oliko niin että kaikkien kuskien piti käydä joku semmone taloudellisen ajon koulutus tässä pari vuotta sitten vai oonko nähny/kuullu harhoja
Taloudellinen ajo Linja-autolla
37
415
Vastaukset
- bussikuski
Meillä se kuului jo yli 30 vuotta sitten koulutukseen..samalla liukkaalla ajon harjoittelu
- bussikuski
Kaikista helpoin ajaa taloudellisesti on se,että nostat kaasujalkaa sen muutaman millin ylös,niin kulutus putoaa aika huomattavasti.....vetää se niillä pienemmillä kierroksilla myös eteenpäin eikä tarvi sitä kaasua niin painella...samoin harrasta paljon rullaamista,et tarvi käyttää juuri jarrupoljinta kun tulet liikennevaloihin tai pysäkille...minä ainakin rullaan aika paljon bussilla,kun on tilaisuus antaa mennä vapaalla... automaattivaihteisen olen saanut menemään jopa muistaakseni 26 tai 25 litraan sadalle...
- huomasin
olen huomannu ettei kaikki kuskit aja taloudellisesti vaan vaihtavat seuraavalle vasta mittarin punaisen alueen kohdalla.
- huomasin
Ja eikös useimmiten busseissa ole suunniteltu niin että ajetaan n. 1000-1500 kierroksilla
- Mistäjohtuu
Melkein kaikki raskaskalusto ajaa kuitenkin aina niin kovaa kun rajoitin sallii. Missä ne taloudelliset ajajat piileskelee?
- bussikuski3
se johtuu siitä,että aikataulut on sekunttipeliä,,,,ei aina ole varaa ajaa taloudellisesti,vaikka kuinka firma sitä haluaisi...
- hanaavaan
Se on isännän naftaa. Mitä sitä säästelemään. Ei muuta kun hanaa vaan
Kyllä suuri osa kurssin on käynyt. :) vanhempien kuskien rutiineja vaikea muuttaa. Ja aikataulut määrää minulla ainakin ajotapaa. Jos on löysää niin löysäillään :)
- bussikuski3
totta....kun se rutiini jää tuonne takapuoleen,niin vaikea joskus muuttaa tapojaan,ja aikataulut myös määrää melko paljon sen kaasujalan painon,vaikka olen kiinnittänyt sen huomion,että ei siinä juuri voita minuutteja,ajoipa hiljempaa tai lujempaa...loppupeleissä on päättärillä suurinpiirtein samaan aikaan...
- 1111111111111111111111
Automaattivaihteisissa busseissa ei varmaankaan pysty siihen niin paljon vaikuttamaan.
- bussikuski3
Pystyy ja tarvittaessa paljonkin....saan vaikka kollegan keskikulutuksen esim. 35 sadalle,itse ajamalla pudotettua siihen 30 sadalle...taitaa olla paras kulutusero,jonka olen saanut aikaan siinä 6-7 litraa sadalle,verrattuna kolleegaan..
- Tornivolvo
Taloudellinen ajo ei tarkoita hidasta ajamista. Aikataulussa olen pysynyt ja teli Scala kulkee useasti alle 32 litran. Toki riippuu autosta (ovat yksilöitä), matkustajamääristä ja vuorokauden ajasta.
Ihan taatusti pystyy kulutukseen vaikuttamaan myös automaattivaihteisessa bussissa. Vaihtokaveri oli saanut Scalan hörppäämään 50l/100km- bussikuski3
totta..ei taloudellinen ajo ole aina ja suuremmaksi osaksi hitaasti ajamista....
Minä muistelen saaneen automaatin kulkemaan siinä 26-29 sadalle,mutta kyllä se yleensä menee sinne 33-36 pintaan....ei aina kiinnosta ja ole aikaa ajaa taloudellisesti - zhndzhndtgznhd
Ei ole hitaasti ajamista ei. Nähty on jo sekin ettei oikein malteta punaisiinkaan pysähtyä kun menee taloudellisuus muuten persiilleen..
Nykyää taloudellinen ajo kuuluu ennakoivan ajon kurssiin joka on ainoa pakollinen ammattipätevyys korttiiin
- miuuthf
Mikäs bussimalli kuluttaa vähiten ainetta tällä hetkellä perus busseista
- antaapalaa
Kyllä se on yleensä niin että täytyy painaa kaasu tai jarru pohjassa menemään että kerkeää edes taukoa pitää kun aikataulut on kiristetty äärimmilleen.
matkustajat kulkee kuin lehmä suossa autoon ja alkaa siinä etusillalla kaivelemaan kortteja esille jne.., kaikista autoista ei saa tai ei ole aikaa ottaa ovijarruja pois käytöstä, liikennevalot ja pikkuautot ruuhkauttaa liikenteen.
ei paljon polttoaineen kuluminen pyöri mielessä johan siinä joutaisi hermolomalle ennen ruokatuntia jos siitäkin pitäisi vielä alkaa huolehtimaan. tarpeeksi kireällä pinna muutenkin edellämainittujen asioiden takia.- vetkula
Rahastuslaitteet rekisteröivät toteutuneet linjan ajoajan. Mitä enempi on nopeita ajoaikoja toteutunut kyseisellä linjalla todennäköisesti kierros ajasta voidaan taas napata minuutteja pois. Auto ei jää odottamaan linjan seuraavaa lähtöä vaan se ehkä laitetaan toiselle linjalle jonka lähtöön ei jää luppoaikaa. Mitä hätäisemmin ajetaan sitä kiivaammat ajosarjat laaditaan tulevalle liikennöinti kaudelle.
Heh, toi on niin väärä käsitys kuin olla voi :D Ovijarruilla eikä kaahaamisella ei ole mitään merkitystä ajoaikoihin, juurikin nuo liikennevalot tasaavat ajoaikoja, hosuminen ei auta yhtään...
- vetkula
helbkuski kirjoitti:
Heh, toi on niin väärä käsitys kuin olla voi :D Ovijarruilla eikä kaahaamisella ei ole mitään merkitystä ajoaikoihin, juurikin nuo liikennevalot tasaavat ajoaikoja, hosuminen ei auta yhtään...
Esim. linjan viimeinen lähtö yöllä, ajaisitko joskus liikennesääntöjen mukaan tyylikkäästi ilman hosumista, päätepysäkille saakka, missä vaiheessa olet kun maksettu työaikasi loppuu, ehkä hallireitin puolivälin tienoilla. Nämäkin ajoajat on ajamalla ajettu ja aikaa voidaan napata pois seuraavista ajosarjoista, koska ei malteta käydä päättärillä saakka ja ollaan etuajassa päivää päättämässä.
- sjsyjrjsryjj
Teollisuudessa kun työtä tehdään urakalla ja on aikaan sidonnaiset suoritukset niin silloin siitä maksetaan urakka-palkka. Yleensä äijät eivät kuitenkaan edes ala tekemään liian kireiksi laskettuja urakoita vaan tekevät sitten tuntitöinä. Bussi-alalla sen sijaan tehdään jatkuvaa urakkaa tuntipalkalla. Lieneekö tämäkin AKT.n "aikaansaannoksia"!?
- antaapalaa
helbkuski kirjoitti:
Heh, toi on niin väärä käsitys kuin olla voi :D Ovijarruilla eikä kaahaamisella ei ole mitään merkitystä ajoaikoihin, juurikin nuo liikennevalot tasaavat ajoaikoja, hosuminen ei auta yhtään...
Kuuleppa kyllä sillä on merkitystä jos ovijarrun takia ei pääse liikkeelle tai matelee tahallaan ja sitten joutuu jäämään useita kertoja ylimääräistä punaisiin valoihin. sitten kun se tapahtuu vähän väliä niin alkaa minuutteja kulua. ja mitä pidempään kestää bussin tulo varsinkin vilkkailla linjoilla niin matkustajia tulee lisää pysäkeille koko ajan ja aina vaan hidastuu meno.
Jos seuraava lähtö putkeen niin taas myöhässä jne jne. homma kusee jää tauot pitämättä eikä pääse aikanaan pois. - Mistäsyystä
Kerro nyt sitten mistä syystä on yhtä nopeasti päätepysäkillä vaikka ajaa rauhallisesti eikä hosu kokoajan. Omasta mielestään nopeilla kuljettajilla on vaan harhaluulo että matka taittuu nopeammin. Pahin mitä kuljettaja voi tehdä on että rikkoo kaikkia sääntöjä ja näin saa aikaan ajoaikojen kiristymisen. Toiset ei vaan koskaan opi että linja-autonkuljettajalle ei makseta siitä että ajaa mahdollisimman nopeasti vaan siitä että on aina ehjänä perillä.
- antaapalaa
Mistäsyystä kirjoitti:
Kerro nyt sitten mistä syystä on yhtä nopeasti päätepysäkillä vaikka ajaa rauhallisesti eikä hosu kokoajan. Omasta mielestään nopeilla kuljettajilla on vaan harhaluulo että matka taittuu nopeammin. Pahin mitä kuljettaja voi tehdä on että rikkoo kaikkia sääntöjä ja näin saa aikaan ajoaikojen kiristymisen. Toiset ei vaan koskaan opi että linja-autonkuljettajalle ei makseta siitä että ajaa mahdollisimman nopeasti vaan siitä että on aina ehjänä perillä.
Ei ole tarkoitus mitenkään hosua ja sählätä vaan ajaa reippaasti että kerkeää seuraavaan lähtöön, tauolle tai tallille ajoissa ja lähtemään pois.
ja tuo on ihan paskapuhetta että "vihellellen madellen" kerkeää yhtä nopeasti päätepysäkille kuin tosissaan ajaen. korkeintaan selittelet itsellesi ettei olisi muka mahdollista olla yhtään sen aikaisemmin kun ajat aina myöhässä eikä sinulla ole kunnon otetta työhön. - ETVAANOSAA
Rauhallisesti ajettu jo monta vuotta enkä ole myöhästynyt lähdöista useampaan vuoteen joten turhaa selittelyä. Rauhallinen ajo ei tarkoita matelua vaan ajamista liikenteen mukaan. Reippaasti ajelija ei vaan tajua että tarkoitus ei ole kovaa koska sillä vaan ajoajat kiristyy ja aiheuttaa pelkästään huononnuksia ajoaikoihin.
- ilimansaastetta
Onneksi tulee raide liikennettä, joka toimii sähköllä!
- 1342
nii
- Pohjolalle
Olen kuullut, että Pohjolan Liikenne (kaupunkipuoli) seuraa ja palkitsee taloudellisia kuljettajia. Onko tämä jotain ihan höpöhöpöä tai kauniita sanoja, vai onko jollain konkreettista kokemusta tai faktaa asiasta?
- maisteriäo163
Palkitsee muutamia mut pelkkä naftansäästö ei riitä. Sairaslomat ja kolarit vähentää tuota pientä summaa. Ja sen takia ei kannata säästää mitään. Ja autot ei kulje kunnolla ja vievät polttoainetta enemmän kuin normaalisti.
- Tosivaikea
Vaikea toteuttaa tasapuolisesti kun reitti ja auton kunto vaikuttaa asiaan tosi palon. Uskoisin että palkitaan hyvillä autoilla ja polttoaineenkulutuksen kannalta suosivia linjoja ajavia.
- voiollla
Jos olisi pelkästään polttoaineen kulutuksesta niin kaikki ajais varmaan tyhjänkäynnillä
- Eläkemartti
Luuleekohan Helbkuski, alias Heppi, että kun röhnöttää rennosti makuuasennossa ja yhdellä kädellä ajaa, vie auto puolet vähemmän polttoainetta ?
Lentäjänlasitkin on, missäs pilottitakki ? - miem
Eläkemartti kirjoitti:
Luuleekohan Helbkuski, alias Heppi, että kun röhnöttää rennosti makuuasennossa ja yhdellä kädellä ajaa, vie auto puolet vähemmän polttoainetta ?
Lentäjänlasitkin on, missäs pilottitakki ?Eläkemartti kyllä se on niin että kokonaiskuva miten viihtyy työpaikalla on yksiavain taloudelliseen ajamiseen.. ..ja se että ohjaako yhdellä kädellä ei vaikuta kulutukseen mitään !!!! Ja kun vielä ymmärrät sen että en ole siellä Bussin ratin takana muuta kuin kuljettamassa ihmisiä ,en parantamassa kenenkään esteettistä silmää ,en miellyttämässä... ...minulle on aivan sama tykkäätkö naamasta vaiko et !!!! Ja sitäkin ihmisten kuskaamista teen vain rahaa vastaan ! Mielipiteestäsi huolimatta teen työni niin että viihdyn vaikka päälläni seisten jos se tuntuu luontevalta
- miem
Ei taloudellisen ajon koulutusta vaan ennakoivanajon koulutus
- Partajugi
Tuo maata rönöttävä neiteilijä on tuttu. Martti ihan oikeassa ettei keikaroinnilla polttoaineen kulutus vähene. Miksei Helbkuskina tunnettu ratinpäällänukkuja laita hametta duuniin ,niin erottuisi vielä selvemmin. Tai niin, no...ei tarkastikaan tartte katsoa, kun naisen piirteitä löytyy.
- Anonyymi
Olen huomannut, että taloudellisesti ajavat ovat myös motivoituneita ja onnellisia työssään.
Vastaavasti nämä polttoaineen suurkuluttajat ovat kitkeriä ja tyytymättömiä kaikkeen, minkä huomaa tässäkin ketjussa.
Sehän on sitten oma valinta, kummallako asenteella haluaa elää ja olla työelämässä sen 45 vuotta. Senkin olen oppinut, että ei näitä kitkeriä mikään käännytä vaihtamaan asennetta. Kunnia-asia kiukutella työstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1792059- 1751761
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1691618Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise241413Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1031406- 1001067
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1591056Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c731037Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud228866Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,56820