Tietoa jakoon

salainentieto

Sähköhydraulinen ja sähkömekaaninen ohjaus ovat kaksi täysin eri asiaa.
Sähkömekaanisessa ohjaustehostin on suoraan rattiakselilla oleva sähkömoottoripaketti, joka sisältää vääntövoimatunnistimet, ohjauselektroniikan ja itse tehostavan moottorin alennusvaihteineen. Sen jatkeena akselin päässä on tavallinen hammastanko. Tälläistä on käytetty cee´dissä ja muissakin uudemmissa Kioissa. Tämä on muutenkin yleistynyt kaikissa autoissa, koska se ei käytä energiaa muutoin kuin rattia kännettäessä. Alkujaan sähkötehostimia käytettiin vain pikkuautoissa, nykyään lähes kaikissa autoluokissa.

Sähköhydraulinen tehostin puolestaan toimii kuten perinteinen hydraulinen ohjaustehostin ja tehostava sylinteri on hammastangon yhteydessä. Ainoa ero vanhimpiin perinteisiin hydraulisiin ohjauksiin on hydraulipumpun käyttövoimassa, joka saadaan apulaitehihnan sijasta sen yhteydessä olevalta elektronisesti ohjatuta sähkömoottorilta. Tässäkin järjestelmässä pumppua käyttävä sähkömoottori lähtee pyörimään vain rattia käännettäessä. Toisinsanoen sekin sisältää ohjauselektroniikan tunnistimineen.

Sähköisen järjestelmän etu on sen vaatima vähäinen tilantarve, huoltovapaus, monipuolinen ohjelmointimahdollisuus ja se lienee käytössä vielä pihimpi kuin sähköhydraulinen. Jossain vaiheessa sähköhydraulisia sanottiin tunnokkaammiksi, mutta ei kai noissa nykyään eroa ole. Sähköiset ohajsutehostimet ovat nykyään todella hyviä.
Sähköhydraulinen tehostus oli ikäänkuin välivaihe siirryttäessä hydraulisista ohjaustehostimista täyssähköisiin. Tosin ainakin näissä patonkivehkeissä on vielä sähköhydraulisia tehostimia, kuten joissakin VW-konsernin pikkuautoissa.

VW autoon merkkiliikkeessä hiton kallis.Tilaa vaikka alvadilta!

15

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • salainentieto

        Ja nettiä selaamalla löytää vaihtomoottorit ym halavala!

        Osasuora jne...


    • osssss_höpöttää_taas

      Näitä osssss:n jorinoita ei kannata ottaa ihan täydestä!
      Tämäkin avaus on osin disinformaatiota. Seuraavassa oikeaa tietoa Volkswagenin yleisimmin käyttämästä tehostuksesta. Tiedot ovat Volkswagenin tekniikkasivuilta, jonne osssss"lla ei ole asia:
      "Sähkömekaaninen ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin, joka aktivoituu vain tarvittaessa ja tekee työtä ilman hydraulisia komponentteja. Verrattuna hydrauliseen ohjaustehostimeen, sähkömekaaninen ohjaustehostimen hyöty on pienempi polttoaineenkulutus ja uudet mukavuutta ja turvallisuutta tuovat toiminnot: aktiivinen ohjauksen keskitys, aktiivinen korjaus ajettaessa tien pinnalla, joka kallistuu toiselle puolelle tai jatkuvassa sivutuulessa. Assistance toiminnot, kuten "Park Assist" ja "Lane Assist" toimivat sähköisen ohjaustehostimen tuella. Asiakaskohtainen mukauttaminen."
      Osssss:n sekoilema rattiakselilla oleva moottori lienee käytössä vain Toyotalla. Sen "hyvyydestä" saamme lukea lähes jokaisesta vertailusta. Koskaan Toyotan sähkötehosteista ohjausta ei ole kehuttu niissä lähellekään Volkswagenin veroiseksi.
      Ylimääräisenä haittana Toyotan rattiakselitehostimesta on polviturvatyynyn välttämättömyys, koska ilman sitä moottorImurikka ruhjoisi polvet pienessäkin törmäyksessä, sekä tarve tehdä ohjausakselin murrosnivelet ja liitosboorit järeämmiksi, koska tehostettu kääntövoima menee niitten kautta. Silti niissä on ilmennyt ennenaikaista kulumista ja niitten takia takaisinkutsun tarvetta. Ei hyvä!

      • niisski

        Ja mites tuo ihanuus maksaa merkkiliikkeessä osana 1400e ja muualla 350e?


      • salainentieto

        Onko siinä TSI jakopäässäkin asiakaskohtainen säätyvyys?
        Toisilla sippaa aika äkisti ja jotkut kehuu kestoa?


      • osssss

        Mitä tuossa oli uutta?


      • salainentieto
        niisski kirjoitti:

        Ja mites tuo ihanuus maksaa merkkiliikkeessä osana 1400e ja muualla 350e?

        Isse etsimään tietoa netistä.
        Merkkiliike tarvii kauluspaidoille palkkarahaa.


    • Revi_siitä_osssssi

      Eikö osssss uskalla enää kirjoitella alkuperäisellä nimimerkillään. Pelkäätkö hame-viestejä?

      • salainentieto

        Ai mikä pakko se on?
        osssss=VW viat


      • osssss

        Tä?asialinja muiltakin näköjään?


    • ainahajoo

      Tämäkin on vag autojen tyyppivika.Nyt uutena vikana selvinnyt jakopään hihnapyörien heikko laatu.syöpyvät tiesuolasta nopeasti piloille ja taas on moottorin vaihto edessä kun hihna katkeaa.moni vag autoilija on tämän kokenut.eikä vw korvaa taaskaan mitään.
      Haluaako jullit kuvan kun janne kenttälä vaihtaa skeidaan kuluneita jakopään hihnapyöriä.MITÄ HÄH.
      SKODA-käsite halvalle ja huonolle laadulle.

      • häränpaskaa

        Hö höö röö. Trolli on taas tempaissut jutun suoraan hihasta. Vai pitäiskö sanoa omasta lahonneesta aivokopastaan.

        Oulun seudun jakohihnaongelma koskee kaikkia vanhemman vuosimallin automerkkejä, joissa on jakohihna. Toyota on vaan sensuroinut omat juttunsa. Eipä näiden hihnapyörien syöpymisiä ole missään muualla nähty, eikä uusissa moottorikonstruktioissa ole ollut ongelmia.

        Jullinjuntti sepittelee satuja - kuten aina.


      • hameväki
        häränpaskaa kirjoitti:

        Hö höö röö. Trolli on taas tempaissut jutun suoraan hihasta. Vai pitäiskö sanoa omasta lahonneesta aivokopastaan.

        Oulun seudun jakohihnaongelma koskee kaikkia vanhemman vuosimallin automerkkejä, joissa on jakohihna. Toyota on vaan sensuroinut omat juttunsa. Eipä näiden hihnapyörien syöpymisiä ole missään muualla nähty, eikä uusissa moottorikonstruktioissa ole ollut ongelmia.

        Jullinjuntti sepittelee satuja - kuten aina.

        Ootellaan vielä lisäselvityksiä.
        Skodan perässä oleva taikalaatikko kerää tietoa..


    • Anonyymi

      med oss

    • Anonyymi

      mmmer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2368
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      52
      2151
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      205
      1666
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1630
    5. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      24
      1573
    6. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      18
      1439
    7. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      86
      1394
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      8
      1379
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1284
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1281
    Aihe