Chrysler Voyager 2004

ekavojo

Hei. Onko ihan asia tietoa, mikä on automattilaatikon öljyn vaihtoväli? Ja onko nykyään öljymerkillä väliä? Mikä on laatikon öljymäärä?

9

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oivaidea

      Noh,kuules:Lienet ainakin säännöllisesti tarkistanut että sitä öljyä laatikossa on?
      Hyvä!
      Valmistajat tietysti sanovat ettei sitä tarvi ikinä vaihtaa ja ei varmaan tarvikkaan muualla maailmassa jossa autolla ajetaan se max 100tkm/10v hyvissä olosuhteissa,kestänee tai ei sen,50-50 mahdollisuus eikä se enää valmistajaa kiinnostakkaan tuolloin mutta jos autosi ihan käyttiksenä niin jos vaikka 5v välein vaihdat öljyt suodattimen niin vaihteisto kiittää!
      Öljymerkillä ei väliä jos luokitukset täyttyy ja Chrysler vehkeisiin(ainakin vanhempiin)Dextron laatua eli ATF fluid jota löytyypi edullisesti vaikka Motonetista tai autotarvikeliikkeistä.
      Senverta eri öljymerkeillä on väliä että toiset vaihtavat terävämmin-pehmeämmin kuin toiset ja vanhempiin laatikkoihin nuo nykylaadut vaikuttaa silleen koska öljyjen ominaisuudet muuttuneet näille nykyautomaateille tietty,toki vanhempiin löytyy yhä "huonompaa"oman aikansa öljyä muttei välttämättä ihan "marketeista".
      Käyttöautoissa nuo kumminkin eivät lie ylivoimaisia esteitä jos vähän nykii enempi/vähempi kunhan toimii,jossain sukkasillaan vaihtavassa vanhassa harraste"Cadillacissa" eri juttu=)
      Nettihaulla selvität määrän,laadun ja miten vaihdetaan(ellet ikinä vaihtanut).
      Korjauskäsikirjaa suosittelen(netti,alfamer)ja netistä/autotarvikeliikkeestä ostat myös sen suodattimen kuin uuden öljypohjan tiivisteenkin laatikkoon(tyhj.proppua ei liene)
      Onnittelen että olet oikealla asialla ja kiinnostunut,suurin osa vain ajaa kunnes leviää...

      • Automatic

        "Öljymerkillä ei väliä jos luokitukset täyttyy ja Chrysler vehkeisiin(ainakin vanhempiin)Dextron laatua eli ATF fluid jota löytyypi edullisesti vaikka Motonetista tai autotarvikeliikkeistä."
        Tuohon aloittajan Voyageriin EHDOTTOMASTI Mopar atf 4


      • Duoselect

        Ei kannattaisi niitä Alfamerin oppaita mainostaa. Alkuperäinen Haynesin korjausopas on paljon parempi ja halvempi: www.amazon.com 17 euroa, www.biltema.fi 25 euroa, www.ago.fi 23 euroa, www.suomalainenkirjakauppa.fi 23 euroa.


    • Asiahommia

      Nyrkkisääntönä vaikka kerran vuodessa kun vaihtaa niin pärjää. Kerralla vaihtuu n. 3-4 litraa.

    • DGC

      Ensimmäinen vastaaja ei ilmeisesti tunne tämän vaihteiston ominaisuuksia ja erikoisuuksia, sen verran virheellistä tietoa siinä on. Tämän vaihteiston vaihtamisen pehmeys säätyy enemmän sen mukaan, miten itsesäätyvä TCM sopeutuu siellä kiertävän öjyn ominaisuuksiin, ei niinkään sillä mitä öljyä siellä on. Tietokoneohjatusta vehkeestä siis on kysymys ja siihen ei päde samat totuudet kuin aiemmin mainittuihin "vanhempiin vehkeisiin". Samasta syystä tämän laatikon nykimiseen ja terävään vaihtamiseen kuuluu suhtautua vakavasti eikä pitää sitä käyttöauton ominaisuutena. Useimmille käyttäjilleen 7-paikkainen auto on tärkeä työkalu perheen operointiin ja tässä tapauksessa siinä on ongelmalliseksi tiedetty vaihdelaatikko jonka korjaus maksaa 2000€.

      Chryslerin virallinen totuus vaihtovälistä taisi olla 30000 mailia eli 48000km tai kaksi vuotta, kumpi nyt sattuu tulemaan ensin vastaan. Jotkut käyttävät Moparia, jotkut M-kaupasta löytyvää Magia, joku kolmas jotain muuta. Tärkeintä on se, että öljy on ATF4 tyyppistä, eikä siis missään tapauksessa mitään Dexronia. Moparin käyttäminen on tuskin väärin, mutta se on jokun verran kalliimpaa eikä välttämättä ehdottomasti parempaa.
      Vaitheiston öljypohjan irroituksella tulee ulos n. 4 litraa. Öljypohja on irroitettava ja tiiviste uusittava, koska öljyjen kanssa vaihdetaan vaihteiston sisällä oleva suodatin, eikä proppua ole. Amerikkalaiset ohjeet neuvovat lisäämään ensin 4qt ja sitten mittatikun mukaan.

      • Pohjantiviste

        2004:ssa on jo metallirnkoinen öljypohjan tiiviste ainakin alkuperäisenä ja sitä ei
        tarvitse joka kerta vaihtaa uuteen. 5 öljynvaihto luvataan, mutta kestää vuotamatta
        paljon eemmän.


      • DGC
        Pohjantiviste kirjoitti:

        2004:ssa on jo metallirnkoinen öljypohjan tiiviste ainakin alkuperäisenä ja sitä ei
        tarvitse joka kerta vaihtaa uuteen. 5 öljynvaihto luvataan, mutta kestää vuotamatta
        paljon eemmän.

        Minä kaivoin jostain Chryslerin alkuperäisen dokumentin jonka mukaan se kestää kolme käyttökertaa. Omastani käytin sen kolme kertaa ja vaihdoin sen jälkeen korkkitiivisteeseen, pitää sekin. Koskaan se ei vuotanut. ATF4 on sen verran kallista että en uskaltanut kokeilla olisiko vielä kestänyt. Oli muistaakseni alkanut ruostua jostain nurkasta.

        Peltirunkoinen tiiviste maksoi marmoritiskillä joskus 50€. Hyvä ja kestävä mutta kamalan kallis. Kai sekin olisi pitänyt hankkia Virosta tai USA:sta.


    • ölpät

      Asiaa tulikin, paitsi eka vastaajalta. Öljyt vaihdetaan 75000 välein uudemmassa RG:ssä. Luokitus on ATF4 ja se on tuplasti kalliimpaa kuin dextron joka ei käy lainkaan kyseiseen autoon. Tiiviste on metallinen ja jos se on hyvä niin älä laita tilalle korkkista. Hieman vain tiivisteainetta ja kiristys ei liian kireälle. Samalla voit tutkia mitä öljypohjan pohjalle on jäänyt. Öljyn väristä voit päätellä jotain eli sen pitää olla punaista eikä haise palaneelle.

      • DGC

        Minun kokemukseni ovat -99:stä ja tosiaan, uudemman kanssa pitää käyttää uudempia totuuksia, kiitos korjauksesta. Hyvä pointti tuo kiristyksen mainitseminen. Öljypohjan pulttien kiristysmomentti on peltirunkotiivisteen kanssa luokkaa 16-17nm eli vähemmän kuin useimmat momenttiavaimet ymmärtävät. Korkkitiivisteellä muistaakseni 12nm. Ja jos kiristää liikaa, alumiinivalua olevat kierteet korkkaavata ja sen jälkeen pääsee googlettelemaan hakusanalla Helicoil. Terveisiä vaan sille kaverille joka oli edellisen omistajan aikana löytänyt kätevän paikan lohkolämmittimen suojamaapiuhalle vaihdelaatikon öljypohjan pultista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe