Ostin veneen välimereltä ja siinä on 4kk vanha kova myrkkymaali pohjassa.
Maali itsessaan on hyvassa kunnossa mutta siina on hieman kasvua/limaa.
Kannattaisiko minun nostaa vene ylos, pesta korkeapainepesurilla ja kevyesti hioa pohja sileaksi esim 400/800 vesihionta paperilla?
Antifouling/Hionta
27
3675
Vastaukset
- äläLioittele
Pese lima pois paineella ja/tai harjalla. Maali on sen verran tuore etten tekisi sille mitään jos siinä ei ole vikaa
- Cyklades
OK. Oletan etta pohja on hieman "rosoinen" painepesun/harjauksen jälkeen. Ajatus oli hionnalla saada täysin silea pinta ja "aktivoida" vanha maali.
Rungon ajattelin hioa 400:lla ja sitten koli ja perasin 800:lla...
Kommentteja yo. suunnitelmaan? Turhaa vai hyodykkaako jotain? Vene on suht, nopea ja haluaisin etta se myos paasee tayteen potentiaaliinsa. Kyseessa siis kova "hard matrix" myrkkymaali. - jadfjasöklfj
Jos vene on ollut ylhäällä tuon 4 kk. niin aktivointi on tarpeen. Painepesuri ja sitten hionta sen mukaan mikä on tilanne ja millä tasolla kilpailet. JOS vanha maali on peruskisakunnossa eli hiottu kunnolla levityksen jälkeen niin tuollainen 400:lla läpikäynti riittää. Mutta jos siinä on epätasaisuuksia (tai pensselin yms. jälkiä) niin on pakko vetää ensin 120-200 paperilla, muutoin sulla loppuu kesä kesken. 800-paperin voit unohtaa jollet kisaa MM-tasolla. JOS et kisaa ollenkaan niin jätä 200-paperin tasolle; on jo silloin parempi kuin Suomen useimmat kisaveneet.
- Slipare
Kiva huomata että kaikki eivät joudu aloittamaan H-veneellä.
- ddllfkgkgklfl
Mistäs sen tietää?
- Cyklades
Kiitokset vastauksesta. Pohja on soodapuhallettu viime kerralla, maalattu telalla joten pienta "aaltoa" saattaa olla.
Eli aloitan 200:lla ja sitten viimeistely 400:lla ainakin foilien osalta. Fine tuningia voi sitten harrastaa 800:lla jos jaa luppoaikaa... Osaisiko joku arvioida montako arkkia hiomapaperia menee noin 40' pohjan hiontaan? Oletan etta paras tulos saadaan pelkalla "paperi kateen" menetelmalla?- FF27Charlotta
Hiontapaperit muodostavat järjestelmän, jossa seuraava paperi aina tasoittaa edellisen muodostaman jäljen. Yli ei voi hyppiä. Vaikka itse yritin maalata niin tasaista jälkeä kun vaan vaahtomuovitelalla aikaiseksi sai, jouduin aloittamaan paperilla 180 ja sitten 240 -> 320 -> 400 -> 600 -> 800. Nivelletty tasainen paperipidike, johon saa kiinnitettyä jatkovarren on itsellä ollut paras. Itselläni on ollut tapana ostaa min. 3 paperia per karkeus. Ei ne hukkaa ole vielä menneet, vaan aina jossain kohtaa on tullut tarpeen. Enemmän harmittaa jos joudut keskeyttämään työn 0,8 euron paperin puuttumisen takia.
Tuossa on kuva kastellusta peräsimestä, joka on hoittu 800 paperille asti.
http://tinyurl.com/mptcfmp
Ilman hiontaa ei pinta ei peilaa lainkaan. - Antilla-36
FF27Charlotta kirjoitti:
Hiontapaperit muodostavat järjestelmän, jossa seuraava paperi aina tasoittaa edellisen muodostaman jäljen. Yli ei voi hyppiä. Vaikka itse yritin maalata niin tasaista jälkeä kun vaan vaahtomuovitelalla aikaiseksi sai, jouduin aloittamaan paperilla 180 ja sitten 240 -> 320 -> 400 -> 600 -> 800. Nivelletty tasainen paperipidike, johon saa kiinnitettyä jatkovarren on itsellä ollut paras. Itselläni on ollut tapana ostaa min. 3 paperia per karkeus. Ei ne hukkaa ole vielä menneet, vaan aina jossain kohtaa on tullut tarpeen. Enemmän harmittaa jos joudut keskeyttämään työn 0,8 euron paperin puuttumisen takia.
Tuossa on kuva kastellusta peräsimestä, joka on hoittu 800 paperille asti.
http://tinyurl.com/mptcfmp
Ilman hiontaa ei pinta ei peilaa lainkaan.Itse vedin telalla maalatun pinnan suoraan 400:lla ja mielestäni lopputulos oli hyvä tai jopa erinomainen. Jostain syystä limakin tarttuu huonommin sileään pohjaan ja kulkukin oli erinomaista niissä muutamissa kisassa, joissa olin mukana. Työnä tuo oli todella vähäinen eli kaksi ukkoa ja noin tunti vesihiontaa. Otin paljon rättejä mukaan eli hiottiin noin 1m2 kerrallaan ja pyyhittiin irtotavara pois räteillä. Maahan ei tippunut oikeastaan yhtään väriä ja lopputuloksena vain muovipussillinen sinisiä rättejä.
- Cyklades
Kiitokset kuvasta! hienoa jalkea!
Minulla on jo 3M:n 400/600/800 paperia riittavasti, taytyy hakea ainakin 200:sta viela muutama arkki.
Ajattelin myos kokeilla tata: http://www.mclubemarine.com/antifoulpolish/
Jos pitaisi esim 2-3 viikkoa niin se auttaisi jo paljon, ainakin valimerella.- seppomartti
Nyt taitaa mopo karata. Sorry, mutta hieman viileää vettä niskaan. Jos maalailet teflonia pohjaan niin millä luulet seuraavien maalikerrosten tarttuvan? On kovastisilikonin kaltainen aine.
Cycladeksen pohjan hiominen ad 800 paperilla on yhtä lailla ylimitoitettu ajatus Välimerellä. En ole kertaakaan nähnyt kenenkään vesihiovan siellä pohjaa. Siis vuodesta 1987. Pohja nykymyrkyillä ei kestä siellä puolta vuotta pitempään siinä kunnossa, että vesihionnalla olisi enää mitään merkitystä. Jos yrität pitää pohjan jotensakin liukkaana niin 6kk välein ylös painepesuun ja kerros myrkkyä tai ei. - Cyklades
Niin tuo Mclube siis on vain vaha, en tieda ketaan joka olisi sita kayttanyt. Kiinnostava tuote jos toimii ja pitaa pohjan lima vapaana edes viikon/pari. Joku VOR Puma oli kayttanyt hyvin kokemuksin? Jollistahan tama tulee mutta voisi auttaa big boateissakin...
Bene Cycladeksen pohjan hiominen(kaan) ei taida hirmusti vaikuttaa ko. veneen vauhtiin/nousuun, tosin kuka on sanonut etta on kyse Cyclades veneesta:) Odotinkin etta joku tarttuu tuohon...
Tarkoitukseni on siis saada ajatuksia riittaisiko uusi antifouling esim joka toinen nosto ja joka toisella kerralla vain hionta. Itamerella on helppoa kun riittaa yksi pesu kesan aikana ja vahan uimahommia siina valissa. Pohjan/Foilien hionnalla haetaan siis erityisesti kevyen tuulen ominaisuuksia. - seppomartti
Yleisimmin purjehtijat ovat foilia käyttäneet nimitellessään keulaharuksen profiilia. Mutta jos kyseessä on kantosiipisen purjeveneen HYDROfoilin pinnan laatu, niin on varmaan oleellinen asia. Tuskin kuitenkaan hitaissa nopeuksissa.
Jotenkin tuntuu, ettet ole koskaan vesihionut pohjaa, Se on jo H-veneessä iso homma ja isossa veneessä vielä isompi, Lämpimillä latitudeilla suuri työmäärä on hukattu ennen kuin sesonki on lopussa. Jonkin kisan valmisteluun voisi olla järkeä muttei jatkuvana pohjan ylläpitona, Siihen on parempia keinoja. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Yleisimmin purjehtijat ovat foilia käyttäneet nimitellessään keulaharuksen profiilia. Mutta jos kyseessä on kantosiipisen purjeveneen HYDROfoilin pinnan laatu, niin on varmaan oleellinen asia. Tuskin kuitenkaan hitaissa nopeuksissa.
Jotenkin tuntuu, ettet ole koskaan vesihionut pohjaa, Se on jo H-veneessä iso homma ja isossa veneessä vielä isompi, Lämpimillä latitudeilla suuri työmäärä on hukattu ennen kuin sesonki on lopussa. Jonkin kisan valmisteluun voisi olla järkeä muttei jatkuvana pohjan ylläpitona, Siihen on parempia keinoja.No riippuu tietysti lähtö- ja tavoitetasosta, mutta ei pohjan hiominen ole mielestäni mikään kamalan iso homma. Joka vuosi on tullut tehtyä. Viime vuosina en ole maalannut vuosittain, mutta silloin kun maalaan hion pohjan sekä ennen että jälkeen maalauksen. Molempiin menee yhdeltä mieheltä suuruusluokkaa kolme tuntia. Maalarin pitkävartinen nivelletty hiomapaperin pidike on tuossa ehdoton varuste. Saa voimaa ja ulottuvuutta aivan erilailla kuin pelkällä paperilla tai palikalla.
Ennen maalausta jollain 150:lla ja jälkeen 400:lla. Riippuen maalista tuolla 150:llä lähtee lähes kaikki vanhat myrkkymaalit (esim. Hard Racing) tai sitten ei tapahdu paljoa (VC). Hard Racinging sai 400:llakin aika nopeasti puhki (yksi kerros).
Mielestäni ihan hyvä tuolla tulee. Ei mikään peilipinta, mutta selvästi parempi kuin maalauksen jälkeen ja kädellä kokeiltuna varsin sileä. Jos lähtökohta ei ole hyvä, menee muutama vuosi tuota ennen kuin pohja on oikein hyvä ko. systeemillä. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
No riippuu tietysti lähtö- ja tavoitetasosta, mutta ei pohjan hiominen ole mielestäni mikään kamalan iso homma. Joka vuosi on tullut tehtyä. Viime vuosina en ole maalannut vuosittain, mutta silloin kun maalaan hion pohjan sekä ennen että jälkeen maalauksen. Molempiin menee yhdeltä mieheltä suuruusluokkaa kolme tuntia. Maalarin pitkävartinen nivelletty hiomapaperin pidike on tuossa ehdoton varuste. Saa voimaa ja ulottuvuutta aivan erilailla kuin pelkällä paperilla tai palikalla.
Ennen maalausta jollain 150:lla ja jälkeen 400:lla. Riippuen maalista tuolla 150:llä lähtee lähes kaikki vanhat myrkkymaalit (esim. Hard Racing) tai sitten ei tapahdu paljoa (VC). Hard Racinging sai 400:llakin aika nopeasti puhki (yksi kerros).
Mielestäni ihan hyvä tuolla tulee. Ei mikään peilipinta, mutta selvästi parempi kuin maalauksen jälkeen ja kädellä kokeiltuna varsin sileä. Jos lähtökohta ei ole hyvä, menee muutama vuosi tuota ennen kuin pohja on oikein hyvä ko. systeemillä.Aloittajan mainitsema reviiri,missä hän aikoo vesihioa pohjaa ja pistää teflonvahaa päälle, on varsin erilainen ympäristö. Teflonvaha luultavasti estäisi seuraavien maalikerrosten tarttumisen.
Suomessa pinta säilyy kohtuullisesti eikä seuraavana vuotena aloiteta uudelleen perunapellosta hiomaan. Näkkiä tulee etelässä paljon ja poiston yhteydessä pinta on jälleen rikki. Näkin poiston jälkeiseen pintaan, missä kosteussulku on rikki, etelässä kun maalaa pelkän myrkyn ilman primeriä niin osmoosivaurio on edessä. Epoksipohjaisella kuparimaalilla luultavasti onnistuisi.
VC-maaleissa on niin ohut kalvo, ettei firman ohjeiden mukaan hiota vaan pestään ja maalataan päälle. Muutaman viikon kuluttua näen, mikä on totuus, joudunko hiomaan primeroimaan näkkien vuoksi VC-pohjan. Joakim1 kirjoitti:
No riippuu tietysti lähtö- ja tavoitetasosta, mutta ei pohjan hiominen ole mielestäni mikään kamalan iso homma. Joka vuosi on tullut tehtyä. Viime vuosina en ole maalannut vuosittain, mutta silloin kun maalaan hion pohjan sekä ennen että jälkeen maalauksen. Molempiin menee yhdeltä mieheltä suuruusluokkaa kolme tuntia. Maalarin pitkävartinen nivelletty hiomapaperin pidike on tuossa ehdoton varuste. Saa voimaa ja ulottuvuutta aivan erilailla kuin pelkällä paperilla tai palikalla.
Ennen maalausta jollain 150:lla ja jälkeen 400:lla. Riippuen maalista tuolla 150:llä lähtee lähes kaikki vanhat myrkkymaalit (esim. Hard Racing) tai sitten ei tapahdu paljoa (VC). Hard Racinging sai 400:llakin aika nopeasti puhki (yksi kerros).
Mielestäni ihan hyvä tuolla tulee. Ei mikään peilipinta, mutta selvästi parempi kuin maalauksen jälkeen ja kädellä kokeiltuna varsin sileä. Jos lähtökohta ei ole hyvä, menee muutama vuosi tuota ennen kuin pohja on oikein hyvä ko. systeemillä.Minkälaista käsittelyä suosittelisit liukuvalle matkaveneelle? Nyt pohjassa on karkeaksi jätetty moneen kertaan maalattu ja joistain kohdista paikkamaalattu myrkky. En ihan vielä ajatellut kuoria vanhoja maaleja pois, sen jättäisin meiluusti ensi vuoden projektiksi.
Ilmeisesti vesihionta mutta minkälaisella karkeudella?- Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Aloittajan mainitsema reviiri,missä hän aikoo vesihioa pohjaa ja pistää teflonvahaa päälle, on varsin erilainen ympäristö. Teflonvaha luultavasti estäisi seuraavien maalikerrosten tarttumisen.
Suomessa pinta säilyy kohtuullisesti eikä seuraavana vuotena aloiteta uudelleen perunapellosta hiomaan. Näkkiä tulee etelässä paljon ja poiston yhteydessä pinta on jälleen rikki. Näkin poiston jälkeiseen pintaan, missä kosteussulku on rikki, etelässä kun maalaa pelkän myrkyn ilman primeriä niin osmoosivaurio on edessä. Epoksipohjaisella kuparimaalilla luultavasti onnistuisi.
VC-maaleissa on niin ohut kalvo, ettei firman ohjeiden mukaan hiota vaan pestään ja maalataan päälle. Muutaman viikon kuluttua näen, mikä on totuus, joudunko hiomaan primeroimaan näkkien vuoksi VC-pohjan.Minulla on VC Offshore. Kyllä siitä hiomalla on tullut selvästi sileämpi, vaikka onkin jo telauksen jäljiltä sileämpi kuin vaikkapa Hard Racing. VC Offshore ei kai varsinaisesti ole ohutkerrosmaali, kuten VC 17. Melko samaa tavaraa nuo kuitenkin ovat. Samaa ohenninta käyttävät, molemmissa jauhe tulee erillisessä pussissa ja maali on hyvin juoksevaa.
Minulla hiontaan on kaksi syytä: pohjasta tulee sileämpi ja nopeampi ja pohjaan eri kerry paksua lohkeilevaa kerrosta maalia.
- Cyklades
Hyvaa keskustelua...
Pohjan hionta ja etenkin vanhan maalin poisto, ainakin osittain, on todella tarkeaa jos haluaa etta paatti kulkee edes valttavasti.
Hionnan hyodysta minulla ei oikein ole kokemusta, nyt on ensi kertaa alla sellainen paatti jossa siita tod.nak on hyotya. Ajatuksena aloittaa 400, sitten 600 ehka 800. Koli ja perasin sitten niin sileaksi kuin mahdollista. Minulla on jopa muutama arkki 1200:sta jos oikein innostuu:) Hommaan myos 200/300: sta jos nayttaa etta 400 on liian hieno.
Periaatteessa mita sileammaksi pohjan saa, sita helpompi on pesta/pyyhkia lima ja kasvusto esim viikoittain uintireissulla? Vauhtiin ilmeisesti ei juuri vaikuta yli 400:lla tehty sileys? polaarien max. noin 10 kts.
Valmistaja ohjeistaa kayttamaan 400/600 ja sitten 800/1000
Hull
:
after antifouling has dried (wait a minimum of 3 to 4h), light sand the surface with 400 or 600 grit (depending on initial surface roughness), then with 800 or 1000 wet paper. This optional step will get rid of small imperfections and optimize flow along the hull
.- Joakim1
Mikä valmistaja antaa oikein ohjeita pohjan hiontaan? En ole ennen moisesta kuullut.
Jos haluat 400:lla hioa niin paljon, että tulee tarpeen siirtyä hienompaan, on paljon hommaa tiedossa. 400:lla saa jo todella sileän pohjan. Tuossa on tärkeää myös sopiva maali. Esimerkiksi tuo Hard Racing ei ollut riittävän kova hyvään hiottavuuteen. Meni tosiaan aika helposti puhki, mutta pahempi ongelma oli maaliklimppien kertyminen paperiin. VC Offshore on paljon paremmin hiottava.
Yksirunkoisia AC-veneitä hiottiin 600:lla, joten siinä on ainakin hienoin paperi, jossa on mitään järkeä normiveneissä. - Cyklades
Nautix, minulla pohjassa tuo A4 T.Speed white
http://www.nautix.fr/Nautix/Nautix.nsf/511da3ce2e3f5b4dc1256d11004ff0d8/4fa6ee7808562475c1256cfd002ffc39/$FILE/Race boat hull PE A4T - ENG.pdf
Hyva tietaa etta 400 riittaa, otan kuitenkin mukaan kasan erikarkeuksia ja voi sitten puuhastella niin paljon kuin jaksaa. Esim. fine tuunata perasinta ja kolia jne... Muutama fairing jobi viela tekematta. Pohjan alla riittaa puuhaa:) (Onneksi valimerella tyovoima on aika edullista jos tarvitsee/haluaa apua) - Joakim1
Cyklades kirjoitti:
Nautix, minulla pohjassa tuo A4 T.Speed white
http://www.nautix.fr/Nautix/Nautix.nsf/511da3ce2e3f5b4dc1256d11004ff0d8/4fa6ee7808562475c1256cfd002ffc39/$FILE/Race boat hull PE A4T - ENG.pdf
Hyva tietaa etta 400 riittaa, otan kuitenkin mukaan kasan erikarkeuksia ja voi sitten puuhastella niin paljon kuin jaksaa. Esim. fine tuunata perasinta ja kolia jne... Muutama fairing jobi viela tekematta. Pohjan alla riittaa puuhaa:) (Onneksi valimerella tyovoima on aika edullista jos tarvitsee/haluaa apua)Olikin siis maalinvalmistajan ohje. Luulin, että puhuit venevalmistajasta. Tuo 800/1000 voi olla hyödyksi Class 40 ja vastaavissa, jotka kulkevat sopivissa oloissa pidempia aikoja reilusti yli 10 solmua. Nopeuteen vaikuttuva karheus pienenee kutakuinkin lineaarisesti nopeuden mukana, mutta se onkin vaikeampi kysymys kuinka karhea on eri papereilla hiottu pohja.
- Cyklades
Kiitos kommenteista/neuvoista. Vene ottaa 8-9 solmua aika helposti, kuitenkin suh. raskas vene joten hionnalla haen kevyen kelin ominaisuuksia. Non-Overlapping sailplan, eli jibi inhaulattuna mennaan kun on vauhtiin paasty. Tai codella.
Olisiko tuolla hyva hioa?
http://www.rautia.fi/productdata/product images/2 home decoration/500658398_1_big.jpg - Joakim1
Tuollainen minulla on metallisella teleskooppivarrella, joka tosin on juuttunut lyhyeksi (metri?). Nivel ehkä on jämäkämpi, mutta ehkä tuokin on OK.
- seppomartti
Cyklades kirjoitti:
Nautix, minulla pohjassa tuo A4 T.Speed white
http://www.nautix.fr/Nautix/Nautix.nsf/511da3ce2e3f5b4dc1256d11004ff0d8/4fa6ee7808562475c1256cfd002ffc39/$FILE/Race boat hull PE A4T - ENG.pdf
Hyva tietaa etta 400 riittaa, otan kuitenkin mukaan kasan erikarkeuksia ja voi sitten puuhastella niin paljon kuin jaksaa. Esim. fine tuunata perasinta ja kolia jne... Muutama fairing jobi viela tekematta. Pohjan alla riittaa puuhaa:) (Onneksi valimerella tyovoima on aika edullista jos tarvitsee/haluaa apua)Missä Välimeren maissa on työvoima edullista.?
- Cyklades
Esim. Italia ja Espanja. Kroatia tuntui suht. kalliilta? Tosin hinnat pitaa neuvotella, ensimmainen tarjous on aina lahes tuplat siita mihin oikeasti suostuvat.
- seppomartti
Välimeren maissa minusta hintataso ei veneilijälle ole Suomea edullisempi missään. Turkki alkaa olla jo kallis, Kreikka hieman halvempi ja edullisesti saa työtä ostetuksi vain harmaalla taloudella esim. Espanjassa. Tinkiminen työn hinnassa voi onnistua ja perustuu "puhtaana käteen ilman kuittia". Italian Costa Smeralda lienee maailman kalleimpia purjehdusreviireitä. Italian marinoissa olen maksanut jopa 100€/yö 35t veneestä ilman muuta palvelua kuin wc suihku. Yleinen ongelma Välimerellä on vaikeus saada tilattu työ teetetyksi, ellei itse ole paikalka valvojana.
- Cyklades
Nyt on travellift buukattu paatille ja lennot itselle.
Pohjan HP-pesu tulee telakalta. Sitten toivotaan etta pohja on riittavan hyvassa kunnossa pelkkaan kevyeen hiontaan. Muutama pikku fairing jobi myos tyolistalla...- Cyklades
Kysymys:
Eli vene otetaan ylos, pohja pestaan ja kevyt hionta 300/400:lla. Oletus on etta pohja saadaan suht. puhtaaksi pelkalla painepesulla. (4kk vedessa valimerella)
Olisiko lopputulos parempi jos hionnan jalkeen maalaisin yhden kerroksen esim 25-30% ohennetulla antifoulingilla ja sitten viela kevyt hionta 400/600:lla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685