Tiedän, että vaatii todella suurta pitkäjänteisyyttä ja vaivaa tuo sijoittaminen, mutta nyt alkaa hiljalleen omalla kohdalla tuottaa tuloksia. Valmistumisen aikaan 2008 aloin pistää rahaa osakkeisiin. Eletty on ihan normaalisti siinä ohessa, mutta tietysti tiukalla kontrollilla kuitenkin.
Tänä vuonna on jo useampi pitkäaikainen suosikki herännyt ja saavuttanut oikeamman arvonsa. Tarkka työ on palkinnut taas. Vuodenvaihteessa oli salkun arvo vielä alle 66 000 e, mutta tämän sekunnin lukema näyttää 88 201 e. Tuosta pari tonnia on uutta sisäänlaitettua rahaa. Korkoa tulee kuin pikavipeistä, hallelujah!!!
n. 20 tuhatta euroa on siis tullut kotiin alkuvuodesta ihan vaan parilla klikkauksella. Kaikki tämä ihan tavallisesta palkasta säästämällä. Nuori olen vielä ja perhettä vasta perustamassa, mutta 10 v. sisällä voisin halutessani jäädä eläkkeelle kun tuo lähes koroton asuntolainakin lyhentyy mukavaa vauhtia. Mukavaa sitten penskojen kanssa temuta leikkikentällä, kun on asunto maksettu ja osinkoja napsuu tilille sitä tahtia, että niilläkin voisi jo selvitä hengissä.
Jotkut ihmiset on luotu olemaan aina veloissa, toiset toimii fiksummin. Olisiko sinunkin aika muuttua? Jos on tarvetta kysellä, niin voin vähän jeesata, miten pääsee alkuun.
Kannattasko alkaa vaikka säästämään?
27
64
Vastaukset
- zx11
Sitten saat syövän ja kuolet 5 vuoden kuluttua...
- osakesijoittaja
Kiitos kannustuksesta! Elämä voi toki tuoda kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Mutta onneksi olen kuitenkin tässä ohessa elänyt kiinnostavaa elämää. Työ on näyttänyt jo kaikenlaisa ja sen puitteissa on tullut reissattua Kiinaa asti monissa paikoissa. Parhaimmillani olen saman vuoden aikana käynyt puoliskon kanssa sekä malediiveilla, että thaikuissa. Kun tietää, mistä etsii ja on nopea, niin tuohonkaan touhuun ei tarvitse tuhlata säästövaraa. Noi molemmat reissut maksoivat kahdelle hengelle (avovaimo tietty matkassa mukana) yhteensä n. 5 tonnia sisältäen kaikki kulut. Toki vaati aikamoista onnea lentojen suhteen (malediivit tarjouksesta parin tunnin miettimisajalla 350 e per nuppi ja thaikkuihinkin vain reilu 500)
On tullut hankittua lentolupakirja ja niin pois päin. Pitää elää, mutta myös ajatella tulevaisuutta. Jos siten käy paskasti ja aika jättää etuajassa, niin sittenpä lähimmäiset saavat nauttia hetelmistä. - sdur0e8w80385
osakesijoittaja kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta! Elämä voi toki tuoda kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Mutta onneksi olen kuitenkin tässä ohessa elänyt kiinnostavaa elämää. Työ on näyttänyt jo kaikenlaisa ja sen puitteissa on tullut reissattua Kiinaa asti monissa paikoissa. Parhaimmillani olen saman vuoden aikana käynyt puoliskon kanssa sekä malediiveilla, että thaikuissa. Kun tietää, mistä etsii ja on nopea, niin tuohonkaan touhuun ei tarvitse tuhlata säästövaraa. Noi molemmat reissut maksoivat kahdelle hengelle (avovaimo tietty matkassa mukana) yhteensä n. 5 tonnia sisältäen kaikki kulut. Toki vaati aikamoista onnea lentojen suhteen (malediivit tarjouksesta parin tunnin miettimisajalla 350 e per nuppi ja thaikkuihinkin vain reilu 500)
On tullut hankittua lentolupakirja ja niin pois päin. Pitää elää, mutta myös ajatella tulevaisuutta. Jos siten käy paskasti ja aika jättää etuajassa, niin sittenpä lähimmäiset saavat nauttia hetelmistä.Häpeäisin kyllä, jos tietäisin oman isäni kerskuilevan Suomi24:n palstoilla rahoillaan.
- zx11
Totuushan on että aloittaja heittää puutaheinää mutta mitä tulee lähimmäisten nauttimisesta jälkeenjääneen hedelmistä... niin tappeluksi menee perinnönjaossa.
- osakesijoittaja
zx11 kirjoitti:
Totuushan on että aloittaja heittää puutaheinää mutta mitä tulee lähimmäisten nauttimisesta jälkeenjääneen hedelmistä... niin tappeluksi menee perinnönjaossa.
Jaa, että sinäkö se tiedät "totuuden" minun elämästä? No, jos se tekee sinun elämästä jotenkin helpompaa, niin usko mihin tahdot.
Joka tapauksessa epäuskoiset lukijat voivat nyt sitten vaikka miettiä, että aloitukseni kaltainen tilanne on totta ainakin jollekin, jos ei halua uskoa, että se en ole minä. Hieman provosoivan aloitukseni tarkoitus oli herättää miettimään sitä, että miksi on sortunut pikavippeihin ja miksi ei ole sen sijaan alkanut säästää.
Sillä säästämällä ja sijoittamalla voi ihan jokainen vaurastua ihan oikeasti. Miljooniin on tavan työntekijällä kova matka, mutta jokainen todellakin voi halutessaan hankkia sellaisen sijoitusomaisuuden, että sen avulla pystyy tarvittaessa elämään. Miksi et sinä aloittaisi sitä tänään? Jos sinulla on ollut varaa maksaa käsittämättömiä korkoja pikavipeistä, sinulla todellakin on varaa alkaa säästämään ja sijoittamaan! - osakesijoittaja
sdur0e8w80385 kirjoitti:
Häpeäisin kyllä, jos tietäisin oman isäni kerskuilevan Suomi24:n palstoilla rahoillaan.
Itse häpeäisin isää, jolla on kymppitonnin pikavippivelat ulosotossa, eikä koskaan varaa ostaa mitään lapselleen. Mutta maailman tekee mielenkiintoiseksi juuri se, että meitä on niin monenlaisia ihmisiä.
- sdur0e8w80385
Itse häpeäisin isää, jolla on kymppitonnin pikavippivelat ulosotossa, eikä koskaan varaa ostaa mitään lapselleen. Mutta maailman tekee mielenkiintoiseksi juuri se, että meitä on niin monenlaisia ihmisiä.
"Mutta maailman tekee mielenkiintoiseksi juuri se, että meitä on niin monenlaisia ihmisisiä"
Häpeäisin yhtä paljon luottotiedotonta isääni kuin rahoillaan kerskuvaa moukkaakin, jälkimmäistä ehkä jopa enemmän.
Meitä kaikkia ei ole luotu esim varakkaalla perhetaustalla josta hyvä ponkaista omaan elämään ja alkaa esim heti sijoitussäästäjäksi. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta omaan asuntoon nuorella iällä. Eli kaikki eivät synny kultalusikka suussa kuten ehkä aloittaja on.
Säästämisessä aloittaja on kyllä oikeassa, se kannattaa. Itse laitan palkasta sivuun max 50 % ja lopuilla tulen/tultava toimeen. On sitten jostain mistä ottaa kun se aika tulee.- osakesijoittaja
Suomessa jokainen voi opiskella mitä vain. Ja sitä kautta hankkia hyviä töitä. Omia rahojani minäkin sijoitan. Kannattaa päästä yli tuosta kultalusikka-ajattelusta. Itselleen selittelystä ei hyödy kukaan. Antaa palaa vain...sii ei raha vaan säästämisajattelu!
- Max_Tavallinen
Itse en ole varakkaasta perheestä, ihan maalaisjunttilasta, ja en tarkoita tuota negatiivisesti. Olen kuitenkin ollut aina tietoinen tuloista ja menoista, ja siitä, että ei voi kuluttaa enempää kuin saa. Se johtaa nimittäin velkaantumiseen ja katastrofiin.
Joka kuukausi siitä saakka kun kotoa lähdin, olen elänyt siten että aina jää jotain säästöön. Vaikka vaan kymppi (markkaa), kun teki tiukkaa opiskelijana. Jopa intin päivärahoista säästin. Munkkikahvit sain joskus kun jeesasin tupakavereita, välillä tietenkin itsekin ostin hyvillä mielin, jos budjetti antoi periksi. Mistään en tunne joutuneeni luopumaan. Sen sijaan, kun tietää, että on rahaa olemassa pahan päivän varalle, niin on paljon mukavampi olla. Ei taloushuolia.
Nyt on sitten kertynyt ihan kuin itsestään minullekin n. 70 000 euron varannot ja maksettu talo, vaikka palkkani on ihan keskitasoa. Tämä ei ole tarkoitettu kerskumiseksi, ennemminkin kannustukseksi niille, jotka ajattelevat, että ei kannata pienistä tuloista säästää. No jokainen tavallaan elelee. Näin minä olen nähnyt hyväksi. - ti43mi08m6b5m4i0
Suomessa jokainen voi opiskella mitä vain. Ja sitä kautta hankkia hyviä töitä. Omia rahojani minäkin sijoitan. Kannattaa päästä yli tuosta kultalusikka-ajattelusta. Itselleen selittelystä ei hyödy kukaan. Antaa palaa vain...sii ei raha vaan säästämisajattelu!
En kylläkään usko, että sinulla kovin paljon koulutusta on...
- osakesijoittaja
ti43mi08m6b5m4i0 kirjoitti:
En kylläkään usko, että sinulla kovin paljon koulutusta on...
Selvä. Minä en usko jumalaan. Mutta jos vaikka pidettäisiin uskonasiat sille kuuluvalla foorumilla. Oliko sinulla jotain mielipidettä sijoittamiseen ja säästämiseen? Onko sinu näkemyksesi mukaan 10 % koron nostaminen tyhmempää kuin 1000 % maksaminen? Paras ja tuottavin tapa aloittaa säästäminen, on lopettaa pikavippien ottaminen jos niihin on sortunut. Mitä muuten sinä tekisit jos sinulla olisi niin paljon sijoituksia että voisit elää koroilla?
Hyvä olla säästöjä pahan päivän varalle. Tosin miksi kerryttää vaan säästämisen takia hirmu summia tilille. Jo muutaman kuukauden palkan verran riittää periaatteessa pesämunaksi. Ja muistaa että turhaa velkaa täytyy välttää ottamasta. Jos joku ihmettelee miten esim tollasta pesämunaa voisi alkaa säästämään niin talouden menoja uudelleen järjestelemällä/karsimallä se hoituisi aika kivuttomasti melkein ihan itsestään. Nyt reilun kahden vuoden kokemuksella suosittelen.
- Max_Tavallinen
Totta on, että ei välttämättä ole järkevää pitää hirmusummaa tilillä. Minulla ne rahat on pääsääntöisesti sijoitettuna siten, että koska vaan saa ulos jos tarvii. Olen ihmisenä perustyytyväinen ja ei minulla ole suuria tarpeita kuluttaa kaikkeen uuteen koko ajan. Siksi kertyy automaattisesti lisää. Olen ajatellut, että tuo säästetty raha voisi mahdollistaa esimerkiksi aikaisemman eläkkeellepääsyn. Koska ei ole nyt tarvetta ostaa mitään, niin antaa sen summan vaan itsestään kasvaa korkoa.
Joku varmaan ajattelee myös että turha säästää, kun voi vaikka kuolla. No tuokaan ei minua huoleta. Olen tyytyväinen tilanteeseen, ja kuluttamalla en tulisi yhtään onnellisemmaksi. - osakesijoittaja
Max_Tavallinen kirjoitti:
Totta on, että ei välttämättä ole järkevää pitää hirmusummaa tilillä. Minulla ne rahat on pääsääntöisesti sijoitettuna siten, että koska vaan saa ulos jos tarvii. Olen ihmisenä perustyytyväinen ja ei minulla ole suuria tarpeita kuluttaa kaikkeen uuteen koko ajan. Siksi kertyy automaattisesti lisää. Olen ajatellut, että tuo säästetty raha voisi mahdollistaa esimerkiksi aikaisemman eläkkeellepääsyn. Koska ei ole nyt tarvetta ostaa mitään, niin antaa sen summan vaan itsestään kasvaa korkoa.
Joku varmaan ajattelee myös että turha säästää, kun voi vaikka kuolla. No tuokaan ei minua huoleta. Olen tyytyväinen tilanteeseen, ja kuluttamalla en tulisi yhtään onnellisemmaksi.Muutaman kuukauden tuloja vastaava vararahasto on taloudenpidon perusasia ja yksinään jo oikein hyvä. Mutta jos tosiaan pitkäjänteisyyttä ja hermoja riittää, niin ehdottomasti on fiksua säästää enemmän ja nimenomaan sijoittamalla.
5,5 % nettotuotto reaalisesti ei ole mikään ihmeellisyys pörssissä. Esimerkiksi aloittamalla kaksikymppisenä pistämään 700 e/kk sijoituksiin tuolla tuotolla tarkoittaa, että kolmekutosena on nykyrahassa 225 000 e sijoituksia. Siitä tuo 5,5 % on reippaat 12 000 e. Jokainen voi vahvistaa nämä luvut helposti vaikka Excelillä ja googlella.
Niin, mietipä, jos kolmekutosena voisit saada jo tonnin kuussa käteen tekemättä yhtään mitään. Ikuisesti. Ja pääoma jäisi vielä perillisille.
Tiukalla kuurilla 15 vuodessa voi säästää itselleen loppuelämäksi hyvän "eläkkeen". Ja jos tuon antaa vielä itsekseen kasvaa vähän lisää, niin "eläke" kasvaa nopeaa tahtia.
Tähän ei todellakaan tarvita mitään pankin mainosmiehiä sanomaan tätä. Tämä on puhdas totuus. Jokainen voi tämän saavuttaa. Kannattaa miettiä asiaa.
- hdfrtm
Liian hyvää ollakseen totta...
Ovatko nämä osakesäästäjät ihan oikeita ihmisiä, vai pankin trolleja.- Max_Tavallinen
Tämä nyt sattuu olemaan minun todellisuuttani. Jokaisella on erilainen elämä ja ajatukset. Joku tosiaan nauttii kuluttamisesta ja aina haluaa uuden auton tai veneen, minä en tarvitse. Omat harrastukseni eivät vaadi suuria summia. Ehkä sekin omalta osaltaan vaikuttaa tilanteeseeni.
- debitVaiCredit
Maailma tarvii myös ihmisiä jotka höyläävät luottokortit, pikavipit ja palkat suoraan tarpeettomaan roskaan jotta me muut voimme rikastua. Se ei vain ole mahdollista että kaikki olisivat rikkaita.
- osakesijoittaja
Max_Tavallinen kirjoitti:
Tämä nyt sattuu olemaan minun todellisuuttani. Jokaisella on erilainen elämä ja ajatukset. Joku tosiaan nauttii kuluttamisesta ja aina haluaa uuden auton tai veneen, minä en tarvitse. Omat harrastukseni eivät vaadi suuria summia. Ehkä sekin omalta osaltaan vaikuttaa tilanteeseeni.
Juuri näin. Mutta toteaisin vielä, että vielä erityisesti jos tykkää kuluttaa, kannattaisi alkaa säästämään. 10-15 vuoden aktiivisella sijoittamisella voi saada loppuelämäksi sellaiset kulutusmahdollisuudet, että sen naapurin voi oikeasti saada kateelliseksi.
Ja aloittakaa ainakin tästä: ÄLKÄÄ ottako pikavippejä. - kvporwueitp0mpjyh
Juuri näin. Mutta toteaisin vielä, että vielä erityisesti jos tykkää kuluttaa, kannattaisi alkaa säästämään. 10-15 vuoden aktiivisella sijoittamisella voi saada loppuelämäksi sellaiset kulutusmahdollisuudet, että sen naapurin voi oikeasti saada kateelliseksi.
Ja aloittakaa ainakin tästä: ÄLKÄÄ ottako pikavippejä.Kuka niitä pikavippejä ottaa kulutusjuhlaan? Joskus käy vaan niin, ettei oma puskurirahasto riitä. Silloin on joko höylättävä luottokorttia, jos sellaisen omistaa, tai otettava pikavippiä. Luottokorteissa usein laskutus- ja vuosimaksu. Korko niissä on pienempi kuin pikavipeissä, se myönnettäköön, mutta eiköhän jokainen osaa itse valita halvimman paikan.Tällä hetkellä edullisin vaihtoehto lyhytaikaisissa luotoissa on mielestäni TrustBuddy, jolta saa kahden viikon pituisen lainan ilmaiseksi (vaikka olisi vanha asiakas). Tietenkään ilmaistakaan lainaa ei kannata ottaa turhaan. Pitempiaikaisissa lainoissa Klarnan 12 kuukauden osamaksu on hyvin kilpailukykyinen. Se on koroton, luotonavausmaksu on 29 euroa ja tilinhoitomaksu 3,95 €. Kokonaishintaa lainalle tulee lainamäärästä riippumatta 76,40 € eli runsaat 6 euroa kuukaudessa. Tosin pyrin itse mieluummin säästämään etukäteen ja maksamaan käteisellä.
- osakesijoittaja
kvporwueitp0mpjyh kirjoitti:
Kuka niitä pikavippejä ottaa kulutusjuhlaan? Joskus käy vaan niin, ettei oma puskurirahasto riitä. Silloin on joko höylättävä luottokorttia, jos sellaisen omistaa, tai otettava pikavippiä. Luottokorteissa usein laskutus- ja vuosimaksu. Korko niissä on pienempi kuin pikavipeissä, se myönnettäköön, mutta eiköhän jokainen osaa itse valita halvimman paikan.Tällä hetkellä edullisin vaihtoehto lyhytaikaisissa luotoissa on mielestäni TrustBuddy, jolta saa kahden viikon pituisen lainan ilmaiseksi (vaikka olisi vanha asiakas). Tietenkään ilmaistakaan lainaa ei kannata ottaa turhaan. Pitempiaikaisissa lainoissa Klarnan 12 kuukauden osamaksu on hyvin kilpailukykyinen. Se on koroton, luotonavausmaksu on 29 euroa ja tilinhoitomaksu 3,95 €. Kokonaishintaa lainalle tulee lainamäärästä riippumatta 76,40 € eli runsaat 6 euroa kuukaudessa. Tosin pyrin itse mieluummin säästämään etukäteen ja maksamaan käteisellä.
Jos vararahastossa on esim. Kahden kuukauden palkka, niin mikä on se tilanne jossa tuo ei riitä, mutta pikavippi auttaa?
Entä jos on esim 50000 e osakkeissa? - kvporwueitp0mpjyh
Jos vararahastossa on esim. Kahden kuukauden palkka, niin mikä on se tilanne jossa tuo ei riitä, mutta pikavippi auttaa?
Entä jos on esim 50000 e osakkeissa?En halua ihan noin suurta vararahastoa (kahden kuukauden nettotulot) ylläpitää. Sosiaalivirasto ottaa huomioon sitä paitsi toimeentulotukipäätöksessä säästöt, varsinkin isommat sellaiset, joten ei kannata niin hirveästi kituuttaa. Jos tililläni alkaa pysyvästi olla yli tuhat euroa, alan harkita jonkin ylimääräisen ostoksen tekoa. Normaalikuukausina eli silloin kun ei ole mitään kummempia sairaudenhoitomenoja, en toimeentulotukea tarvitse. Pikavippiä otan vastaisuudessakin aina tarvittaessa, toivottavasti mahdollisimman harvoin eli 0-2 kertaa vuodessa.
- osakesijoittaja
En halua ihan noin suurta vararahastoa (kahden kuukauden nettotulot) ylläpitää. Sosiaalivirasto ottaa huomioon sitä paitsi toimeentulotukipäätöksessä säästöt, varsinkin isommat sellaiset, joten ei kannata niin hirveästi kituuttaa. Jos tililläni alkaa pysyvästi olla yli tuhat euroa, alan harkita jonkin ylimääräisen ostoksen tekoa. Normaalikuukausina eli silloin kun ei ole mitään kummempia sairaudenhoitomenoja, en toimeentulotukea tarvitse. Pikavippiä otan vastaisuudessakin aina tarvittaessa, toivottavasti mahdollisimman harvoin eli 0-2 kertaa vuodessa.
Niin no, jotkut säästää itselleen kunnon vararahaston ja jotkut jopa kunnon tuloautomaatin samalla kun toiset elää muiden rahoilla ja käyttää nekin pikavippien korkoihin. Jostain syystä jotkut on aina tyhjätaskuja. Surullista, että toimeentulotuen ehdoissa tuollainen tuhlaus sallitaan, kun se on kuitenkin suoraan pois nettoveronmaksajilta.
- kvporwueitp0mpjyh
Niin no, jotkut säästää itselleen kunnon vararahaston ja jotkut jopa kunnon tuloautomaatin samalla kun toiset elää muiden rahoilla ja käyttää nekin pikavippien korkoihin. Jostain syystä jotkut on aina tyhjätaskuja. Surullista, että toimeentulotuen ehdoissa tuollainen tuhlaus sallitaan, kun se on kuitenkin suoraan pois nettoveronmaksajilta.
Pitäisi tuollaisista tuloautomaateista verottaa kunnolla.
- osakesijoittaja
Pitäisi tuollaisista tuloautomaateista verottaa kunnolla.
Kateus on kommunistin suurin vaurastumisen este.
- Hockey1
400 000 euroa sijoittanut: "V***ttaa" - Talvivaara-pommi iskee tuhansiin suomalaisiin.Näin se on ohi Mersut ja Marsut.
- Max_Tavallinen
Jep. Talvivaara oli ison riskin sijoitus ja siitä varoitettiin selkeästi. Joku kuitenkin valitsi tuon. Siitä olisi voinut tulla iso voitto, mutta taisi käydä toisinpäin. Riski tarkoittaa juuri tuota, että joskus menettää.
Jokaisen pitäisi aina harkita sijoittaessaan, että millaista riskiä itse sietää. Itse sijoittaisin suuremman riskin sijoitukseen vain pienempiä summia. Silloin mahdollinen tappiokin on kokonaisuudessaan pienempi, mutta toisaalta mahdollinen voittokin jää pienemmäksi. Minulla on hajautettuna monenlaiseen kohteeseen. Joissakin on tullut tappiota, mutta kokonaisuudessaan ollaa hyvin plussalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422621Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse791985Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161098Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934