Tietoa jakoon

salainentieto

Sähköhydraulinen ja sähkömekaaninen ohjaus ovat kaksi täysin eri asiaa.
Sähkömekaanisessa ohjaustehostin on suoraan rattiakselilla oleva sähkömoottoripaketti, joka sisältää vääntövoimatunnistimet, ohjauselektroniikan ja itse tehostavan moottorin alennusvaihteineen. Sen jatkeena akselin päässä on tavallinen hammastanko. Tälläistä on käytetty cee´dissä ja muissakin uudemmissa Kioissa. Tämä on muutenkin yleistynyt kaikissa autoissa, koska se ei käytä energiaa muutoin kuin rattia kännettäessä. Alkujaan sähkötehostimia käytettiin vain pikkuautoissa, nykyään lähes kaikissa autoluokissa.

Sähköhydraulinen tehostin puolestaan toimii kuten perinteinen hydraulinen ohjaustehostin ja tehostava sylinteri on hammastangon yhteydessä. Ainoa ero vanhimpiin perinteisiin hydraulisiin ohjauksiin on hydraulipumpun käyttövoimassa, joka saadaan apulaitehihnan sijasta sen yhteydessä olevalta elektronisesti ohjatuta sähkömoottorilta. Tässäkin järjestelmässä pumppua käyttävä sähkömoottori lähtee pyörimään vain rattia käännettäessä. Toisinsanoen sekin sisältää ohjauselektroniikan tunnistimineen.

Sähköisen järjestelmän etu on sen vaatima vähäinen tilantarve, huoltovapaus, monipuolinen ohjelmointimahdollisuus ja se lienee käytössä vielä pihimpi kuin sähköhydraulinen. Jossain vaiheessa sähköhydraulisia sanottiin tunnokkaammiksi, mutta ei kai noissa nykyään eroa ole. Sähköiset ohajsutehostimet ovat nykyään todella hyviä.
Sähköhydraulinen tehostus oli ikäänkuin välivaihe siirryttäessä hydraulisista ohjaustehostimista täyssähköisiin. Tosin ainakin näissä patonkivehkeissä on vielä sähköhydraulisia tehostimia, kuten joissakin VW-konsernin pikkuautoissa.

VW autoon merkkiliikkeessä hiton kallis.Tilaa vaikka alvadilta!

15

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • salainentieto

        Ja nettiä selaamalla löytää vaihtomoottorit ym halavala!

        Osasuora jne...


    • osssss_höpöttää_taas

      Näitä osssss:n jorinoita ei kannata ottaa ihan täydestä!
      Tämäkin avaus on osin disinformaatiota. Seuraavassa oikeaa tietoa Volkswagenin yleisimmin käyttämästä tehostuksesta. Tiedot ovat Volkswagenin tekniikkasivuilta, jonne osssss"lla ei ole asia:
      "Sähkömekaaninen ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin, joka aktivoituu vain tarvittaessa ja tekee työtä ilman hydraulisia komponentteja. Verrattuna hydrauliseen ohjaustehostimeen, sähkömekaaninen ohjaustehostimen hyöty on pienempi polttoaineenkulutus ja uudet mukavuutta ja turvallisuutta tuovat toiminnot: aktiivinen ohjauksen keskitys, aktiivinen korjaus ajettaessa tien pinnalla, joka kallistuu toiselle puolelle tai jatkuvassa sivutuulessa. Assistance toiminnot, kuten "Park Assist" ja "Lane Assist" toimivat sähköisen ohjaustehostimen tuella. Asiakaskohtainen mukauttaminen."
      Osssss:n sekoilema rattiakselilla oleva moottori lienee käytössä vain Toyotalla. Sen "hyvyydestä" saamme lukea lähes jokaisesta vertailusta. Koskaan Toyotan sähkötehosteista ohjausta ei ole kehuttu niissä lähellekään Volkswagenin veroiseksi.
      Ylimääräisenä haittana Toyotan rattiakselitehostimesta on polviturvatyynyn välttämättömyys, koska ilman sitä moottorImurikka ruhjoisi polvet pienessäkin törmäyksessä, sekä tarve tehdä ohjausakselin murrosnivelet ja liitosboorit järeämmiksi, koska tehostettu kääntövoima menee niitten kautta. Silti niissä on ilmennyt ennenaikaista kulumista ja niitten takia takaisinkutsun tarvetta. Ei hyvä!

      • niisski

        Ja mites tuo ihanuus maksaa merkkiliikkeessä osana 1400e ja muualla 350e?


      • salainentieto

        Onko siinä TSI jakopäässäkin asiakaskohtainen säätyvyys?
        Toisilla sippaa aika äkisti ja jotkut kehuu kestoa?


      • osssss

        Mitä tuossa oli uutta?


      • salainentieto
        niisski kirjoitti:

        Ja mites tuo ihanuus maksaa merkkiliikkeessä osana 1400e ja muualla 350e?

        Isse etsimään tietoa netistä.
        Merkkiliike tarvii kauluspaidoille palkkarahaa.


    • Revi_siitä_osssssi

      Eikö osssss uskalla enää kirjoitella alkuperäisellä nimimerkillään. Pelkäätkö hame-viestejä?

      • salainentieto

        Ai mikä pakko se on?
        osssss=VW viat


      • osssss

        Tä?asialinja muiltakin näköjään?


    • ainahajoo

      Tämäkin on vag autojen tyyppivika.Nyt uutena vikana selvinnyt jakopään hihnapyörien heikko laatu.syöpyvät tiesuolasta nopeasti piloille ja taas on moottorin vaihto edessä kun hihna katkeaa.moni vag autoilija on tämän kokenut.eikä vw korvaa taaskaan mitään.
      Haluaako jullit kuvan kun janne kenttälä vaihtaa skeidaan kuluneita jakopään hihnapyöriä.MITÄ HÄH.
      SKODA-käsite halvalle ja huonolle laadulle.

      • häränpaskaa

        Hö höö röö. Trolli on taas tempaissut jutun suoraan hihasta. Vai pitäiskö sanoa omasta lahonneesta aivokopastaan.

        Oulun seudun jakohihnaongelma koskee kaikkia vanhemman vuosimallin automerkkejä, joissa on jakohihna. Toyota on vaan sensuroinut omat juttunsa. Eipä näiden hihnapyörien syöpymisiä ole missään muualla nähty, eikä uusissa moottorikonstruktioissa ole ollut ongelmia.

        Jullinjuntti sepittelee satuja - kuten aina.


      • hameväki
        häränpaskaa kirjoitti:

        Hö höö röö. Trolli on taas tempaissut jutun suoraan hihasta. Vai pitäiskö sanoa omasta lahonneesta aivokopastaan.

        Oulun seudun jakohihnaongelma koskee kaikkia vanhemman vuosimallin automerkkejä, joissa on jakohihna. Toyota on vaan sensuroinut omat juttunsa. Eipä näiden hihnapyörien syöpymisiä ole missään muualla nähty, eikä uusissa moottorikonstruktioissa ole ollut ongelmia.

        Jullinjuntti sepittelee satuja - kuten aina.

        Ootellaan vielä lisäselvityksiä.
        Skodan perässä oleva taikalaatikko kerää tietoa..


    • Anonyymi

      med oss

    • Anonyymi

      mmmer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      3110
    2. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1809
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      146
      1764
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

      On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1620
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

      Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      76
      1542
    6. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

      Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      335
      1433
    7. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

      En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      77
      1261
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      20
      1258
    9. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1082
    10. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1065
    Aihe