksanut. PK-seudulla 2 h k s. Maksan vain hieman enemmän kuin yhtiövastike on ja putkiremppakin on tehty ja tilillä vielä melkein 200 000 tonnia RAHAA. Ja ei, en sijoita, vaan elelen normaalisti liikoja tuhlailematta, mutta jos haluan, niin lennän vaikka huomenna jonnekin mukavaan lomakohteeseen. Ei tarvitse kituutella jne. Asuntohan oli MINUN, ei lapsieni. Vähän olivat nyreissään tai toinen, että mitens se perintö????? Miksi en saisi tehdä omaisuudellani mitä haluan. Jos hengissä pysyn ja tässä kunnossa vielä seuraavat kymmenen vuotta, niin senkin ajan voin käyttää paremmin ja nautiskellen. Jokainen tehköön omillaan mitä haluaa.

• käänteinenonni

Joo tuo aika kun juuri on päässyt eläkkeelle on kai ihmisen onnellisinta aikaa. Ei enää kiireitä ei rahahuolia saa tehdä vain sitä mitä itse haluaa. Ei perillisille tarvii jättää mitään , hautajaisiin ja hautakivaan olisi kiva kyllä jättää riittävästi.Ihmeen paljon sait käänteistä asuntolainaa kaksiosta vaiolikotässäkyse käänteisestä asuntokaupasta

• Anonyymi

Toivottavasti et siis itse ole aikanaan rakentanut omaisuuttasi saamasi perinnön avulla. Jos ajattelet, että perikuntaa ei tarvitse huomioida, eikä heille mitään jättää, niin eipä heidänkään tarvitse sitten sinun asioitasi hoitaa kun et siihen itse enää pysty. Ottakoon sossut kopin!

• käyttäkää-pois

ihan totta .omat rahat saa eläessään käyttää ihan miten haluaa. perintö on perintö vasta kun kuolet niin kauan se on sinun omaisuuttasi ja rahaasi. raha vaan passivoi kun sen eteen ei tee mitään.

• Anonyymi

Ei, mutta voisin kuvitella, että vuositulot yhteensä tai yksinäisellä oltava vähintään 50k. Ei pankeista enää lainaa saa, ei edes tonnia saatikka kymppitonnia. Kokemusta on, kun tulot on pienet ja tarve oli remonttiin. Pankki on aina saanut omansa, eivät voi syyttää "jättää maksamatta" eikä muitakaan merkintöjä maksamatta jättämisistä. Ei tipu, ei lirise.
      Onneksi on ulkomaiset pankit.
      Ei kannata kersuulla käydä pankeissa, sitä varten on ns nettipankit ja palvelukin on 100%:sti parempaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8948
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2368
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1552
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1320
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe